agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-03-29 | [This text should be read in romana] |
Editions Clapà s, novembre 2007
Collection Partage, n°29 Bilingue français / roumain. Traduction de Angela Nache-Mamier et Pierre Mamier, relue par Viorel Zegheru. Illustration de couverture: Jean-Paul Delaitte ISBN: 1284- 635- x 60 pagini, 17 euro Editura Clapas a publicat în noiembrie 2007 în Collection Partage volumul bilingv «Dolor» de Angela Nache Mamier, scriitoare de expresie română È™i franceză. Traducerea textelor a fost realizată de Angela Nache Mamier È™i Pierre Mamier È™i revăzută de Viorel Zegheru. PrefaÈ›a a fost semnată de profesorii din Montpellier: Anne È™i Frédéric Miquel. Angela Nache Mamier a debutat în România cu volumul de poezii «Miraculum» editura Dacia în 1982 È™i a făcut parte din grupul cenaclului 19 È™i al optzeciÈ™tilor din BraÈ™ov, alături de poeÈ›ii: Adrian Munteanu, Alexandru Musina, Gheorghe Craciun, Ioan Pop Barassovia, Caius Dobrescu, Simona Popescu, Andrei Bodiu, Marius Oprea etc. A mai publicat «Femina» Editura Dacia 1985 ; «Celebratio» Editura Kogaïon (în franceză) 2008. De-a lungul timpului a fost prezentă în paginile revistelor cu poezii È™i proză: «ViaÈ›a StudenÈ›ească», «Luceafărul» (unde poetul Geo Dumitrescu a remarcat-o È™i a debutat cu poemul «Pământul Viu»), «România literară», «Vatra» (în formula redacÈ›ională : Romulus Guga, Dan Culcer, Mihai Sin) «Astra» (redacÈ›ia: Nicolae Stoie, A.I.Brumaru, Ion Itu) «Tribuna», «BraÈ™ovul literar È™i artistic», (director Daniel Drăgan) «Luceafărul de ziuă» online, «Monitorul cultural online», «L’Eloge du Danube» online (directeur Artur Silvestri), «Revista nouă»(România), «Salmigondis» (France), «Autre Sud» (France), «Midi Libre» (France) «CorespondenÈ›e» (România), «Gardiolarem» (France), «Citadela» (România) etc. Structurat în două mari subiecte: condiÈ›ia emigranÈ›ilor în Vest È™i imaginea femeii din Est, volumul «Dolor» este în primul rând incomod prin militantismul abordat dincolo de convenÈ›ii, dintr-o perioadă uitată nepermis de repede. A uita după 20 de ani ceea ce am fost obligaÈ›i să trăim, nu duce decât invariabil la regenerarea acestor perioade malefice din care ne-au fost extrase adolescenÈ›ele, anii cei mai frumoÈ™i, ireversibili. Oublier le Mal, c'est céder a sa tentation (Jankélévitch), a uita Răul înseamnă a ceda tentaÈ›iei lui, a redeveni ceea ce am fost, lipsiÈ›i de personalitate, înglodaÈ›i într-o obediență maladivă. Grupajul de poezii ce relevă condiÈ›ia semenilor noÈ™tri emigranÈ›i, indiferent de etnie, însă români, - È™i acest fapt real nu trebuie să îl omitem voit, cu indiferență ci trebuie să ni-l asumăm în totalitate, - este dedicat celor care lipsiÈ›i de adăpost È™i mijloace minime de existență au ales brusc o altă dimensiune a vieÈ›ii lor, deÈ™i da, veÈ›i spune, este «Inutilă căutarea cheii/Acestui paradis aparent » (Out of Europe), în speranÈ›a patetică, iluzorie a fericirii. Oare cum au fost percepuÈ›i Dincolo, în Vest, aceÈ™ti români cărora nimeni nu le-a întins mâna cu adevărat în goana lor după luminile oraÈ™elor-capitale ale lumii, spre un El Dorado incert, parfumat È™i ameÈ›itor din vuietul planetei, ce soartă au aceÈ™ti anonimi stigmatizaÈ›i de ceea ce numim civilizaÈ›ie? «Bătrâna femeie cocoÈ™ată, È™tirbă/ÃŽÈ™i acoperă gura È™i pune o mână/Pe inima sa iubitoare,/Cristul pictat pe lemn/ÃŽl va atinge de-o sută de ori/Urlând de durere încolÈ›ită» (Exod 1989 –cereri de azil È™i bicentenarul revoluÈ›iei) pentru că trebuie să recunoaÈ™tem «Chiar È™i tăcută, mizeria poate deranja» pentru aceÈ™ti bântuiÈ›i ce sălășuiesc în afara timpului, în ungherele secolului XXI. Ce sunt si cine sunt ei, aceÈ™ti «rătăciÈ›i» de fapt, decât produsul concret al epocii de aur È™i mai ales al spiritului creÈ™tin cu care ne afișăm ostentativ È™i arogant, «Nu mai era în ei nici viață nici moarte/Doar acest vid ciudat,/Nu mai era în ei nici prezent nici viitor/Nici semne nici gesturi/Doar punÈ›ile vieÈ›ii lor/Mutilate» (RătăciÈ›i). Volumul bilingv «Dolor» este dedicat nu numai sufletelor nomade È™i în egală măsură prietenilor «Medecins du Monde» cât È™i jurnaliÈ™tilor, autorităților care s-au implicat pentru integrarea în societate a semenilor noÈ™tri. Ciclul de poezii propus de Angela Nache Mamier îmi aminteÈ™te de un documentar realizat în 1996 de Evelyne Ragot «Qui a peur des tziganes roumains?» alături de «Médecins sans frontière», film care a stârnit controverse È™i atitudini rasiste în unele medii. Oare sentimentele oamenilor se deschid în faÈ›a semenilor lor pentru a-i înÈ›elege È™i mai ales a-i ridica în secolul XXI când «Cu orice preÈ› acest popor nomad/Bate la porÈ›ile de oÈ›el ale secolelor,/La încrucișările acestor frontiere- Traiectorii satanice» (Mame-È›igănci 1989-200…)? O lume despre care trebuie să vorbim ca despre noi înÈ™ine într-o bună zi, ne avertizează Angela Nache Mamier pentru că È™i ei stigmatizaÈ›ii, nomazii secolului zborurilor spre Lună «AceÈ™ti copii ai întinderilor de pământ/AceÈ™ti oameni legitimi ai lumii/Nu mai È™tiu de unde vin/Și ce se va alege de ei/Se aÈ™ează chirciÈ›i pe vine, derutaÈ›i/ÃŽn Celulele de DeportaÈ›i/Lăsându-se jefuiÈ›i de călăii/ÃŽngerilor lor păzitori» (CiumaÈ›ii – Călătorie la capătul drepturilor omului 1989-200…). ÃŽn poezie, rareori se abordează problematica femeii subordonate vieÈ›ii casnice, menită unui singur È›el recunoscut de ceilalÈ›i: «DeÈ™i ridicolă, deÈ™i învinsă/Nu îngenunchez,/Mângâi pereÈ›ii vazele, boluri de aer -/ Martori fideli,/Arome de plante se ridică/ÃŽn mica bucătărie/Respir adânc, îmi dau curaj/Regină a cratiÈ›elor» (Regina cratiÈ›elor). Partea a doua a volumului este un elogiu real adus Femeii care trebuie să fie dintotdeauna mamă, soÈ›ie, menajeră È™i mai puÈ›in leader de opinie sau artist. ÃŽn al doilea ciclu de poezii din volumul «Dolor», Angela Nache Mamier scrie despre Realitate aÈ™a cum a trăit-o, aÈ™a cum este în sine, încrustată în copilăria È™i adolescenÈ›a multora dintre noi, cu apa caldă oprită, cu orele restrictive la televizor, marcaÈ›i de cozile la carne, de «tichete vexante de raÈ›ii/Un litru de soia un kil de zahăr È™i de făină,/Zece ouă, o prăpădită de margarină pe lună, Partid unic, nicio libertate de expresie/Voturi forÈ›ate pentru aceeaÈ™i clică» (Postfață. Examene la oral - 20 de ani după CeauÈ™escu) în alegoria cotidiană a supravieÈ›uirii. Angela Nache Mamier nu ne propune o evadare ci pur È™i simplu dimensiunea arealului real al Femeii «Anii ‘supe, ciorbe, cărucioare’/Vase spălate, salarii,/Curățenii generale,/CuminÈ›enie câștigată din mers/La întâmplare,/Ani de adoraÈ›ie oarbă/De credulitate,/Ani de È™orÈ›uri în jurul taliei,/De ciorapi rupÈ›i,/Sub rochii melancolice » (Bis repetita), să privim lumea în care trăim cu adevărat, lumea noastră nemărturisită a «Poeteselor», acestor elegiaice fiinÈ›e umane, imaginea concretă a femeii din Est. Ce mecanism, resorturi vii, imuabile, determină această expunere prelungită la sinceritate, ce declanÈ™ează Angelei Nache Mamier Protestul său (volumul «Dolor» ) deschis, asumat ? «Contemporan/Mă dor timpanele, mă doare sufletul,/Această ură cu chip inuman/MurdăreÈ™te/Zăpezile mele d’antan/Mă doare pământul» (Răul secolului). Ce este Poezia? ne va întreba la rândul său autoarea. Și ne va răspunde prin vocea lui Janos Arany: «A aprecia poezia înseamnă a fi capabil de a iubi pe celălalt în ceea ce are mai urât. Prin cuvintele sale poetul îi lasă ca moÈ™tenire compasiunea sa.» Volumul bilingv «Dolor» este cartea de vizită a unei poete de expresie româno-franceze Angela Nache Mamier care aduce în prim plan nu numai capacitățile creative ale femeii contemporane ci È™i o nouă atitudine în faÈ›a Poeziei, pe care v-o propun să o aplaudaÈ›i la scena deschisă a Literaturii. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy