agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-07-19 | [This text should be read in romana] |
(După o săptămână în care cățelul s-a pișat de câteva ori pe receptor, în care femeia ca un bărbat a primit niște scrisori de la Praga, iar Bărbatul care a renunțat la el s-a apucat să scrie replicile la mătuși
MătuÈ™a 1: dragă, mă dor încheieturile. MătuÈ™a 2: uÈ™ile se trântesc din cauza curentului. MătuÈ™a 3: auzi, scrie aici că s-a inventat un medicament împotriva cauzalității. Unchiul (lui i-a dat replică în discuÈ›ia mătuÈ™ilor din greÈ™eală): 20 iunie anul curent – Wittgenstein ar putea să-È™i vadă de limitele limbajului său. MătuÈ™a 4: soarele apunea acum o săptămână, iar totul aici începe să semene cu o absurditate. MătuÈ™a care nu mai are loc la masă desprinde cu nervozitatea unei femei cu ochelari care-i acoperă jumătate de față, frumoasă, dar netalentată la 12 ani È™i cinci luni, toate fotografiile de pe ecran, le rupe, dar nu le înghite pentru a nu spori nota absurdității.) Femeia ca un bărbat (priveÈ™te printr-o lupă): Acum are un metru È™aizeci È™i cinci de centrimetri. ÃŽi văd circumvoluÈ›iunile deznodate. Ce ciudat – n-am plătit pentru a vedea toate detaliile astea. Bărbatul care a renunÈ›at la el: Nu-i adevărat! (aÈ™a a început prima ceartă între noi, È™i cât era de plăcut să ne spargem adevărurile personale unul în capul celuilalt) Are un metru cincizeci. Se scufundă încet, sigur, glorios È™i tot se uită la noi, începe să nu-mi mai placă povestea asta. Femeia ca un bărbat: De ce să nu-È›i mai placă? Este atât de estetică în tot ceea ce face – nu se miÈ™că, tace ca un muritor. Bărbatul care a renunÈ›at la el (modifică o replică, înlocuind cuvântul dramă cu tramă, deÈ™i nu are nici o relevanță): Nu È™tiu ce să-È›i spun, îmi transmite angoasă, simt că de acolo îmi coordonează fiecare timp, fiecare gest interior, fiecare pas. (deznădăjduit, dar calm): Până È™i dumnezeul îmi dă senzaÈ›ia că mi-l controlează, deÈ™i poate părea gravă această părere. (o priveÈ™te È™i rămâne la aceeaÈ™i idee) N-ai vrea să mergem în magazin să facem niÈ™te cumpărături? Femeia ca un bărbat (descoperindu-l ca pentru prima oară): È™i ce-ai vrea să facem acolo? Să cumpărăm castraveÈ›i È™i un kilogram de carne? Bărbatul care a renunÈ›at la el: Să ne plimbăm ca pe stradă, bând cola printre cei care nu mai sunt atât de bătrâni ca la început. Să discutăm despre noi È™i despre animalele pe care le îndrăgim, uitându-ne la salată. La ora 20.00 să ieÈ™im din market după - repetă după mine – la-ti-tu-di-ne Femeia ca un bărbat: La (amnezia o copleÈ™eÈ™te – somn – flori orientale – tinere goale cățărate pe cupola bisericii) Bărbatul care a renunÈ›at la el se îndepărtează, iese din casă, trăgând după sine linia cu care scria replicile. Femeia ca un bărbat (bucuroasă, bătrânii din jur întineresc, încep să-È™i ordoneze miÈ™cările): Nu mai are genunchi! I-aÈ™ putea vinde o pereche de genunchi! (Mai trece un an în care Isis a mutat soarele din loc în loc pe cer, o pasăre s-a ofilit, a devenit galbenă, i-au căzut penele, iar noi am zis că se întâmplă minuni, an în care fratele s-a mucegăit pe scaun, în bucătărie, cu replica pe jumătate rostită. S-a construit un metrou, unde a murit cățelul neobiÈ™nuit cu cele patru labe ale lui È™i nici în civilizaÈ›ie, în timp ce bătrânii își verificau ceasurile, adolescenÈ›i fiind, se îndrăgosteau după reguli stricte primite din platourile de filmare. Manechinii se organicizau până la descompunere, când rămaseră doar niÈ™te ochi frumoÈ™i de vii È™i albi.) Femeia ca un bărbat (aÈ™ comite o impietate să spun că a rămas neschimbată, doar că-È™i schimbă poziÈ›ia la fiecare cinci minute ca să nu amorÈ›ească): Acum are patruzeci È™i cinci centimetri. Oare se va scufunda de tot? Bărbatul care a renunÈ›at la el (a făcut o călătorie devastatoare, s-a culcat cu trei cântăreÈ›e care nu mai aÈ™teptau nimic, È™i-a citit ziarul în toate dimineÈ›ile uitând, a trecut prin deÈ™ert o dată È™i-a participat la două căderi ale lumii privind cu detaÈ™are la oamenii care ardeau pe muzică clasică, în locuri deschise. L-a durut stomacul o săptămână, dar când a căutat stomacul nu È™i l-a mai găsit È™i s-a întors la femeia asta ca un bărbat. Fotografii cu ei Scară de bloc în construcÈ›ie, sticlă spartă, balustrada lipseÈ™te, lumină din stânga, ea fumează goală, cu sâni mici, lăsaÈ›i, el o rade pe cap, jumătate cheală, jumătate plete Faleza roÈ™iatică de la Vama Veche, el gol, lipit de stâncă, cu braÈ›ele întinse, ca un crucificat, ea cu un voal negru face să leviteze mai multe ouă Cameră cu tapet desfăcut, crepuscul, ea priveÈ™te prin paharele care-i deformează faÈ›a, el se multiplică până la transparemță, vrând să-È™i rupă capul DegajaÈ›i, impudici, ea stă indiferentă pe un scaun de lemn cu spătar curbat, doamnă plictisită, el se află în spatele ei, ca în imaginile clasice, dezbrăcaÈ›i, în arrière-plan trec oameni defocalizaÈ›i Se văd doar mâinile lui muncite, vrând să-i rupă pielea de pe È›easta ei cheală, un fluture monstruos vine din partea întunecată Orizontal, prim-plan cu sexurile lor – can you make the difference? Masă, fotografiile lor de epocă înrămate, o lampă cu ulei luminează stins, o ceaÈ™că, puÈ›in fum, un ceas de buzunar De sus, mulÈ›i copii care se uită în direcÈ›ii diferite, ei doi privesc spre cameră în colÈ›ul din dreapta uimiÈ›i că paradisul arată astfel). (Mai trec cinci ani) Femeia ca un bărbat (nu mai È™tie nici ea de ce e atât de fericită): Uite! Uite că nu mai are decât patruzeci centimetri! (O vreme trece) Femeia ca un bărbat (bătrânii au devenit copii în pelinci È™i nu-È™i pot curăța evacuările digestive, Isis priveÈ™te de sus cu o coroniță de flori de portocal pe cap, după ce a desfăcut soarele întâi în cuburi, apoi în cai, în cele din urmă, în semne care se scufundă. Ea te cucereÈ™te cu zâmbetul de o inocență amară, poartă o pălărie demodată, foarte mare, o rochie transparentă, intrigantă. Bărbatul e neobosit, nostalgia coapselor minoritarelor lezbiene, cu o vorbire incorectă, pe care le-a încălecat, nu-l mai irită, s-a săturat până È™i de costum - tunică neagră de catifea, blugi rupÈ›i – s-a săturat È™i de posibilii ei pistrui. Femeia îi mângâiei părul lung, el È›ine capul în poalele ei, priveÈ™te mare, fix în cadru.) Un fel de sfârÈ™it: unul din copii care s-a plictisit È™i-ar vrea o pauză publicitară, să meargă la oliță, să se joace de-a mama È™i de-a tata, niciodată rolurile nefiind bine împărÈ›ite, să fumeze la bucătărie È™i să crească mai repede, priveÈ™te la ioana petcu care, pe an ce trece, se micÈ™orează invers proporÈ›ional. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy