agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2008-03-08 | [This text should be read in romana] | Submited by mihai stamati NOAPTEA MUZICII (din volumul Vântul schimbării, ― The Winds of Change, 1988) ÃŽntâmplarea face să am un prieten care, câteodată, dă de înÈ›eles că el ar putea chema spiritele din nemăsuratele adâncimi. ...Sau măcar un spirit; unui mititel, cu puteri limitate. Amicul meu vorbeÈ™te uneori despre asta, dar numai după ce-a ajuns la cel de-al patrulea pahar de whisky cu sifon. E un punct delicat de echilibru ― la al treilea, habar nu are de spirite (de cele de tip supranatural, fireÈ™te), iar la al cincilea i se închid ochii de somn. ÃŽn seara aceea, m-am gândit că ajunsese la punctul respectiv, aÈ™a că l-am întrebat: ― ÃŽÈ›i mai aminteÈ™ti de spiritul ăla al tău, George? ― Ce-ai zis? a sughiÈ›at amicul meu, uitându-se întrebător la băutura spirtoasă din pahar, ca È™i cum s-ar fi mirat că trebuia să-È™i amintească vreun amănunt despre ea. ― Nu de alcoolul ăsta vorbesc, l-am lămurit eu. Mă refer la spiritul micuÈ›, înalt de vreo doi centimetri, despre care mi-ai povestit odată că ai reuÈ™it să-l aduci dintr-un alt plan al existenÈ›ei. Cel cu puteri paranormale... ― Aha! s-a dumirit George. Azazel. Nu ăsta-i numele lui, fireÈ™te... Presupun că n-aÈ™ putea să-i pronunÈ› numele adevărat, de aceea îi spun aÈ™a. ÃŽmi aduc aminte de el... ― ÃŽl chemi adeseori? ― Nu. E periculos. E prea periculos. Totdeauna există ispita de a te juca prea mult cu puterea. Eu, unul, prefer să mă port cu grijă È™i sunt al naibii de atent. După cum È™tii, posed un înalt simÈ› moral. De aceea, într-un rând, am simÈ›it nevoia să-l chem ca să ajut un prieten. Dar nici nu-È›i imaginezi cât m-a costat! Am pătimit îngrozitor! Nu suport nici măcar să mă mai gândesc la asta! ― Ce s-a întâmplat? l-am întrebat eu, curios la culme. ― Cred c-ar trebui să-mi descarc sufletul, a murmurat George cu un aer gânditor. ÃŽncepe să mă macine... Eram mult mai tânăr (povestea George), iar pe vremea aceea femeile reprezentau o parte importantă din viaÈ›a mea. Acum, dacă privesc înapoi, mi se pare o chestie prostească, dar îmi amintesc bine că, în zilele acelea, mă gândeam cât de mult contează alegerea. Astăzi, vâr mâna în sac È™i ce-oi scoate nu prea are însemnătate, dar atunci... Aveam un prietent Mortenson îl chema ― Andrew Mortenson. Nu cred că-l cunoÈ™ti. ÃŽn ultimii ani, nici eu nu prea l-am mai văzut. Chestia e că individul era topit după o anumită femeie. Femeia respectivă era un înger, zicea el. Nu concepea să trăiască departe de ea. Era unică în Univers È™i, fără ea, lumea era ca o halcă de slănină tăiată felii È™i pusă la prăjit. Știi È™i tu cum vorbesc îndrăgostiÈ›ii... Necazul cel mare a fost că, în cele din urmă, ea i-a dat papucii È™i se pare că a făcut-o într-un mod deosebit de crud, fără să-i pese de demnitatea lui. L-a umilit groaznic, combinându-se cu altul chiar în faÈ›a lui, pocnindu-i din degete pe sub nas È™i râzând fără milă de lacrimile lui. Nu literalmente, vreau să zic. ÃŽncerc doar să-È›i evoc impresia pe care mi-a transmis-o el mie. Ședea aici, la un pahar, împreună cu mine; chiar aici, în camera asta. Mă durea sufletul pentru ei, de aceea i-am spus: ― ÃŽmi pare rău, Mortenson, dar nu trebuie s-o iei aÈ™a în serios. Dacă stai să cumpăneÈ™ti lucrurile cu mintea limpede, nu-i decât o femeie. Scoate capul pe stradă È™i-ai să vezi că mai există o mulÈ›ime care trec încoace È™i-ncolo. ― De-acum înainte, am de gând să le elimin pe femei din viaÈ›a mea, exceptând-o, desigur, pe nevastă-mea, de care din când în când n-am cum să scap, mi-a răspuns el, plin de amărăciune. ÃŽn schimb, însă, aÈ™ vrea să fac È™i eu ceva pentru femeia asta, drept răsplată... ― Pentru soÈ›ia ta? m-am mirat. ― Nu, nu, ce rost ar avea s-o amestec pe nevastă-mea în afacerea asta? Spuneam să fac ceva pentru femeia blestemată care È™i-a bătut joc de mine. ― Ce anume ai vrea să faci? am insistat eu ― Să fiu al naibii dacă È™tiu, mi-a mărturisit el. ― N-ar fi exclus să te-ajut eu! mi-am oferit serviciile, fiindcă încă mă durea sufletul pentru el. Cu oarece noroc, pot face apel la un spirit cu puteri neobiÈ™nuite. Un spirit micuÈ›, desigur... -mi-am ridicat degetul mare È™i arătătorul, È›inându-le la mai puÈ›in de trei centimetri distanță unul de altul -, care e în stare să facă atâta lucru... I-am povestit despre Azazel È™i, bineînÈ›eles, m-a crezut. Am observat deseori că sunt convingător când mă apuc să îndrug vreo poveste. FireÈ™te, atunci când spui tu poveÈ™ti, bătrâne, atmosfera de îndoială care se aÈ™terne deasupra capetelor ascultătorilor e atât de groasă, de-o tai cu ferăstrăul, dar în cazul meu lucrurile nu stau aÈ™a. Nimic nu se compară cu o reputaÈ›ie de om cinstit È™i cu un aer sincer È™i direct. Cât timp a durat povestea, amicului meu ii străluceau ochii. Apoi, când am terminat, m-a întrebat dacă era posibil ca spiritul să-i dea femeii ceea ce avea el de gând să ceară. ― Doar dacă-i un lucru onorabil, bătrâne! Sper că nu te gândeÈ™ti să ceri să miroasă urât sau să-i sară o broască râioasă din gură atunci când vorbeÈ™te. ― BineînÈ›eles că nu, a replicat el revoltat. Drept cine mă iei? FiinÈ›a asta mi-a dăruit ― sporadic, fireÈ™te ― doi ani de fericire, È™i vreau să-i ofer È™i eu ceva pe măsură. Zici că spiritul tău n-are decât puteri limitate? ― E micuÈ›, am repetat eu, ridicându-mi din nou degetul mare È™i arătătorul. ― I-ar putea da o voce perfectă? Cel puÈ›in pentru un timp... Măcar pentru un singur concert... ― O să-l întreb. Cererea lui Mortenson suna a propunere de gentleman. Fosta lui iubită interpreta cantate la biserica din oraÈ™, dacă ne putem exprima astfel când e vorba de religie. ÃŽn vremea aceea, muzica mă pasiona destul de mult È™i mă duceam frecvent la asemenea manifestări (având, desigur, grijă să ocolesc cutia milei). Uneori, îmi plăcea să o aud cântând, iar publicul părea să suporte reprezentaÈ›ia cu suficientă amabilitate. ÃŽn general, însă, consideram că moravurile ei nu prea se potriveau cu decorul, deÈ™i Mortenson zicea că enoriaÈ™ii mai închideau ochii, când era vorba de soprană. Prin urmare, l-am consultat pe Azazel. MicuÈ›ul s-a arătat foarte bucuros să ne dea o mână de ajutor; nici o clipă nu mi-a pretins vreo prostie din aia, È™tii tu, cu vândutul sufletului, în schimb... ÃŽmi aduc aminte că, odată, l-am întrebat dacă-mi dorea sufletul, iar el, săracul, nici măcar nu È™tia ce era acela. Mi-a cerut să-i explic ce voiam să spun cu asta È™i s-a dovedit că nici eu nu È™tiam exact ce era acela suflet. Spiritul Azazel e o făptură atât de micuță, închisă în propriul ei univers, încât simte că repurtează un mare succes dacă e în stare să-È™i arate puterile în Universul nostru. ÃŽi place să ajute. Ca atare, mi-a spus că era capabil să aranjeze ce-l rugasem, pentru trei ore, iar când i-am dat vestea lui Mortenson, acesta s-a arătat încântat. Am ales o seară când femeia avea de cântat Bach sau Haendel, sau una din zdrăngănelile alea vechi pentru pian, È™i când urma să aibă un lung È™i emoÈ›ionant solo. ÃŽn seara respectivă, Mortenson s-a dus la biserică È™i, fireÈ™te, l-am însoÈ›it. Mă simÈ›eam responsabil pentru ceea ce avea să se întâmple È™i, de aceea, mă gândeam că era mai bine să supraveghez situaÈ›ia. ― Am asistat la repetiÈ›ii, mi-a spus amicul meu îmbufnat. A cântat exact la fel ca înainte... È™tii tu, ca È™i cum ar avea o coadă È™i cineva ar călca pe ea. Până mai ieri, nu aÈ™a obiÈ™nuia el să-i descrie vocea. Muzica sferelor, zicea în repetate rânduri, care se prelungea într-o ascensiune continuă... Dar, sigur, între timp fusese părăsit, iar ranchiuna întunecă judecata omului. L-am fixat cu o privire critică. ― Nu aÈ™a se vorbeÈ™te despre o femeie căreia încerci să-i faci un dar minunat! ― Păi, tocmai asta e. Vreau ca vocea să-i fie perfectă. Cu adevărat perfectă. Iar acum văd ― acum, că s-au destrămat aburii dragostei ce-mi acopereau ochii ― că mai are mult până acolo. Crezi că spiritul tău poate să rezolve problema asta? ― Schimbarea e programată să aibă loc abia la ora 8:15 p.m., l-am asigurat eu, simÈ›ind, totuÈ™i, cum mă străpunge săgeata îndoielii. Doar n-ai sperat să consumi perfecÈ›iunea în timpul repetiÈ›iei, pentru ca după aceea să dezamăgeÈ™ti publicul. ― Hai că le pricepi pe dos! a mormăit Mortenson. "Spectacolul" a început puÈ›in mai devreme, È™i atunci când a venit rândul ei să cânte era 8:14, după vechiul meu ceas de buzunar care nu se înÈ™eală niciodată cu mai mult de două secunde. Femeia nu era una dintre sopranele alea pitice; era construită generos, având suficient spaÈ›iu pentru genul acela de rezonanță de care e nevoie atunci când urci spre acută È™i acoperi orchestra. Ori de câte ori trăgea în piept vreo câteva zeci de metri cubi de aer, pentru a-È™i lua avânt, pricepeam ce găsise Mortenson la ea. A început melodia la cota ei obiÈ™nuită È™i apoi, exact la 8:15, s-a auzit ca È™i cum ar fi fost introdusă o voce în plus. Am văzut cum femeia a tresărit uÈ™or, de parcă nici ei nu-i venea să-È™i creadă urechilor, iar una dintre mâinile ei, cea cu care își apăsa diafragma, a început să-i tremure. Vocea i se ridica în zbor, lăsând impresia că posesoarea ei devenise o orgă cu sunet desăvârÈ™it. Fiecare notă era perfectă, o notă proaspăt zămislită chiar în clipa aceea, una în comparaÈ›ie cu care toate celelalte note de aceeaÈ™i înălÈ›ime erau copii imperfecte. Fiecare notă țâșnea cu precizie, având un vibrato perfect adecvat, dacă ăsta e cuvântul potrivit, intensificându-se sau diminuând cu o enormă putere de control. Și, cu fiecare notă pe care o emitea, lucrurile păreau să meargă din ce în ce mai bine. Organistul nu se mai uita la partitură, ci o privea fix pe ea È™i ― n-aÈ™ putea totuÈ™i să jur ― am avut senzaÈ›ia că a încetat să mai apese clapele. Chiar dacă ar fi continuat să cânte, nu l-aÈ™ fi auzit. Nici unul dintre cei prezenÈ›i acolo n-ar fi fost în stare să mai audă È™i altceva în timp ce cânta ea. Era imposibil să auzi altceva în afară de vocea ei. Mirarea dispăruse de pe chipul femeii, înlocuită fiind cu o expresie de exaltare. Ea își lăsase deoparte notele pe care le È›inuse în mână; ele deveniseră inutile. Vocea îi cânta singură, È™i femeia nu mai avea nevoie să o stăpânească sau să o supravegheze. Dirijorul înlemnise È™i toÈ›i ceilalÈ›i membri ai corului păreau consternaÈ›i. Solo-ul s-a isprăvit È™i corul a răspuns ca o È™oaptă, ca È™i cum toÈ›i s-ar fi ruÈ™inat de vocile lor È™i s-ar fi hotărât să nu le lase să răsune în aceeaÈ™i biserică, în aceeaÈ™i noapte. Restul programului i-a aparÈ›inut în întregime. Când cânta ea, numai asta se auzea, chiar dacă îi È›ineau isonul toate celelalte voci. Când nu cânta, era ca È™i cum ne-am fi aflat în întuneric È™i n-am fi putut îndura absenÈ›a luminii. Iar când ineditul spectacol a luat sfârÈ™it... ei bine, în biserică nu se aplaudă de obicei, dar, atunci, publicul a făcut-o. ToÈ›i oamenii adunaÈ›i sub înalta cupolă au sărit în picioare, ca smuciÈ›i de o singură sfoară de marionetă, È™i au aplaudat minute în È™ir -era clar că aveau de gând să aplaude toată noaptea, dacă ea nu intenÈ›iona să cânte din nou. Și femeia le-a făcut pe voie. S-a auzit numai vocea ei, cu orga murmurându-È™i domol acompaniamentul; cu lumina reflectorului concentrată asupra ei; fără să se vadă nimeni altcineva din cor. Și totul se desfășura fără cel mai mic efort. Nici nu poÈ›i să-È›i închipui o asemenea performanță, în lipsa efortului. Mi-am smuls urechile de sub vraja sunetului ca să încerc să o observ când respira, să o surprind în momentul în care trăgea aer în piept, să mă minunez cum de reuÈ™ea să È›ină aÈ™a îndelung o notă, la volum maxim, cu aerul furnizat de o singură pereche de plămâni. Dar trebuia să se termine, È™i chiar aÈ™a s-a întâmplat. Până È™i aplauzele s-au stins. De-abia atunci mi-am dat seama că Mortenson È™edea lângă mine, cu ochii strălucind, cu întreaga ființă topită în cântecul femeii iubite. De-abia atunci am început să înÈ›eleg ce se întâmplase. La urma urmelor, È™tii bine că eu sunt tot aÈ™a de direct ca o dreaptă euclidiană È™i nu umblu cu ocoliÈ™uri, aÈ™a că ar fi fost imposibil să ghicesc ce intenÈ›ii avea amicul meu. ÃŽn schimb, tu, care eÈ™ti aÈ™a de sinuos încât ai fi în stare să urci în fugă o scară în spirală fără să te răsuceÈ™ti deloc, tu ai fi fost în stare să-È›i dai seama dintr-o ochire ce urmărea. Femeia cântase perfect... dar nu avea să mai cânte perfect niciodată! Era ca È™i cum ar fi fost oarbă din născare È™i, doar pentru trei ore, ar fi avut posibilitatea să vadă ― să vadă tot ce era de văzut, toate culorile È™i formele È™i minunățiile care ne înconjoară pe toÈ›i È™i cărora nu le dăm nici o atenÈ›ie pentru că suntem atât de obiÈ™nuiÈ›i cu ele. Imaginează-È›i cum ar fi să poÈ›i vedea toate lucrurile care există în deplina lor splendoare, pe o durată de numai trei ore ― È™i apoi să devii din nou orb! Ai suporta să fii orb dacă n-ai avea È™tiință de nimic altceva. Dar să cunoÈ™ti È™i altceva, pentru scurtă vreme, iar după aceea să-È›i pierzi din nou vederea? Nimeni n-ar fi în stare să îndure asta. FireÈ™te, femeia aceea n-a mai cântat niciodată. Această realitate n-a fost decât una dintre consecinÈ›e. Adevărata tragedie s-a petrecut cu noi, cei care formam publicul. Timp de trei ore, ne delectasem cu o muzică perfectă, perfectă, înÈ›elegi? Crezi că am mai putut vreodată să ascultăm altceva care să fie mai prejos decât asta? Din seara aceea, am devenit complet afon. M-am dus de curând la unul dintre festivalurile acelea rock care sunt atât de la modă, numai ca să mă testez. N-o să mă crezi, dar n-am reuÈ™it să desluÈ™esc nici o melodie. Pentru mine, totul era zgomot. Singura mea consolare e că Mortenson, care ascultase concertul cu toată patima È™i concentrarea de care era capabil, a luat-o razna mai mult decât restul spectatorilor. A ajuns să poarte în permanență acoperitoare de urechi È™i nu suportă nici un sunet mai puternic decât o È™oaptă. Să-i fie învățătură de minte! |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy