agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-10-31 | [This text should be read in romana] | Submited by Maria Tirenescu Specie literară clasică a poeziei orientale/nipone, poemul-în-lanÈ›, (renku) compus de doi sau mai mulÈ›i autori apelează la un concept cu totul străin mentalității occidentale: creaÈ›ia poetică în colaborare, altfel zis, poezia scrisă în echipă, în microgrup. ÃŽncă în secolul al XIX-lea, în epoca Meiji, marele poet Masaoka Shiki (1867-1902), educat în spirit occidental, s-a revoltat împotriva acestei maniere de creaÈ›ie, devenind un duÈ™man neîmpăcat al unui astfel de colaboraÈ›ionism literar, cu urmările bineÈ™tiute: primul verset din renku a devenit haiku, restul înlănÈ›uirii fiind repudiat ca specie literară. ÃŽn a doua jumătate a secolului XX, poemul-în-lanÈ› a trăit o epocă de reabilitare în Japonia, fenomen preluat de poezia în limba engleză. Deoarece în decembrie 1994 am compus primele poeme-legate în limba română, Ascultând viscolul, urmate de multe altele, cu un singur autor sau în colaborare, inclusiv O pată pe zid, 365 de legături, îmi permit să scriu aceste rânduri în profundă cunoÈ™tință de cauză. Gestul meu a venit în întâmpinarea unei tendinÈ›e, care, ulterior, s-a dovedit fecundă. PoeÈ›ii români de haiku au adoptat destul de repede scrierea în colaborare, numai că poemul-în lanÈ› este o mare capcană, pentru simplul motiv că nu se leagă poeme haiku, aÈ™a cum cred neiniÈ›iaÈ›ii, ci cu totul altceva, poeme-scurte, tanka. De aceea, vă întreb cu sinceritate, cum să compună renku cei care respectă (mai mult sau mai puÈ›in) regulile poeziei haiku, dar se interesează prea puÈ›in (pentru a nu spune că deloc) de poezia tanka? Renku înseamnă poeme-tanka-în lanÈ›, nicidecum alte rătăciri. Și atunci, ce face dragul de poet român? Ignoră tanka, pentru că nu reuÈ™eÈ™te să È™i-o asume creator, în schimb trece inimos la acÈ›iune È™i se preface că scrie un fel de poeme-în-lanÈ›, discreditând dintr-o lovitură trei specii literare: tanka, renku, haiku. Este o performanță, să recunoaÈ™tem! Ce înseamnă a compune în colaborare? Dacă stabilirea primului verset, hokku, obligatoriu haiku, este grija primului autor (în orient, un maestru), al doilea autor are responsabilitatea de a compune primul tanka. Astfel, cineva propune, sub semnătură, primul verset: După o stâncă – tăul încreÈ›it de vânt conÈ›ine spaÈ›iul. Al doilea autor, cunoscând mai mult decât regulile de creaÈ›ie, propune următorul tanka, pe care-l semnează: După o stâncă – tăul încreÈ›it de vânt conÈ›ine spaÈ›iul – pentr-a clătina munÈ›ii arunc măceÈ™e-n apă. Primul verset, hokku/haiku, este o creaÈ›ie individuală, originală, cu un singur autor. ÃŽn continuare, primul tanka este o creaÈ›ie colectivă, cu doi autori, prin urmare, o creaÈ›ie în colaborare. Celui de al doilea poet îi revine răspunderea de a integra armonios un text străin în propriul său discurs liric elevat. Regulile colaborării, din tanka în tanka, se desfășoară până la încheierea înlănÈ›uirii. Ca în toate formele fixe, setul de prescripÈ›ii este destul de complicat, prilej de aur pentru poeÈ›i de a le respecta (ceea ce, peiorativ, se numeÈ™te academism), sau de a le ignora (ceea ce, eufemistic, se cheamă modernism, libertate de creaÈ›ie sau orice altceva). Ce rol joacă maestrul, dacă este prezent vreunul, sau coordonatorul? El nu se substituie nicidecum unei strecurători, care selectează o variantă sau alta de tanka, după propriul gust estetic mai mult sau mai puÈ›in dezvoltat. Un maestru de renku este un om de cultură, o călăuză, un sfătuitor È™i, în primul rând, un poet, care nu-È™i asumă o slujbă de vechil, ci de creator, cu îndatoriri esenÈ›iale atât în timpul scrierii, cât, mai ales, în definitivarea textelor poetice. La 22 aprilie 2000, la a V-a întâlnire de la Slobozia a poeÈ›ilor de tanka È™i renku, s-au compus, printre altele, opt poeme-legate după un prim verset (hokku) de Aidar Bechir. ObligaÈ›iile mele de coordonator au căpătat toate dimensiunile, unde È™i când a fost nevoie, de la îndrumare discretă la creaÈ›ie. Singur, acasă, după o noapte de muncă, am prezentat poeÈ›ilor, a doua zi, forma definitivă a înlănÈ›uirii, pe care o tipărim acum. APRILIE (renku) (opt poeme-legate, opt autori) Zori de-aprilie – rapiță È™i păpădii se-ntrec în galben (Aidar Bechir) Zori de-aprilie – rapiță È™i păpădii se-ntrec în galben – cea dintâi încolÈ›eÈ™te sub streaÈ™ină o ceapă (Șerban Codrin) cea dintâi încolÈ›eÈ™te sub streaÈ™ină o ceapă – plouă monoton – cu umbrela sub braÈ›ul stâng din nou singur (Elena Manta-Ciubotaru) Plouă monoton – cu umbrela sub braÈ›ul stâng din nou singur – dinspre mare se rotesc vălătucii de ceață (Radu Patrichi) Dinspre mare se rotesc vălătucii de ceață – pe firma crâșmei un dragon È™i-o ancoră – iar un tren pierdut! (Dumitru Radu) Pe firma crâșmei un dragon È™i-o ancoră – iar un tren pierdut! statornic pescăruÈ™ul într-un colÈ› al blocului (Laura Vãceanu) Statornic pescăruÈ™ul într-un colÈ› al blocului – fereastră-nchisă – devine pantomimă cearta soÈ›ilor (Manuela Miga) Fereastră-nchisă – devine pantomimă cearta soÈ›ilor – după Matthaeus Passion mireasma primăverii (Valentin NicoliÈ›ov) Creat în formă liberă, acest renku ignoră în mod deliberat multe scrupulozități formale, dar nu trădează cea dintâi dintre toate exigenÈ›ele de conÈ›inut: se menÈ›ine mereu între limitele decent estetice ale poeziei. ÃŽndrăznesc să adresez poeÈ›ilor o primă È™i, în acelaÈ™i timp, o ultimă recomandare: să compună poeme tanka-în-lanÈ› nu înainte de a se exersa îndelung în arta de a scrie pur È™i simplu tanka, adică poezie scurtă. Altfel nu se poate, decât cu riscul de a înÈ™ira niÈ™te legături goale, fără sens, pericol transformat, din păcate, în jalnică realitate, martore fiind inclusiv tot felul de cluburi internaÈ›ionale, care, prin cultivarea compromisurilor, contribuie cu mare succes la însăși discreditarea poeziei. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy