agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2006-04-22 | [This text should be read in romana] |
1.
Heraclit (aproximativ 535 - 475 î. Cr.) spune: 'Παντα ρει και ουδεν μενει'('Totul curge, nimic nu rămâne neschimbat'). Și: ' Nici un om nu poate să intre în apa aceluiaÈ™i râu de două ori, deoarece nici râul È™i nici omul nu mai sunt la fel.' Iar, pentru el, apa, aerul, pământul nu sunt forme de înstrăinare a focului ci modalități de manifestare a lui. El 'se aprinde È™i se stinge după măsură'. Această măsură poarta numele de LOGOS DIVIN ( ÃŽn China: TAO, DAO) – prin care Heraclit denumeÈ™te contradicÈ›ia. Iar contradicÈ›ia naÈ™te MIȘCARE. Deci LOGOSUL DIVIN în nici un caz nu e static, imuabil, dat o dată pentru totdeauna ci într-o veÈ™nică schimbare. ------------ COMENTARIUL 1: MIȘCAREA la Heraclit este deci "Instantaneitate" (i.e. RUDIMENT DE TIMP È™i nu NICICÂND). "Timpul" pare a fi mai profund (în Sacralitatea sa) decât "SpaÈ›iul" -------------- 2. Platon (cca. 472 - 347 î. Cr.) spune: "UNU" (Incognoscibil) = DIVINITATEA. Din EL derivă "Lumea Ideilor". DistincÈ›ia existenÈ›a sensibilă/ existenÈ›a inteligibilă este baza Teoriei Ideilor. Planul existenÈ›ei SENSIBILE este acela al realității aparente, accesibilă cunoaÈ™terii "profane" prin simÈ›uri, lumea PeÈ™terii care fundamentează opiniile (doxa). Planul existenÈ›ei INTELIGIBILE este acela accesibil doar cunoaÈ™terii de tip raÈ›ional, a lumii din afara PeÈ™terii, cea a Formelor Pure, a Ideilor, lumea ExistenÈ›ei esenÈ›iale. ----------------- COMENTARIUL 2: Ce a ajuns, ulterior, pana in zilele noastre, în "profan", cunoaÈ™terea "raÈ›ională", refuz să accept. Ea ne azvârle înapoi, în lumea PeÈ™terii (a "simÈ›urilor" comune) ---------------- Dialectica este metoda prin care se ajunge la cunoaÈ™terea Ideii, obiectul cunoaÈ™terii adevărate (episteme); este procedeul prin care ne ridicăm din lumea sensibilă în lumea suprasensibilă (inteligibilă). ÃŽn cunoaÈ™terea inteligibilă intervine intelectul pur (nous). Mitul peÈ™terii este o imagine alegorică a lumii È™i a modului cum poate fi cunoscută. Mitul este prezentat astfel: într-o peÈ™teră s-au născut È™i au crescut înlănÈ›uiÈ›i niÈ™te oameni. Singura lor modalitate de contact cu exteriorul este printr-un perete lateral, semitransparent al peÈ™terii prin care răzbate lumina soarelui, iar pentru acei oameni, singura lor modalitate de a lua "cunoÈ™tință" de ceea ce este DINCOLO este prin acest perete lateral pe care se conturează umbrele din afară. Pentru astfel de oameni înlănÈ›uiÈ›i, acest perete este lumea lor. Dacă, însă, vreunul dintre aceÈ™ti locatari ai peÈ™terii reuÈ™eÈ™te să si sfărâme lanÈ›urile È™i să vadă adevărata lume È™i apoi se va întoarce la ai săi, aceÈ™tia îl vor considera nebun È™i va fi repudiat din mediul său social, ostil pentru el prin ideile sale neconforme cu ale majorității. Ideile se caracterizează prin: . Desemnează o existență absolută. . Această existență există în sine È™i prin sine. . Reprezintă o existență eternă. . Desemnează o existență cosmică (ideea închide în sine toate calitățile particulare). . Desemnează o existență imuabilă (neschimbătoare). --------------------- COMENTARIUL 3: "Cosmosul" elen care cuprinde "Lumea Ideilor" È™i "PeÈ™tera" ("UNU" = DIVINITATEA, rămânând în afara "Cosmosului") va deveni, ulterior, în traducere latină "Univers" (unic), iar existenÈ›a "cosmică" - existență "universală", tăind astfel polisemantismul "cosmicului", reducându-l, pur È™i simplu, la un univers unic, i.e. la o nouă "peÈ™teră"; ------------------- ---------------- COMENTARIUL 4: ÃŽn lumea "Ideilor": MIȘCAREA lipseÈ™te; ceea ce înseamnă ATEMPORALITATE (i.e. NICICÂND). "TinereÈ›e fără bătrâneÈ›e È™i etc". Un Eden plictisitor. Singurul care l-ar "înÈ›elege" în întreaga sa ASPAÞIALITATE (i.e. NICIUNDE) fiind doar "UNU" care, însă, nu se află în "interiorul" acesteia. Toate acestea s-ar întâmpla dacă n-ar exista, totuÈ™i, "Sufletul" care "conÈ›ine" (păstrează) o scânteie din DIVINITATEA = "UNU", dispunând astfel de o perspectivă mai amplă chiar dacă È™i aceasta e limitată. ----------------- --------------------- COMENTARIUL 5: Drumul (ascensional) din "PeÈ™teră" spre "Lumea Ideilor" presupune: . DURATà = TIMP; .ÃŽNTINDERE = SPAÞIU (ascensional), paradoxal: dintr-un "afară" iluzoriu cuprins în "PeÈ™tera - ÃŽnchisoare" spre un "Interior" eliberator; din spre periferia (suprafaÈ›a) unei "sfere", mai mult sau mai puÈ›in "rotunde/sferice", prin "CENTRUL" acesteia = "INTRODESCHIDERE" spre "Lumea Ideilor" È™i, de aici, mai departe. ------------------ ---------------- COMENTARIUL 6: ÃŽn interiorul "PeÈ™terii" nu există decât CIRCULARITATE "labirintică" (i.e. un "labirint" cu o singură "intrare" care imediat se "închide" după ce ai intrat prin ea; existând totuÈ™i o singură "ieÈ™ire" care nu se află decât în "centrul" unui astfel de labirint (INTRODESCHIDERE), fiind mascată pentru oamenii de rând în timpul vieÈ›ii acestora È™i care poate fi găsită, în viață fiind, numai de cei ce "practică" filosofia = "Theoria" (căutarea SACRALITÃÞII). -------------------- -------------------- COMENTARIUL 7: Se observă, din cele de mai sus, că Platon împarte EXISTENÞA pe trei niveluri: . "UNU" = DIVINITATEA incognoscibilă (în afara Cosmosului); . Intelectul cosmic = Lumea ideilor; . Empiricul = Lumea noastră cea de toate zilele din "PeÈ™teră" (cuprinsă, împreună cu "Lumea ideilor", în Cosmos). ----------------- ----------------- COMENTARIUL 8: DiferenÈ›a esenÈ›ială între Platon È™i Heraclit este că, în timp ce primul consideră "Lumea ideilor" ca având "o existență imuabilă (neschimbătoare), ATEMPORALÃ", cel de al doilea spune că o astfel de "Lume" este una dinamică, în veÈ™nică schimbare INSTANTANEE È™i o numeÈ™te "Logosul Divin". ÃŽn ambele cazuri nu se specifică clar dacă în "Lumea ideilor" (Platon) sau a "Logosului Divin" (Heraclit) există sau nu "SpaÈ›iu", adică "întindere" È™i "Timp", adică "durată". TotuÈ™i, având în vedere "veÈ™nica schimbare" - presupusă de Heraclit - a "Logosului Divin", se poate deduce că pe acolo ar "exista" un oarecare "timp" (rudiment al acestuia - i.e. INSTANTANEITATE). De asemenea, la Platon, în lumea profană a "PeÈ™terii", atât SPAÞIALITATEA cât È™i TEMPORALITATEA domnesc. "Circular" pentru profani È™i "ascensional" pentru dei ce caută SACRALITATEA. In fine, atat la Heraclit (implicit), cat si la Platon, toposul Divinitatii este incognoscibil. Prin urmare, in acest caz, nu se poate spune nimic nici despre TIMP si nici despre SPATIU. --------------------- 4. Aristotel (384 - 322 î. Cr.) produce două "invenÈ›ii" fundamentale care vor marca definitiv destinul Gândirii europene (occidentale): a) schimbarea "categoriilor" plaoniciene; b) introducerea "materiei". a) Până la Aristotel, "categoriile" (filosofice) platoniciene erau: . ExistenÈ›a (όν); . Identitatea (ταΰτον) - DiferenÈ›a (έτερον); . PermanenÈ›a (στάσις) - Schimbarea (κίνπσις), preeminență având ExistenÈ›a căreia nu i se opunea nimic altceva. ÃŽn schimb la Aristotel apar cu totul alte categorii. Și anume: 1. EsenÈ›a (οΰσϊα); 2. Cantitatea (ποσν - cât de mare); 3. Calitatea (ποίον - cum e alcătuit); 4. RelaÈ›ia (πρός τί - în ce relaÈ›ie); 5. Locul (ποΰ - unde); 6. Timpul (ποτέ - când); 7. SituaÈ›ia (κείσθαι - în ce situaÈ›ie); 8. Posesia (εϊχείν - ce are); 9. AcÈ›iunea (ποιείν - ce face); 10. Pasiunea (πάσχειν - ce suferă). ----------------------- COMENTARIUL 9: Această schimbare reflectă faptul că, la Aristotel, categoriile au fost "suprapuse" pe categoriile gramaticale ale limbii greceÈ™ti: esenÈ›a (devenită substanță) ar corespunde substantivului; calitatea, adjectivului; cantitatea, numelui numeralelor; relaÈ›ia, tuturor formelor comparative È™i relative; timpul È™i locul, adverbelor de timp È™i de loc; acÈ›iunea È™i pasiunea, verbelor active È™i pasive; situaÈ›ia, verbelor intranzitive; posesia, perfectului grec, care exprimă acÈ›iunea deja săvârÈ™ită (Anton Dumitriu). 'Teoria lui Aristotel asupra categoriilor mărturiseÈ™te o încercare de a înÈ›elege FiinÈ›a prin abstracÈ›uni de cu tot alt ordin [decât cel ontologic al FiinÈ›ei ca Ființă]. Categoriile, cum arată etimologia (Platon inca nu introdusese aceasta denumire), È›in de dialectica Agorei: verbul kategorien înseamnă "a vorbi într-o adunare", în Agora…' (Constantin Noica) ----------------- ------------------ COMENTARIUL 10: ÃŽn acest fel, Aristotel schimbă fundamental accentul: de la Gândire la Exprimarea acesteia. De la perceperea directă a "Lumii ideilor" si, mai departe, a DIVINITATII(Platon) sau a "Logosului Divin" (Heraclit), - subiectivitate pură - la una intermediată prin "limbaj" - inter-subiectivitate. Ceea ce va duce mult, mult mai târziu, la "Paradoxul incomunicabilității" (pus simultan È™i independent în evidență de Wittgenstein, Saussure È™i Croce) dar despre care voi vorbi cu altă ocazie. Și, de asemenea, la "obiectualizarea" textului, rupându-l de entitatea care-l produce È™i re-producându-l, în final, pe actualul tip de computere în cadrul InteligenÈ›ei Artificiale. Lipsindu-l astfel de profunzimea structurilor umane care stau în spatele său. Dar asupra acestor lucruri voi reveni, de asemenea, cu altă ocazie. De asemenea, "obiectualizarea" limbajului a mai condus È™i la ceea ce se numeÈ™te azi "Filosofia analitică". Plecată din lucrările lui Russel, dată peste cap de Wittgenstein în al său 'Tractatus Logico-Philosophicus' È™i detaliată apoi de acelaÈ™i Wittgenstein în textele sale târzii ; È™i care este "mărunÈ›ită" È™i întoarsă în toate felurile - pe dos, iar pe față, pe cant-uri etc. - de un grup numeros de filosofi actuali, fără nici un rezultat palpabil. Si, in fine, la "textualitate", "intertextualitate", "transtextualitate",etc., cu a le lor "texte", "hipertexte", "hipotexte" atat de la moda astazi. ------------------- b) Odată cu introducerea "materiei" (ca principiu), Aristotel reuÈ™eÈ™te: . să ofere un "suport" (substrat) Lumii noastre cea de toate zilele (empirico-profane). Suport în care "forma ideilor" platoniciene se în-scrie, in-formând acest substrat; . să "arunce" materia, ca "potență - substrat", într-un topos la fel de vag si asemănător, dar nu identic, cu cel al platonicianului "UNU". -------------- COMENTARIUL 11: ConsecinÈ›ele introducerii "materiei" sunt: . fundamentarea ("solidă", s-ar putea spune) a sugestiilor platoniciene privind "durata" (TIMPUL) È™i "întinderea" (SPATIALITATEA) Lumii noastre empirico-profane (chiar dacă ambele limitate în "timp" È™i "spaÈ›iu") aÈ™a cum le percepem noi în mod "sensibil" (i.e. prin simÈ›urile comune); . statuarea premiselor pentru distincÈ›ia între "spirit" È™i "materie" care, prin Descartes, capătă, ulterior, exprimarea tranÈ™antă a "dualității", denumită astăzi "The Hard Problem": pe de o parte, Lumea "empirică (profană)", iar pe de alta - tot ce se află în "afara" acesteia dar, simultan, È™i în "interiorul" ei (i.e SACRALITATEA); . să dea "consistență" È™i independență "obiectuală" ("viață" proprie) creaÈ›iilor umane "artificiale" deschizând drumul spre ceea ce astăzi numim "Tehno-È™tiință" 5. Urmează:la http://www.agonia.ro/index.php/essay/181776/index.html Philon din Alexandria (30 î. Cr - 45 d. Cr.) -primul filosof care fundamentează "Dogmatica CreÈ™tină" - È™i Plotin (204 - 270 d. Cr.), care încheie Antichitatea greacă încercând să realizeze o sinteză care are drept jaloane pe Heraclit, Platon, Aristotel È™i Philon (din Alexandria). |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy