agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-05-28 | [This text should be read in romana] |
Care este romanul românesc bun pe care l-ați citit în ultimul an ? Romanul acela pe care să nu-l lăsați din mână, pentru care să nu dormiți noaptea, romanul pentru care să zâmbiți șiret și complice- eu l-am citit ?
Un observator atent al peisajului cultural românesc va fi lovit- după parcurgerea unui număr suficient de mare de texte de o mare , o imensă jale. Această jale - ca o iederă- înflorește, se întinde și face chiar clăbuci- observând extraordinara sărăcie a ceva viabil- a ceva care poate să rămână. Și acest lucru este viabil mai ales în ultimii ani. Trecute sunt vremurile interbelice- acelea a unei formidabile înfloriri a culturii. Erau vremurile când puteau să supraviețuiască împreună Sebastian și Nae Ionescu, Sahia și Eliade, Goga și Bogza. Erau vremuri interesante- cel puțin. Astăzi ? Scriitorii interesanți sunt cei lansați în anii 80, sub regimul de tristă amintire. Din păcate mai scriu foarte puțin. Un Groșan, un Bedros Horasgian- ați mai citit ceva de ei ? Vă aduceți aminte de judecățile lui Cristoiu din SLAST ? Unde sunt zăpezile de altă dată ? Mai scrie ceva Þoiu ? Trecute timpuri. În rest- un pic de pornografie și cam nimic.Ruperea de vechiul regim n-a provocat înflorirea celor 1000 de flori. A existat literatură de sertar ? Enorm de puțină- în afară de I.D.Șerban sincer, cam nimic. Foarte multă literatură memorialistică de slabă calitate după 1990- dar mai puțin literatură și mai mult memorialistică. Mastodonții de ieri- Buzura,Breban,Fănuș Neagu.Mastodonții de azi-Buzura,Breban, Fănuș Neagu.Băieșu- cel care era interesant- a murit. Generația de azi- să fim serioși. Ați citit ceva interesant- astăzi ? Ați citit ceva interesant acum o lună, acum un an, acum cinci ani ? Evident că mă refer la scriitori români contemporani. Dacă pe partea poeziei ne mai salvează un Foarță, un Brumaru , Dinescu sau Cărtărescu în ceea ce privește proza e dezastru. Haideți să facem comparație între între un George Mihail-Zamfirescu- cine-și mai amintește astăzi de "Sfânta mare nerușinare"- totuși, un roman interesant al epocii- și...și...și cine mai scrie astăzi la fel de bine ? Ioana Băețică ? Haida-de.Haideți să ne amintim cu drag de epoca interbelică- de Gib Măhăiescu-cu Rusoaica, de Sebastian cu Accidentul, de toată pleiada de scriitori- indiferent de opiniile lor politice- pentru că un Brătescu Voinești ar putea da clasă astăzi întregului compartiment de proză al Uniunii Scriitorilor. Cultura română moare pe zi ce trece. Moare omorâtă de indiferența activiștilor culturali- plătiți din banii noștri- și indiferenți la orice nu înseamnă burdihanul lor. Moare din cauza mîncătoriilor amicale- și ce scriitor nu se mănîncă sincer ? Moare datorită răspândirii calculatorului- și a indiferenței profesorilor de școală generală și liceu. Ați citit ceva interesant azi ?
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy