agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-12-21 | [This text should be read in romana] | Submited by oricealtceva
Continuitate și sinteză
Când a apărut în deceniul patru al acestui secol Estetica lui Vianu, evenimentul a fost de natură să nu surprindă, nici pe specialiÈ™ti È™i, într-o oarecare măsură, nici publicul larg. Un întreg cortegiu de acumulări în cuprinsul gândirii estetice È™i critice româneÈ™ti pregătiseră acest moment, iar Vianu îl transformase din posibilitate în realitate. Să urmărim, pe scurt, acest traseu. O estetică implicită È™i implicată în alte contexte, desigur că a existat È™i până la È›inerea între anii 1858-1863 de către Simion BărnuÈ›iu, la IaÈ™i, a primului curs universitar de estetică sau până la publicarea primului text de estetică filosofică în 1861 de către Radu Ionescu, intitulat totuÈ™i timid numai Principiile criticii, deÈ™i ideile de bază sunt desfășurate întru legitimarea unui concept filosofic al artei È™i frumosului. ÃŽn fapt, partea a doua a secolului trecut se caracterizează printr-o preocupare tot mai accentuată pentru estetic È™i estetică. Pe de o parte, din motive adânci de ordin existenÈ›ial È™i cultural este afirmată acum prin Maiorescu È™i C. Leonardescu o estetică, care deÈ™i are o întemeiere filosofică (în cel dintâi caz, prin apel la Platon, Aristotel, Hegel, Feurbach, Schopenhauer, iar în cel de-al doilea, prin apel la È™tiinÈ›ele pozitive), se înfățiÈ™ează mai degrabă ca o critică culturală, cu o finalitate de pedagogie socială. Pe de altă parte, coexistă cu această direcÈ›ie o estetică filosofică universitară puÈ›in interesată, sau nu în primul rând, de înfrățirea cu instanÈ›a criticii. Astfel, Ion Pop-Florentin publică primul tratat de estetică din România intitulat: Estetica, È™tiință filosofică despre Frumos È™i Arte (1874, partea I È™i 1887, cea de-a doua). Constantin Dimitrescu-IaÈ™i publică în 1877 teza sa de doctorat, Der Schönheitsbegriff. Eine ästhetisch-psychologische Studie (Conceptul de frumos. Un studiu estetico-psihologic, iar Constantin Leonardescu publică în 1898 volumul Principii de filosofia literaturei È™i a artei. ÃŽncercare de estetică literară È™i artistică, de fapt, o tentativă de elaborare a unei estetici filosofice întemeiată pe datele pozitive oferite de biologie, psihologie È™i sociologie. Se poate afirma că, gândirea estetică românească are această particularitate de-a privilegia în mod predilect, deÈ™i nu exclusiv, într-un caz critica, în celălalt filosofia. Primele decenii ale secolului nostru aduc mutaÈ›ii semnificative în acest tablou general. Concură la autonomizarea esteticii È™i la afirmarea unei gândiri È™i a unor contribuÈ›ii originale mai mulÈ›i factori: elaborarea unor sisteme filosofice, maturizarea cercetării în axiologie, acumularea unei experienÈ›e teoretice cu privire la fenomenul artistic È™i estetic recent È™.a. Terenul sintezelor de largă respiraÈ›ie se precipită È™i mai mult după ce Petre Andrei în Filosofia valorii analizează valorile estetice într-un cadru cuprinzător È™i adecvat, cel al axiologiei, È™i după ce Lucian Blaga, în 1924, prefigurează în Filosofia stilului o concepÈ›ie filosofică originală asupra artei ce se va definitiva explicit mai ales în Artă È™i valoare (1939) È™i Trilogia culturii. Dar evenimentul, poate cel mai important al deceniului trei pentru estetica românească îl reprezintă apariÈ›ia în 1926 a ȘtiinÈ›ei literaturii (primul volum) a lui Mihail Dragomirescu, carte care, tradusă în franceză (vol. I-II 1928, vol. III 1929, vol. IV 1938) va fi alături de Essai sur la creation artistique (1935) a lui Liviu Rusu, cele mai des citate È™i comentate în plan universal È™i românesc. Mihail Dragomirescu, elaborând sistemul său de filosofie integrală dintr-un unghi estetic, va fi cel care va duce până la ultimele consecinÈ›e principiul autonomiei esteticului, refuzând orice determinism istoric, social sau psihologic cu privire la limitele acesteia, în primul rând dogmatismul aproape elevat ce se degajă din ȘtiinÈ›a literaturii. ÃŽn acelaÈ™i timp, cazul Dragomirescu, Lovinescu È™i Vianu, toÈ›i aflaÈ›i în prelungirea direcÈ›iei lui Maiorescu ne arată, prin diferenÈ›ele de poziÈ›ii dintre ei (Lovinescu nu crede în Istoria literaturii române contemporane, VI. MutaÈ›ia valorilor estetice (1929), ca È™i Călinescu mai târziu în Principii de estetică (1939), într-o estetică de sorginte filosofică), cât de mult s-a rafinat între timp È™i s-a specializat demersul estetic în câmpul de-acum îmbogățit al gândirii româneÈ™ti în acest domeniu al filosofiei frumosului È™i al È™tiinÈ›ei artei. Ca atare, locul lui Vianu poate fi înÈ›eles în directă legătură cu toÈ›i cei ce l-au precedat È™i cu cei ce i-au fost contemporani. Predecesorii săi pot fi găsiÈ›i atât în gândirea noastră critică È™i estetică, cât È™i-n cea universală, iar contemporanii, Liviu Rusu, Lucian Blaga, G. Călinescu, E. Lovinescu, Mihai Ralea, Mircea Florian, D. D. RoÈ™ca, Camil Petrescu, Al. Dima, s-au raportat cu toÈ›ii, într-un fel sau altul, la corpusul de idei susÈ›inute de acesta în decursul a patru decenii, într-o operă vastă, în care interesul pentru estetică a fost totuÈ™i dominant. 4.2. Estetica filosofică: întemeieri È™i perspective interpretative Vianu face parte din acea categorie de oameni de cultură care au aspirat permanent spre sinteză. Aceasta nu înseamnă deloc că ar fi refuzat forarea analitică în profunzimile materialului spiritual pe care-l viza a fi explicat È™i luminat; È™tia încă din prima tinereÈ›e că la construcÈ›ii sistematice se ajunge răbdător, prin acumulări, prin disocieri È™i prin continuă interogaÈ›ie. N-a fost constructor de sistem original filosofic, precum contemporanii săi C. Rădulescu-Motru, Lucian Blaga sau Mircea Florian, dar sintezele sale în câmpul esteticii, filosofiei, culturii, sociologiei, teoriei literaturii È™i stilisticii, literaturii universale È™i comparate, teoriei diverselor arte, ni-l prezintă ca pe un umanist raÈ›ionalist însetat de ideea totalității È™i a totalizării, de articularea într-un tot coerent È™i unitar a explicaÈ›iilor în lumina unei superioare comprehensiuni a lumii È™i vieÈ›ii. A fost un model de consecvență în munca sa intelectuală, o consecvență legitimată de un crez filosofic raÈ›ionalist saturat de marile valori ale umanității, mereu întărit È™i sprijinit pe È™tiință, pe cercetarea cauzală, obiectivă, în cel mai larg sens al termenului. Crescut în atmosfera spirituală a României începutului de secol, format la Universitatea bucureÈ™teană unde predau atunci P. P. Negulescu, Mihail Dragomirescu, unde predase până de curând Titu Maiorescu - ce patronase spiritual o jumătate de veac cultura română -, Vianu È™i-a desfășurat pregătirea filosofică È™i È™tiinÈ›ifică la Universitățile germane, la Viena È™i Tübingen. Aici s-a pătruns de atmosfera neokantiană a vieÈ›ii universitare germane È™i a asimilat o bogată experiență de ordin teoretic È™i artistic. Viitoarele sale studii de estetică vor invoca, în mod repetat, pe Kant, Hegel, Herbart, Schopenhauer, Nietzsche, Fechner, Lange, Groos (conducătorul tezei sale de doctorat, Problema valorizării în poetica lui Schiller, pe care o susÈ›ine la sfârÈ™itul anului 1923), Lipps, Volkelt, Dessoir, Utitz, Geiger, dar È™i Freud, Otto Ranke, Adler È™i alÈ›ii cu vremea. ÃŽn acelaÈ™i timp, el a năzuit constant înspre acoperirea cu interpretare adecvată a tuturor celor care s-au ocupat înainte de estetică în cultura română. Maiorescu, în primul rând, a fost cel mai mult analizat cu diverse ocazii în Ideile estetice ale lui Titu Maiorescu (1925). Titu Maiorescu - estetician È™i critic literar (1940). Noi izvoare ale estetici lui Maiorescu (1942), ÃŽnÈ›elegerea lui Maiorescu (1963), dar È™i Mihail Dragomirescu, C. Dobrogeanu-Gherea, G. Ibrăileanu, E. Lovinescu, Lucian Blaga, Mihai Ralea, G. Călinescu. De fiecare dată, perspectiva este simultan filosofică È™i È™tiinÈ›ifică, deopotrivă È™i una È™i alta. Pentru a accede într-o formă concisă la nucleul gândirii sale filosofice È™i estetice, va trebui să urmărim punctele nodale ale susÈ›inerilor lui Vianu din întreaga sa operă. ÃŽn primul rând, este semnificativă pledoaria pentru justificarea ,,ideii de sistem" explicită într-un proiect de prefață la estetica, implicită adeseori, inclusiv în deceniul VI, când într-o comunicare, Literatură universală È™i literatură naÈ›ională, susÈ›ine această necesitate printr-o trimitere de politeță la G. Lukacs. Dorind È™i realizând o ordine raÈ›ională È™i sistematică tenace urmărită, Vianu era destul de lucid când afirma că desigur, ,,improvizaÈ›ia descusută de reflexia impresionistă" ar fi mai bine primită. Pe termen scurt însă, putem adăuga noi, acum. Termenul lung era cel vizat de autorul Esteticii È™i acesta nu l-a trădat. ÃŽn nenumărate rânduri, încă în deceniul de debut, Vianu insistă asupra faptului că opera È™tiinÈ›ei are ,,un caracter colectiv È™i istoric" prin excelență, adevărul ,,devine" necontenit prin multiplicitatea È™i succesiunea sistemelor. Estetica, arăta el în Spiritul nou în estetică (1925), trebuie să-È™i postuleze din capul locului obiectul, să purceadă la analiză de la totalitatea obiectului, să-È™i manifeste, aÈ™adar, dintru început, caracterul ei sistematic. Vianu împarte Estetica în patru probleme sau grupuri de probleme. Preocuparea ei primă constă în definirea valorii estetice, în sine È™i în raport cu celelalte valori cu care se leagă în unitatea culturii, adică în definirea frumosului artistic alături de valoarea economică, teoretică, politică, morală, religioasă. Răspunsul la această întrebare îl dă filosofia artei. A doua întrebare se referă la opera de artă ca atare È™i descrierea momentelor care o realizează, adică la o ,,fenomenologie" a structurilor artistice. Urmează apoi problemele anterioare È™i ulterioare operei, creaÈ›ia È™i receptarea artistică, vastul domeniu al sentimentelor ce stau la baza artei È™i sunt puse în miÈ™care de ea; ele intră în competenÈ›a psihologiei. Din cele patru probleme se ajunge, în mod real, la triada ,,operă-creaÈ›ie-receptare", premisele lor filosofice fiind de astă-dată mai degrabă subînÈ›elese. ÃŽn schimb, acestea sunt dezbătute, cu alte prilejuri, în Problemele filosofice ale esteticii (1945), Tezele unei filosofii a operei (1947) È™.a. ÃŽn Estetica creaÈ›iei È™i receptării artistice, Vianu le rezervă un spaÈ›iu de câte patru ori, iar operei de aproape opt ori mai întins decât filosofiei ,,valorii estetice", pe care o va fi detaliat în scrierile de axiologie È™i filosofie a culturii. Din capul locului, estetica e definită ca ,,È™tiinÈ›a frumosului artistic", frumuseÈ›ea artei fiind disociată de a naturii. E acceptată distincÈ›ia estetic-extraestetic, autonom-eteronom, din care e derulată întreaga expunere. Arta îl interesează, de fapt, mai mult pe Vianu decât frumosul. SituaÈ›ia fusese aceasta încă de la volumul din 1931, Arta È™i frumosul, subintitulat „Din problemele constituÈ›iei È™i relaÈ›iei lor". Textele acelui volum se ocupau cu precădere de structura operei, creaÈ›ia È™i receptarea ei, cum se vede de la chiar titlurile lor: EmoÈ›ie È™i creaÈ›ie artistică, Personalitatea artistului, Arta È™i jocul, Pshihanaliza È™i teoria artei, Arta È™i È™coala. Singură Autonomizarea esteticii pornea de la un cadru general-filosofic, de fapt acelaÈ™i cu al capitolului introductiv din tratat: estetica a trăit îndelung ca È™tiință filosofică a frumosului natural È™i artistic, dar ideea unității acestor două domenii a fost compromisă, arta e plină de momente extraestetice, ea nu e doar frumoasă. Paradoxal este că È™i în numitul volum È™i în tratatul său sistematic, deÈ™i distinge: studiul ,,esteticului pur" de o ,,È™tiință a artei", el însuÈ™i optează, sub denumirea de Estetica, de fapt, pentru o teorie generală a artei. Se vede, în această alegere, o tentativă de a îmbina È™i împăca, sub auspiciile sistematicii lucide (nespecualtive È™i riguros verificabile), filosofia cu È™tiinÈ›a. Vianu a resimÈ›it acut nevoia de a-È™i expune, în mod riguros È™i de sine-stătător, într-o lucrare aparte, ideile sale care puneau în relaÈ›ie de conjuncÈ›ie estetica cu filosofia. ÃŽntr-un fel, studiile Filosofie È™i poezie, SemnificaÈ›ie filosofică a artei, PermanenÈ›a frumosului, preced în mod logic, Problemele filosofice ale esteticii (1945), la origine un curs universitar destinat să trateze in extenso tot ceea ce până atunci a fost analizat prin luminări parÈ›iale. Vianu, cu obiÈ™nuitu-i spirit clar È™i concis, extrage următoarele probleme ca fiind fundamentale pentru cercetarea filosofică a fenomenului estetic. Iată ce va afirma în acest sens: ,,Problema iraÈ›ionalului, problema totalității, anterioară părÈ›ilor È™i lucrând ca o cauză finală asupra elementelor, problema posibilității de spiritualizare a materiei, problema libertății È™i problema intuiÈ›iei, sunt cele cinci probleme filosofice ale esteticii. Acestea sunt probleme cu care estetica se încruciÈ™ează necontenit, în drumul dezvoltării ei moderne, cu mersul general al filosofiei". Antologice rămân, de asemenea, dezvoltările sale privitoare la raportul filosofie-poezie, filosofie-artă, filosofie-religie, mit, magie, filosofie-È™tiință È™.a Clasic prin vocaÈ›ie constructivă È™i echilibru raÈ›ional, Tudor Vianu se apropie de doctrina romantică a unității tuturor formelor de manifestare ale spiritului omenesc, arătând că niciodată înrudirea dintre filosofie È™i artă n-a fost, în cultura modernă, mai puternic resimÈ›ită ca în romantism, a acelui romantism ce avea la izvor fervoarea platoniciană, ce postula înfrățirea binelui, adevărului È™i frumosului. ÃŽn acest context, Vianu formula paradigmatic în Filosofie È™i poezie (1937): ,,Filozoful încearcă dezlegarea enigmei absolutului È™i artistul năzuieÈ™te către întocmirea unei imagini a lui cu mijloace pur umane. Problema raportului dintre filosofie È™i artă nu depășeÈ™te, deci, domeniul spiritului omenesc cu implicaÈ›iile lui transcendente; pe când cine avea să istovească cuprinsul problemei religioase, trebuie să urmărească nu numai reacÈ›iile spiritului uman în direcÈ›ia aprehendării absolutului, dar È™i reacÈ›iile acestuia în tendinÈ›a lui de a se ascunde sau dezvălui. Considerate ca activități pur umane, filosofia È™i arta prezintă, deci, o apropiere care uÈ™urează È™i, în tot cazul, permite alăturarea lor". Sau, Adevărata poezie - afirma Vianu - este purtătoarea unui sens universal, chiar atunci când nu-l explicitează în formulare doctrinară È™i chiar când nu-l sugerează printr-un simbol. Ridicându-se din rădăcina absolută a spiritului, poezia este o manifestare paralelă cu filozofia. AcelaÈ™i conÈ›inut spiritual poate fi regăsit È™i în una È™i în alta, fără ca cea dintâi să-È™i asume chipul de exprimare al celei din urmă sau să-l impună spiritului printr-un simbol concret. Romanticii sunt, desigur, cei care au afirmat cu fervoare conÈ™tiinÈ›a acestui paralelism. De asemenea, nu putem în acest context, să nu redăm pentru forma lor exemplară ideile lui Vianu întru apărarea È™i legitimarea atât a filosofiei, cât È™i a poeziei: ,,Nu este nevoie - arată Vianu în acelaÈ™i studiu din 1937, Filosofie È™i poezie - de dezvoltări didactice È™i retorice pentru ca valoarea filosofică a poeziei să crească; după cum filosofia n-are nevoie de mijloacele particulare ale poeziei pentru ca întruchipările ei cele mai înalte să dobândească acea calitate de viziune armonică È™i individuală pe care o recunoaÈ™tem operelor de artă. ÃŽnrudirea dintre filosofie È™i poezie nu este un efect al identității lor de conÈ›inut, ci al unui elan către totalitate È™i necondiÈ›ionat, care le străbate deopotrivă. Am spune că ele nu se ating prin coroanele lor în aer, ci prin rădăcinile lor în pământ. AÈ™a fiind, nici poezia, nici filosofia n-au nevoie să-È™i justifice una față de alta existenÈ›a. Justificarea aceasta nu era necesară decât romantismului care, pornind de la conceptul unei poezii cu conÈ›inut filosofic, trebuia în chip firesc să ajungă la îndoială cu privire la valoarea funcÈ›iunilor ei, în comparaÈ›ie cu acele mai adecvate ale filosofiei propriu-zise. Necesitatea acestei justificări încetează pentru punctul nostru de vedere, care afirmă unitatea latentă a filosofiei cu poezia, ca unele care cresc în aceleaÈ™i rădăcini È™i urmează aceluiaÈ™i elan". Deloc fără raÈ›iuni adânci, cel ce credea în statutul filosofic al esteticii, n-a dezvoltat o estetică ruptă de È™tiință È™i astfel, printre alte consecinÈ›e care derivă de aici, a ajuns să recunoască valoarea normelor în estetică. Contrar acestui punct de vedere, se ridică G. Călinescu care, în Principii de estetică (1939), consideră că normalizarea în estetică, dacă ar exista, ar trebui să găsească ,,norma" care să ne conducă la producerea capodoperei. Demersul lui Vianu este mult mai larg, mai cuprinzător È™i mai adecvat obiectului. ÃŽn disens vădit cu înÈ›elegerea reducÈ›ionistă, schematică È™i simplificatoare a metodei normative, el susÈ›ine o interpretare È™tiinÈ›ifică, potrivit cu care ,,norma" se suprapune ,,legii", legii reale, obiective, organice, nu prescripÈ›iilor subiectiviste È™i întâmplătoare; ,,normele" nu fac decât să concretizeze caracterul È™tiinÈ›ific al disciplinei date. ,,Estetica este pentru noi - spune Vianu în capitolul din Estetica, intitulat semnificativ Valoarea normelor în estetică È™i tipurile lor - o disciplină normativă, în înÈ›elesul că nu se poate mulÈ›umi numai cu descrierea operei de artă È™i a felului în care decurge procesul creaÈ›iei È™i al contemplaÈ›iei. Ea nu se poate restrânge nici la explicaÈ›ia lor, prin punerea în lumină a raÈ›iunii lor de a fi È™i a împrejurărilor lor genetice. Estetica adaugă acestor constatări o seamă de prescripÈ›ii relative la felul în care trebuie să se constituie opera de artă È™i să se dezvolte creaÈ›ia artistului È™i contemplaÈ›ia amatorului". Oricât de individuale È™i de inefabile, faptele conÈ™tiinÈ›ei au o structură a lor lăuntrică, se corelează în chip necesar între ele, de aceea cercetătorul le va È™i putea ordona. ÃŽn absenÈ›a unor legități, esteticianului i-ar lipsi însuÈ™i obiectul de studiu, el n-ar mai avea ce È™i cum sistematiza; înlăturând norma-lege din câmpul preocupărilor sale, omul de È™tiință își reneagă menirea, sensul întregii sale munci. Căci, arată Vianu, nu putem defini frumosul artistic fără a nu arăta ce trebuie el să devină pentru artistul care-l crează sau pentru amatorul care-l realizează subiectiv. ,,A defini o valoare, cum este aceea realizată în opera de artă, înseamnă neapărat a o recomanda". ÃŽnfrânând arbitrariul, norma îi conferă artistului întreaga libertate către care el aspiră. Consecvent dihotomiei autonom-eteronom, estetic-extraestetic, autorul propune în continuare o clasificare a normelor. NăzuinÈ›a lui declarată este de a introduce un plan raÈ›ional în multitudinea aspectelor aparent întâmplătoare, de a înlătura impresia de haos È™i de a-È™i privi domeniul în lumina unor coordonate coerente, riguros asamblate; este aceeaÈ™i năzuință È™tiinÈ›ifică, în care recunoaÈ™tem o esenÈ›ială opÈ›iune metodologică a esteticianului nostru. OpÈ›iunea pentru această orientare È™tiinÈ›ifică a esteticii, opusă variantelor impresioniste È™i intuitiviste, se conturase încă din studiul din 1928, Tip È™i normă în estetică. Privilegiul esteticii (de altfel, arată Vianu, nu numai estetica, dar È™i logica È™i morala se găsesc în situaÈ›ia de a debuta prin definiÈ›ia normalizatoare a obiectului lor) de a ,,normaliza" ajută la delimitarea obiectului cercetat. Individualitatea tinde către un anumit sistem de valori estetice, prin fiecare detaliu răzbate spiritul întregului, artistul aparÈ›ine unui tip, guvernat de o normă, pe care eforturile sale o clarifică, o aprofundează, căreia i se potriveÈ™te prin toate silinÈ›ele sale. Tipul este norma realizată, norma este legea finală care guvernează tipul. Criticul are obligaÈ›ia, deci, să ,,normalizeze" È™i opera È™i atitudinea estetică. Iată cum se leagă înfrățindu-se toate componentele operei între ele: cele ale operei cu creaÈ›ia, cu receptarea È™i interpretarea acesteia. 4.3. De la conceptul de valoare la axiologia frumosului È™i artei Conceptul general de valoare reprezintă, în acest cadru general, o constantă a gândirii sale care poate fi detectată încă din primele scrieri, care se regăseÈ™te în Estetica È™i căreia, ca o încoronare, i se va rezerva un mic tratat, Introducere în teoria valorilor bazată pe observarea conÈ™tiinÈ›ei (1942). ÃŽn fapt, teoria sa, a valorilor, dezvoltă ideile din axiologia vremii, după cum înainte la fel de sistematic procedase È™i Petre Andrei în Filosofia valorii (1918). Demersul său este È™i astăzi exemplar. El corelează între ele în permanență lucrurile, bunurile È™i valorile. Punctul acesta de vedere este fertil pentru toate tipurile de valori, inclusiv pentru cele estetice. O idee revine mereu în toate studiile dedicate valorii, fie că este vorba de ,,problema valorificării" din prima sa carte, de dezvoltările sistematice din Introducere în teoria valorii sau de Tezele unei filosofii a operei: valoarea este un ,,obiect al unei dorinÈ›e". Vianu va afirma foarte clar în acest sens: ,,valorile nu sunt, după firea lor proprie, nici mituri, nici sentimente ale posesiunii, nici subiecte sau predicate ale judecăților de valoare. Valorile sunt obiecte ale dorinÈ›ei. DorinÈ›a cuprinde valorile ca pe obiectele ei corelative. Ea le cuprinde ca pe niÈ™te obiecte categoriale, a căror expresie în limbă este totdeauna un substantiv". Pe acest temei sunt analizate caracterele valorilor, sistemul acestora (teoretice, morale, estetice, politice, juridice etc.), tipurile de valorificare, antecedenÈ›a valorii față de valorificare (la fel procedase È™i Petre Andrei în amintita sa lucrare), raportul dintre subiectiv È™i obiectiv în valorizare, subalternarea actelor de valorificare È™.a.m.d. Apropiat de ceea ce va susÈ›ine mai târziu Nicolai Hartmann, postulează distincÈ›ia - extrem de semnificativă pentru estetician - dintre ,,adâncimea" bunurilor È™i ,,superficialitatea" lucrurilor. Lucrurile nu au adâncime ontologică, în timp ce bunurile, da. ÃŽn Estetica, Vianu asigură valorii estetice o situaÈ›ie privilegiată (valoare-scop absolută) atât față de valorile economice, politice (care sunt considerate valori-mijloace), cât È™i față de valorile morale care sunt - după el - valori-scopuri relative. Interesant este că Vianu refuză esteticului apartenenÈ›a la valorile reale, drept care accentuează, din nou apropiat de Nicolae Hartmann în estetica universală, caracterul de ,,aparență" al valorii estetice. ÃŽn acelaÈ™i timp, el demonstrează intima fuzionare dintre valori È™i bunuri în opera de artă, anume într-un raport de ,,imanență" în care valoare È™i bun fac aceeaÈ™i ființă (spre deosebire de ,,transcendenÈ›a" valorii față de bun în cazul È™tiinÈ›ei, moralei È™i religiei). ÃŽn aceeaÈ™i ordine de idei, deosebit de lămuritor este capitolul Atitudinea estetică din Tratatul său, prin refuzul estetismului, al atitudinii de opacitate sau chiar ostilitate față de alte valori culturale în afara celor artistice (la fel proceda È™i Lucian Blaga în Artă È™i valoare, 1939), prin critica abandonării ,,totalității" care până la urmă înjoseÈ™te esteticul însuÈ™i, oricât de exaltat în aparență. Atitudinea estetică Vianu o concepe, dimpotrivă, ca pe o optică particulară în raport cu generalul, deschisă tuturor valorilor È™i bunurilor, o privire axiologică largă È™i liberă asupra vieÈ›ii întregi. InteracÈ›iunea È™i integrarea valorilor va constitui o preocupare de căpetenie a esteticianului, istoricului È™i criticului literaturii. Introducere în teoria valorilor bazată pe observarea conÈ™tiinÈ›ei, propune un ,,sistem" al valorilor, pe baza determinării ,,structurii" fiecăreia - cu un tribut plătit ierarhizării pe ,,temeiuri de superioritate", conform căreia valorile personale sunt superioare valorilor reale; valorile spirituale sunt superioare celor materiale; cele aderente la suport sunt superioare celor libere; valorile-scopuri sunt superioare valorilor-mijloace; cele amplificative (ce augmentează starea subiectivă) sunt superioare celor perseverative (care depind de voinÈ›a subiectului deziderativ); valorile integrabile sunt superioare celor neintegrabile, iar cele integrative sunt - după Vianu - superioare celor integrabile. 4.4. Fenomenalitate estetică È™i ,,adâncime" artistică Tudor Vianu articulează ideea artei ca produs rafinat al muncii È™i ca ,,forma ei cea mai perfectă", cu o concepÈ›ie despre operă formulată succint în capitolul Artă, tehnică È™i natură din Estetica, concepÈ›ie întregită în studiul din 1937 intitulat Metodă È™i obiect È™i definitivată original în 1947 în Tezele unei filosofii a operei. ÃŽntre timp, în Asupra ideii de perfecÈ›iune în artă, Vianu demonstrase, de asemenea, felul în care munca îngemănează opera È™i perfecÈ›iunea. ÃŽmpotriva ,,divorÈ›ului dintre artă È™i muncă", a concepÈ›iei ,,artistului spontan" È™i a ,,artei sugestive", consecinÈ›e ale acestei schisme, se preconizează reînfrățirea artistului cu toÈ›i ceilalÈ›i exponenÈ›i ai aceluiaÈ™i elan constructiv. Tezele unei filosofii a operei desăvârÈ™esc această filieră de idei. Ele ,,construiesc" cu o mare consecvență ideea de operă, postulează raportul de solidaritate È™i adversitate între natură È™i operele omului, disociază È™i reintegrează semnele diferitelor categorii de opere din cadrul ,,tehnosferei" (sinonimă cu civilizaÈ›ia), descriu trecerea de la natură la tehnică, È™tiință, filosofie È™i la artă, prin însumarea treptată a nouă atribute-caracterizări care compun definiÈ›ia operei: ,,1. Produsul. 2. Unitar È™i multiplu. 3. ÃŽnzestrat cu valoare. 4. Al unui creator moral. 5. ObÈ›inut prin cauzalitate finală. 6. Dintr-un material. 7. Constituind un obiect calitativ nou. 8. Original imutabil È™i 9. Ilimitat simbolic". Astfel, după el, ,,opera este produsul finalist È™i înzestrat cu valoare al unui creator moral care, întrebuințând un material È™i integrând o multiplicitate ,,a introdus în realitate un obiectiv calitativ nou. Acest obiect calitativ nou este imutabil original È™i ilimitat simbolic în cazul operelor artei". O asemenea definiÈ›ie clarifică, fără nici un echivoc raportul instituit între opera de artă, caracterizată specific prin originalitate imutabilă È™i ilimitare simbolică, È™i opera È™tiinÈ›ifică È™i filosofică, la care se întâlnesc ca definitorii atributele: ,,obiect calitativ nou" al ,,originalității", al caracterului ,,simbolic". Prin aceste precizări, care s-au integrat într-o permanentă încercare de-a releva specificitatea artei È™i a operei de artă în configuraÈ›ia formelor spirituale, Vianu a confirmat, în alt orizont teoretic È™i utilizând o metodologie proprie, câștigurile din estetica universală (a se vedea, de pildă, Benedetto Croce, cu a sa ecuaÈ›ie intuiÈ›ie-expresie", prefațând, în acelaÈ™i timp, concepÈ›iile mai moderne, din care o amintim pe aceea a ,,operei deschise" a lui Umberto Eco, în cadrul căreia, însă, accentul cade pe un atribut al operei, în concepÈ›ia lui Vianu, anume pe cel al ilimitării ei simbolice. Tot într-un studiu târziu, publicat ca È™i Tezele... în Postume, intitulat Simbolul artistic, Vianu detaliază atributele originalității imutabile È™i ale ilimității simbolice, plecând explicit de la ideea, conform căreia creaÈ›iile artei sunt simboluri de o anumită calitate. ÃŽn acest sens, el a susÈ›inut o idee mult comentată astăzi în estetica semiotică È™i anume, faptul că solidaritatea semnului cu semnificaÈ›ia lui face din simbolul artistic un simbol natural, deci imutabil. Arta mai este - după el - un simbol continuu, de aceea în orice fragment autentic al ei noi recunoaÈ™tem întregul, È™i îl putem chiar reconstitui. Totodată, creaÈ›ia de artă este integrativă pentru că, deÈ™i în reprezentările ei nu reÈ›ine întreaga realitate, ea poate da, prin eliminare, accentuare sau stilizare, o cuprindere mai bogată a vieÈ›ii, în semnificaÈ›iile sale cele mai adânci. Această concluzie cu privire la natura simbolului artistic îl È™i face pe Vianu să preconizeze depășirea ,,superficialității estetice", a acelei viziuni pur senzoriale È™i pur formale, în direcÈ›ia a ceea ce el numeÈ™te ,,adâncimea artistică", adâncime în cuprinsul căreia pot să se împletească armonios, înfrățindu-se stimulentele etice È™i cele estetice, substanÈ›a morală È™i fenomenalitatea estetică. Căci, nu oboseÈ™te să spună Vianu, în acord cu crezul său profund, operele de artă ar muri dacă n-ar exista posibilitatea ,,cuceririi unor noi aspecte ale semnificaÈ›iei lor nelimitate, pentru că ele ar înceta să ne mai pună probleme, È™i în noi înÈ™ine s-ar istovi interesul de a le dezlega. ÃŽn realitate, multe opere de artă mor pe această cale din pricina sărăciei conÈ›inutului È™i a mărginirii perspectivei lor. Dar, marile opere de artă, adevăratele simboluri artistice, acelea în care adâncimea semnificaÈ›iei lor nu este niciodată istovită, trăiesc de-a pururi în viaÈ›a omenirii, în forme noi pentru fiecare timp È™i pentru fiecare loc al lumii, È™i dovedesc, astfel, o rezervă inepuizabilă a semnificaÈ›iei lor. Marile opere de artă trăiesc în eternitatea omenirii, fiindcă simbolul lor este nelimitat". ÃŽn fapt, există pentru toate aceste susÈ›ineri un fundal metodologic ce se cuvine să fie evidenÈ›iat. De asemenea, obiectul prim È™i ultim asupra căruia Vianu își aplică metodologia sa concrescent filosofică È™i È™tiinÈ›ifică este opera de artă. Că opÈ›iunea sa a rămas identică, se vede clar mai ales din cele două ample texte finale ce au un caracter estetic generalizator. Problemele filosofice ale esteticii È™i Tezele unei filosofii a operei, dar È™i capitolul din Estetica dedicat operei de artă, în care tot prin acelaÈ™i traseu metodologic sunt stabilite momentele constitutive ale acesteia (izolarea, ordonarea, clasificarea È™i idealizarea). De altfel, încă în prima sa estetică sistematică, Vianu adoptă metoda fenomenologică, în sensul descrierii fenomenului pur al artei". (Mai târziu, în Tezele unei filosofii, avea să-È™i propună explicit ,,să descrie opera în afară de relaÈ›iile ei de spaÈ›iu È™i timp, adică să construiască fenomenologia ei). ÃŽnvățătura lui Kant, căruia discipolul lui Karl Groos îi consacră cea mai întinsă parte a învățăturii sale în Germania, părea pentru moment să sfârÈ™ească într-un psihologism echivalent cu subiectivitatea ,,icoanei lumii" (cum îi plăcea să spună). Ca reacÈ›ie, chiar în anii de studii, s-a revenit de la subiectivul exacerbat la obiectivul, chiar dacă restrâns la sfera spiritului de la psihologism la fenomenologie. El se înscrie în acest proces, dar analiza fenomenologică o înÈ›elege temperat È™i cu esenÈ›iale amendamente care, după cum arătam, se transformă într-o, de fapt, analiză obiectivă a operei de artă. ÃŽn aceeaÈ™i ordine de idei, însăși ,,autonomizarea esteticii" Vianu a înÈ›eles-o ca pe o transformare a acesteia din urmă, dintr-un capitol al metafizicii È™i psihologiei, într-o disciplină de sine stătătoare. Eliberarea de metafizică s-a produs prin renunÈ›area la străvechea idee, potrivit căreia estetica ar fi È™tiinÈ›a filosofică a frumosului natural È™i artistic, prin descrierea momentelor estetice È™i extraestetice. Acest lucru presupune, însă, concentrarea asupra operei de artă, privită ca entitate obiectivă, eliberarea din constrângerile È™colii psihologice a teoriei intropatiei, a cercetării proceselor din care rezultă plăcerea estetică - în favoarea declarată a căutării esenÈ›elor obiective. Se poate, astfel, urmări modul în care se realizează transformarea disciplinei dintr-o filosofie a artei, prima dată într-o teorie a intuiÈ›iei estetice, teoria venită în întâmpinarea psihologismului, apoi, într-o ,,È™tiință a operei de artă". ÃŽn fapt, estetica a trecut prin ,,fazele" lui Fechner, Lipps, Volkelt, Groos È™i Lange, pentru ca apoi secolul nostru să fie tot mai hotărât marcat de poziÈ›iile ,,obiectiviste" ale lui Max Dessoir, M. Geiger, Hartmann, Husserl. Vianu nu dorea în nici un caz înlocuirea unui extremism cu altul, ci medierea între obiectivismul de tip fenomenologic (aÈ™a cum a apărut acesta la un Moritz Geiger) È™i estetica psihologică. 5. Liviu Rusu, Eseu despre creaÈ›ia artistică. contribuÈ›ie la o estetică dinamică A apărut în trei ediÈ›ii, prima Essai sur la création artistique. Contribution a une esthétique dynamique la Felix Alcan, Paris, în 1935. Cea de a doua ediÈ›ie este tot în limba franceză È™i a fost tipărită la Editura Univers, BucureÈ™ti, 1972, fiind însoÈ›ită de o Postfață a autorului (12 p.). Singura ediÈ›ie în limba română, până acum, a apărut în 1989, la Editura ȘtiinÈ›ifică È™i Enciclopedică, în traducerea Cristinei Rusu, cu un extins È™i excelent studiu introductiv scris de Marian Papahagi. Cartea a fost prezentată, ca teză de doctorat, la Sorbona, conducător È™tiinÈ›ific fiind renumitul estetician francez Charles Lalo. Alături de teza secundară, Le sens de l'existence dans la poésie populaire roumaine, publicată tot atunci, la aceeaÈ™i editură, Eseu despre creaÈ›ia artistică este, probabil, cea mai cunoscută, în orizont universal, carte de estetică scrisă de un autor român contemporan. Liviu Rusu declară chiar din prima pagină că se află ,,în contradicÈ›ie cu întreaga estetică tradiÈ›ională". Lui i se pare că mare parte din abordările anterioare au adoptat un punct de vedere ,,static" È™i nu ,,dinamic". Totodată, ,,estetica tradiÈ›ională" este contestabilă prin centrarea ei aproape exclusivă asupra operei (văzută ca ,,entitate independentă") sau pe descrierea plăcerii È™i a contemplaÈ›iei estetice. Neglijarea problematicii creaÈ›iei artistice este ,,păcatul" comun, după el, chiar È™i al unei părÈ›i a esteticii contemporane. Prin urmare, propune o cunoaÈ™tere temeinică È™i sistematică a operei de artă, pornind de la creaÈ›ie, de la artist, ,,căci È™i acesta nu începe prin contemplare, ci prin a avea o atitudine creatoare". CreaÈ›ia artistică este, deci, problema fundamentală a esteticii, din ea derivă atât explicarea, descrierea, cât È™i înÈ›elegerea tuturor celorlalte probleme estetice. CreaÈ›ia are o dimensiune psihologică, dar aceasta trebuie să fie tratată în aspectul ei major, cel estetic. ÃŽn fapt, premisa este aceasta: prin analiza sufletului artistului se poate ajunge la înÈ›elegerea deplină È™i adecvată a ,,sufletului operei", a structurii estetice a acesteia. Pentru a demonstra valabilitatea unei atari perspective. Liviu Rusu regândeÈ™te fiecare din temele consacrate ale esteticii, precum: geneza esteticului È™i artei; originea formelor estetice; elementele implicate în creaÈ›ie; natura operei de artă; esenÈ›a procesului de gustare È™i receptare estetică. Cartea este, astfel, structurată în patru părÈ›i: I. Datele originare ale creaÈ›iei artistice; II. Factorii inconÈ™tienÈ›i sau potenÈ›iali ai creaÈ›iei artistice; III. Factorii conÈ™tienÈ›i sau actuali ai creaÈ›iei artistice; IV. Datele transsubiective ale creaÈ›iei artistice. Teza de bază a autorului, în ceea ce priveÈ™te geneza artei, este următoarea: creaÈ›ia artistică nu este o atitudine accidentală a omului, după cum nu este nici un lux, ci este o ,,formă de viață". ,,Artistul creează pentru că nu poate altfel". Nici una dintre teoriile care fie că explică arta ca fiind izvorâtă din tendinÈ›e practice sau din instinctul sexual, fie că o derivă din joc, nu i se par satisfăcătoare lui Liviu Rusu. Primei ipoteze el îi replică: deÈ™i creaÈ›ia artistică își are originea într-un conflict cu natura primitivă, ea nu este o simplă prelungire a fondului biologic, ea depășeÈ™te acest fond prin atitudinea luată împotriva acestuia. Celei de-a doua ipoteze i se răspunde astfel: jocul are È™i el la bază un conflict, dar unul uÈ™or, care poate fi stăpânit prin chiar activitatea de joc, în timp ce dezechilibrul profund al sufletului este unul ce revelează problemele esenÈ›iale ale existenÈ›ei È™i acesta nu poate fi dominat decât printr-o activitate creatoare È™i printr-o atitudine globală a personalității. Rezultă că activitatea artistică nu poate fi redusă nici la ,,tendinÈ›e izolate ale sufletului", nici la ,,activități inferioare"; ea este expresia eului originar, nu a celui empiric, superficial; ea trezeÈ™te ,,impulsurile originare" È™i le conferă acestora prin operă ,,valoarea È™i tranzacÈ›ia fondului primordial al vieÈ›ii". Liviu Rusu utilizează pentru această argumentaÈ›ie idei cunoscute ale spiritualismului francez (de pildă, natura dinamică a eului ca resort ultim al creaÈ›iei È™i al visurilor), dar mai ales sugestii venite dinspre psihologia lui Th. Ribot È™i Pierre Janet, cum ar fi ipoteza acestuia din urmă referitoare la dimensiunea inerent conflictuală, plină de dezechilibre a structurii ,,eului profund". Astfel, Liviu Rusu preia explicit ideea asemănării dintre structura psihologică a artistului cu starea patologică de la Pierre Janet È™i nu de la Freud, cum se întâmplă în mod curent. CreaÈ›ia artistică propriu-zisă are patru momente distincte: faza pregătitoare, inspiraÈ›ia, elaborarea È™i execuÈ›ia. Prima fază este în cea mai mare măsură inconÈ™tientă. Atât inconÈ™tientul înnăscut, cât È™i cel dobândit își au cota lor de participare în realizarea conflictului creator È™i a echilibrului creator. Conflictul ce are loc în străfundurile sufletului nu este decât izvorul creaÈ›iilor spirituale, el însuÈ™i nu este încă spiritualitate, iar când devine, aceasta se petrece doar în anumite condiÈ›ii. ,,Ordinea", nu cea automată, ci cea spirituală, ,,creată È™i vie", este o asemenea condiÈ›ie. ÃŽn strânsă legătură cu problema ordinii stă însăși problema ,,echilibrului" în creaÈ›ia artistică: ,,A crea o ordine înseamnă a stabili un echilibru". După Liviu Rusu, realizarea acestui echilibru nu este posibilă decât prin eforturi extrem de mari, iar puterea de a depune eforturi este o caracteristică esenÈ›ială a creaÈ›iei artistice. Dar, dacă faza pregătitoare cuprinde ,,izvoarele invizibile ale creaÈ›iei", celelalte trei faze se desfășoară toate în domeniul conÈ™tientului. InspiraÈ›ia este prin excelență dinamică, ea constă în spontaneitatea celor două tipuri de imaginaÈ›ie: intuitivă È™i reflectată. Prima dintre acestea este numită inspiraÈ›ie-joc, iar cea de a doua inspiraÈ›ie-efort. La rândul ei, faza elaborării se distinge după tipurile inspiraÈ›iei în elaborarea-joc È™i elaborarea-efort. ÃŽn fapt, ,,elaborarea nu este altceva decât inspiraÈ›ia conÈ›inută, iar inspiraÈ›ia nu este nimic decât elaborarea continuă". CreaÈ›ia artistică, opera, este o problemă de voință, iar artistul creează pentru că vrea È™i vrea să creeze pentru că ,,numai creaÈ›ia este pentru el singurul mijloc de a-È™i echilibra sufletul". ÃŽn faza execuÈ›iei, activitate psihică semnificativă este cea de transcendere, de depășire a orizontului limitat al eului. Acum materia È™i forma nu sunt pentru suflet momente eterogene, ele se unesc într-o unică operă prin intenÈ›ia creatorului. Materia nu apare, deci, ,,mai înainte È™i nici exterioară ideii", iar ,,sentimentul È™i ideea nu primesc o valoare estetică decât prin lupta cu materia în care ele se realizează". Liviu Rusu rezolvă într-o manieră ingenioasă problema valabilității creaÈ›iei artistice, preluând explicit de la Jung sugestia existenÈ›ei unui factor colectiv. SemnificaÈ›ia acestui termen este mult mai largă decât a celui de inconÈ™tient colectiv. ,,Factorul colectiv" în Eseu despre creaÈ›ia artistică este atât o instanță transindividuală, cât È™i un orizont care oferă criteriul de comunicare È™i de valoare din opera de artă. Prin chiar însuÈ™irile sale individuale, artistul se simte atras spre unitatea vieÈ›ii sociale, spre ,,leagănul originar comun al tuturor oamenilor". Iar cum ,,punctul de plecare al vieÈ›ii" este o profundă unitate colectivă, È™i marile creaÈ›iuni spirituale ,,tind să realizeze această unitate". Opera de artă este un răspuns la întrebările chinuitoare care-l agită pe artist, ea fiind, totodată, È™i rezultatul unei atitudini fundamentale în faÈ›a lumii. Ea, opera, revelează esenÈ›a primordială a existenÈ›ei omeneÈ™ti È™i exprimă o viziune despre lume, una cu valoare simbolică. Spiritualitatea care se revelează prin creaÈ›ia artistică nu este supra-umană, ci intra-umană. Oricum, pentru Liviu Rusu factorul colectiv intrasubiectiv este aspectul cel mai adânc al vieÈ›ii psihice. El explică - printre altele - È™i existenÈ›a diferitelor stiluri în artă. ÃŽn aceeaÈ™i ordine de idei, trei sunt tipurile prin care se exprimă în creaÈ›ia artistică viziunea despre lume: tipul simpatetic, tipul demoniac echilibrat È™i tipul demoniac expansiv. Ca personalități reprezentative pentru tipul simpatetic sunt analizaÈ›i Lamartine, Rafael, Mozart (,,aÈ™ezat în faÈ›a lumii, acest tip găseÈ™te că aceasta este frumoasă pentru că este plină de armonie ideală"), în timp ce, pentru tipul demoniac echilibrat exemplari sunt consideraÈ›i Goethe, Leonardo da Vinci, Bach (,,în concepÈ›ia acestui tip, lumea este plină de contradicÈ›ii, dar el crede că poate, graÈ›ie unei lupte vehemente, s-o armonizeze"), iar pentru tipul ultim, reprezentativi sunt Baudelaire, Rodin, Beethoven (,,în acest caz ideal, lumea este frumoasă pentru că este înzestrată cu incertitudini È™i fiindcă provoacă nenumărate îndoieli"). Oricum, dincolo de această tipologie, se pare că modelul artistului este, pentru Liviu Rusu, cel romantic, cel al unei fiinÈ›e demonice, purtând amprenta definitivă a unei fatalități ce-l ,,destină creaÈ›iei"; în acelaÈ™i timp însă, produsul artistic apare, dimpotrivă, ca o manifestare a unei armonii care, la rândul ei, aminteÈ™te de modelul clasic-clasicist. Aceste idei sunt dezvoltate în Estetica poeziei lirice (Cluj, 1937) È™i amendate parÈ›ial în Logica frumosului (1946). Astfel, fiecărui gen literar îi corespunde un anumit tip de frumos: frumosului simpatetic - genul liric, frumosului echilibrat - genul epic, frumosului anarhic - drama. ÃŽn lucrarea din 1946, nu creaÈ›ia artistică este în postura de ,,problemă fundamentală", ci frumosul (sinonim cu valoarea estetică) va fi considerat drept obiect central, universal al esteticii. Lucrarea a avut parte de o excelentă primire în presa franceză, elveÈ›iană, iugoslavă È™i română. REFERINÞE CRITICE: După Marian Papahagi, au scris despre ea, pe lângă Lalo, Edgar de Bruyne, în Revue néoscholastique de philosophie, vol. 39, deuxieme série no. 51, august 1936, pp. 384-386; Charles Werner, în Journal de Geneve, jeudi, 24, juin 1937, p. 2; V. Feldman, în Revue de synthese, vol. XII, no. 2, oct. 1936, pp. 229-231; B. Fondane, în Cahiers du sud, février 1937, pp. 141-142; Hector Talvart, în Les Nouvelles littéraire, nr. 690, 4 janvier 1936, p. 9; Guilaume de Briqueville, în Revue bibliographique et critique, no. 27-28, mars 1936, fiche no. 762; P. Panici, în Etudes Revue catolique d'intéret général, 20 mai 1937, pp. 555-556; D. Z. Millaci în Sraski knizevni glasnik, serie nouă, mai-august 1936, pp. 79-80; M. MancaÈ™, în Atheneum, An II, nr. 3-4, iulie-decembrie 1936, pp. 512-514; Petru Comanescu, în Revista FundaÈ›iilor Regale, An III, nr. 5, 1 mai 1936, pp. 449-454; René Welek, Austin Warren, Theory of Literature, 1942, cap. 8, p. 121 (ed. românească, 1967); R. Müller-Freienfels, Henri Focillon, B. Fundoanu, Ion IanoÈ™i, Grigore Smeu È™.a. ObiecÈ›ii a formulat în momentul apariÈ›iei E. Souriau. 6. D.D. RoÈ™ca, ExistenÈ›a tragică. ÃŽncercare de sinteză filosofică Lucrarea cu acest titlu a apărut la FundaÈ›ia pentru literatură È™i artă ,,Regele Carol II", BucureÈ™ti, 1934. EdiÈ›ia definitivă a autorului, a apărut la Editura pentru literatură universală, BucureÈ™ti, 1968. ÃŽn paragraful de debut intitulat ,,Introducere la o filosofie neconfortabilă", autorul menÈ›ionează că noÈ›iunea de ,,sinteză" nu este identică pentru el cu cea de ,,complex" sau cu cea de ,,definitiv". ,,Orice sinteză este, se È™tie, fatal provizorie È™i fatal parÈ›ială". Valoarea intrinsecă a unei ,,sinteze filosofice" nu e dată ,,nici de cantitatea elementelor utilizate..., nici chiar de calitatea lor, ci de perspectiva spirituală generală pe care o deschide; de calitatea rezonanÈ›ei sufleteÈ™ti pe care o trezeÈ™te È™i de gradul de profunzime al stratului de conÈ™tiință, unde această rezonanță se produce". ExistenÈ›a magică este alcătuită din două părÈ›i, cantitativ asimetrice, distribuite în trei È™i, respectiv, un capitol fiecare. Partea I intitulată ,,ExperienÈ›a obiectivă" se constituie din următoarele capitole: ,,Ideea cunoaÈ™terii integrale". ,,Mitul raÈ›ionalității integrale"; ,,Natură È™i civilizaÈ›ie", în timp ce cea de-a doua parte ,,Atitudinea metafizică" este compusă din capitolul sintetic ,,ExistenÈ›a tragică". Autorul își numeÈ™te singur ,,sursele" lucrării sale de sinteză: ,,unele din ideile lui Heraclit, Böhme, Pascal, Hume, Hegel, Schopenhauer, Nietzsche, Bergson, Mach, W. James, Husserl È™i Scheler" la care se adaugă ,,unele din rezultatele cercetărilor istorice ale lui Bruckhardt, Renan...", dar È™i rezultatele ,,crizei de creÈ™tere" a fizicii secolului XX, obiectivate în ,,concepÈ›iile" lui Planck, Einstein, De Broglie, Schrödinger, Dirac, Heisenberg. Dintru început, D. D. RoÈ™ca lansează teza din care se va alimenta întregul eÈ™afodaj de idei al cărÈ›ii. ,,Lumea apare... ca un câmp de luptă fără sfârÈ™it posibil... [ca] împărăție a neprevăzutului iremediabil È™i a posibilităților infinite, bune È™i reale" în toate planurile de creaÈ›ie È™i de existență omenească imaginabile. Din acest tablou dialectic al lumii, ce ,,ne face să privim toate formele realizate (forme de cunoaÈ™tere, sociale, religioase etc.) sub aspectul provizoratului definitiv", se extrage ideea conÈ™tiinÈ›ei tragice asupra existenÈ›ei. Filozofia, prin menirea ei, se întinde pe un fundament de cunoaÈ™tere ce vizează ,,explicarea È™i comoprehensiunea lumii ca totalitate". La rândul ei, atitudinea metafizică subzistă într-un adânc strat sentimental al conÈ™tiinÈ›ei ce se raportează la existenÈ›a trăită printr-o operaÈ›ie de totalizare a datelor experienÈ›ei. Acest strat de conÈ™tiință, în care metafizica își are rădăcinile ce o hrănesc, ,,este de esență lirică". Filozofia se prezintă în lumina inteligenÈ›ei critice ca atitudine moral-estetică în faÈ›a existenÈ›ei luate ca totalitate. ,,Ca religia, metafizica izvorăște din nevoia de a lua atitudine față de marele Tot. Ca arta, ea are nevoie de formă, de întreg. ªi ca religia È™i arta deopotrivă, filozofia se desprinde din nevoia de a cumpăni ce e important È™i ce nu importă". Ierarhizarea formelor de existență nu este doar simplă operaÈ›ie de cunoaÈ™tere, produs al spiritului geometric, ,,ci ea este È™i un produs al unui lirism... strecurat prin sita deasă È™i purificatoare a cunoaÈ™terii disciplinate cu rigoare", deci cu ceea ce Pascal numea ,,spiritul de fineÈ›e". D. D. RoÈ™ca decelează, în încercarea lui de sinteză, cinci tipuri de atitudini fundamentale ale omului în faÈ›a ,,existenÈ›ei luate ca Tot": a) indiferenÈ›a deplină, în fapt, non-atitudinea; b) optimismul (naiv sau reflectat) care este sinonim cu ideea unui scop ultim orientat spre bine al lumii È™i al acÈ›iunilor omeneÈ™ti; c) pesimismul, asociat cu ideea ,,absenÈ›ei de sens" È™i de orientare a lumii, tradus în disperare, neputință, zădărnicie, fatalitate; d) atitudinea spectaculară sinonimă cu interesul pentru ,,apariÈ›ie" È™i ,,aparență", deci cu ,,pura atitudine estetică", fără suport moral; e) atitudinea eroică, atitudine aflată dincolo de ,,optimism" È™i ,,pesimism". Aceasta din urmă, nu este numai pesimistă, ci optimistă È™i pesimistă. Ea izvorăște din conÈ™tiinÈ›a tragică a existenÈ›ei. ÃŽn ultimă analiză, totalitatea atitudinilor posibile în faÈ›a lumii sunt reductibile la două enunÈ›uri fundamentale: ,,Lumea este raÈ›ională în esenÈ›a ei" È™i ,,Lumea este iraÈ›ională în esenÈ›a ei". Ambele atribute (raÈ›ionalitatea È™i iraÈ›ionalitatea existenÈ›ei) sunt luate pe rând È™i analizate în multiplele lor consecinÈ›e asupra modului în care omul valorizează viaÈ›a È™i o trăieÈ™te. RaÈ›ionalitatea È™i iraÈ›ionalitatea sunt atribute ce fac parte din substanÈ›a însăși a existenÈ›ei, ele sunt constitutive acesteia. Ele sunt, în acelaÈ™i timp, atât ,,obiective", cât È™i ,,subiective". Nici prima teză, nici cea de-a doua nu pot fi susÈ›inute până la capăt fără rest: ,,ExperienÈ›a autentică nu ne îndreptățeÈ™te să afirmăm, în mod exclusiv, nici determinismul universal sau raÈ›ionalitatea absolută, È™i nici contingenÈ›a sau iraÈ›ionalitatea absolută a existenÈ›ei. ÃŽn ambele cazuri, se comite păcatul de a lua partea drept tot". Prin urmare, dacă cele două teze sunt parÈ›iale, numai sinteza lor se susÈ›ine, numai ea este adecvată _ ca teză metafizică _ obiectului: lumea ca totalitate. PropoziÈ›ia sintetică propusă sună astfel: Lumea în întregul ei nu este nici numai raÈ›ională, nici numai iraÈ›ională; ea este È™i raÈ›ională È™i iraÈ›ională (,,ExistenÈ›a este parte raÈ›ională, parte iraÈ›ională. E È™i inteligibilă È™i absurdă"). Conceptele de ,,raÈ›ional" È™i ,,iraÈ›ional" aplicate la existență în totalitate ei ca È™i la ultimul eu substrat, sunt aproximate: a) în plan epistemologic, prin cuplul ,,inteligibil"-,,neinteligibil"; b) în plan axiologic, prin termenii ,,rezonabil"-,,absurd" È™i c) în plan metafizic, prin conceptele de ,,sens" È™i ,,non-sens" ultim al existenÈ›ei. SoluÈ›ia oferită: ,,să nu totalizăm experienÈ›a nici într-un sens... s-o acceptăm ca egal de reală sub ambele aspecte mari ale ei: să nu uităm nici un moment că e inteligibilă, dar È™i neinteligibilă; că e rezonabilă, dar È™i absurdă; cu sens, dar È™i fără sens... Să recunoaÈ™tem că binele È™i răul, valoarea È™i nevaloarea, spiritul È™i natura oarbă... se combat cel mai adeseori cu sorÈ›i de izbândă de partea Răului, cel puÈ›in egală celor ce se găsesc de partea Binelui. ªi colaborează numai întâmplător". Acest ,,antagonism tragic" consubstanÈ›ial existenÈ›ei trezeÈ™te sentimentul tragic al existenÈ›ei È™i neliniÈ™tea metafizică. Acestea pot deveni izvor de deznădejde pentru unii sau ,,forÈ›e întăritoare de incomparabilă tensiune sufletească pentru alÈ›ii". Dacă există conÈ™tiinÈ›a lucidă a faptului că ,,lumea e fatal provizorie", că ea e neisprăvită în însăși substanÈ›a ei metafizică È™i că ,,este etern provizorie È™i veÈ™nic imprevizibilă", dar È™i ,,creatoare de veÈ™nică noutate", atunci înseamnă că atât sensul, cât È™i non-sensul sunt imanente lumii È™i conÈ™tiinÈ›ei, iar prin urmare ,,omul poate fi distrus, dar nu poate fi înfrânt". ExistenÈ›a tragică se înscrie, astfel, în fondul de idei al unei tradiÈ›ii filosofice ce-i cuprinde pe vechii elini, antropologia creÈ™tină (îndeosebi Pascal), pe Hegel, dar È™i pe Nietzsche. Autorul pledează în această sinteză filosofică: a) pentru ideea indestructibilității substanÈ›ei umane; b) pentru nevoia de raÈ›ionalitate È™i de sens în existenÈ›a umană, într-un timp când atât ,,mitul raÈ›ionalității integrale", cât È™i celălalt mit de semn contrar intraseră în istorie sub formă de ideologii totalitare È™i pregăteau tragedii la scară planetară; c) pentru un loc al ,,gratuitului" în viaÈ›a omului contemporan, denunțând È™i aici ceea ce într-un studiu din 1933, cu acelaÈ™i titlu, numea ,,Mitul utilului". ExistenÈ›a tragică, apărută atunci când autorul se afla în deplină maturitate de viață È™i de creaÈ›ie, a rămas, din păcate, fără o continuare pe măsură, din cauza timpului istoric nefavorabil care a urmat. Neputând să-È™i continue sintezele È™i creaÈ›iile originale, D. D. RoÈ™ca a tradus È™i îndrumat traducerea aproape integrală a operei filosofice hegeliene în cel de al 6-lea È™i al 7-lea deceniu de viață. Un fost student, Tudor Cătineanu, va dedica ExistenÈ›ei tragice două volume de pertinentă analiză, lărgind sinteza, totodată păstrându-i spiritul È™i adâncindu-i tezele de bază. SURSE: EDIÞIE: D. D. ROȘCA. ExistenÈ›a tragică (ediÈ›ie definitivă a autorului), E.P.L.U. BucureÈ™ti, 1968. REFERINÞE CRITICE: D. D. RoÈ™ca în filosofia românească (Cuvânt înainte de Dumitru GhiÈ™e, coordonator Tudor Cătineanu), Dacia, Cluj-Napoca, 1979; Dumitru Isac, Tragicul constructiv; Florica Neagoe, Sensul angajat al gratuității; Tudor Cătineanu, SemnificaÈ›iile determinaÈ›iilor raÈ›ional-iraÈ›ional; Andrei Marga, Etica spiritului critic; Gheorghe VlăduÈ›escu, Dogmă È™i libertate; Tudor Cătineanu, Structura unei sinteze filosofice, vol. I-II, Dacia, Cluj-Napoca, 1981 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy