agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-03-08 | [This text should be read in romana] | Tânărul poet Daniel D. Marin semnează la editura Brumar volumul de poezie "l-am luat deoparte È™i i-am spus", cu o prefață de Paul Cernat, intitulată "Feerii stranii dincolo de oglindă", în care se remarcă o înclinaÈ›ie "pentru poemele narative, cu personaje fantaste, în care punctul de plecare existenÈ›ial generează baloanele de săpun ale unui imaginar exuberant, bântuit de entități suprarealiste". Pe copertă, Ioan Es. Pop observă pertinent că "nu e deloc uÈ™or să navighezi prin poezia lui Daniel D. Marin, în ciuda faptului că ea oferă o înÈ™elătoare impresie de accesibilitate". Cartea este compusă din cinci secÈ›iuni: "domniÈ™oara o.", "dragonul fără aripi", "când a ajuns lângă noi", "Ivan" È™i "ca un duh straniu". Autorul se lasă purtat de o limbă plină de farmec È™i creează o atmosferă supranaturală: "domniÈ™oara o. stă pe covor cu/ochii închiÈ™i când expiră/ceva neliniÈ™titor îi înconjoară mâinile" ("pe covor"). Daniel D. Marin consideră că poezia trebuie să vorbească despre lucruri simple, chiar dacă imaginile vin din supranatural, imaginar, din vis ori din subconÈ™tient: "poate vede ceea ce nimeni/nu-È™i poate imagina poate doar/alunecă fără voie într-o peÈ™teră cu/animale imense din alt timp" ("pe covor"). Straniul devine familiar È™i poetul, servindu-se de fantezia sa, transmite o mare simpatie pentru universul uman, dar nu numai: "dacă ar deschide ochii/cu siguranță s-ar juca în voie/cu animalele imaginare". Poetul mânuieÈ™te un sistem de corespondenÈ›e între efecte vizuale si muzicale: "învăluit de mirosul /îmbătător al beÈ›iÈ™oarelor/parfumate călugărul shaolin/dansa singur în mijlocul camerei/un blues straniu deÈ™i nu se auzea/nici o melodie" ("un blues straniu"). Ne aflăm în faÈ›a unei poezii sincere, epurată de retorică, poezie care oscilează între forÈ›e benefice ori malefice. Poetul reinventează lumea reală cu uneltele unei magii creatoare. Dragostea È™i poezia sunt faÈ›etele aceluiaÈ™i mister: "va rămâne la ea/în cameră sub chip de micul prinÈ›/È™i vor sta împreună toată ziua/să se uite pe rând cu luneta/la fiecare om mare" ("micul prinÈ›"); "când se ridică văzu cu uimire/că tânărul cu mască plutea spre ieÈ™ire/cu aripi mari È™i negre de liliac" ("batman"). Poetul încearcă să demonstreze profunzimea secretului dragostei. Un poet care este dominat de iluminări, copleÈ™it de percepÈ›ia lumii, de vibraÈ›iile sale interioare È™i fluxurile secrete. Ne aflăm în faÈ›a unui lirism complex care acoperă cuvintele lui George Seferis, "le monde est abscons, déchiré, tragique": "È™i pe când dansa È™i cânta /atât de fericită în ploaie/umbrelei transparente îi /crescură două picioare" ("umbrela"). Daniel D. Marin face parte din noul val care vrea să scuture poezia de o anumită inerÈ›ie. Poezia nu este o haltă incantatorie, ci un dedal parcurs de imaginaÈ›ia sa înfierbântată în care încearcă să domesticească îndoieli de sine, incertitudini ale eului, ameÈ›itoare. ÃŽn această aventură spirituală, poetul optează pentru un imaginar nelimitat, între două lumi, pe aripile unui sentiment nostalgic, de exil. Magia în care pluteÈ™te volumul se opune locurilor comune È™i tradiÈ›ionale ale poeziei. Este o poezie hieratică È™i se desprinde de orice vulgaritate. Mallarmé spunea: "Toute chose sacrée et qui veut demeurer sacrée s'enveloppe de mystère". Un anumit prozaism este prezent în locul unui lirism inutil: "aÈ™adar trecea pe lângă rafturile/dintr-un supermarket È™i își îndesa/în buzunare tot ce i se părea/frumos mirositor È™i colorat" ("camerele de supraveghere"). Poetul reuneÈ™te diverse teme, sentimente È™i le întoarce în toate sensurile luminoase, obscure, tragice ori baroce: "am strâns-o într-un pumn/ È™i am fugit. am deschis pumnul/È™i inima s-a ridicat încet plutind/luminându-mă. atunci corbul/îmi acoperi repede ochii cu aripile lui grele" ("un corb"). Nostalgia unui eden pierdut al copilăriei se exprimă prin stări hipnotice, somnolente: "domniÈ™oara o. își strecură trupul/în interiorul unei mingi/după care se rostogoli/în mijlocul unui grup de copii"; "își admiră cu mândrie vânătăile/în oglindă È™i ieÈ™i plutind fericită/pe fereastră" ("mingea"). Poezia pare condusă de forÈ›e neliniÈ™tite, febrile, care vin din subconÈ™tient, un mijloc de a se elibera prin poeme utopice, cosmice: "halucinaÈ›iile mele pot deveni realitate" ("un cap de om"). Unde "doar dragonul fără Aripi poate aduce/haosul, eu îl prind cu dexteritate între degetul/mare È™i cel arătător È™i îl privesc curios/cerul se întunecă furtuna se dezlănÈ›uie /peste grădina liniÈ™tită trupul dragonului/creÈ™te imens ochii lui privesc totul rece imobil". Poetul se distanÈ›ează de realism È™i se aventurează în complexitatea umanului È™i subconÈ™tientului: "mi-am ridicat repede cămaÈ™a/el a deschis gura să citească/È™i atunci s-a transformat sub ochii mei/într-o pasăre uriașă" ("l-am luat deoparte È™i i-am spus"). Daniel D. Marin crede în multitudinea puterilor artei È™i face o cercetare în profunzime, pe structurile imaginaÈ›iei sale. El realizează un fel de caleidoscop al conÈ™tiinÈ›ei în care se întâlnesc aspectele multiple ale vieÈ›ii, mereu nestabilă È™i fugitivă. Arta este după cum spune Baudelaire "ouvrir des fenêtres où vit la vie, rêve la vie, souffre la vie". Personajele au ceva rabelaisien, de bufoni triÈ™ti, sunt eroii unor fapte inexplicabile într-un context cunoscut de lector. Volumul degajă o atmosferă particulară, o formă de crispare datorată întâlnirii cu imposibilul. E o voință a autorului de a provoca angoase în cititor. Faptele supranaturale sunt considerate ca normale într-o È›esătură realist-magică. Literatura medievală, goticul inspiră ambiguitatea operei sale, în care trecem de la exaltare la haos, de la frenezie la nebunie È™i singurătate, ori prin poveÈ™ti mitologice de dragoste. Suprarealist, poetul serveÈ™te tradiÈ›ia gotică È™i carnavalescă, neliniÈ™tea È™i straniul literaturii fantastice, în descendenÈ›a lui Edgar Allan Poe. Fantomele sunt simboluri ale unei lumi din trecut ce nu vrea să moară: "eu zic că nu e bine s-o vedem acum/acum prin ea umblă termite È™i din părul ei /cad lăcuste uriaÈ™e/...../o priveam cum se apropie /È™i i-am văzut braÈ›ele /elegante ca două fântâni mici/din care am sorbit când am ajuns lângă noi" ("când a ajuns lângă noi"). Autorul nu ezită să transpună imagini concrete în realități abstracte, utilizând teme simboliste: aÈ™teptarea unui "nu È™tiu ce", tema funerară, viaÈ›a, moartea, timpul, somnolenÈ›a, liniÈ™tea, mutismul, melancolia, misteriosul nesigur, fascinant, natura: "de Ivan o să se-aleagă praful È™i pulberea/È™optesc babele cu basmaua la gură/È™i-i blestemă numele/apoi se duc la el acasă cu galsul/blând È™i privirea vioaie/să-È›i fie bine È›ie Ivane/iată noi È›i-am adus pâine proaspătă" ("în mare taină"); "să se-aleagă de nenorocit praful È™i pulberea/să putrezească singur undeva/sau mai bine să-i facă cineva felul/că nu-l mai rabdă pământul". Daniel D. Marin lasă o voce a dorinÈ›elor profunde să vorbească, ca un fel de reactivare a celei mai bune părÈ›i din copilăria sa. El cunoaÈ™te o intensificare a facultăților sale vizionare È™i ne prinde ademenitor în succesiunea halucinantă a unor imagini contradictorii: "îmi povesteÈ™te cât de frumos/e în Africa È™i că s-a jucat cu/niÈ™te copii negri È™i cu niÈ™te pui/de leu apoi È™i-a scuturat capul/râzând m-a sărutat pe buze/È™i a dispărut aÈ™a ca un duh straniu" ("ca un duh straniu"). Daniel D. Marin - "l-am luat deoparte È™i i-am spus" Ed. Brumar, TimiÈ™oara, 2009 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy