agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-11-05 | [This text should be read in romana] | Site-ul Agonia.ro organizează concursul de poezie "Marele Premiu de Poezie Agonia 2009" Concursul își propune să evidenÈ›ieze cea mai bună poezie/cel mai bun poet din concurs. Se va întocmi un clasament general cu toate poeziile participante. CerinÈ›e/ CondiÈ›ii/ Regulament: (Acest regulament va fi aplicat în litera È™i în spiritul lui) 1. Poate concura oricine are un singur cont valid pe site, cu nivel minim 50. 2. Un concurent va înscrie O SINGURà poezie - nepublicată anterior (site, internet, volum, concursuri, revistă, etc.). Nu se impun restricÈ›ii privind tematica. Alte genuri literare, precum È™i (sub)genurile de poezie: epigramă, haiku È™i similarele nu se încadrează în scopul concursului. 3. Organizatorul va elimina din concurs textele care nu respectă regulile de postare pe site (textele care conÈ›in cuvinte scrise în întregime cu majuscule, nu au toate semnele diacritice, conÈ›in greÈ™eli de limbă, gramaticale sau de ortografie, conÈ›in limbaj explicit), textele care nu se încadrează în scopul concursului (vezi pct. 2) sau care fac referire la nume de persoane de pe site. Aceste texte vor fi descalificate de organizator È™i nu vor fi supuse notării juriului. 4. Textul va fi postat sub acest anunÈ›, în căsuÈ›a de texte înscrise în concurs (NU ÃŽN CÃSUÞA DE COMENTARII). Această căsuță va fi activată la începutul etapei de postare a textelor (“Aici poÈ›i să înscrii un text la acest concursâ€) Important: Concurentul va înscrie la titlul comentariului: MarelePremiu2009 Concurentul va înscrie în comentariu: titlul poeziei, textul È™i, tot acolo, numele autorului. NU PUNEÞI TITLUL POEZIEI în căsuÈ›a de Titlu, ci în căsuÈ›a destinată comentariului, împreună cu textul È™i cu numele autorului. Orice text trimis cu alt titlu decât cel preconizat (“MarelePremiu2009â€) va atrage după sine descalificarea concurentului. Motivul este unul cât se poate de simplu: în pagina personală va apărea, implicit, la comentarii, titlul trimis. Se va evita, astfel, deconspirarea autorului. NOTÃ: Orice text trimis în altă parte, la Traducere, în căsuÈ›a de comentarii sau oriunde poate fi cunoscut ca aparÈ›inând unui anume autor, va fi descalificat, pentru că a devenit vizibil. Nu se admit reveniri-corecÈ›ii la textul trimis, astfel că rugăm MARE atenÈ›ie la editarea textului de concurs. NOTÃ: Vor coexista, în etapele de postare È™i de notare, două căsuÈ›e: cea obiÈ™nuită, de comentarii, în care se poate comunica, fără a abuza, cu organizatorul, È™i o a doua - cea în care se vor introduce textele pentru concurs È™i notele, în ferestrele de timp prevăzute pentru etapele respective. Ceea ce se introduce în căsuÈ›a de Comentarii (cea obiÈ™nuită) e vizibil pentru toÈ›i. Ceea ce se introduce în căsuÈ›a de “Texte înscrise în concurs†rămâne ascuns (vizibil doar pentru organizator, în vederea mutării la etaj, atașării numelui în final etc.) 5. Textele (È™i implicit autorii lor) nu sunt vizibile după postare. Se va putea observa, totuÈ™i, avansul contorului de texte înscrise pentru concurs. Dacă aveÈ›i dubii privind completarea acÈ›iunii de postare, puteÈ›i întreba în spaÈ›iul destinat comentariilor. ÃŽncercaÈ›i să nu abuzaÈ›i. Dacă aveÈ›i dubii privind completarea tranzacÈ›iei de postare, puteÈ›i trimite textul din nou. Dublurile vor fi eliminate È™i acÈ›iunea nu va fi considerată ca o abatere de la regulament. TotuÈ™i, dacă în mod întâmplător, un concurent se vădeÈ™te ca participant la concurs, faptul nu va fi considerat ca o încălcare a acestui regulament. E bine să vă logaÈ›i chiar înainte de momentul trimiterii textului pentru concurs. ÃŽn mod excepÈ›ional, dacă o poezie este introdusă greÈ™it (la Comentarii sau altundeva) È™i devine vizibilă cu autor cu tot, ea poate fi înlocuită cu o alta, TOTAL DIFERITà (astfel ca să nu permită în nici un fel identificarea autorului ei), respectând fereastra de timp alocată prin acest regulament. Această prevedere nu va fi abuzată prin trimiterea de modificări la poezia deja postată. Ce s-a trimis unde trebuie, prima dată, rămâne bun trimis. 6. Postarea se va face în zilele de 16-18 noiembrie 2009, încheindu-se la ora 24 a zilei de 18 noiembrie 7. După terminarea perioadei de postare, organizatorul va muta textele la etaj, sub acest anunÈ›, fără numele autorilor, expunându-le juriului, spre notare. Autorul care constată o eroare la transpunerea textului său o poate semnala printr-un mail pe adresa [email protected]. Important: orice eroare privind textele afiÈ™ate după încheierea perioadei de postare va fi semnalată pe adresa mai sus menÈ›ionată, nicidecum în spaÈ›iul destinat comentariilor (pentru a evita divulgarea identității) 8. Poeziile înscrise în concurs vor fi notate de un juriu format din 5 persoane, cu note între 4 È™i 10 (vezi mai jos componenÈ›a juriului) cu eventuale fracÈ›iuni zecimale (de ex.: 8,5, 8,7, dar nu 8,75). Perioada de notare este 19-21 noiembrie. La acest concurs, notarea nu este deschisă publicului. Notarea se va face în forma : Număr text - Notă. Ordinea textelor va fi cea afiÈ™ată la etaj. 9. La calcularea punctajului fiecărui concurent, organizatorul va lua în consideraÈ›ie toate notele acordate de membrii juriului. Notele acordate nu vor fi făcute publice la încheierea concursului. 10. Numai după terminarea votării, adică după ora 24 a zilei de 21 noiembrie, pot fi postate comentarii privind poeziile înscrise în concurs (în căsuÈ›a de comentarii): mi-a plăcut poezia aceea, critică la text, etc. Cei care nu vor respecta această prevedere, comentând oricând înainte de terminarea notării, riscă sancÈ›iuni, iar în cazul în care sunt concurenÈ›i, eliminarea din concurs. 11. Clasamentul poeziilor/concurenÈ›ilor, în ordinea descrescătoare a punctajului total obÈ›inut de fiecare text (de fapt, clasamentul autorilor), va fi afiÈ™at în cursul zilei de 22 noiembrie, moment în care numele concurenÈ›ilor vor fi ataÈ™ate textelor din concurs. Autorul clasat pe primul loc va primi trofeul: "Marele Premiu de Poezie Agonia 2009" Nu se vor acorda alte premii. Organizator: Eugenia Reiter Juriul concursului: Vasile Munteanu Mădălina Nica Emilian Valeriu Pal Paul Bogdan Adrian Suciu Succes! ... È™i trofeul Clasamentul 1. am slăbit maria – Leonard AncuÈ›a – 8,2 iubirea se împuÈ›inează în fiecare zi È™i am ajuns s-o duc rău nu mai am serviciu nu mai am casă sînt mai uÈ™or cu cîteva nume de oameni de străzi ne subÈ›iem maria suntem mai firavi decît turnurile gemene în faÈ›a unui atac terorist lumea simte asta bărbaÈ›ii intră în tine vor să lupte cu mine cu cine să lupte maria cînd sînt doar un cui pus piedică inimii femeile-mi simt slăbiciunea întind mîinile încearcă să-mi pună nacelă dar cum să mai pot zbura cum aÈ™ putea să mă înalÈ› fără tine nu È™tie nimeni cum se sărută de-adevăratelea să-mi sufle aer cald în plămîni am pierdut toate vieÈ›ile pe care mi le doream dragostea e un stol imens de corbi înfometaÈ›i peste un cîmp de bătălie fiecare trup o parte din povestea noastră s-a adunat toată iarna pe-aici e ca la waterloo cînd carnea se împuÈ›inează dragostea moare de frig È™i pierd puÈ›in cîte puÈ›in din iubire încă un nume al tău È™i încă unul mai am un singur sărut maria îl păstrez cînd o fi să pună pămîntul deja mi-e uÈ™or sînt o insulă plutitoare am oasele tot mai moi mai aerate cum e ciocolata aia albă cu bule mi-e teamă c-am să pier cu totul maria că am să rămîn fără mîini fără gură fără un piept la care să te strîng o fotografie din care să arzi bucățele ori de cîte ori È›i-e frig sau te simÈ›i slabă *** 2. câinele andaluz – Liviu Ofileanu – 7,9 a. elementele naturii, prozaice aÈ™a cum le È™tim, vor rămâne din păcate la fel cum le È™tim; ceea ce fără voia noastră capătă un alt relief e timpul spart între măsele, străzile oraÈ™ului care călătoreÈ™te prin sinapse. ca È™i până astăzi, Lumea va gravita cuminte în jurul catedralei, va trimite alt câine în spaÈ›iu. „nimic nou subt soare†- din aziluri, nebunii vindecaÈ›i de realitate își vor alege alt mareÈ™al. ai prilejul să taci din gură. sau povara vorbirii. posteritatea te va descoperi la timp, un pui de dali infatuat ca o codană prinsă iubindu-È™i mopsul pe scaunul electric. b. să iei ceva pe tine fiindcă e foarte frig, își zice lulu. È™tii, gerul are un C al său, anume tremurul înlătură râvnitele halucinaÈ›ii, declanÈ™ează seismul interior pe cea mai apropiată falie. dar nici aÈ™a nu se scutură îndeajuns asistenÈ›a, e nevoie de o crimă perfectă pe scara A4. poate un om cu o grenadă în gură, o magdalenă dornică de È™ocuri. îți trebuie un public american - nu înghite orice È™i moare subit de plictiseală. c. aiurind-meditând, lulu simte stomacul lipit de spate. s-a uitat la un documentar cu auschwitz, observase cum nevinovata mustață a lui charlie chaplin o poartă hitler. dar acum a luat banii pe È™omaj… o dată pe lună. în seara asta va mânca bine – o dată pe lună. pulpa de pui îl exportă direct pe canapea. carnea e grea, la propriu È™i figurat, dar pe farfurie nu rămâne nimic. s-a extenuat înfulecând. ziua moare, i se încolăceÈ™te în jurul gâtului ca o viperă albă. È™i a fost o zi nasoală - își căutase altă cameră cu chirie, cu alÈ›i stăpâni, alte mutre È™i mofturi. în plus nu mâncase nimic. acum recuperează: adaugă mulÈ›i cartofi tăiaÈ›i oval cu muchii ascuÈ›ite precum simbolurile gotice, cartofi prăjiÈ›i în uleiul Duhului Sfânt, stop. vrea să facă mai multe lucruri deodată – poezie È™i roman, aÈ™a cum sunt ofertele din magazinele universale: „creion cu ascuÈ›itoare†la preÈ›ul de numai - bare de cod. d. seara, umblă singur prin baruri are un carnet È™i notează toate mutrele: cerÈ™etori, bărmăniÈ›e, gesturi È™i fapte infime. desigur, nelipsitul nebun al satului. dar asta nu e tot. fără să-l vadă cineva, se mai duce cu gândul în spatele gării de nord, la ucraineanca liuba, liuba iubeÈ™te ieftin dar nu vrea să o săruÈ›i pe gură. El se mulÈ›umeÈ™te să îi preseze umărul stâng cu buze de mort. dar asta a fost acum câțiva ani. deh, s-a prostit… adică am o vârstă. revista cu sexy-CD, gonflabila nu-mi pot È›ine prea multă vreme de nevastă. mă fac impresar, trebuie să impresionez o femeie, să rup gura strâmbă a târgului. în fine, È™tie tot cartierul că totul îi iese penibil. È™i aici, El sublinie cuvântul, pentru că îi apăru într-o lumină aparte: penibil e ceva naÈ™pa, care se antrenează pe pielea lui, un fel de execuÈ›ie abilă, ochi de lebădar. e. chiar aseară a făcut-o lată: s-a certat cu factorul poÈ™tal pentru o chitanță pierdută, apoi pentru scrisoarea care nu mai sosea. Lulu crede că licheaua o citeÈ™te acasă È™i se amuză. fierbe de furie. toată lumea vorbeÈ™te că e îndrăgostit. de cine, numai El nu a aflat. acum, după miezul nopÈ›ii trebuie să o scrie chiar El. o să-mi È›ină isonul muzica tristă din „ederleziâ€. are ceva dramatic, chitara, explozia de sunete mă fac să plâng, dracu’ È™tie de ce. afară e un ger uscat cu pietre peripatetice. n-are calorifer È™i, cum fumează, simte că aerul e la fel de preÈ›ios ca È™i focul; deschide fereastra È™i o închide imediat: mi-e silă, toate perdelele put a călugăriță. f. începu cu miÈ™cări arcuite: urările de salut, starea impetuoasă a vremii. "impetuoasă" e nepotrivit dar nu corectează, pe negândite o emoÈ›ie calmă învălui atmosfera, un val de căldură îi desface fermoarul la blugi. simte cum vibrează locul situat acolo, cum i se luminează faÈ›a È™i scrisul căpătă o exuberanță fără motiv… plana pe amintiri È™i fraze neoromantice iar abundenÈ›a elementelor care È›in de cadrul psihic sufletul visul viaÈ›a È™i moartea întreÈ›ineau o simplitate previzibilă È™i virilă, un text enorm È™i dezlânat. acum o È›ine la curent cu absolutul singurătății „usturătoareâ€, cum a mers pe jos până la aeroport numai ca să vadă de unde va decola avionul ei. face o trimitere la obiÈ™nuinÈ›e - cina în doi, plimbarea de seară ( destul de periculoasă ) pe lac. înÈ™iră în diminutive obiectele care alcătuiau prezenÈ›a ei în lumea lui închisă ca un cerc, magie prin care El iese înafara timpului: ( obiecte ) oglinjoară, pieptănuÈ›, forfecuță; ( fizic ) obrăjori, mânuÈ›e, sânuÈ›, puÈ›ică… îi scrie că El lucrează la o fabrică de rame pentru ochelari, cum face niÈ™te lentile mari care nu încap în chenar, È™i cum ăia l-au dat afară de a dormit pe un câmp cu grâu crescut până la genunchi - o noapte de vară, cu cerul plin de schije galbene. sau cum visează încă, precum quijote la dulcineea lui obeză È™i proastă, că doarme cu obrazul pe sânul ei drept care-i puÈ›in mai mic decât celălalt. ori, că i s-a umflat – dar asta nu o scrie fiindcă mi-e ruÈ™ine. punctul G. acum se ridică È™i plimbându-se în camera de 2 pe 2 a căminului, rotindu-se pe câte un picior È™i apăsând podeaua ca È™i cum dansul lui enigmatic È™i sincopat ar pune frazelor cenzura tipică lungimii unui vers, citii, în sfârÈ™it, cu voce tare scrisoarea pe care nu a primit-o niciodată: Ea, nicoleta, îi transmite ca de obicei multă sănătate È™i fericire amănuntul principal că îl aÈ™teaptă îmbrăcată în batistă; că e singură acolo în lume È™i foarte tristă… iar El, își netezeÈ™te locul situat acolo, închide scrisoarea cu ochii de chinez È™i în timp ce somnul îi leagănă căpățâna, îmi paralizează mâinile, frazele încep să se scurgă gelatinos, de pe hârtie pe covor. *** 3. Calea Lactee e casa mea - TincuÈ›a Horonceanu Bernevic – 7,7 Calea Lactee e un loc din care privesc cerul mărul de la drum pădurea eu pot oricând să ajung până acolo nimeni nu mă întreabă unde plec de acasă cât timp pielea mea are un tatuaj cu o iguană am dormit într-o frunză de măr trei luni toamna m-a găsit acolo È™i nu mi-a spus nimic în liniÈ™tea satului nimeni nu spune nimic picurii de lapte se împrăștie dimineaÈ›a pe drum dacă nu-i linge nicio pisică se transformă în stele de asta la bunicul cerul era plin mai multe ca la oraÈ™ È™i mai aurii bunicul îmi spunea că erau suflete care dormeau n-am înÈ›eles limba pe care-o vorbea decât mult mai târziu Calea Lactee e casa mea dintotdeauna acolo mi-am lăsat dinÈ›ii de lapte, câteva lacrimi È™terse pe furiÈ™ È™i două trei bătăi de inimă mai aparte ca un scârțâit de ușă medicul spune că nu-i nicio problemă aÈ™ vrea uneori s-o împart poate copiilor de la bloc, vrăbiilor câteva stele să le È›ină de urât sau È›ie, mai ales È›ie atunci când mi-am tăiat degetul cu o seceră È™i È™tiam cât te doare È›i-am dat o cariocă să nu-i spui mamei că inima îmi bătea în palmă lumea era mică ca un glob de cristal din care țâșneau bule nimeni nu voia să citească în el viitorul e atâta liniÈ™te în podul bunicului ca într-un fagure de miere din care fug amintiri ca niÈ™te albine uriaÈ™e spre tâmpla lipită de aura somnoroasă a sfântului. *** 4. O bulă imensă de apă – LaurenÈ›iu Ion – 7,5 mă-nvârt în jurul ploii, dar ploaia nu mă primeÈ™te înăuntru. Se tăvăleÈ™te în lumina farurilor. aÈ™tept să treacă maÈ™inile È™i mă îngrămădesc. O bulă imensă de apă mă ridică deasupra tuturor. în faÈ›a cinematografului stă un câine ce creÈ™te odată cu ploaia. Până dimineață, îl voi călări prin oraÈ™, înjurând toÈ›i oamenii. Pentru o vreme, puncte Fudds pornesc în cerc, îmi e teamă È™i mă retrag. noaptea e transparent de vie. ÃŽn transa ei seamănă uneori cu un far îngropat în mare. mă gândesc mereu cum aÈ™ urmări câteva păsări ridicându-se din copacii străzii, trecând peste mitropolie È™i-apoi rămânând undeva, pe acoperiÈ™ul vreunui bloc, singure. Ar fi un fel de circuitul vieÈ›ii în natură. sau îmi imaginez niÈ™te veveriÈ›e ce dansează vals sub un cearÈ™af, atât de pline de elan, încât s-ar putea înălÈ›a oricând la ramura ce intră pe fereastră. De pildă, gândesc cu voce tare ca un gen de program ce transmite vremea prin radio, însă de cele mai multe ori, sunt sigur că nu mă ascultă nimeni. de pe blocurile de alături, toate coloanele de lumină cad fierbinÈ›i. strălucesc pentru câteva momente È™i-apoi dispar. Sute de furnici se târăsc afară dintr-un arbore. se vor îneca, cel mai probabil, sau o bulă imensă de apă le va ridica deasupra tuturor. *** 5. despre poem – Ioan Jorz – 7,4 (lui marcel moreau) I. învățând că "nu-i poÈ›i face nopÈ›ii un copil" te redescoperi È™i te cutremuri îți repudiezi sentenÈ›iozitatea plutind în ceaÈ›a incertitudinii ca printr-un arpacaÈ™ - nefiert îndeajuns acelaÈ™i gri-crud ontologic din care încerci să te extragi cu toate degetele(smulgându-È›i unghiile) purificate de alcoolurile metafizice adâncindu-te-n mocirla existenÈ›ialistă până din tine nu mai rămâne decât ceea ce nu mai este de rămas adică "nu-i poÈ›i face nopÈ›ii un copil" dar de ce n-ar merita să încerci?! răzgândirea sinelui capătă gust de înfrângere È™i o uÈ™oară zguduire a firii îți induce un (pre)sentiment de rătăcire prin tine însuÈ›i fără posibilitatea de ieÈ™ire de extindere clipa pândeÈ™te mută orice ezitare sub semnul lui cronos È›i se apleacă colÈ›urile gurii/buzelor într-un rictus rău prevestitor tu rătăcind înconjurul aceluiaÈ™i tu eÈ™uând într-o încercare de refacere a eu-lui iniÈ›ial încremenind încă înaintea începerii gestului de exod în interiorul unui contur ontologic pe care È›i-l schiÈ›ează frica speranÈ›a de a nu fi muritor remuÈ™carea de a fi?! marcel moreau! te destrami în interiorul alterității până când din tine chiar nu mai rămâne nimic nici măcar sentimentul fricii încălzindu-È›i viscerele ca o supă a săracilor cu ce te răscumperi? cu ce? rămâne doar întrebarea plutind ca un bănuÈ› de grăsime în "supa primordială" tu È™i tu - ratând dedublarea sinuciderea alfa È™i omega nimic nu are finalitate în preajma sa fiinÈ›a nu începe È™i nu se sfârÈ™eÈ™te ci doar printr-un spasm metafizic se răzgândeÈ™te È™i nu se mai ia în serios! II. poemul îți eliberează subconÈ™tientul dacă un bărbier ar bărbieri numai pe acei care nu se bărbieresc singuri s-ar duce la alt bărbier care ar bărbieri pe toÈ›i acei care nu se bărbieresc singuri... prizonieri în interiorul paradoxului al clepsidrei cuprinzând toate saharele din noi mundane È™i extramundane È™i ca È™i cum n-ar fi de-ajuns toate acestea vântul răspândindu-ne seminÈ›e neconÈ™tientizând - deh scurtul răstimp starea de a fi semință-plantă-fruct-semință doar printr-o memorie colectivă parcimonioasă dar când au fost parcele darnice poemul este tânguire orfică încremenind până la uitarea/renunÈ›area la sine în inutilitatea gestului de-al scrie dacă n-ar exista memoria colectivă/genetică zbatere de cutremurare de scuturare la întrebarea: cine scrie poemul? poezia îl scrie măi tâmpitule! III. aÈ™adar renunÈ›i din vocaÈ›ie din vocaÈ›ia de a fi muritor nu remuÈ™carea de a fi muritor È™i la întrebarea: cine scrie poemul? răspunzi cuminte - doar È›i-ai făcut "temele" poezia! greÈ™it! bagă zece flotări! da' să se-audă paftaua poemul se scrie singur se masturbează intelectual care va să zică?! IV. poemul se scrie singur... "pui de întuneric" greÈ™it! mai bagă zece flotări! cum să se scrie singur! el este! pur È™i simplu măi tâmpitule! laÈ›ul! V. peste tot gratii porumbelul zdrelindu-È™i tâmpla în zăbreaua danturii îți È›ii mâna chircită adunată sub braÈ› dar gândul? împuindu-se cu alte gânduri? cuvântul scris ăsta da blestem! cireașă putredă la ureche amintindu-È›i de o copilărie fără prea multe întrebări È™i acelea simple: de ce nu ninge? unde sunt zăpezile de altădată? redevii arici încremeneÈ™ti(mineral) arici singura certitudine: cuvântul încercând să dea sens existenÈ›ei sens sau semnificaÈ›ie?! oricum consistență È™i curgere încremenirea între gratiile poemului te neliniÈ™teÈ™te È™i neliniÈ™tea dă consistență clipei nu È™tiai?! nici eu! peste tot gratii de epidermă în interiorul acestora doar lacrimile curgerea este plângere/deplângere cu care poate ne-am obiÈ™nui dacă n-ar fi neliniÈ™tea neliniÈ™tea cuvântului închegarea gândului în cuvânt gândirea acestuia È™i totul devine simplu È™i complicat peste tot gratii cine pe cine priveÈ™te? cine pe cine hrăneÈ™te? îți sufleci carnea de pe suflet È™i sufletul de pe carne ne-mai-întâmplându-È›i-se să adormi VI. neliniÈ™ti È™i iar neliniÈ™ti adăugându-se altor neliniÈ™ti încât spasmul mineral născând statuia devine opÈ›iune estetică o încremenire ca orice acÈ›iune care are finalitate estetica staticului absolut un vis visat de dumnezeul-cuvânt: "pe mine mie redă-mă..." ideea de a nu mă părăsi pe mine însumi nicicând... ca È™i cum nimic nu ar trebui să înceapă È™i nimic nu ar trebui să se sfârÈ™ească! supremă resemnare È™i am pune punct dacă învățând că "nu-i poÈ›i face nopÈ›ii un copil" nu te-ai întreba de ce n-ar merita să încerci? transcendentul este suma întrebărilor neexprimate anularea ne-intenÈ›ionalitatea golul după noi nu mai putem pune nici un semn de punctuaÈ›ie nimic... în afară de noi! *** 6. singur în mine – Ștefan Ciobanu – 7,3 nu È™tiam că îmi este frică de moarte această contrabandistă de suflete până când am urcat în autobuzul acela era frig mirosea a drum lung ici-colo pe scaune stăteau niÈ™te paltoane de parcă toÈ›i oamenii ar fi plecat să își cumpere È›igări când te-am văzut ceva mai în față venele au început atunci să-mi composteze cu sete sângele mă apropiam de tine ca o râmă eram cu totul o inimă mare bătând lăsând în urmă o dâră de sânge groasă cât două degete când am ajuns în spatele tău te-am atins pe umăr te-ai întors încet o dată È™i încă o dată È™i încă o dată ca într-un slow motion infinit atunci mi-am dat seama că de fapt murisem din cine È™tie ce motiv banda moebius a neuronilor mei se agățase de amintirea aceea curând simÈ›eam că avea să cadă noaptea ca un bloc de ciment din ciocul unei macarale * am coborât din autobuz te vedeam de afară cum încă mai întorceai capul în gol m-am împiedicat de un mort era să cad cu nasul în asfalt mortul plângea m-am oprit lângă el mă simÈ›eam ca un copil la un geam admirând o ninsoare i-am zis /de ce plângi nu te mai doare nimic probabil È›i s-a pus deja atropină în creier nu mai È™tii nimic de ce plângi/ m-am apucat să îl scutur È™i tot pământul se scutura odată cu el i-am întins umbra pe tot corpul cu mâna mea transformată în cuÈ›it i-am pus o pisică pe piept i-am zis /pune aici ce ai tu mai bun este o cutie de calitate/ dar mortul plângea în continuare * frigul îmi dădea târcoale ca o haită de lupi tu luasei locul aortei mele părinÈ›ii mei îmi deveniseră mâini piciorul drept era o amintire dragă mie pe care o simÈ›eam doar aÈ™a ca pe o febră ca pe o amorÈ›eală piciorul stâng era sigur înmormântarea bunicii curgeau lacrimi din genunchi gâtul era primul câine pe care l-am mângâiat buzele erau ale unui mare filosof pe care l-am iubit urechile erau lungi cum le văzusem la o statuie de-a lui buddha aveam ochii din prima mea zi de È™coală ghiozdanul era plin cu toate caietele cărÈ›ile pachetele cu mâncare pe care le-am cărat în toÈ›i acei ani se respira lîngă mine se sforăia se miÈ™ca ceva lângă mine mă uitam în dreapta dar nu îl vedeam pe tata cum dormea lângă mine * lumina lunii curgea È™i din țâșnitoarea la care m-am oprit aveam poftă de scris îmi venise aÈ™a ca o avalanșă dădeam de pixuri peste tot dar când le atingeam se făceau ba păsări ba È™erveÈ›ele ba se rostogoleau în gurile de canal sau nu se putea scrie cu ele erau învelite în tifon le pierdeam dispăreau pur È™i simplu mi-am zis că voi È›ine minte versurile cum te È›ineam pe tine cum È›ineam minte că după fiecare sărut ne rămânea câte un don quijote în gură că ne zumzăiau ochii ca niÈ™te frigidere pe străzi soarele megea pe niÈ™te raze imense în loc de pantofi avea în picioare maÈ™ini oameni păsări frunze adormeam deseori pe prispa trupurilor aveam inimi È™i pe partea dreaptă uitam să rupem foaia din calendar cu miile de ani să schimbăm melodia la telefon erau È™i zile când în casă dădeam peste întuneric îl salutam ne strecuram pe lângă el îl sfârtecam cu un bec de 75 umpleam coÈ™ul cu pliante de la mormoni È™i iehoviÈ™ti umbrele noastre pe pereÈ›i aveau o viață separată când noi mâncam ele se sărutau când făceam dragoste se uitau la noi când dormeam făceau ce făceam noi în vise când tăceam ele vorbeau vorbeau tare de se crăpau pereÈ›ii după cum am văzut în hol într-o bună zi crăpăturile acelea de am zis că semănau leit cu liniile tale din palmă pofta de scris scheuna în mine zgâria pe dinăuntru iar amintirile se făceau ghemotoace se rostogoleau printre frunzele ce ieÈ™eau din maÈ™ina mare de tocat ce stătea pe blocul din faÈ›a mea * totul în jur a început să se transforme în îngeri apăreau îngeri cu aripi în formă de maÈ™ini îngeri cu gâturi lungi ca ale unor sticle de vin câte patru cinci îngeri crescuÈ›i pe un singur trup un îngerul cu cheile înÈ™irate la gât ca dinÈ›ii lui rahan avea un bec înÈ™urubat în ceafă /de aici lumină în care respiră ca un cosmonaut/ am spus mi-ar fi plăcut să îi văd un peÈ™tiÈ™or ieÈ™indu-i din nas sau înconjurându-i gâtul atunci niÈ™te pelicani cu forcepsuri în loc de pliscuri au început să îmi scoată inima pe nas ca pe polipi prietenii mei caninii s-au înmulÈ›it erau ca niÈ™te piscuri din vârful cărora urla furia sub cruce m-am aÈ™ezat cu toate durerile la o masă rotundă am mâncat È™i prescuri am băut din pahare fără picior doar un mesean cu o pălărie era mai vioi avea ochi simpli dintr-o bucată miÈ™cări de rufe în vânt din când în când eram singuri doar noi doi eu È™i cu tine atunci totul devenea alb negru te priveam cu dragoste cu multă dragoste până ce ai început să arzi ca o peliculă de film părea că râzi demonic că te strâmbi că urli dar a venit mirosul pe cai mari mirosul de ars dispăruse tot rămânând eu È™i moartea cum spuneam îmi este frică de ea sunt aici cine È™tie dacă È™i trupul din când în când întunericul este biciuit de o venă de lumină care se ramifică nu È™tiu când întorc capul sau când stau în picioare dacă merg nu simt pielea degetele cu toate astea aceste cuvinte simt că se scriu cumva în jur se aud cum din râme È›ipă niÈ™te regi îmi este frică È™i nu È™tiu dacă frica mea nu este È›ipăt pentru ceilalÈ›i *** 7. A – Hose Pablo – 7,3 îmi petrec timpul contemplând cum cărnurile bătrâne È™i scârboase intră în posesia cărnurilor moi cum boÈ™orogii cuprind studentele durdulii È™i apetisante toate astea mă fac să mă urăsc È™i să fiu invidios în dragoste nu există spaÈ›ii goale în ură se concentrează toată sinceritatea acum când văd toate astea încep să-mi lipsească gesturile tale calculate È™i elitiste - între timp orgoliul meu călătoreÈ™te prin iad - - mâna mea posomorâtă caută ochiul plâns – nici nu È™tiu cum să-È›i spun că mi-i dor te urăsc – te-aÈ™ purta în braÈ›e din cauza asta lipit de soba rece mă las agresat È™i mistuit de amintiri: am băut ceai de romaniță ai băut ceai de romaniță alături de mine – erai chiar în faÈ›a mea frigiderul hodorăgea în scopul de a ne comunica ceva esenÈ›ial È›ineam în mâinele noastre două căni metalice din care pelerinii au băut cândva izvar imaginea noastră stocată într-o bucătărie am fi putut să ne-o tragem în loc să cuprindem cănile călduÈ›e în loc să È›inem coatele pe masă am fi putut striga unul la altul È™i bale ar fi putut țâșni din gurile noastre care totuÈ™i – în loc de asta stăteau întredeschise È™i inofensive .............................. tot ce am făcut noi e să stăm .............................. È™i să bem ceai de romaniță de după geam se izbea sângele fierbinte dorind parcă să răzbată la noi după geam omenirea își trăia apocalipsa promisă ------------- te-am întrebat totuÈ™i dacă È›i-am pus suficient zahăr È™i dacă ai vrea să ieÈ™im la o plimbare – după *** 8. toate mâinile – Carol Daniel – 7,2 (breaking news la cronica unei căderi spontane) starea vremii în următoarele două zile va fi ca o plimbare vioaie numai bună pentru a scoate câteva vorbe din palmierul de rafie iar acum vă reÈ›inem atenÈ›ia cu o È™tire din ultimii cinzeci de ani singura persoană ce semăna izbitor cu o frunză de acum o mie cinci sute unsprezece ani a căzut din greÈ™eală de pe marginea unei căni albe inscripÈ›ionate intenÈ›ionat cu verde cei apropiaÈ›i au recunoscut din întâmplare cele două sute de mâini ale frunzei în timp ce urmărea toate mâinile pur È™i simplu își freca mâinile cu aerul înÈ›epenit înfricoșător urmărise apoi căderea spontană a soarelui într-o neverosimilă stare de plictiseală locuitorii mâinilor vor scuipa păsări È™i peÈ™ti spre mirarea unor geologi neidentificaÈ›i el aÈ›ipise cu mâinile frumos aÈ™ezate după o scurtă pauză revenim cu amănunte momentan toate mâinile se strâng calde rămân înÈ›epenite ca niÈ™te piramide în jurul unui faraon coclit de vreme o veÈ™nicie minunată să aveÈ›i *** 9. Fantasy for violin and orchestra – Dorin Cozan – 7,1 părul tău, întins pe scândura goală mă caută noaptea adormit ca un fluviu sub crengi înflorite de portocal el se caută pe sine înaintea tălpilor mele coboară, suflete al meu, în această apă fără sfârÈ™it ca un coÈ™ de nuiele cu pruncul ascuns înăuntru È™i dacă mi se închid ochii È™i nu te mai aud ai să È›ii tu aprins focul acesta ? va lovi în ferestre È™i arcurile lor ca zahărul se vor topi ochii tăi vor vedea toate acestea? urechile tale vor auzi murmurul îngerilor treziÈ›i împotrivă, din zid? voi dormi, voi dormi ani. tu să fii acolo, să nu dormi pentru mine să arunci în foc câte o bucată de brad, să sufli în jar cu mâna pe sâni ah, tulbure-mi este mintea È™i picioarele ca plumbul topit vino, să bem, să-È›i miros gâtul binecuvântat cu vin închin pentru tine, stăpână, acest sânge prelins È™i cumplit mă apropii de tine È™i tac. dormi ca un prunc ascuns într-un coÈ™ de nuiele. arunc încă un lemn peste jarul mocnit privesc în ferestre È™i gândesc la viaÈ›a reală întru umbra ta, lângă umbra-mi ridic acest ultim pahar peste care ninge cu flori albe, de portocal *** 10. povesteau, cândva, niÈ™te culegători de mere – George PaÈ™a – 7,1 (păsările există dinaintea căderii. omul priveÈ™te la ele până mărul îi cade între dinÈ›i. după ce îi savurează gustul, aÈ™teaptă o nouă erezie să-i iasă pe gură ca un porumbel.) cineva a tras un foc în aer. vreun împuÈ™că-n lună. nimic nu cade din cer. nici o pasăre n-a fost deranjată. unghiul de înclinare al ierbii se luptă cu înclinaÈ›ia paraÈ™utei căzute-ntr-o rână. È™i-astfel, se poate spune că zborul este obiÈ™nuință ce tinde să devină o dreaptă. newton È™tia că mărul se întâmplase. mai căzuse. la începuturi. odată cu el, È™i căzuÈ›ii devoratori. devoraÈ›i de ispită. hopa! s-au terminat toate merele. o să vină porumbelul cu un strop de apă în cioc. stropul va cădea peste sâmburi. *** 11. ziua în care m-am gândit la tine - Blesneag Ștefan IonuÈ› – 7 ***8:30*** trăiam într-un fel de tăcere unde ideile pluteau ca iceberg-uri de catifea pe cumuluÈ™i din păpădii albastre pereÈ›ii creÈ™teau mâini lungi gumilastice cineva le lua pe toate, lega încheieturile È™i astfel se juca È›ară È›ară vrem ostaÈ™i împrejurul nostru eu fugeam în lume mă încărcam de pământul ud, de animalele oceanului, adânc rumegătoare, arca mi-o aÈ™ezam pe muntele tău cum uneori delfinii să moară enorm pe plajă chiar È™i acum suntem adam È™i eva pe acoperiÈ™ul unde se încurcă viÈ›a sălbatică avem nostalgia pumnilor plini, a boabelor ce plouă dintre degete peste străzi È™i oameni, ca niÈ™te confetti vineÈ›ii, încă mai stăm la masă cu mâinile adormite pe fructe cinăm din cotoare de măr amăgim tristeÈ›ea cu ferestre de toamnă ***9:00*** ce-ar fi oare dacă aÈ™a, fără motiv, ar cădea o cometă peste noi încâlcindu-ni-se-n plete? ne-am îmbrățiÈ™a în continuare sau pur È™i simplu cu mâini îndemânatice i-ai desface panglicile de gheață să vezi ce-i înăuntru apoi ai fugi în lume fericită È™i ai vesti că ai primit din cer inel de logodnă apocaliptic? ***10.35*** ne-am hotărât atunci să evoluăm amândoi cili în cili, tentacul în tentacul È™i apoi mână în mână È›inându-ne strâns astfel încât niciunul să nu ajungă celenterată înaintea altuia È™i să ne pierdem prin cine È™tie ce regnuri, să ne găsim după aia unul cefalopod È™i altul primată. hotărâsem deci să ne prindem de orice coloană ni s-ar ivi în cale, fie ea È™i vertebrală dacă nu corintică cum ne-ar fi plăcut să avem ca să fim mai antici È™i am urcat pe ea: tu ai pus o gheară de oposum, eu un cioc de vrabie, tu o copită de vacă, eu o unghie de maimuță, făceam specii mixte între noi, hibridizate, È™i zburau anexele cornoase de-atâta patimă: pene se-nfoiau È™i solzii reci depozitau nopÈ›ile în acel corn al abundenÈ›ei decupat dintr-o cornută solitară, È™i la un moment dat, È›in minte, scuipasem luna din marsupii o lăsam să se nască pe pietre în afara noastră. dar acum vrei să-mi spui că aceÈ™ti ochi ai tăi neadaptaÈ›i la întuneric È™i aceste braÈ›e care mă strâng imperfect sunt tot ce am putut mai bine? ***10.50*** aveam nevoie să ies pe străzi să mă lovesc de oameni ca o rază laser între oglinzi, să găsesc o geometrie oarecare în forma străzilor sângerând maÈ™ini parade militare ambulanÈ›e chestii de-astea inutile dar vii È™tii vii ca niÈ™te aÈ›e care miÈ™că marionete ia taci mi-a zis, azi rămâi cu mine, azi ne ghicim în cafea unul altuia somnul visarea, azi nu se miÈ™că nimeni din cearÈ™afuri. a luat un disc vechi atunci, l-a zgâriat undeva între minutul 4 È™i 6 È™i l-a pus să ne cânte viaÈ›a, pulsu-i repetabil, metempsihoza sângelui curs undeva între minutul 4 È™i 6. “Summertime and the livin` is easy†insista cineva dincolo de morÈ›i sau minute. ***12.00*** nu È™tiu de ce iei fiecare zi, o pliezi la amiază o loveÈ™ti cu pumnii tăi mici, pe margini, să ia forma dorită È™i albă, apoi o pui să plutească ca o corabie de hârtie pe o apă din cada eternității. eu te priveam mâinile tale ude zbârceau hârtia, amestecau cuvintele ziarului, eram din ce în ce mai confuz È™i mă loveam de marginea căzii ca de Indiile Occidentale. ***13.20*** viaÈ›a dădea disperată din mâini, jucam mima È™i È™tii că eu niciodată nu ma prind la jocul ăsta, o vedeam cum se chinuia acolo strălucind sub neoane. parcă înota sau își lua zborul. te îneci nu? nu, trei litere. nu-i chiar aÈ™a uÈ™or, îmi zic, nu-s trei litere pe care le foloseÈ™ti în fiecare zi. viaÈ›a desena atunci o chestie lungă ceva gen timpul sau părul ei lung când È™i-l ondula printre lucruri. două cercuri mari, probabil infinitul sau o bicicletă sau cineva pedalând pe infinit ca pe o bicicletă sau doi ochi mari holbaÈ›i sau sânii ei mari la care se holbau doi ochi mari holbaÈ›i sau nimic din toate astea. trei litere, fir-le-ar alfabetul să le fie, am început să enumăr tot ce-mi venea în minte mi-am golit amintirile, mi-am secat inspiraÈ›ia, nu se potrivea nimic. clar, mi-am zis atunci, viaÈ›a vorbeÈ™te limbi străine. ***15.00*** spălatul pe dinÈ›i e ritualul zâmbirii către moarte constaÈ›i în fiecare zi chipul acela îmbătrânind pe oglinzi, dinÈ›ii căzuÈ›i din ce în ce mai adânc în chiuvetă ei recompun acolo jos o gură È™i sorb apa sterilizată a robinetelor. ***17.15*** tastam amândoi de o parte È™i de alta a reÈ›elei emoÈ›iile se osmozau rapid între noi cu viteza câtorva mb/s înroÈ™ind furioase fibrele optice È™erpuiau în cabluri intrau în pereÈ›i rupeau modem-urile treceau din calculator în calculator din IP în IP ca păsărelele pe fire electrice prin oraÈ™ prin LAN-uri wireless plutindu-È™i abstractele unde sau orice altă formă ar fi găsit în lumea asta binară în care 1 È™i 0 se căutau unul pe altul să se pătrundă să se fecundeze să curgă spre o cifră unică finală È™i să-È›i toarne È›ie informaÈ›iile pe ecran. cursorul își miÈ™că zăpada de pixeli timizi îți cuprinde visător textul în italice pulsânde trase-ntr-o parte melancolice îngenuncheate spre icoane emoticoane emoÈ›ii È™i-atunci “trimite-mi o poză†mi-ai zis. ***17.55*** te privesc printr-o sticlă cu apă minerală suflete verzui carbogazoase strâng imaginea ta ca în niÈ™te rame rotunde o ridică medalion spre cer o ridică spre capacul de plastic cu mesaje necâștigătoare o lustruiesc de etichetă È™i de codul de bare vertical. tu zâmbeÈ™ti dincolo de cascadele inverse desfăcută pe cioburi de pixelii apei clari, râsul tău foÈ™neÈ™te câte o pereche de zaruri transmigrându-È™i cadenÈ›a din glob în glob precum o maică ar trece umbroasă prin vitralii spălate de culoare È™i dispari. te privesc prin sticla ajunsă la țărmul ultimului naufragiat. ***19.00*** soarele se îndreaptă din spate se apasă pe dealuri încins ca-ntr-o scrumieră È™i cerul fumează. fulgerele se sting noaptea în lacuri, parcă sorb, È™i din trunchiuri de sălcii pământul fumează. Dumnezeule, de asta te-ai apucat de fumat? am întrebat în unul din psalmi. exact, peer pressure, răspunde El cu blazarea unui deus otiosus adolescent. ***20.30*** mai È™tii nu? stăteam în iarbă cu ochii învineÈ›iÈ›i de gol, ni-i spălam într-o nebuloasă ca-ntr-un vas de chiuvetă È›ii minte că orion era acolo mereu un îngeraÈ™ punctat frumos la patru ace noi îl uneam cu degetul visat în stele È™i asta se numea că-l învingem că-i dăm formă È™i piele È™i eu îți spuneam că tu eÈ™ti artemis, că îți lipsesc sandalele È™i ai fi putut insista mai mult pe partea cu fecioria, dar în rest eÈ™ti artemis leită È™i o să te înalÈ›i, o să te duci dracului, o să mă laÈ™i acolo cu braÈ›ul sub cap o să te înalÈ›i iar orion zâmbea rănitul ca pe o cruce nedesenată încă de mâinile noastre nepricepute, corigente la desen, dar zâmbea spre noi cu rigel pivotând în gleznă È™i betelgeuse cicatrizat la subsuoară È™i nu È™tiu de ce eu începeam dintr-o dată să arăt ca din puncte nimic nu mă mai lega, eram mai trist ca niciodată, ca o constelaÈ›ie pe pământ, fără betelgeuse È™i rigel, cu piroane normale, bineînÈ›eles. ***21.15*** mă fotografiez cu sălbăticie ca È™i cum mi-aÈ™ recolta sânge. mă supun la cele mai chinutoare blitzuri, la focalizare internă externă îmi las chipul prin casă pe bucăți de hârtie sau scris în pixeli în 1 în 0 în 1 È™i în alte aberaÈ›ii numerice abia acolo trăiesc între obiectiv È™i pelicula fină subÈ›ire subconÈ™tientă aproape pe care-È™i rulează viaÈ›a umbroase negative. imaginea este esenÈ›a lumii, este memoria artificială a lucrurilor de pus în albume, tu pleacă, eu între timp mă fotografiez cu subtilitatea cu care ucigaÈ™ii È™i-ar uita amprentele reci pe o ușă de sticlă È™i asta este unica mea amintire despre mine. ***23.40*** ca atunci când descoperi un schelet în dulap, nu-i al vecinului care punea manele sau al mătuÈ™ii varvara îl iei îl lustruieÈ™ti, cu gesturi de lawrence olivier plimbi deÈ™tele ca pe o claviatură È™i deodată realizezi eÈ™ti tu într-o oarecare etapă a vieÈ›ii te-ai ucis anume te-ai pus la păstrare ca să laÈ™i loc celui ce ieÈ™ea din tine strigând să fie eu. atunci respiri uÈ™urat puÈ›in melancolic ca în faÈ›a unei fotografii sepia: o casă, un tractor, bunicul făcând cu mâna, zimÈ›ii albi înÈ›eapă mâinile pe margini, È™i atunci pui scheletul la loc printre costume cu speranÈ›a c-o să-l mai îmbraci vreodată moda revine sau ceva de genul. ***00.00*** aÈ™a È™i tu ai plecat în felul tău absenÈ›a ta îmi umple singurătatea. *** 12. Pe mine nu m-a iubit nici o femeie – Florian Stoian SiliÈ™teanu – 7 Pe mine nu m-a iubit nici o femeie ÃŽn È›ara de unde vin nu mai sunt biserici - a venit o iarnă de dincolo È™i a nins cruci A nins mult Câinii urlau altfel iar lanÈ›urile rupte erau singura urmă că omătul ar fi fost alb... atât de alb Pe mine... nu m-a iubit nici o femeie Am amintiri Când eram copil aruncam cu pietre spre cer Odată cred că l-am atins È™i mai cred că l-a durut atât de mult încât de câte ori mă gândesc la maica mea... plouă Pe mine nu m-a iubit nici o femeie Când eram mai tânăr am furat chibritul tăcerii Am fost aruncat în temniÈ›a unui gutui De atunci când vine toamna aÈ™a spre seară copiii de prin vecini vin È™i se ascund în scorbura acestei distanÈ›e - ...cine nu e gata l-am luat cu lopata Nu Pe mine nu m-a iubit nici o femeie Atunci când merg pe drum nu plec singur ÃŽmi iau È™i inima cu mine Zic: Hai mă inimă È™i tu prin lumea asta... È™i ea vine... după mine în mine Azi n-a mai vrut Am tras de ea am strigat la ea am luat cu împrumut crivăț am luat bujor am oftat i-am căzut în genunchi I-am promis numele tău dar n-a mai vrut să bată să... a apucat doar să-mi È™optească Pe mine... nu m-a iubit nici o femeie *** 13. Poveste – Ionelia Cristea – 6,9 Exista sentimentul ăsta că nimic nu se va sfârÈ™i sentimentul că trăiam cu viteză maximă fiecare undă de viață care ne vibra în tâmple Și el, mereu acolo, cunoÈ™tea toate subtilitățile È™i reperele înÈ›elegând mereu altfel noÈ›iunile mele abstracte având o claritate neobiÈ™nuită aproape enervantă trecea cu uÈ™urință de la o extremă la alta devenind melancolic È™i bizar totodată de fiecare dată când se pronunÈ›a cuvântul libertate de fiecare dată când povestea despre copilăria lui nefericită de altfel marcată de un tată alcoolic È™i o mamă lesbiană o întreagă melodramă din care nu putea ieÈ™i decât foarte rar È™i atunci pentru a se întoarce repede de unde plecase ÃŽl È™tiam din copilărie dar ne reîntâlnisem în BucureÈ™ti, într-o iarnă, când steluÈ›e multicolore se înecau în mocirla iubirii pentru el fericirea însemna fuga de singurătate munÈ›ii înzăpeziÈ›i, ploile fotonice, vibraÈ›ia clară È™i conÈ™tientă că aparÈ›ii mai mult decât È›ie însuÈ›i. "In fond toÈ›i suntem singuri", îi spuneam urmărind cum dispare noaptea în pomeÈ›ii lui ÃŽnsă ne regăsisem cumva în tremurul fin È™i obsedant al trupurilor miraculos de transparent în camere întunecate È™i în galaxiile răpuse instantaneu de o singură clipă de absență Era unitatea noastră primordială vidul nostru existenÈ›ial. Era un tip onest È™i sigur cu o demnitate de invidiat unul dintre oamenii pe care îi întâlneÈ™ti odată în viață îi plăcea Mozart È™i literatura rusă păstra amărăciunea pârjolită a clipelor în care nu consumase tot aerul de care dispunea foarte puÈ›ine la număr o cometă plăpândă care continua să suspine indiferent de locul în care ne aflam o dragoste care continua în ciuda amintirilor nefericite ale copilăriei o iubire care se consuma constant sub strălucirea stelelor sub ploaie sub aura palidă a felinarelor indiferent de dramele inerente ale secolului în care trăiam o dragoste proscrisă dincolo de moarte care nu avea să dureze mai mult decât o explozie o zvâcnire muribundă lăsând un spaÈ›iu subÈ›ire indescifrabil aproape nelocuit *** 14. ruperea în 14 – Victor Potra – 6,9 visez că m-am rătăcit locuri par cunoscute dar nu se leagă nimic, nici pâinea ruptă în două nici rândul la maÈ™ina de spălat nici măcar becurile schimbate din an în paÈ™ti, când se arată întunericul am visat cărări È™erpeÈ™ti pe coridoare strâmte sărbătoarea altei zile în care reuÈ™im să nu ne atingem, arta războiului de apartament, tu È™i eu o miză rasială – mai adânciÈ›i în adevărul nostru personal mai puri se făcea că muriseră toÈ›i greierii pe care trebuia să-i asculÈ›i în Apuseni – nesomnul era mai cool decât moartea în care nu credeam din motive pragmatice de lipsă de timp poate că eÈ™ti frumoasă dar eu nu mai văd poate te iubesc dar am uitat cum se face la stânga din bucătărie în dormitor încerc să-mi aduc aminte ce-mi spuneai ieri… un zumzet monoton È™i prea mult fum de È›igară nu puteam citi de pocnetul strident al râsului tău trist ne-am rătăcit de-a binelea... să nu ceri nimic din ce n-ai dărui dimineaÈ›a la cafea nici o vorbă bună un zâmbet dar mai ales să nu-mi cer să recunosc că eÈ™ti în preajmă vie acel copil nu e al nostru e al fiecăruia în parte rupt de frica de a iubi mai mult de unul cu tristeÈ›ea amintirii în ochi care iscodesc vremea când familia nu era o emoÈ›ie Disney È™i trei era numărul critic îmi calc cămaÈ™a È™i plâng la scenă deschisă nu mi-e frică de singurătate mi-e doar ciudă că ai lăsat prea multe televizorul de exemplu È™i fierul ăsta de călcat bun să ard o cămașă în amintirea ta dincolo am să iau cu mine de toate È™i mai întâi soarele acesta de noiembrie tălâmb răsfirat prin părul tău È™i prin ceaÈ›a privirilor de seară cola È™i bere reÈ›eta tăcerilor perfecte È™i mirosul dulce când vii cu străini în tine acasă noi suntem doi È™i apoi fiul s-a rupt È™i văd limpede sfâșierea dintre picioarele tale furie dispreÈ› È™i foame È™i sex cumpărat cu ură în disperarea de cauză a statuii crăpând cred în tine am evadat ni se rupe în 14 *** 15. Sculptură pe o punte – Florin Andor – 6,9 mai era destul de mers până la apă când am văzut nebunul nebunul întins pe jos părea că nici o insulă nu se clintise în voia sorÈ›ii vase încărcate cu umbre treceau prin aer încercându-È™i forÈ›ele fiecare gest al său cuprindea o aÈ™ezare cu marginile ieÈ™ite, parcă, din gura cuiva odată cu oamenii plecaÈ›i către sud după ce au plătit filodorme mi-a cuprins tâmplele între falange subÈ›iri, albe ne vom lua avânt, spunea È™i câteva legături de frunze uscate dar aerul nu mai vibra sub nici un măslin ori nu mai era îndeajuns pentru un început cu nume de plajă omul ascundea jumătate de cer înghiÈ›indu-l cu stoluri de sturzi È™i plopi tomnatici laolaltă nu mai era un călător oarecare cu o destinaÈ›ie anume l-am întrebat dacă mai e vreme să poposim pe drumuri lăturalnice în tăcerea unui gând încercuiÈ›i de flăcările oraÈ™ului populat clădit pe o ancoră veche ori să ne petrecem noaptea destinzându-ne trupurile în oglinzi cu nume de femeie inciudaÈ›i de întâmplare ssssssssssssssst nu pune întrebări, a È™optit el -simÈ›ea cum zbor de unul singur prin pulberea de sticlă iar luna se întrema din culori căzute din cer vânător dibaci cu obrajii slabi încărcând fizionomii- să pășim încet printre păsările cu răsuflare scurtă umbra își va încropi o raÈ›iune arzându-ne spinarea plângând pe ascuns pe umărul omului vom căuta loc de trecere cu degetele unite într-o pasăre mai mare vopsită cu acuarele ce ar putea trece prin mijlocul apelor purtându-ne unul pe altul È™i căderea la marginea marelui zid alb unde bulgări de sare ascund cuvintelor tăieturi adânci È™i urmele pietrei aruncate în mare *** 16. 77 – Sorin Despot – 6,8 dau traumele părinÈ›ilor mei de la cutremurul din 77 pe orice altceva negociere flexibilă aÈ™ putea să orbesc aici bătrîn È™i țîfnos aÈ™ezat pe fotoliu cu braÈ›ele abandonate în poale într-un final mi-aÈ™ sufoca toate spaimele între aceÈ™ti pereÈ›i în faÈ›a acestei ferestre dansînd în cercuri pe marginea nebuniei mintea îmi arată un ecran luminos din spatele căruia face senin cu mîna fiecare piedică încasată în curte de la colegul invidios din È™coala primară fiecare curea din dulapul tatălui meu își varsă posac disperarea fiecare noapte de coÈ™mar sub pătura cu frunze È™i ghinde a vîndut mama de ani buni casa asta iar mie nimic nu mi-ar da liniÈ™te iarăși afară de o ultimă dimineață cu privirea în sus ghicind istorii imense printre crăpăturile tavanului *** 17. sunt eu acum – Ecaterina Bargan – 6,8 în serile când felinarele imită lumina lunii ca niÈ™te copii orfani care își mângâie pântecul rescriindu-È™i biografia iar cafeaua este o clipă de slăbiciune transformată în drogul care demult nu-È›i mai influenÈ›ează somnul, ca pentru o istorie sechestrată de timp, cuvintele își pierd înÈ›elesul. un incendiu stins prea devreme. (lângă mine se miÈ™că oameni mai puternici ruÈ™inos È™i laÈ™ mă ghemuiesc în spaima mea) asta am devenit un aurolac ce rosteÈ™te frazele pe silabe scriindu-È™i poezii ridicole în palmele împreunate care nu È™tiu decât să cerÈ™ească. *** 18. echilibru – Raul-Ionut Coldea – 6,8 sărăcia fluturelui zburând în faÈ›a lanternei aprinsă toate cuvintele din lume care încearcă să îl ridice de aripi spre raiul fluturilor să îi sufle polenul către întunericul găunos spre umplerea cu ființă a fructului îngerul gravitează în jurul copilului copilul învârte roÈ›ile unei lumi mici de plastic repetă astăzi se dă ceasul înapoi cu un ceas mâine se dă ceasul înapoi cu o lume îngerul vorbeÈ™te prin gura copilului astăzi să vă potriviÈ›i ceasurile cu un ceas mâine să vă potriviÈ›i ceasurile cu o lume toate înapoi repetă îngerul copilul învârte roÈ›ile de plastic ale maÈ™inii primite de la tatăl său tatăl său îl strigă îngerul nu răspunde îngerul învârte ceasurile de plastic ale lumii copilul îl priveÈ™te îngerul îl refuză peste faÈ›a copilului curg sudorile interiorității peste faÈ›a îngerului curge căderea spre minus *** 19. Singurătatea pietrelor – Teodor Dume – 6,7 în locul în care am copilărit nu mai locuieÈ™te nimeni mama s-a dus într-o dimineață la biserică È™i nu s-a mai întors iar tata nu prea s-a înÈ›eles cu Dumnezeu È™i întâmplător sau nu s-a dus să o caute È™i uite aÈ™a am plecat din copilul care eram È™i am lăsat o amintire deschisă ca o rană se întinde pe dinăuntru uneori ne mai intersectăm la marginea privirii È™i am impresia că-mi duc viaÈ›a în acelaÈ™i loc unde uitările cresc printre pietre... singurătatea devoră fiecare clipă È™i parcă se amplifică în mine simt o furnicătură un fel de amorÈ›eală închid ochii È™i mă privesc pe dinăuntru văd apusul un apus roÈ™iatic deÈ™i pare neatins respiră din mine afară încă mai plouă plouă mărunt È™i e din ce în ce mai frig... *** 20. Filantropie – Dan MureÈ™an – 6,7 e înălțător să priveÈ™ti oamenii pe terenul de joacă, tăindu-È™i venele. prietenii sunt alături, ei aÈ™teaptă cuminÈ›i leÈ™inul, într-o baltă de sânge. sub înÈ›epături de seringă, ei aÈ™teaptă ora exactă, să îți cheme o ambulanță. (niciunul în căderea ta nu o să te prindă) îmi tai venele pentru tine, îmi decupez toate organele, să le iei È™i să te bucuri de ele, cum te bucuri de o partidă de sex, cu cineva străin, pe terenul de joacă. sfârÈ™itul tău seamănă cu sfârÈ™itul unor căprioare: întotdeauna văd glontele È™i îl primesc înăuntru ca un ultim fel de mâncare. (din când în când te trezeÈ™ti prea târziu) prietenii mei te invită la masa lor, dacă vei accepta, È™i ei o să își taie venele pentru tine. tu o să poÈ›i eventual să întârzii acel moment, poate câțiva ani, în fond, câteva clipe. *** 21. Femeia din oglindă – Elena Simona Popescu – 6,7 Trupul i se leapădă de sâni în confesiunea finală a feminității îi mai rămâne silueta unduitoare de Evă o ficÈ›iune a vieÈ›ii pe care nu ea a scris-o cuiva îi e foame gravează în oglindă două cusături peste inima amputată în căutare de sine. La etajul È™apte al oraÈ™ului nimeni nu urcă de bunăvoie în liftul cu oglinda de o consideraÈ›ie mută ea apleacă ochii să nu descopere spaima pe ziduri. La destinaÈ›ie își negociază diagnosticul pe tocuri înalte iniÈ›iată într-un bal autist cu oameni valsându-È™i umbrele pe fondul unui spaÈ›iu alb murdar pătat de găuri ale inexistenÈ›ei. O invită uÈ™i ca de ceară gălbuie un fel de porÈ›i spre cele È™apte văzduhuri deschise de oameni în alb kitschuri angelice dincolo bolnavi concentraÈ›i își sugrumă visele sub pături trase-n creÈ™tetele goale pe noptiere reci perucile-È™i aÈ™teaptă reprezentaÈ›ia finală undeva pe un perete tânjind viaÈ›a se agață ca un fluture cu aripile rupte. La capătul holului pe o bancă un bătrân silfid cu fruntea în mâini își înfruntă prezenÈ›a pentru ultima oară apoi izbucneÈ™te într-un plâns de copil care vrea acasă o targă soclu îl conduce spre liftul cu spaime bătrânul își mai priveÈ™te o dată amnezic rezerva cu ochii pictura scorojită a vieÈ›ii apoi își adoarme timpul în braÈ›e. La capătul holului se opresc rând pe rând oamenii ruÈ™inaÈ›i de moartea care îi curtează. Obosită ea sparge baloane roÈ™ii cu acul aÈ™a are curajul să vadă cum se termină lumea care cuprinde aerul pe mama o simte ca pe cea mai largă absență È™i tata spătosul uriaÈ™ nu mai apasă pe linia orizontului ei È™i toate lucrurile pline dispar ea se face uÈ™oară ca fulgul plutind prin aerul obosit al celor ce nu mai sunt dispare. Undeva pe întuneric rulează o amintire în somnul unui copil: doi peÈ™ti albaÈ™trii de sticlă pe noptieră mama fericită aruncând prin cameră lavandă din sticluÈ›a mov cu esență. Fantoma ei râde ghiduÈ™ într-un pod din care poÈ›i să numeri stele toată noaptea. *** 22. poezie din spirala eternității – Liviu-Ioan MureÈ™an – 6,7 poezia aceasta e veche o È™tiu din copilărie, de pe când nu o înÈ›elegeam, mă È›inea mama în braÈ›e È™i mi-o È™optea la ureche, timpanele aveau un mic organ cu care înregistram cuvinte È™i imagini pe care le ascundeam într-un colÈ› al inimii. de acolo ele ies uneori, devin pur o vreme, È™i recit pentru mine până mă legăn pe picioarele mamei, până ce carnea creÈ™te peste sufletul ei tânăr È™i mă mângâie È™i prinde glas. acum, când vă zic, stau la sânul fierbinte, mă spăl sub duÈ™ul lacrimilor È™i e aÈ™a de bine că vreau să împart cu voi toate volumele copilăriei mele. mama zicea că poezia aceasta nu e scrisă de oameni ci de zei, că ei au coborât versurile în oameni să nu le uite niciodată, poezia aceasta are o formă de carne È™i trăieÈ™te în sine, se ascultă de către copiii înconjuraÈ›i de dragoste. È™i peste mulÈ›i ani, când inima încetează să mai bată, ea prinde carne de om pe suflet de om, È™i pune timpului ritm È™i-l readuce în căsuÈ›a veÈ™niciei. *** 23. Notre Dame – Veronica Văleanu – 6,5 Notre Dame a fost cândva mai mult decât femeie. Se intra cu înconvoiere în pântecul ei cvasiobscur, astăzi pe jumătate îngropat sub pământ. Acolo se murmurau toÈ›i solzii vii cu sclipiri cameleonice ale vitraliilor È™i se imprima literaturgia în inimile tuturor bărbaÈ›ilor de apoi. Astfel au apărut mai întâi prozaurienii dar Notre Dame trebuie să-i fi văzut destul de prozaici încă înălțându-È™i bolta de unde au încăput È™i păcatele ulterioare ale tiranozaurilor. Numai ea mai È™tie cum îi încânta demiorgic. Notre Dame a fost prima femeie măreață însă numai din evurile gotice a început să fie iluminată noaptea. Și, purtătoare de biruință, nu scoboară nici acum cele 2 gâturi decapitate în pământ. La Judecata de Apoi scripturile spun că se va face scăpată, năpârlindu-È™i cu sânge rece prin catacombe tot relicvarul È™erpilor pe care îi va fi încălzit la sân. Până atunci se va È›ine neaerisit la nesfârÈ™it kilometrul 0 al FrancheÈ›ei. *** 24. rochia – Aurelia Borzin – 6,4 când deodată moartea se prăbuÈ™eÈ™te din ochiul lui la picioare noastre ca o fiară cine se poate asemăna cu fiara È™i cine se poate lupta cu ea față în față îmi încleÈ™tez marginea pielii cu dinÈ›ii o tivitură din aia despre care mama ar spune că È›ine chiar dacă ar fi să o întinzi de-a lungul meriadinului greenwich o răsucesc de câteva ori în jurul pumnilor răsfrângându-mi carnea brazda 8 etaje sub noi tăcerea mea de ou încinsă cu propria coloană vertebrală când deodată se năpusteÈ™te È™fichiuid ce a mai rămas la suprafață È™i clipele se ascund înghesuindu-se una în spatele alteia cu mâinile din ce în ce mai murdare de sânge în buzunare când voi coborî cele opt etaje ca în propriul subsol sângele va fi răzbătut deja zugrăvind textura rochiei tivul dantela cu trupul înflorit ce rochie ce rochie! *** 25. Urcare la mormântul din deal – Marius NiÈ›ov – 6,4 Spune-mi ceva prin stropii de ploaie de pe deal decât turla bisericii câteva case adunate de frig dau un semn vital pe marginea drumului È™erpuitor până la locurile de odihnă dacă priveÈ™ti bine departe norii sunt o harpă glasurile noastre două mâini vor liniÈ™ti spiritele răsărite din aburul pământului din vitraliul cerului petale fără să înÈ›elegem suntem vestitorii celei de-a doua veniri n-am crezut într-o revedere atât de apropiată poate dragostea noastră într-un fel a grăbit ultimele scene mai mult decât o impresie È™i-mi vine să te strâng cu putere printre lumânări È™i cruci să-È›i strivesc buzele pieptul până-mi vei pătrunde în înveliÈ™urile durerii cu seninătatea ta mamă *** 26. scara fără nume – Ioan-Mircea Popovici – 6,2 (umbra verii) la început era un zid am luat din el câte o piatră È™i-n cele din urmă în dreapta zidului absenÈ›ele făcuseră scară umbra mea o luase-nainte pe ea iluzia È™i singurătatea gemene începuseră să-mi semene era o vreme când mă încurcam în poveÈ™ti È™i poveÈ™tile se împiedicau de mine voi încerca să-mi aduc aminte dar nu azi nici mâine... ecoul mă îngână trist doream un pic de fantezie È™i poate mâine-o poezie cu ochiul care a clipit eroul a jucat în taină È™i-a coborât din Infinit a îmbrăcat o nouă haină È™i se grăbea dar mi-a zâmbit precum un cântec din poveste precum un nor cu nume viu È™i parcă toate par că-s spuse picură sub pleoapă clipa unei picături de vară unde-n țărmul amintirii e târziu È™i-i iarăși seară părea dorul din poveste cu întâmplarea… o frunză rară o tai pe jos pe uÈ™a din dos de unde duce cărarea-n pădurea de ieri acolo unde se zice regele peÈ™te-albastru s-ar fi întâlnit cu vânătorul licornei cărarea pierdută-n pietriÈ™ sub cais dăduse de-un drum pe care-o trăsură trăgea de zor spre… È™i de-ar fi să strâng povestea risipită într-un vis aÈ™ începe-o-n seara-n care rătăceam spre blândul criÈ™ tata-n cânepa topită prinse-un somn cât un copil ce-nghiÈ›ise o pitică învârtită-n ringhiÈ™pil se strânsese lume multă de pe deal de pe coclaur ca sa vadă omul nostru cum prinsese un balaur care somn părea de aur È™i în fond era un lin fermecat de nimurica ce-l vrăjise foarte fin intrasem un pic prin poezia pădurii pe talpa trăsurii-n adâncitura arsurii stă taina întorsăturii È™i de aici din zglobie versificaÈ›ie precum inflexiunile matematice din ecouri È™i din prună storc un semn de lună bună È™i de-ar fi să crezi ce zic n-ar mai rămânea nimic... dar acum din îndoială È™i din oboseala serii stau È™i zic că poate poate sub cais e umbra verii... astăzi l-am sădit cu gândul florilor bătute-n vânt... poate eu voi fi atuncea doar o apă È™i-un pământ *** 27. V6 320 CP – Marinescu Victor – 6,2 cutie de viteze automată cu 7 rapoarte tracÈ›iune integrală inteligent È™i suspensie cu „Active Continous Damping Control“ prescurtat ACDC fără nicio legătură cu asta am fost în club marÈ›i pe seară încerc să îmi aduc aminte chipurile oamenilor de acolo erau foarte aproape atât de aproape că se schimbau între ei nu ne-am vorbit înainte pur È™i simplu am intrat în camera aia È™i am vrut fiecare ca dragostea în picioare a doua zi când m-am trezit mă te priveam cum dormi È™i îți spuneam că trebuie să faci ceva orice pentru că nu îmi găsesc chiloÈ›ii È™i nu pot să trec peste asta *** 28. Lumea deÈ›inutului – Gabi Schuster-Cărăușă – 6,1 Lumea deÈ›inutului mohorât-crăpată umple celula patul de fier ciubărul cu fecale È™i gândul din perete în perete mucezită cinci paÈ™i înainte cinci înapoi să nu putrezim 662 numerele din noi se lasă răstite împotmolind gâtlejul paznicului cu dinÈ›i înÈ›epaÈ›i, sălbăticia de serviciu în zbierătul gol de sub limbă, somnul încovoiat pe dunga patului sub cel de deasupra Scoală dihanie! cu faÈ›a în jos pe fierul scheletic număr loviturile caraliilor aud până la cinci următorul! răguÈ™eÈ™te căpitanul după regulament trupul ca un trunchi decapitat paturile goale schelălăie după morÈ›i noaptea este fără zile Stingerea! Către ce? domiciliat 90% în închisoare, 66 de ani nevasta omorâtă cu singurătatea nu cereÈ›i nimic veÈ›i primi contrariul nu vă miÈ™caÈ›i să vă ajungă terciul pleoapele spală ochi pironiÈ›i sferturi de pat! Apelul! *** 29. interior – Doru Dorian David – 6,1 ne este frică să devenim poeÈ›i să alegem calea eroică zeii au murit Iisus a devenit prea om cu Maria între realitate È™i vis măști lumea jucată pe o scenă închisă ne este frică să rostim că suntem născuÈ›i din cuvânt mai înalÈ›i decât poezia nu poÈ›i să vezi nimic clar interiorul este o cutie a Pandorei în care adaugi apă peste bucăți de carbit stăm aplecaÈ›i cu genunchii în gură cu umbra crescută în sine nu È™tim cine a plecat cine s-a adăugat È™irului de înfrânÈ›i uităm capetele deschise filmul e mort derulat de o mână dibace aprind chibritul să se facă lumină măcar o singură dată cobor din mine cum o femeie goală în gânduri sub sânii ei miros de veÈ™nicie copilul cu sandale largi în ochi dezgropat tot cerul fetiÈ›e cu pălării din aripi de lăcuste cu picioare de lăcuste ating covorul È›esut din cârpe ea ca o păpușă din cârpe È™terge zile de cârpă timpul înghesuit pe străzi pe ferestre ne topeÈ™te ne respiră ziua se clatină alunecă de pe noi îmbibată cu transpiraÈ›ie È™i urină mamele scriu în carnea noastră cuvântul interiorul de efemeride *** 30. Proteza spiritului – Liviu Grădinariu – 5,8 (Mă limitez doar la pământ?) Am văzut cândva un titan între plante care trăgea după el țărmurile ca un sul credea în oameni în arborele cunoaÈ™terii ce face rădăcinile nemuritoare acolo se învârtea un incognito strâns numai până la îngustime dar voi scrie numai despre pământ clopotele lor sună fals tăcerea nu molipseÈ™te pe nimeni ei râd de toÈ›i È™i de toate dacă aÈ™ fi È™tiut să tac, ca să fiu ascultat! dar voi scrie numai despre pamânt Dumnezeu a murit noi suntem ucigaÈ™ii Lui am găsit ecoul începuturilor ultima versiune a suspinului din om populăm pustiul ca să dispară oazele? lumea nu există! o facem din ''lipsă ''de poeÈ›i învârtindu-se pe aceeaÈ™i orbită ca un băcan fără să aibă nimic de vânzare lumea nu există pentru că e obosită să gândească un gând fals È™i acel titan a spus... Ecce Homo! era umbra cuvântului o floare... nu È™tie să se vândă o floare între spinii indiferenÈ›ii È™i plictiselii eroii de azi sunt absolut goi fortuna labilis... numai pământ eu nu am vorbit decât la obiect È™i am greÈ™it de aceea de azi încep să le vorbesc oamenilor desculÈ› *** 31. Corăbii vitrege – Traian Rotărescu - 5,8 Þipetele pescăruÈ™ilor, asemeni È™ifonierelor uriaÈ™e, m-aÈ™teaptă uneori să mă plimb printre ele. Revin anumite imagini: un stol de tinere Cleopatre migrând spre malul aceleiaÈ™i picături de venin. Au o mai mare voluptate decât aceea a claxoanelor care-È™i găsesc, în ceață, mirosul După ce l-au căutat deasupra fostelor câmpuri de bătaie ale perioadei Sengoku. *** 32. Ninge peste părul tău, mamă! – Mihaela Roxana Boboc – 5,8 PriveÈ™te, mamă! Dumnezeul tău stă pe piscul înzăpezit È™i suflă cu putere, suflă neaua peste muntele golaÈ™ ninge iar peste obrazul pruncilor peste sânul mamelor peste mâinile bătătorite ale bunicilor. Au trecut anii, mamă È™i se pierde clipa în care ningea peste părul tău negru, mâinile tale miros încă a coji de portocală. Crăciunul copilăriei se È™terge încet de mâneca mea dreaptă, eu te ascund sub plapuma de zăpadă îți spun poveÈ™tile de odinioară peste care ninge mereu. Mamă, lumina a rămas de strajă la geamul îngheÈ›at. Dumnezeu s-a aÈ™ezat cu noi la masă tu mă cerÈ›i că uit să-l chem, dar el vine mereu, vine pentru tine. Respiră, mamă, aerul iernatic candela veghează la căpătâiul tatei, tu ne-nveleÈ™ti uÈ™or fetele tale se ghemuiesc ca-n pântecele tău odată. Vreme de câteva clipe se coboară cerul alb È™i È™terge întunericul odăii. nu È™tiu când È›i-au crescut aripi de înger probabil între două poveÈ™ti de copil din împreunarea mâinilor tale, mamă, curge untdelemn. *** 33. scrisoare către mine – Adam RareÈ™-Andrei – 5,7 - mai am o singură întrebare: oare mai păstrezi cântecul meu sub unghii? - e o noapte perfectă. plouă. streÈ™inile ruginesc È™i mă sinucid. m-am gândit mult, îți scriu de pe linia de tren aÈ™tept monstrul să mă izbească în tâmple ca un glonÈ› într-un război civil. stau drept ca în faÈ›a unui regiment nu mă gândesc decât la momentul în care o să se arunce lut peste mine. în fiecare zi în ochii mei moare câte un înger ca-ntr-un re minor È™optit de chopin evit să mă uit în ochii lumii privesc pământul È™i mă-mbracă ca un tsunami de cenușă. deja aud vibraÈ›iile lopeÈ›ilor în zare se vede un tren, o cămilă o cocoașă cu apă vie priveÈ™te-mă-n ochi! îmi întind gleznele la soare ca într-o fotografie din '67 dragă eu, în noaptea asta se naÈ™te jumătate din tine. nu te speria că mori moartea e un pantograf de pasteluri lumina se-aprinde în tine ca un neon cenuÈ™iu iubirea-i o moarte târzie nu plânge, tu mort eÈ™ti mai sobru iubirea-i cavoul din tine. îți scriu după moarte: nu a fost cine È™tie ce, m-am injectat cu tine È™i-am privit în palme din două căi ca din două antene de viespe dragă tu, ia macazul cu pieptul, ia ceasul cu tine È™i aÈ™teaptă în gară o epocă, un altar cu mâinile legate la spate. mă strâng ca un epitaf ce-È™i fulgeră crucea eÈ™ti un orb, un poet, un sicriu, - mortua est! - p.s. : în fiecare zi în ochii mei mai moare câte un înger, astăzi mă privesc în oglindă. *** 34. poemul de toamnă – Daniel Gherasim – 5,5 È™i doarme oraÈ™ul sub ploile grele trotuarele negre sunt pline de apă È™i soarele, luna, ascunse È™i ele. iar cerul se surpă È™i bezna ne-ngroapă. voi sta azi acasă s-aud cum se zbate, cum tremură ziua sub mâinile tale. voi sta liniÈ™tit, mă voi întinde pe spate să cadă pe mine o ploaie-n rafale. mai scurtă e clipa sub ploile tale È™i orele negre, minutele goale. oraÈ™ul se pierde în tunetul serii nimic nu e sumbru ca vocea tăcerii *** 35. Eufonii – Petru Dincă – 5,5 Cutreieră vântu-n păduri È™i ariniÈ™ti Și razele-s ninse pe plaiuri de liniÈ™ti. Cutreieră vântu-n păduri È™i ariniÈ™ti. Adoarme-n grădină-n amurg trandafirul, Pe câmpuri cu lună adie zefirul. Și razele-s ninse pe plaiuri de liniÈ™ti. Vibrează lumina în ierburi prelinsă, O inimă cântă de dragoste-nvinsă. Cutreieră vântu-n păduri È™i ariniÈ™ti Și razele-s ninse pe câmpuri de liniÈ™ti. *** 36. Sakura – Duma Virgil-Florin – 5,5 Ultima legendă a florilor de sakura C-un prinÈ› clătindu-È™i faÈ›a într-un izvor. Deasupra, faÈ›a zânei stă să-l transforme Iubirii, -ntr-o ramură de cireÈ™ înflorită. ÃŽn dor. Căderea petalei pe lama de spadă. Asemenea Timpului adus Iubirii de sus. DeÈ™i-i o băutură limpede, ameÈ›itoare, ÃŽn om È™i taine altele îs. … Caligrafia acestui poem. Din cerneală, Limpezind vârful peniÈ›ei în tuÈ™. - Asemenea inimii când, bolnavă, Arde depărtării vieÈ›i ce s-au dus. ÃŽnflorind, Timpul ultimei seminÈ›i stă să cază, Doamne, ‘N pământul arzător dintre două iubiri. (O) ceaÈ™că de ceai ridic, iubito! Visează! Afară, zânele ard Cerului primii zori. *** 37. ÃŽntr-un fel se lățeÈ™te azi soarele – Stănica Ilie Viorel – 5,5 ÃŽntr-un fel se lățeÈ™te azi soarele într-o altă zi. Ne prinde cupola de întreg, de circuite ozonate, de respiraÈ›ii ce duhnesc, se risipesc dinspre fân necosit spre nori neplouaÈ›i. Și-ntr-un fel ne urlă a tunet o licarire dezbrăcată de forme, asurzitor până la o muÈ›enie finită- ca o obsesie pentru un cânt nedesluÈ™it, ca un lapsus, ca o hrană nehrănită în fanteziile artistului. ÃŽntr-un fel ne este foame- ca pruncului aruncat între fiare, ca fiarelor devoratoare de prunci, ca È™tirilor ce ne È›in sub cruci... Unde moartea e doar un fapt inutil peste toate cele de azi ale soarelui, ale fulgerelor... *** 38. Tehnologie – Florian Abel – 5,3 Ador sistemele computerizate! Le acÈ›ionez prin intermediul undelor cerebrale. ÃŽn timpul È™edinÈ›ei de consiliu e de ajuns un singur spot de gânduri È™i instantaneu încep manevrele de climatizare la vila de pe plajă, mi se transferă fondurile din ElveÈ›ia în Caiman, sunt plătite menajerele din Dubai sau amenzile din Senegal (n-am fost niciodată în È›ara asta). Uneori, aÈ™ vrea să-mi doresc unul simplu, rudimentar, să răspundă la comanda verbală, la căldura vocii mele. I-aÈ™ comanda prin telefon: computer, pregăteÈ™te-mi o cină romantică, sau, computer, decorează casa pentru Crăciun, computer, cumpără cadouri pentru copii, computer, aprinde lumânările în brad, computer... ... adu-mi aminte să nu plâng!... *** 39. Eu aleg – Florentina-Loredana Dănilă – 5,3 fără confuzii! dintre atâtea esenÈ›e tari parfumuri sofisticate obÈ›inute în laboratoare de primă clasă eu aleg parfumul lăcrămioarelor dintre atâtea automobile care mai de care patru ori patru dintre atâția cai putere eu aleg calul alb al copilăriei căruia uneori îi întindeam un cub tot alb de zahăr calul fără abs fără servo-direcÈ›ie dar care printr-un nechezat È™tia să spună mulÈ›umesc dintre atâtea vase de croazieră cu multe punÈ›i cu lumini orbitoare eu aleg bărcuÈ›a din foaia cu pătrățele ruptă din caietul de matematică pe care o aÈ™ezam pe-o băltoacă de la ploaia de vară închizând ochii È™i imaginându-mi că mă poartă pe mări nedescoperite dintre toate bijuteriile care mai de care mai sclipitoare care diamante care smaralde care metale preÈ›ioase eu aleg cireÈ™ele care-mi împodobeau vara urechile aÈ›intite asupra lumii aÈ™teptând răspunsuri la multitudinea de întrebări în sfârÈ™it dintre toate scenariile posibile de viață eu aleg simplu fără confuzii fără ezitări ViaÈ›a ca un joc de-a copilăria *** 40. viaÈ›a e o fugă – Bianca Marcovici – 5,3 târziu ne dăm seama că suntem învinÈ™i de propriul orgoliu, fiinÈ›e mici ne înconjoară stăm pitiÈ›i în cochiliile noastre È™i mai aÈ™teptăm acea schimbare a anotimpurilor bune. privim cu mirare luptele politice scaunele tapiÈ›ate pe care, mai toÈ›i vor să se urce în picioare, în urmă oameni din ce în ce mai săraci sărăciÈ›i... cu pungile aproape goale ieÈ™ind din micile prăvălii de cartier de pe vremea "împuÈ™catului"! ei au sărăcit primii, își zic alte "jucării stricate" merg È›inându-se de mână, pe la spitale, zac pe scaune în aÈ™teptarea unei minuni care nu mai vine, oricare dintre noi poate fi concediat, doar la o adiere de vânt! mii de familii îndurerate cu copiii înghiÈ›iÈ›i de nisipul frivol, nu mai au scăpare, înghiÈ›iÈ›i de ură, de risipa celor care nu văd pacea ca o rezolvare, È™i noi trebuie să trăim È™i ei duÈ™manii… doar n-o să ne măcelărim ca la abatoare? trăim între două lumi, analfabeÈ›i cu diplomă în buzunare, extremiÈ™tii miÈ™ună la È™tiri vedete de cinema, doar câteva secunde, e o alinare să-i vezi, mai apoi cu cătuÈ™e la picioare. sârma ghimpată nu separă cerul… *** 41. Þara momentană – LaurenÈ›iu Ghiță – 5 Trăiesc, mă târăsc pe genunchi È™i coate Și, sadic, aspir aburii mămăligii. Cum a vieÈ›ui, mama dracu’, se poate, ÃŽn È›ara aceasta vrăjită de-un Gigi? Privesc la TV emisiuni idioate Și nu-mi recunosc fraÈ›ii È™i companionii. Cum poÈ›i să reziÈ™ti, când, fetiÈ›ele toate Visează s-ajungă ce-a devenit Moni? La burse de mărfuri, reclame È™i piață, Răzbat anormalii È™i cei contra firii. Păi cum să munceÈ™ti, când modelul în viață Al oricarui tânar e putredul Iri? Copiii năuci nu mai È™tiu ce-i o carte Decât când învață la vreo sesiune. Cum altfel să fie, când artă-ntre arte Și culme a culmii e Adi Minune? FetiÈ›e gingaÈ™e dospesc kilograme Și-ndeasă în fălci hamburgerii È™i pita, Cum să nu devină umflate madame Când au ca model pe suava Nikita? AÈ™a mi-e impulsul, aÈ™a mi-este vrerea, Să-mi vină să fug, să o iau brusc la goană, Când văd cum își dă, despre toate, părerea, Pe toate canalele, Silviu Prigoană. AÈ™ vrea să mai cred că nu-i È›ara pustie, Nu toÈ›i suntem “stupidâ€, nu toÈ›i suntem duÈ™i, Măcar un copil de pe stradă mai È™tie C-avem un Enescu, avem un BrâncuÈ™i. AÈ™ vrea să-È™i întrebe copilul meu fraÈ›ii Nu ce supermarket ne-mbie la preÈ›, Ci unde e Delta, ce mari sunt CarpaÈ›ii Și cum de există un aÈ™a VoroneÈ›. ……………………………………………………… LuaÈ›i-mi din jur toate-aceste mizerii, LăsaÈ›i-mi doar zarea, fierbinte È™i clară Și daÈ›i-mi s-adorm, către praznicul serii Și să mă treziÈ›i într-o altfel de È›ară. *** 42. DeÈ™ertic – Lidia Muraru – 4,8 DeÈ™ert de cuvinte ucise sub arÈ™iÈ›a limbii. Murdar pământu-È™i deschide năuc Ceasul de vară c-o oră-nainte. Sub pleoape dorm vise furate de drum. Copilul adoarme-n tufiÈ™ pe o stâncă Și capu-i bolnav pulsează de mult. Un È™arpe-È™i întinde gâtleju-nainte, Colac se-mpleteÈ™te pe oase de stârv. O cioară își scuipă demonica vorbă Pustiul să-l facă mai groaznic, mai mut. Copilul È™i È™arpele, stânca È™i stârvul Contract de iubire semnează în scrum. Un È™ir de cuvinte-ngropate în stâncă. Un altul, schelete de stârv pustiit. Scriu pe-ndelete cu cifre de moarte. Ochiul È™i pasul îngheață-n nisip. ÃŽn beznă se-ascunde copilul de È™arpe, Profetic când cioara cântă la stârv. Din stâncă deÈ™ertul mai creÈ™te c-o vorbă Sub ochiul de sclavă pasul mi-l strâng. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy