agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2003-05-01 | [This text should be read in romana] | Submited by Zareh Ara
(VI) Despre omul care nu este
Cîteodată nu numai Dumnezeu, dar toate lucrurile îmi par ca È™i cum ar fi. La ce bun mai mult? Dacă pot să trăiesc bine între fantome alerte, de ce să mă îngrop între realități de plumb? ºineÈ›i minte povestea celor trei zîne? O născocise un poet , într-o zi. Era odată un om care povestea frumos. Seara, cînd se întorceau oamenii de la muncă, toÈ›i se adunau împrejurul lui, È™i el le povestea. Ce ai văzut azi? — îl întrebau ei. Am văzut acolo, în pădure, un moÈ™neag care cînta din fluier; È™i toate vietățile pădurii se adunaseră împrejurul lui È™i jucau. Și ce ai mai văzut? Jos, la malul apei, am văzut trei zîne care-È™i despletiseră părul È™i care È™i-l pieptenau în oglinda apei… Dar, într-o zi, omul care povestea a auzit cu adevărat cîntecul moÈ™neagului, a văzut jocul vietăților pădurii È™i, mai la vale ceva, a întîlnit trei zîne care-È™i jucau părul în oglinda apei. Și, în seara aceea, cînd oamenii îi cerură să le spună ce văzuse, el le-a răspuns: „N-am văzut nimic.“ Cine a văzut ceva È™i n-a orbit? Cine È™tie cu adevărat un lucru È™i mai poate să-l spună? Cine a întîlnit adevărul, un adevăr oarecare, È™i n-a fost strivit de el? O, ce bine că Dumnezeu nu există cu necesitate. Toate cîntecele lumii, toată închinarea ei s-ar opri atunci. Dumnezeu ar fi un munte care să stea în faÈ›a noastră. Uite muntele! — ar spune cîțiva dintre noi. Și pe urmă am tăcea. Nu am nevoie, nu am ce face cu lumea care este. Mă apasă, mă înăbușă, mă acoperă. E o lume fără scăpare. Nu se poate trăi decît cu lumea care ar putea fi. Și atunci trăieÈ™ti ca È™i cum lumea aceasta ar fi cu adevărat, ca È™i cum ai iubi-o È™i ai fi iubit de ea, ca È™i cum s-ar întîmpla ceva în ea. Ne jucăm. Nu trebuie să se întîmple nimic cu adevărat. Să ne jucăm numai. Cine nu È™tie să se joace, acela nu-È™i trăieÈ™te omenia. ÃŽntr-un anumit sens, nu vreau să spun decît că viaÈ›a nu trebuie efectuată pînă la capăt. O putem trăi în virtualitate; de ce s-o actualizăm? Ea se poate începe, numai; de ce s-o È™i sfîrÈ™im? Lucrurile care se sfîrÈ™esc, te sfîrÈ™esc È™i pe tine. Dacă te predai lor — cînd au încetat ele de a mai fi, încetezi È™i tu de a mai fi. Nu e nevoie să vezi trei zîne pe malul apei. E destul să începi să le vezi, să poÈ›i, să poÈ›i sufleteÈ™te să le vezi. Pe urmă, întorci capul È™i fugi cît poÈ›i de repede. Dacă deschizi ochii mari È™i-i aÈ›inteÈ™ti acolo, dacă întinzi mîna să apuci, atunci, în loc să prinzi ceva, te prinzi tu singur. Toate lucrurile întîmplate, actualizate sunt apăsările vieÈ›ii tale. ViaÈ›a trebuie să nu se întîmple ca să ai cîteva libertăți în ea. Cînd faci ceva, te laÈ™i făcut o dată cu acÈ›iunea ta. Cel mai mic lucru e o piatră pe care È›i-o legi de gît. Cînd o arunci, apoi, ea te trage după ea È™i aÈ™a te risipesc pietrele astea toate pe drumurile astea toate. Am impresia că oamenii nu sunt decît ceea ce spun sau fac. Suntem scoÈ™i din noi È™i proiectaÈ›i altundeva, cu fiecare gest pe care-l întreprindem. E un salt, sunt mii de salturi care ne constituie aÈ™a cum suntem. Sărim o dată cu fiecare gest. (Cartea asta e È™i ea un salt, È™tiu: un salt în necunoscutul lucid.) De aceea nu suntem, în lume, decît ceea ce se întîmplă să fim. Un prieten, o dragoste, cărÈ›ile, luna de ieri-noapte, astea toate ne construiesc. Noi ne facem din propria noastră risipire. Fiecare om este dezordinea sa. Cum să ne păstrăm? Asta ar trebui È™tiut. Mă gîndesc cîteodată la soluÈ›ia pe care ne-o oferă ataÈ™area de marile probleme. PrezenÈ›a lor nu te consumă niciodată. Sunt atît de vaste, încît te uiÈ›i pe tine, în ele. Febra ta dureroasă de pînă a tunci, sau febra ta plăcută, dureroasă încă , cedează. Marile probleme se discută cu patimile înăbuÈ™ite. Nimic nu te angajează în ele. Moartea vecinului tău te doare. Moartea cosmică are ceva grandios, în faÈ›a căruia fiinÈ›a ta încetează de a mai avea orice veleitate. Iată, atunci, că pot să mă păstrez. Iată un mijloc de a ne cantona în virtualitate. Cine nu vrea să se risipească, cine nu vrea să se lase aruncat în toate părÈ›ile, de toate vînturile — să se ascundă sub marile probleme. E locul să transcriu aci această observaÈ›ie ridicolă: dacă suflă vîntul mai cu putere, te miÈ™că din loc. Dar miÈ™carea grandioasă a pămîntului te lasă în pace. Nimeni n-a căzut jos din cauza rotaÈ›iei pămîntului — a constatat odată un om neserios. Marile probleme sau, atunci, micile aventuri. Dacă vrei ca viaÈ›a să nu te obosească È™i să nu te doară niciodată, dacă vrei s-o ocoleÈ™ti, ca să fii liber, ca să fii tu — pierde-te în marile probleme sau cheltuieÈ™te-te în micile aventuri. Căci ele te costă atît de puÈ›in… Micile aventuri sunt mai ales actele gratuite. Gratuitatea e printre singurele valori de viață suportabile, realizabile fără durere, practicabile fără consumaÈ›ie efectivă. Actul gratuit e actul, pur È™i simplu, căruia nu-i lipseÈ™te decît încrederea ta. Activezi ca È™i cum ai obÈ›ine ceva, dar È™tii bine că n-ai să obÈ›ii nimic. Și, de aceea, deÈ™i gestul tău e la fel de ferm, deÈ™i cheltuiala exterioară e aceeaÈ™i, efectiv totuÈ™i nu te cheltuieÈ™ti cu nimic. Pentru că e o valoare care nu consumă, gratuitatea ar trebui practicată pe o scară întinsă. Există, de pildă, un fel de sinucidere inutilă, sinuciderea în care nu pui nici un dezastru, nici o panică, o sinucidere în care aproape că nici nu mori. Corpul cade, dar sufletul a rămas netulburat, cu conÈ™tiinÈ›a inutilității lucrurilor în el. Nimeni nu s-a sinucis pentru că printr-un punct dat nu se poate duce decît o singură perpendiculară la o dreaptă dată. Păcat. Dar creaÈ›ia inutilă? Tot ceea ce e bun, odihnitor, senin, lucid, în artă, a fost creat aÈ™a. Oamenii care, depășind categoria gratuității, vor să spună neapărat ceva, să dovedească ceva — oamenii aceia sunt triÈ™ti È™i răi. Aventura inutilă. Excesul inutil. M-am gîndit într-o zi la o vijelioasă revoluÈ›ie populară împotriva legii gravitaÈ›iei. N-ar fi frumos? Am ieÈ™i cu toÈ›ii pe stradă, cu placarde mari pe care să stea scris: „Jos mecanica lui Newton!“ sau „Nu mai vrem să atîrnăm!“. Și lumea ar ieÈ™i la balcoane, emoÈ›ionată. S-ar vărsa poate È™i sînge. Dar, spuneÈ›i-mi: cine s-ar cheltui în toată afacerea aceasta? ToÈ›i am pleca intacÈ›i de acolo — chiar dacă am sfîrÈ™i pe tărgi. Dar de ce să ieÈ™im intacÈ›i, de ce să ne păstrăm? — va întreba cineva. Atunci, de ce să ne cheltuim? Ce sens are să dăruim cele ce avem în noi, mai degrabă decît să le păstrăm cu prudență? E un stil nou de viață, un stil cu totul nou cînd trăieÈ™ti aÈ™a, prudent. Cu puÈ›ină strategie, viaÈ›a poate fi transfigurată. Am putea s-o trăim pe un plan mai vast, pe un plan universal — cine È™tie? Dacă lumea nu este, nu se întîmplă, dacă nu se efectuează în cazuri particulare, în acÈ›iuni particulare, atunci începi să prinzi anumite rosturi ma ri È™i calme ale vieÈ›ii. N-ar trebui întotdeauna să È™tim cine sunt oamenii dimprejurul nostru. Dacă i-am lăsa fără nici un nume È™i fără nici o fișă, atunci am avea un sentiment de vagă universalitate în raporturile noastre cu ei. Există ceva de ființă în genere în noi, un vast È™ i nobil an o nimat, care constituie demnitatea noastră de a fi. Dar lucrurile acestea le pierdem atît de uÈ™or din vedere. Ne aruncăm în viață, ne adîncim pînă la gît în fapte particulare È™i uităm, în schimbul unui destin provizoriu, destinul nostru cel vast. Cînd vrem să regăsim universalul pierdut, activăm încă, în loc să sistăm. Procedăm aÈ™a cum făceau călugării aceia tibetani care È›ineau femei pe lîngă mînăstirile lor È™i își închipuiau că, în actul posesiunii, iau contact cu eternitatea, regăsind speÈ›a. Dar speÈ›a nu trebuie căutată în altă parte È™i nu e regăsită niciodată. Speță eÈ™ti, speță suntem cu toÈ›ii. Dacă era sincer, gîndul acela al călugărilor tibetani care năzuiau spre eternitate era un gînd frumos. Dar atunci cînd nu găseÈ™ti eternitatea în tine, n-o mai găseÈ™ti nicăieri. Cum îți poate da gustul eternității un lucru care durează, un lucru care sfîrÈ™eÈ™te? Și, în genere: orice act sfîrÈ™eÈ™te, non-actul nu sfîrÈ™eÈ™te niciodată. Cine nu È™tie adevărurile astea nu trebuie să trăiască printre oameni. Dar stilul cel nou de viață — pe care îl gîndesc paginile acestea — nu-l realizezi interzicîndu-È›i cu desăvîrÈ™ire actul, nefăcînd nimic, adică. Nu spun imediat să stăm întru totul, deÈ™i susÈ›in că nu trebuie să activăm deosebit. ÃŽntre a sta È™i a activa există un termen mediu: a trăi lucrurile ca È™i cum le-ai practica. Ar trebui încercată reabilitarea lui „ca È™i cum“. ÃŽn „ca È™i cum“, la fel ca în actul gratuit — care e tot un fel de ca È™i cum —, activezi, dar nu te cheltuieÈ™ti. Toate miÈ™cările se fac, dar înăuntrul tău stai pe loc. Trebuie să fii întotdeauna disponibil pentru comentariul unor acte pe care totuÈ™i nu le- ai făcut. Căci fericirea nu poate fi decît comentată. Cine încearcă actualizarea ei, acela È™i-o fură singur. Cea mai mare înÈ›elepciune nu stă în act, ci în comentariul actului. Paradisul nu este pierdut, cum spun poeÈ›ii È™i oamenii Bisericii, È™i nici nu poate fi găsit vreodată. Problema fericirii, de aci sau de dincolo, este poate o problemă prost pusă. Nu se poate decît vorbi despre ea ca È™i cum ar fi fost, sau ca È™i cum va fi, sau ca È™i cum este. Ce infimă È™i ce elementară ar fi feri cirea dragostei, de pildă, dacă am fi lipsiÈ›i de toate comentariile asupra ei. Ceea ce ne-o face frumoasă nu sunt actele, actele acelea simple, directe, ale firii. Sunt toate căile noastre indirecte, toate romanele, toate perifrazele noastre, întreg sistemul acesta specific omenesc de a se lipsi de concret, de a vorbi despre ceva, fără ceva. ViaÈ›a n-ar trebui trăită decît alături de ea însăși. De altmintrelea, o astfel de viață este aproape cu neputință: i-ar trebui prea mult umor cuiva ca s-o trăiască. „Să vorbeÈ™ti despre ceva, fără ceva.“ Hotărît, e vorba despre biografia unui om care nu este! |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy