agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-03-31 | [This text should be read in romana] |
Pornind de la Pascal...
Pascal foloseÈ™te de două ori în aforismele sale metafora trestiei gânditoare È™i în ambele cazuri pentru a afirma că adevărata demnitate a omului se întemeiază pe capacitatea sa de a gândi. Mai întâi în fragmentul 104 (în ediÈ›ia lui Michel Le Guern, la Gallimard, 1977): " Trestie gânditoare. Nu în spaÈ›iu trebuie să-mi caut demnitatea, ci în regula gândirii. N-aÈ™ avea nicicum mai multă de-aÈ™ stăpâni domenii. Prin spaÈ›iu, universul mă cuprinde È™i mă reduce la un punct, prin gândire, eu îl cuprind. " Al doilea fragment (186) reprezintă unul dintre cele mai celebre È™i mai citate texte din istoria filozofiei occidentale: "Omul nu este decât o trestie, cea mai firavă a naturii, dar o trestie gânditoare. Nu este necesar ca universul întreg să se înarmeze pentru a-l zdrobi: un abur, o picătură de apă sunt suficiente ca să-l omoare. Dar în clipa când universul l-ar zdrobi, omul ar fi încă mai nobil decât ceea ce-l ucide pentru că el È™tie că moare, în timp ce universul ignoră avantajul pe care îl are asupra lui. AÈ™adar toată demnitatea noastră constă în gândire. De aici trebuie să pornim È™i nu de la spaÈ›iul È™i nici de la durata pe care nu le-am putea umple. Să ne străduim deci să gândim bine; iată principiul moralei". Pe vremea lui Pascal trestia gânditoare nu È™tia încă nimic despre microbi È™i viruÈ™i, nu-È™i multiplicase infinit puterea prin aparate, nu străbătea pământul de la un capăt la altul într-o singură zi, nu se conecta după voie, datorită accesului instantaneu la informaÈ›ia planetară, la viaÈ›a tuturor semenilor săi. ÃŽn oraÈ™ele È™i satele lumii cufundate noaptea în beznă, oamenii priveau stelele strălucitoare È™i simÈ›eau infinitul ca un fapt real, concret È™i copleÈ™itor. "LiniÈ™tea eternă a acestor spaÈ›ii infinite mă înfioară" scria Pascal (fr.187). Există astăzi o parte a umanității pentru care textele de mai sus fără să fie câtuÈ™i de puÈ›in incomprehensibile, sunt mute. Nu le mai comunică nimic. ÃŽn metropolele europene, americane È™i asiate, luminate electric, trepidante de viață È™i de zgomot, stelele sunt invizibile, "liniÈ™tea eternă a spaÈ›iilor infinite" e doar o imagine frumoasă, iar spaÈ›iul, saturat de prezenÈ›a omului, - directă sau indirectă prin produsele culturii È™i tehnologiei - maschează exiguitatea aventurii lui în imensitatea celestă. Din neolitic începând, oamenii nu au făcut altceva decât să balizeze spaÈ›iul - drumuri, È™osele, autostrăzi, punÈ›i, poduri, tunele, case, temple, biserici, piramide, zgârie-nori - È™i timpul - olimpiade, ani, secole, milenii. Balizele acestea strunesc imaginaÈ›ia, desfiinÈ›ează infinitul, îl transformă într-o masă ordonată de obiecte exprimabile. "Acum două mii de ani", "cu patru mii de ani în urmă", sunt expresii care par a situa în timp realități apropiate ce nu intimidează. Și astfel, vorbim cu uÈ™urință despre filozofii antici È™i despre faraonii constructori de piramide ca despre niÈ™te contemporani, È™i nu ne sperie abisul ce ne separă de ei. Și ne indignăm de nebunia lui Erostrat care a vrut să rămână celebru ca distrugător al templului zeiÈ›ei Artemis fără să È›inem seama că fapta lui s-a petrecut acum peste 2300 de ani. (Când ne gândim însă la cei 2300 de ani ce vor urma după noi, sensibilitatea ni se crispează. Pentru că nu mai avem puncte de reper intermediare în care să ne putem imagina prezenÈ›i). Dar tot balizele acestea creează grandori convenabile ce devin surse ale unei false, - uneori binefăcătoare, alteori periculoase - senzaÈ›ii de securitate È™i putere, despre care ne vorbesc amănunÈ›it sociologii. Dacă ne aflăm într-o mulÈ›ime de pe un stadion brazilian sau englezesc, într-un convoi uriaÈ™ de pelerini murmurând rugăciuni în drum spre locurile sfinte, într-o mulÈ›ime isterizată la un concert de rock sau de jazz suntem contaminaÈ›i de puterea însumată a celor din jurul nostru È™i pentru timpul cât ne aflăm cu ei, în mijlocul lor, împărtășindu-le o clipă destinul, nu suntem nici trestii gânditoare, nici vulnerabili, nici muritori. Nu mai suntem persoane individuale È™i separate de ceilalÈ›i, ci doar frânturi entuziaste È™i fericite până la isterie din persoana colectivă, uriașă È™i protectoare care ne copleÈ™eÈ™te È™i ne absoarbe. De aici, în situaÈ›ii limită È™i dezastruoase pentru demnitatea noastră, dispariÈ›ia sentimentului de responsabilitate personală È™i participarea la crime colective, fără nici un fel de reÈ›inere sau auto-interogare morală. Din alt punct de vedere, lumea balizată în care existăm È™i care produce mòdele È™i modelele vremii noastre, trăieÈ™te într-un mediu fundamental aseptic, la adăpost de invaziile catastrofale de È™obolani È™i insecte, de epidemii cumplite, în case cu televizoare, telefoane, aparate de radio, cărÈ›i, albume, discuri, combine muzicale, calculatoare. Oamenii acestei lumi, spre deosebire de cei de pe timpul lui Pascal, se pot încumeta să stea liniÈ™tiÈ›i în camera lor fiindcă se înconjoară de obiecte capabile să le anuleze singurătatea È™i să-i împiedice, de fapt, să rămână doar cu ei înÈ™iÈ™i. Ce făcea un ins obiÈ™nuit acum două-trei-patru sute de ani după lăsarea nopÈ›ii? Timpul liber pe care azi îl consumăm blazaÈ›i în zeci de moduri plăcute, dar care ni se par insignifiante, cum era oare umplut pentru oamenii acelor vremi? Nu aveau timp liber? Dar după ce hrana era asigurată, în anii cu recolte bune, veneau toamnele târzii È™i ploioase È™i iernile aspre când, după perioada sărbătorilor, existenÈ›a devenea lentă È™i apăsătoare. Nu cumva plictiseala mucedă în care se târa viaÈ›a de la o zi la alta - atunci când nu erau războaie sau epidemii devastatoare - explică frenezia banchetelor, chermezelor È™i nunÈ›ilor, din tablourile lui Bruegel, Rubens È™i Jordaens, defularea aceea aproape sălbatică a cărei intensitate trebuia să vindece sufletul de morozitatea a zeci È™i sute de zile cenuÈ™ii? Și apoi spaima ca stare permanentă, născută din neputinÈ›e, vulnerabilitate, prejudecăți... Să uităm o clipă elitele, nici ele cu mult mai fericite, dar totuÈ™i aflate în condiÈ›ii de excepÈ›ie care ne falsifică imaginea-standard despre viaÈ›a oamenilor din timpurile acelea. Să ne gândim la omul obiÈ™nuit, la locuitorul anonim nu doar al FranÈ›ei È™i Italiei "profunde", ci È™i al marginalelor țări scandinave sau balcanice - ca să ne limităm doar la Europa. Jean Delumeau ne-a dat o carte frumoasă despre evantaiul larg al spaimei ce învenina viaÈ›a, È™i aÈ™a dificilă, a omului dinaintea secolului al XIX-lea: epidemiile de ciumă sau holeră, străinii de orice fel, întunericul, briganzii, profeÈ›iile apocaliptice, lupii, vrăjitoarele - toate acestea se aflau în centrul unui imaginar pentru care viaÈ›a nu avea decât extrem de puÈ›ine puncte luminoase.... Câte dintre lucrurile pe care le citim sau le ascultăm în zilele noastre cu admiraÈ›ie sau, dimpotrivă, cu frivolă indiferență nu sunt opere produse în vremurile acelea la lumina lumânărilor, de oameni geniali, dar chinuiÈ›i, suferind de frig sau de căldură, de lipsă de higienă, de boli È™i de dureri - pe care azi le alungăm cu o simplă pilulă -, de izolare, de infirmități È™i disconforturi pe care nici nu mai avem puterea să ni le imaginăm? Cum va fi arătat camera de la Port-Royal unde Pascal își scria aforismul despre trestia gânditoare? Câți dintre noi ar putea gândi È™i scrie în camera aceea? Multe dintre lucrurile de azi care ne uÈ™urează viaÈ›a într-un mod ce-ar fi părut uluitor È™i de-a dreptul miraculos pentru un om din secolele trecute, nu mai sunt percepute cu prospeÈ›ime, căci ne obiÈ™nuim cu miracolele culturii È™i civilizaÈ›iei cum ne-am obiÈ™nuit cu miracolele din natură. Un robinet, un comutator ori o frunză ne emoÈ›ionează la fel, adică deloc. Dar fragilitatea trestiei gânditoare s-a transmis operei ei tehnologice. Datorită unei înlănÈ›uiri, mai curând anecdotice decât dramatice, de benigne fenomene meteorologice, acum mulÈ›i ani, într-o iarnă, mai multe zone din Quebec (Canada) au fost private câteva zile de electricitate. Nu a trebuit mai mult pentru ca toate comoditățile locuitorilor din acele zone să se prăbuÈ™ească rapid, unele după altele, urmând o atotputernică regulă a dominoului, È™i pentru ca oamenii să fie cuprinÈ™i de stupoare È™i slăbiciune. Au depășit criza cu ajutorul celorlalÈ›i din jurul lor. Dar ce-ar fi fost dacă acest incident s-ar fi extins concomitent la nivel planetar? ObiÈ™nuit irevocabil cu traiul într-o natură secundă È™i artificială, omul tehnologic din zilele noastre s-ar fi confruntat probabil cu umilinÈ›a de a constata că, redat naturii originare, el este mai firav decât omul, decât trestia gânditoare despre care vorbea Pascal... (Din volumul Imprevizibilul triumf, Institutul European, 2008, ISBN 978-073-611-569-1) |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy