agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 5405 .



Adrian Pトブnescu - Riscul pe cont propriu
essay [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Dorel Cristea ]

2009-03-23  | [This text should be read in romana]    | 



RISCUL PE CONT PROPRIU (Adrian Pトブnescu)



De aproape un an de zile, テョn toate テョntテ「lnirile publice la care ia parte ori pe care le provoacト, ネ冓 mai ales la acelea テョn care テョncearcト sト resusciteze spectrul Cenaclului 窶曦lacトビa窶, aネ兮dar la Bucureネ冲i sau la Iaネ冓, テョn locurile istorice din Ardeal sau la Ciorogテ「rla, テョn sトネi de spectacole mai largi sau mai テョnghesuite, テョn aer liber sau pe micul ecran, Adrian Pトブnescu テョネ冓 aネ兮zト テョn faネ崙 o carte enormト cu coperte negre, rivalizテ「nd prin dimensiuni cu Biblia ネ冓 cu Istoria literaturii romテ「ne de la origini pテ「nト テョn prezent a lui G. Cトネinescu ネ冓, probabil, fトビト egal, ca greutate, テョn poezia de pe テョntreg mapamondul: Cartea cトビネ嬖lor de poezie, Buc., Editura Pトブnescu, Fundaネ嬖a Iubirea, Fundaネ嬖a Constantin, 1999. Am fost tentat, pテ「nト sト ネ嬖n テョn mテ「ini cトビネ孃iul cu pricina, sト-l consider cea mai absurdト alcトフuire de acest fel, devansテ「nd chiar Dacia Fテォniks de Ion Gheorghe, pe care テョmi テョnchipuiam cテ「ndva cト nici tipografii n-au parcurs-o, テョmpトビネ嬖ndu-ネ冓 tovトビトκ册ネ冲e munca ネ冓 chinul. Gテ「ndind acum mai 窶柩a rece窶 ネ冓 socotind matematic, luテ「nd totodatト テョn calcul felul de a fi al autorului, care nu concepe sト-ネ冓 cuprindト 窶柞pera omnia窶 テョn mai multe volume, ci vrea s-o prezinte ca pe un TOT, テョmi dau seama cト nu avea altト soluネ嬖e decテ「t acest tom uriaネ, de 1328 de pagini テョn format A4, テョn care cele peste 5000 de poezii tipトビite cu caractere aネ兮 de mici, テョncテ「t lectura e dificilト, sunt aネ册zate pe douト coloane. Aceasta cu atテ「t mai mult cu cテ「t, tipトビite テョntr-o formulト 窶柤ormalト窶, numai trei dintre cele 22 de volume ale lui A. Pトブnescu (窶榲始tr-adevトビ窶, 1988; 窶朶unt un om liber窶, 1989 ネ冓 窶霸oezii cenzurate窶, 1990) テョnsumeazト aproape 2000 de pagini. Sト nu-i cerem, aネ兮dar, acestei cトビネ嬖 (ネ冓 autorului ei, care ネ冓-o tipトビeネ冲e テョn propria editurト) sト fie ceea ce nu ネ冓-a propus. Sト nu deplテ「ngem faptul cト, テョn loc sト ne prezinte, sト zicem, douト sute (sau chiar cinci sute, ceea ce tot ar fi fost ceva) de poezii din vasta sa producネ嬖e, el ne-a pus テョn faネ崙 tot ネ兮ntierul sトブ de creaネ嬖e, lトピテ「nd prezumtivului cititor sarcina dificilト a extragerii elementului preネ嬖os. Pテ「nト la urmト, operaネ嬖a selectトビii n-ar fi un capトフ de ネ嫗rト, doar cト poetul acesta obstinat テョn a ne convinge mereu cト el este cel care are dreptate n-o va putea face テョnsuネ冓 niciodatト. Sト lトピトノ, テョn sfテ「rネ冓t, pe seama moraliネ冲ilor, psihologilor ネ冓 chiar a psihiatrilor tentativa de a vinde, テョn vremuri de grea penurie, cu 50 USD (テョn lei, la cursul zilei), un tom de poezie, cu atテ「t mai mult cu cテ「t autorul sトブ ni se prezintト ca un poet al maselor, ネ冓 sト ne ocupトノ de cartea aceasta aネ兮 cum este ea, imagine fidelト a 窶柞mului ネ冓 operei窶, expresie a unei egolatrii macedonskiene de genialoid care ネ冓-a pierdut de multト vreme busola. Dar care, dincolo de toate excesele, de erori, de insolenネ崙, fトκ崙ビnicie, histrionism, de obstinaネ嬖a falsei argumentトビi, grandilocvenネ崙, retorism sforトナtor, inegalitate, prozト, moloz, mult moloz ネ冓 iar mult moloz, este totuネ冓 poet.

NU SE VA PUTEA multト vreme (ネ冓 nici n-ar fi bine) sト se despartト creaネ嬖a literarト a lui Adrian Pトブnescu de imaginea omului. Este, aceasta, ネ冓 o sugestie a 窶柮ezumatului窶 vieネ嬖i ネ冓 activitトκ嬖i sale, aネ册zat la テョnceputul tomului de care e vorba, ネ冓 pus pe seama lui Andrei Pトブnescu, fiul poetului. Prin urmare, autorul celor 22 de volume de versuri, din ce テョn ce mai ample, este acelaネ冓 cu al 窶霸oeziilor 窶 cテ「ntece窶 (1975-1999), strテ「nse acum, pentru テョntテ「ia oarト, テョn volum, cu mentorul cenaclurilor 窶曦lacトビa窶 ネ冓 窶杁otuネ冓 iubirea窶 cu directorul unor publicaネ嬖i de succes, cu realizatorul emisiunilor TV 窶暸ntena vト aparネ嬖ne窶, 窶暸ntena ツォCテ「ntトビii Romテ「nieiツサ窶, 窶曩ala Antenelor窶, 窶朶chimbul de noapte窶, cu adulatorul lui Ceauネ册scu ネ冓 cu senatorul PSM ネ冓 iarトκ冓 cu poetul care窶栃冓 joacト melancoliile ネ冓 dezabuzarea, retorizテ「nd テョn stilu-i dintotdeauna, urcテ「nd poezia la stele ネ冓 scトパテ「nd-o adesea pe pトノテ「nt, cu aceeaネ冓 sinceritate probabil prefトツutト, strategicト, din 窶柝ostfaネ嫗窶 la volumul de astトホi: 窶暸cum, cト viaネ嫗 mi-a ieネ冓t prin piele / ネ冓 simt cト pot, テョn orice timp, sト mor / m-am internat テョn versurile mele / ca-ntr-un spital de ultim ajutor. [窶ヲ] Mi-e greu la mine-n poezie, sorト, / dト-mi apト, pentru cテ「t m-au hトナtuit, / ネ冓 pentru toatト boala mea majorト, / injecネ嬖e sト-mi faci, cu plumb topit. [窶ヲ] E un pustiu absurd la mine-n oase, / テョn douト entitトκ嬖 mト nasc din nou / ネ冓 mama-i geniul artelor frumoase / ネ冓 tata e fanaticul erou. // Mト doare trupul ネ冓 devin ruine, / cu mine テョnsumi fトビト sens mト bat, / divorネ孛l lor se mai petrece-n mine / ネ冓 unde-s, Doamne, eu cu-adevトビat? // Cト, dup-acest model al despトビネ嬖rii, / tot ce am scris se dezagregト lent, / rトホboaie mondiale poartト mirii / ネ冓 interjecネ嬖i trec pe continent. [窶ヲ] ネ亙, uite, mor ネ冓 eu la mine-n texte, / se-nalネ崙 steagul doliului la porネ嬖, / urテ「t テョmi este ネ冓 prea greu テョmi este, / cテ「nd aflu cト ネ冓 doctorii sunt morネ嬖. // Mト internez la mine-n poezie, / ca ntr-un spital de bine ネ冓 noroc, / ネ冓, vai, clトヅirea toatト e pustie / ネ冓 nimenea de nimenea nu ネ冲ie / ネ冓-mi vine sト-mi dau foc ネ冓 sト-i dau foc窶. Iatト versuri care ar putea justifica totul. Dar poate poezia sト justifice totul? E o テョntrebare cu lung ecou テョn trecut. ネ亙, avテ「nd テョn vedere un cunoscut adagiu eminescian, ネ冓 テョn viitor.

ADRIAN PテザNESCU a fost el テョnsuネ冓, cu toate contrastele, de la bun テョnceput. Nトピcut テョn 1943, a intrat テョn literaturト テョntr-un moment (1965) cテ「nd tocmai se ocupaserト principalele locuri de vedetト liricト: apトビuserト Nichita Stトハescu, Ioan Alexandru, Ana Blandiana, Marin Sorescu. Era un moment favorabil afirmトビii prin literaturト, iar un om cu dezvoltat simネ al ascensiunii sociale (numitト de unii arivism) nu putea sト nu-l speculeze. Primトプara de la Bucureネ冲i, spre deosebire de cea de la Praga, a fost una liricト. Resimネ嬖nd uネ冩rul decalaj faネ崙 de cei care conduceau cursa, Adrian Pトブnescu bagト puternic cトビbuni テョn propria locomotivト liricト, ameninネ崚「nd cu explozia cazanelor. Altfel spus, pune la bトフaie totul, de la statura impunトフoare ネ冓 vocea puternicト, テョnsoネ嬖tト de o retoricト a gesturilor, pテ「nト la predispoziネ嬖a pentru respiraネ嬖a liricト amplト, hugolianト sau whitmanianト. Astfel, poetul aruncト pe piaネ嫗 literarト primul obuz de mare calibru: 窶朸ltrasentimente窶 (1965). Este un tテ「nトビ de o mare precocitate (labiネ冓anト, aネ zice), vトヅind la 20- 21 de ani o extraordinarト siguranネ崙 a tonului ネ冓 un incontestabil talent literar, テョn ciuda vacarmului aproape infernal de ecouri (Cテ「rlova, Heliade, Alexandrescu, Bolliac, Mureネ兮n, Eminescu, Esenin, Vlahuネ崙, Coネ冀uc, Goga, gテ「ndiriネ冲ii, Arghezi, Beniuc, Labiネ, Nichita Stトハescu etc. etc. etc. ) 窶 atテ「t de numeroase, テョncテ「t inventarierea lor nici n-ar avea sens dacト s-ar urmトビi ネ冓 altceva, テョn afara definirii orizontului tradiネ嬖onal(ist) al acestei poezii care, subiacent, este totuネ冓 de o certト modernitate.
テ始 aceastト primト etapト a creaネ嬖ei sale, a cトビei テョncheiere va fi marcatト prin antologarea primelor trei volume (窶朸ltrasentimente窶, 1965; 窶朞ieii primi窶, 1966 ネ冓 窶曦テ「ntテ「na somnambulト窶, 1968) sub titlul 窶朷iaネ崙 de excepネ嬖i窶 (Ed. Albatros, 1971), Adrian Pトブnescu rescrie, テョntr-o retoricト amplト, adesea bubuitoare, ネ冓 printr-o tehnicト expresionistト a cosmicizトビii, teme asociate テョn mod obiネ冢uit cu tonul discret. テ始tr-o atmosferト auroralト, de luare テョn stトパテ「nire a lumii, poetul rトピtoarnト sintagma blagianト, cerテ「nd universului nu un trup pe mトピura sufletului, ci un suflet pe mトピura trupului ネ冓 a exacerbatelor sale pulsaネ嬖i. Dexteritatea prozodicト ネ冓 asociativト, fluenネ嫗, ritmul susネ嬖nut, impresia de prospeネ嬖me a simネ嬖rii, nealteratト nici azi, sunt, o datト cu atitudinea de tテ「nトビ zeu al poeziei, aflat テョn cトブtarea propriei statui, elementele de farmec ネ冓 de seducネ嬖e ale primului Adrian Pトブnescu: 窶霸トピtreazト, trup al meu, necunoネ冲inネ嫗 ta de cauzト, / Dト drumul stトビilor incandescente, / trトナeネ冲e cu eliberare ネ冓 cu patimト, / Aceste ultrasentimente! // Ce electrician nebun ネ冓 beat / a inversat テョn lume legトフurile, / Astfel cト moartea te-ajutト la-nviat / Iar umbra テョネ嬖 neconteneネ冲e trトピトフurile? // Nu trebuia sト-mi lege tテ「mplele de iarbト, / Lutul de nervi, fテ「ntテ「nile de nori, / Sト-mi lase fruntea feネ嫺i mele oarbト / Dテ「nd ochii mei unei culori. // Prin sテ「nge, prin destin, prin テョnトネネ嬖me / Eu, hトビネ孛it la simネ孛ri de-un haos subteran, / Barbar テョnconjurat de lumi ce vor sト se afirme, / Repet fトビテ「miネ嫗rea Imperiului Roman窶.
Fトツテ「nd din comparaネ嬖e figura tutelarト a unui retorism bine susネ嬖nut, intensificテ「nd permanent viziunile prin acumulトビi succesive, dilatテ「nd enorm cトフre absolut sau テョngroネ凖「nd pastele telurice ori senzuale ネ冓 transformテ「nd poezia テョntr-un ospトκ pantagruelic, poetul ajunge uneori, trecテ「nd peste mode ネ冓 stiluri, unindu-l pe Heliade care a fost cu Nichita Stトハescu cel care va fi, la un hermetism sui-generis, seducトフor nu prin ceea ce se bトハuieネ冲e (nicidecum prin ceea ce se aflト) テョn spatele cuvintelor, ci prin intensitatea ネ冓 farmecul spunerii, prin voluptatea desfトκ冰rトビii retorice: 窶1 deschide lupi, 2 aネ冲eaptト, / 3 odihneネ冲e, 4 ia foc, / 5 e o lebトヅト, 6 o treaptト, / 7 e un unu mai cu noroc, / 8 se dト pe gheaネ崙, 9 e haos - / ネ亙 vine 10, capトフ de ネ冓r, / E ネ冓 fereastrト, e ネ冓 adaos, / Lebトヅト, lirト, liniネ冲i, delir. [窶ヲ] ネ亙 mai departe, ネ冓 mai departe; / Treci prin celulele cifrelor viu, / Cトツi vii din zero ネ冓 vii din moarte, / ネ亙 din terenul minus pustiu. / rupe din oase rトブl de somn, / Numトビト, numトビト tinere domn. [窶ヲ] Plus infinitul, plus infinitul, / Cum ne atrage sテ「ngele-n sus, / Plus infinitul, plus infinitul / Numai prin numere ni s-a tradus. [窶ヲ] Plus infinitul, plus infinitul, / Timp care cade din nou ネ冓 adテ「nc / Din orologii de lut, prin vidul / La care numai genii ajung. [窶ヲ] Cu flori テョmbracト-te テョn loc de somn, / Rトノテ「i テョn vreme, nouト rトノテ「nere, / Numトビト, numトビト, tinere domn, / Plus infinitul rトノas テョn numere, / Numai テョn numere, テョncト テョn numere, / Numトビト, numトビト, tinere domn!窶 Altfel, el este mereu gata pentru marele sトブ rトホboi cu viaネ嫗, cu universul, cu hazardul, cu absurditatea destinului, cu fatalitatea, cu moartea, cu dragostea, cu vina, gata de a transforma coincidenネ嫗 ネ冓 accidentul テョn asumare a naネ冲erii: 窶霸rietene, rトツneネ冲e cト ai scトパat de moarte, / Nu te uita cト sunt atテ「ネ嬖a oameni vii, / Un joagトビ taie soarele テョn fiecare zi, / Fトツテ「ndu-ni-l mai rece, mai departe. [窶ヲ] Mテ「ngテ「ie calul cトネトビirii repezi, / Sトビutト rテ「ul ce te-a suportat, / ネ亙 bucurト-te cト ai tトネpi pentru umblat / ネ亙 cト nu calci cu tテ「mplele pe lespezi窶.
テ始 aceastト etapト, Adrian Pトブnescu scrie o poezie a tiparelor care sparge tiparele. Aflトノ aici toate marile sale calitトκ嬖 窶 intensitatea ネ冓 firescul spunerii ネ冓 simネ嬖rii, imagistica strトネucitoare, asociaネ嬖ile surprinzトフoare, pasta grea ネ冓 scrierea delicatト, nonネ兮lanネ嫗 lunecトビii prin stiluri, o beneficト dozト de 窶柮ealism窶, fie ネ冓 poetizant 窶, ca ネ冓 principalele defecte, care uneori sunt tot aceleaネ冓, plus tendinネ嫗 cトフre alegorism ネ冓 parabolト, vastele spaネ嬖i de prozト ネ冓 excesul retoric. Este o vテ「rstト liricト a regトピirii conネ冲iinネ嫺i de sine, cトビeia poetul テョi テョnchide cercul printr-un ciclu de psalmi ネ冓 prin presimネ嬖rea 窶枹ingurトフトκ嬖i finale窶: 窶杁u, singur cu cテ「inii, cu casa, cu caprele tale, / テョn miezul de noapte sト intri テョn baie plテ「ngテ「nd, / cu toatト puterea schimbatト テョn scテ「rbト, テョn jale, / sト-ネ嬖 tai beregata, genunchii, arterele, lobii, pe rテ「nd窶. Dacト aネ fi maliネ嬖os, aネ zice cト ar trebui procedat テョn altト ordine, pentru a ajunge la capトフ. テ始ネ嫺leg テョnsト cト ordinea secネ嬖onトビii este dictatト de un principiu retoric: accentul cuvintelor.

CU VOLUMUL 窶曵storia unei secunde窶 (1971), unghiul de vedere al poetului se schimbト radical. Noua viziune are la bazト テョnlocuirea obiectului metafizic al revoltei cu un altul mai bine precizat (dar ネ冓 mai pedestru): realitatea 窶 socialト, economicト, politicト, naネ嬖onalト, planetarト. Posesor al unei sensibilitトκ嬖 hipertrofiate ネ冓 al unui orgoliu aネ冓jderea, poetul テョネ冓 cautト adversari pe mトピurト. Pentru atingerea acestui deziderat, el mトビeネ冲e importanネ嫗 unor evenimente sau, ネ冓 mai des, inventeazト inamici ネ冓 probleme. Tot efectul stト テョn ton ネ冓 テョn apelul la un subconネ冲ient colectiv テョndelung exersat de istorie sau metodic inoculat cu fantasme. Cテ「nd ネ冓 conjunctura e favorabilト, succesul e garantat, fiind slujit din plin de retorica テョnaltト, bubuitor-rトピcolitoare ネ冓 de apetenネ嫗 poetului pentru cuvintele ネ冓 simbolurile mari: 窶樞ヲ Lui Brテ「ncoveanu i-aネ嬖 tトナat cu graba / ネ冓 capul ネ冓 copiii. Dar degeaba. // Cト i-a rトノas sub inimト sト batト / talpa テョn ネ嫗rト テョnrトヅトツinatト. // Da, mai avem cテ「te ceva prin ネ嫗rト, / ceva Carpaネ嬖 ネ冓-o apト tutelarト / ネ亙 rテ「uri ce nu vor sト curgト-afarト窶. Recitat, cu voce tunトフoare, de cトフre poetul テョnsuネ冓, acest text a electrizat, la vremea lui, mulネ嬖mile.
Nu discut aici ネ嫺sトフura ideologicト a poemelor de dupト 1971 ale lui Adrian Pトブnescu. Multe dintre ele ies dintr-o テョncredere テョn cosmetizarea comunismului, テョn reネ嫺tele de テョmbunトフトκ嬖re a acestuia, vトヅind, aネ兮dar, niネ冲e carenネ嫺 care sunt ale テョntregii literaturi care a mizat, テョn ultimele decenii, pe asemenea teme. Se adaugト obstinaネ嬖a autorului de a aborda problemele mari, reale sau テョnchipuite, ale epocii テョn care trトナeネ冲e, obsesiile hugoliene ネ冓 heliadeネ冲i, mantia albト, aspiraネ嬖a de a deveni oracol ネ冓 de a vorbi de la egal la egal cu mai-marii lumii, dar ネ冓 tristeネ嫺a (fericitト din punct de vedere poetic) de a nu fi decテ「t un 窶枋テ「ine de vテ「nトフoare窶. E adesea multト prozト rimatト テョn asemenea versuri, e prea multト figuraネ嬖e retoricト ネ冓 simbolicト, este, de asemenea, prea multト ideologie lozincardト. Dar uneori poetul gトピeネ冲e tonul, ネ冓 chiar dacト 窶曷urトノテ「nt de credinネ崙窶 nu iese din conjunctura istoricト din care a ieネ冓t 窶朞oldova la 1857窶 de V. Alecsandri, este una dintre cele mai vibrante declaraネ嬖i de dragoste faネ崙 de ネ嫗rト care s-au scris テョn limba romテ「nト: 窶暸cestei ネ崙ビi de tainicト sorginte / sト-i daネ嬖 pトノテ「ntul trupului ce sunt / Cテ「nd veネ嬖 avea nevoie de pトノテ「nt, / Sト-i daネ嬖 doi metri de pトノテ「nt fierbinte. [窶ヲ] Las testament sト fiu depus sub grテ「ne, / Nu テョn mormテ「nt ierarhic ネ冓 pompos, / Ci-n simplul lut al ネ崙ビii, cテ「t mai jos. / Acolo unde orice-aネ册zi rトノテ「ne. // Dar las ネ冓 grija mea deopotrivト / Cト prea se aflト ネ嫗ra la necaz, / Cト prea plトフim strトプechi dobテ「nzi, noi, azi, / Cト prea plutesc valorile-n derivト. // Aネ冲ept sト mor ネ冓 cテ「nt peste furtunト, / fanatic, monogam ネ冓 turbulent, / cuvintele acestui testament: / Creネ冲i, patrie, iar mie, noapte bunト!窶.
Faネ嫗 aceasta, 窶杪ngajatト窶, nu este テョnsト singura a poeziei pトブnesciene din cele 11 volume (enorme, ca de obicei) publicate テョntre 1971 ネ冓 1989. Din pトツate, este faネ嫗 cea mai cunoscutト ネ冓 cea pe care poetul テョnsuネ冓 cautト sト o etaleze cテ「t mai mult cu putinネ崙, ca expresie a unui soi de disidenネ崙 personalト pe care ar fi practicat-o テョn anii comunismului. ネ亙 tematic, dar ネ冓 stilistic, poezia sa e mult mai variatト. E drept cト el rトノテ「ne acelaネ冓 ネ冓 atunci cテ「nd abordeazト sonetul, alcトフuind, bunトバarト, テョn 窶霸トノテ「ntul deocamdatト窶, nu sonete luate テョn parte, deネ冓 fiecare are un titlu, ci un soi de amplu poem realizat, テョn loc de strofe, din sonete. Pe de altト parte poetul se crede, la un moment dat, bacovian. Critica literarト テョnsトκ冓 cade テョn capcanト, evidenネ嬖ind fibra sufleteascト bacovianト. テ始 realitate, Adrian Pトブnescu テョl retorizeazト pe Bacovia, ネ冓 nimic mai mult. Dar sunt, テョn abundenネ嫗 care le テョngroapト, テョn mormanele de jurnalisticト versificatト, テョn molozurile versurilor fトビト har ネ冓 ale prozei rimate, adevトビate bijuterii lirice ネ冓 produse despre care, dacト n-am ネ冲i cト (in)geniul poetului este spontan, le-am crede opera unui orfevru. Cineva va veni, cテ「ndva, sト le dezgroape.

DIN NEFERICIRE, Adrian Pトブnescu a intrat, dupト 1989, テョntr-o totalト derivト. テ士preunト cu pretinsele 窶霸oezii cenzurate窶, strテ「nse テョn volum テョn 1990, producネ嬖a poeticト postdecembristト ocupト aproape jumトフate din masivul volum de anul trecut (pag. 739-1259). Nu lipsesc nici de aici poemele acceptabile, unele strトネucitoare, dar, テョn ansamblu, toatト aceastト abundentト producネ嬖e este rodul unor teze vechi, al unor nostalgii neテョntemeiate de ordin politic ネ冓 al altora (poate テョntemeiate) de ordin personal. Adrian Pトブnescu a devenit un poet ネ冓 un personaj anacronic. El se テョnverネ冰neazト sト creadト テョn perestroika ネ冓 deplテ「nge starea grea din ネ嫗rト de pe poziネ嬖ile naネ嬖onal-comunismului. Antieuropenist prea テョnverネ冰nat, el compromite, de fapt, posibila direcネ嬖e naネ嬖onalト. テ始 plus, テョn plan poetic, face marea eroare pe care o comit ネ冓 unii prozatori, prelungind テョn noile condiネ嬖i o problematicト ネ冓 un stil care ネ冓-au avut cテ「ndva vremea ネ冓 justificarea lor, dar acum nu ネ冓-o mai au. Nu テョn proza versificatト pe care o practicト Adrian Pトブnescu de zece ani trebuie atacate problemele Romテ「niei de azi. Abordテ「ndu-le astfel, el nu face decテ「t sト se umple de ridicolul persistenネ嫺i テョntr-o multitudine de erori. テ始tre care ネ冓 cea literarト.
Scurtテ「nd vorba, Cartea cトビネ嬖lor de poezie este, テョn multe locuri, ネ冓 mai ales テョn cea de-a doua parte a ei, o (cum ar fi zis Maiorescu) infirmerie, un azil de versuri orfane, copii de suflet pe care poetul nu conteneネ冲e sト-i テョncトネzeascト la pieptu-i generos. E un Babilon de semne, de voci, de sunete ネ冓 de culori, care mai terne, care mai strトネucitoare, un enorm bテ「lci de sentimente contradictorii, de cuvinte adevトビate sau false, テョnネ嫺lepte sau lipsite de spirit, vibrante sau lテ「ncede, pedestre sau geniale, derutテ「nd prin acest amestec inform, dar cu o anumitト mトビeネ嬖e atテ「t テョn テョnトネネ嫗re cテ「t ネ冓 テョn cトヅere. Nu テョnsト ネ冓 テョn eroare.
Pテ「nト mai ieri, テョntre poezia lui Adrian Pトブnescu ネ冓 cititor se afla un singur mare obstacol: 窶枅enomenul Pトブnescu窶. De curテ「nd a mai apトビut unul: Cartea cトビネ嬖lor de poezie.
______________________________
["Litere", nr. 6/ 2000. Inclus テョn volumul "De la clasici la contemporani", Editura Bibliotheca & Marcona, Tテ「rgoviネ冲e, 2008]

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!