agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2016-01-28 | [This text should be read in romana] | Lucrurile È™i fiinÈ›ele sînt obiecte adunate, relativ restrînse ca dimensiuni spaÈ›iale, au contururi È™i corporalitate, sînt figuri geometrice închise È™i perceptibile în întregul lor. Dimensiunile lor sînt rezonabile în raport cu capacitățile noastre de a le percepe sau a le mînui È™i manevra. Genul acesta de obiecte le putem numi obiecte primare. Prin contrast cu ele, vom numi obiecte secundare, pe cele care pierd treptat din caracteristicile acestora, dar păstrează suficiente pentru ca autorul de haiku să apeleze la ele ca elemente obiective de compoziÈ›ie ale haiku-ului. ÃŽntinderile Multe dintre acestea au dimensiuni spaÈ›iale excesive pentru a fi percepute dintr-o dată în întregul lor. DeÈ™i au o anume obiectualitate È™i păstrează consistenÈ›a corpului solid, conturul lor nu mai e delimitat natural, ci mai degrabă printr-o convenÈ›ie umană empirică sau È™tiinÈ›ifică. ÃŽn mod evident, ele nu mai sînt la îndemîna omului, sînt mai curînd elemente ale ambianÈ›ei în care oamenii trăiesc, care le influenÈ›ează în bine sau în rău viaÈ›a. Dintre acestea, cele mai semnificative ar fi formele de relief: muntele, dealul, cîmpia, ale căror treceri de la una la alta rămîn destul de vagi. (un singur greier –) / până în zori muntele / în rezonanță[1] Edificiile È™i clădirile construite de om, ca È™i aÈ™ezările umane: cătunele, satele È™i oraÈ™ele, È™i ele variabile ca dimensiuni, putînd fi adăugite sau extinse, deteriorîndu-se sau dispărind cu vremea, pot fi È™i ele obiecte ale haiku-ului. gară în viscol - / (privind îngrijorarea / călătorilor) Și delimitările spaÈ›iale ale terenurilor lucrate de om, un lan, o livadă, o grădină, de obicei îngrădite, sînt variabile È™i È›in de intenÈ›iile umane. Apa È™i aerul O altă categorie de obiecte secundare sînt cele care, fiind alcătuite din materie lichidă sau gazoasă, nu mai au o formă proprie È™i sînt răspîndite în spaÈ›iu, curg într-o albie sau umplu o cavitate a solului, stagnează sau circulă deasupra solului sub forma unor mase aeriene sau ca aglomerări de vapori de apă: aerul È™i apa, balta È™i văzduhul, lacul È™i norii È™i, în cele din urmă, marea È™i cerul. mare-n furtună - / (liniÈ™te-n cimitirul / marinarilor) cerul deasupra - / (a fost odată un ciob / cu albăstrele) Fenomenele atmosferice sau meteo Trăim cu picioarele pe pămînt È™i evoluăm în atmosfera care-l înveleÈ™te. Pare firesc ca evenimentele, mai mult decît capricioase, ale atmosferei, atît cît ajung ele la suprafaÈ›a pămîntului, să intre în atenÈ›ia È™i în vocabularul nostru. Toate sînt perceptibile senzorial È™i ne domină stihial. DeÈ™i sînt manifestări, fenomene ale atmosferei, limba le înregistrează ca È™i cum ar fi obiecte numite prin substantive: vînt, ploaie È™i ninsoare, fulger È™i tunet, ger È™i arÈ™ită, ceață È™i chiciură, furtună È™i viscol, vijelie È™i potop. Unele ne afectează direct, prin temperatura atmosferei, frigul È™i căldura, îngheÈ›ul È™i dezgheÈ›ul, gerul È™i arÈ™iÈ›a. Le simÈ›im cum s-ar zice pe (sau cu) pielea noastră. Dar È™i prin efectele reflexe pe care le provoacă asupra noastră: tremurături È™i frisoane sau năduÈ™eală È™i însetare. frigul de astăzi - / (cascada luând formă / de catedrală) întâiul îngheÈ› - / ( preajma sobei o împart / cu păianjenul) la primul dezgheÈ› - / (nici un porumbel c-Âun fir / de iarbă în cioc) La fel de bine le simÈ›im È™i prin consecinÈ›ele lor vizuale, uneori de-a dreptul miraculoase, pe care le au asupra apei îngheÈ›ate sau ca ceață È™i chiciură: oameni în ceață - / (se-apropie pas cu pas / numai vocile) (purpură pe odăjdii) / È™i chiciură în barbă - / (luna coborând) chiciură-ntre spini - / (arta dantelăresei / din alte vremuri) (în acelaÈ™i fel) / înfloresc sub chiciură / prunii È™i gardul) Fenomene impresionante È™i spectaculoase sînt fulgerul È™i tunetul: (de peste umăr –) / deodată primul tunet / de primăvară tunet în larg / pe înserate - / (a înÈ›elege tăcerea) Altele numesc precipitaÈ›iile, ploaia È™i ninsoarea, grindina, burniÈ›a È™i moina: (numai umbrela / noastră nu se deschide –) ploaie de vară (nici un prieten – / bocancii rupÈ›i în prima) / ploaie de toamnă (bostanul pe câmp / filozofând la nimic -) / ploaie în amurg (ziua muntelui / scufundat sub toporaÈ™i -) / altfel de potop prima ninsoare - / (toporul despicând-o / cu tăiÈ™u-n sus) (odihnă în parc –) / odată cu această / simplă ninsoare după grindină - / (țăran cu ridurile / frunÈ›ii în palme) burniÈ›a nopÈ›ii - / (cu-amândouă mâinile / strâng haina la piept) fără burniÈ›a / rarefiată în gol – (cu mult mai singur) (singur pe drumuri –) / o moină câteodată / însoÈ›itoare Cele mai impresionante sînt însă cele care cumulează violenÈ›a miÈ™cărilor atmosferice cu precipitaÈ›ii variate în cantități de multe ori catastrofale, vîntul È™i vijelia, viscolul È™i furtuna: crivățul nopÈ›ii - / (acasă ferestrele / toate în floare) (mamă alergând / cu povara în spate –) / vânt lung de toamnă viforul de-acum - / (la fereastră maestrul / pictează cu alb) vifor în stepă - / (mi-albeÈ™te peste noapte / părul de spaimă) vijelie-Ân zori - / (doi oameni de zăpadă / la braÈ› pe stradă) (noapte fără somn) – / viforniță-n vuietul / văgăunilor (bat la singura / casă cu lumini stinse –) / viscol în amurg soare È™i viscol / pe creÈ™tetul muntelui - / vară de-o zi altfel de viscol – / (drum de noapte cu molii / strivite-n faruri) (în ridurile / bătrânului marinar -) / furtuni de toamnă (îmbrăcând haina / dau numai de ruptură –) / furtuni de iarnă (lângă vatră țăranul / ascuÈ›ind plugul -) / furtuni de iarnă (ciocârlie deasupra / curcubeului -) / după furtună (barza repară lovind / luna cu ciocul –) / după furtună DeÈ™i rămîn obiecte în sensul de elemente de compoziÈ›ie pentru haiku, obiectele secundare pierd familiaritatea lucrurilor pe care le putem manevra È™i folosi. Prin dimensiunile lor excesive È™i prin imposibilitatea de a le delimita fac parte dintr-un continuum natural, pe care, doar din mania noastră de a face ordine în lume, le numim, categorisindu-le gospodăreÈ™te, cu substantive. Este un fel de amăgire că le-am lua în stăpînire deÈ™i puterea noastră în faÈ›a lor este neînsemnată. Mai corect ar fi să vorbim despre obiectualitatea lor, care rămîne materială È™i ne impresionează simÈ›urile, ca una stihială. RelaÈ›ia lor cu noi, oamenii, este una de dominare indiferentă È™i copleÈ™itoare. Comportamentul lor poate fi caracterizat doar de verbul a bîntui. Sîntem la discreÈ›ia lor È™i ele ne dăruiesc nepăsătoare o oază în care putem trăi, gata oricînd s-o pustiiască fără pic de ură. _____________________________ [1]Toate haiku-urile citate în acest studiu, dacă nu se precizează în mod expres alt autor, sînt din volumul Marea tăcere al lui Șerban Codrin. Cuvîntul important pentru exemplificare va fi marcat cu italice, partea poemului mai puÈ›in semnificativă pentru moment va fi izolată în paranteze. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy