agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-04-14 | [This text should be read in romana] |
Din bătrĂŽni,circulă zicala: "banul e ochiul dracului".M-am tot ĂŽntrebat:oare de ce,ochiul dracului?Eu,nu-l concep aČa.Či argumentez:dacă ai bani Či esti un om generos - ĂŽn fond,s-au văzut destui oameni cu bani,generoČi,nu-i cazul să exemplific acum-,adică te misti ,in sus,binefăcător,inseamnă că faci un lucru bun:posezi banii!;dacă ,ĂŽn schimb,ai bani si cobori,prin lăcomie Či/sau prin toate formele de manifestare a orgoliului,satisfacĂŽndu-ti eul personal, prin orice formă de viciu,dar,mai ales prin pofta de stăpĂŽn,atunci a avea bani, este o cale care te va duce ,sigur,ĂŽn infern,căci banii:te posedă!In acest caz,da,banul este ochiul dracului.
Ăn opinia mea,un om care vrea să fie, sau este, bogat,in bani-Či in ceea ce se poate obtine cu ei- ,nu este,neapărat,Či un păcătos sau un ticălos.M-am lămurit in privinČa aceasta.Nu vorbesc ,aici,desre infatuatii miliardari de carton,răsăriČi ,dupa '89,ca ciupercile după ploaie.Să nu amestecăm lucrurile!Una e sa fii un "păduche flauČat",sau un latifundiar devenit,alta este sa fii un om bogat."Bogat nu-i tot una cu imbogaČit". Mai cred că banul nu este "ochiul dracului" pentru aceea că ,Dumnezeu l-a lăsat,si nu cred că a făcut asta spre pierderea omului,ci spre inălČarea lui.Că omul il foloseČte iresponsabil,e o alta problemă,ce Čine de fiecare persoană ,ĂŽn parte.Či nu-i "ochiul dracului" pentru simplul motiv că ,banul,ne-a fost lăsat ca,prin mijlocirea lui, să ne putem hrani,ĂŽn primul rind.Apoi să ne implinim anumite nevoi. Parintele arhimandrit Teofil Pârâian-de la SĂŽmbata de Sus-,spune desre bani:"să nu ai prea mulČi, dar nici in lipsă să nu fii!" Subsciu la spusele părintelui Pârâian,căci ,da,banii ne sĂŽnt foarte necesari.Numai că aČ avea un amendament,Či anume: cu cĂŽt mai mulČi ,cu atit mai bine! Dacă avĂŽndu-i,urci pe scară,sau cobori,e numai alegerea ta.Nu te costă nimic să fii generos.Să faci, cu banii, lucruri bune,plăcute lui Dumnezeu.Cum zicea si dl.ČĂŽnČăreanu ĂŽntr-un interviu:"e atĂŽt de usor să fii generos cind ai bani!" Da.Să fii generos!Insă,uneori nu-i destul.MulČi dintre noi,posesori de bani-unii ,chiar foarte mulČi,âimplacabilâ de mulČi(?!)- uităm că:ânu-i destul să faci fapte bune(milostenii),trebuie să te faci ,tu,bun!â Spun asta ,deČi,convinsa sĂŽnt că ,nu oricine poate fi milostiv.Un om milostiv,trebuie (to have to-cum ar spune englezul)să fie ,negreČit,un om bun.Či avĂŽnd bani,trebuie să aspirăm la a depaČi condiČia umană ,căzătoare, dobĂŽndind condiČia divină. Tot din bătrini se Čtie că:"banul nu te scapa de sărăcia minČii!" AČ zice că nici asta nu-i universal valabil.Am ĂŽntĂŽlnit destui bogaČi,in bani,dar Či spiritual.Evident că,asta-i adevărata binecuvĂŽntare de la Dumnezeu,dar mai trebuie să te străduieČti Či tu,să fii om,inainte de toate. Nu cred că-i displace lui Dumnezeu un om bogat.Ci-I displace sărăcia spirituală.II displace răutatea.NecunoaČterea."Să te nevoieČti a-L cunoaČte pe Dumnezeu ,aČa incit,să-L reprezinČi in caracterul tău!" Asta-i toată ČtiinČa ,pina la urma.Bogat sau sărac,să nu uiti de Dumnezeu!Cel Care Či le-a dăruit pe toate cite le ai.Tu,omule,nu eČti decĂŽt un administrator al acestora...
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy