agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-10-24 | [This text should be read in romana] |
Profit de Aniversarea organizată Luni, 25 oct 2010, ora 17, sopranei Silvia Voinea sub egida Uniunii interpreților, coregrafilor și criticilor muzicali din România pentru a face un portret succint artistei, trecând cu condeiul de la partea de interpretare, în care a excelat, cu recunoașteri depline, atât în țară, cât și în străinătate, la notabilele realizări pe plan educativ, în formarea tinerei generații. Evenimentul omagial Silvia Voinea, deschis publicului larg, va avea loc în cadrul Stagiunii camerale a Uniunii Interpreților, Coregrafilor și Criticilor Muzicali din România în colaborare cu Biblioteca Metropolitană București, la sala Mircea Eliade, în cadrul manifestărilor intitulate poetic și sugestiv în același timp: “După-amiaza unui interpret – Luni la ora 5” și reprezintă deschiderea stagiunii 2010 – 2011.
Invitați să depene amintiri împreună cu sărbătorita sunt Vasile Donose și Doru Popovici. Vor oferi un program artistic în onoarea Maestrei lor de cânt, discipolii prof univ dr. Silvia Voinea: Oana Berbec (soprană); Gabriela Daha (soprană) Teatrul Național de Operetă "Ion Dacian"; Ileana Petruș – Lenghel (soprană) Teatrul Național de Operetă "Ion Dacian"; Vladimir Catană (contratenor); Oliver Popa (tenor), Teatrul Național de Operetă "Ion Dacian"; Nicolae Lupu (bariton) Opera Comică; Cătălin Petrescu (bariton), Teatrul Național de Operetă "Ion Dacian"; la pian Violetta Ștefănescu. După cum îi place să sublinieze sopranei Silvia Voinea - profesoara care a format-o înainte de intrarea în facultate și care i-a condus cariera 25 de ani, a cărei școală o reprezintă, este maestra Viorica Teișanu - elevă a celebrei Elena Teodorini. D-na Teișanu și-a desfășurat cariera artistică în Italia 17 ani unde unul dintre roluri (Santuza din Cavaleria rusticană) l-a pregătit cu Darclée. Silvia Voinea absolvă cursurile conservatorului de muzică "Ciprian Porumbescu" din București la clasa mult regretatei Magda Ianculescu. “Sigur că reputata Magda Ianculescu și-a pus amprenta specifică genului meu vocal, dar nu pot și nu vreau să minimalizez ceea ce-i datorez d-nei Teișanu, care a fost mama mea muzicală.” În anul 1968 se perfecționează în repertoriul Mozartian la Weimar în Germania, sub îndrumarea profesorului Walter Ludwig. Începe o carieră extraordinară odată cu debutul său pe scena operei din București în anul 1968, devenind la scurt timp PrimSolista acesteia. Timp de 15 ani, este invitată permanent la Opera Comică și la Staatsoper din Berlin. Deasemenea la Semperoper din Dresda (5 ani) apoi timp de 3 ani la Teatrul Regal din Liege și 4 ani la Klagenfurt în Germania. Participă la 13 festivaluri internaționale, în mai multe ediții, în recital sau spectacole de operă: Pamplona, Besançon, Berlin, Madrid, Sofia, Salonic, Leipzig, Aix les Bains, Copenhaga, Bucuremti, Scopje, Ramatuelle si Almeria. Intră în castingul a două filme de operă: "Les folies D'Offenbach" unde interpretează rolul Olimpia din "Les Contes d'Hoffmann", o coproducție franco - germană în regia lui Jerome Savary și rolul titular în opera Lucia di Lammermoor de Donizetti, o producție TVR România în regia Ceciliei Popescu. Interpretează peste 37 de roluri dintre care menționăm rolul titular în opera Lakmé de Leo Delibes, Lucia di Lammermoor în opera omonimă de Donizetti, Königin der nacht în Die Zauberflöte de Mozart. A interpretat aceste mari roluri în compania unor artiști celebri precum: Peter Schreier, Theo Adam, Alain Vanzo, Albert Voli, Nicolae Herlea, David Ohanesian, Elena Cernei, Dan Iordăchescu, Ion Buzea, Ionel Pantea, Eduard Tumageanian, Carl Nurmela, Jose Todaro, Kurt Moll. A colaborat cu dirijori de mare clasă precum: Kurt Mazur, Zimmerman, Kegel, Roger Rossel, Peter Paul Fucks, Miltiade Caridis, Cornel Trăilescu, Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Kenisiro Kobaiasi. Cinci piese instrumentale din repertoriul național și internațional în premieră absolută au fost aranjate muzical special pentru vocea Silvei Voinea: Csardas de Monti, Tarantella de Czernei, Amintiri de Drdla, Ciocârlia si Hora Staccato. (Victor Dumănescu și Dinicu Bobescu). Excelează și în repertoriul vocal - simfonic abordând Cecillien Messe de Gounod la Berlin, Carmina Burana de Carl Orff la Dresda, Stabat Mater de Pergolesi la Ramatuelle sau Oratoriul de Paști de Paul Constantinescu sub bagheta lui Cristian Mandeal la București. In anul 1997 a fost nominalizată în "Bicentenarul Donizetti" cu rolul Luciei printre cele 24 de interprete ale secolului XX cu cele mai bune înregistrări ale acestui rol din 1928 până în prezent - în Opera International de Paris, de către Sergio Segalini. In anul 2000 este nominalizată drept Femeia Anului de A.B.I.- United States of America. Posedă multe premii de excelență și performanță în arta lirică, numărul lor mare plasând-o printre campioni și în această privință. Amintim Premiul Saucel al criticii muzicale și Glorie în arta lirică. In anul 2001 Susține teza de Doctorat și obține titlul de "Doctor în Muzică", cu calificativul "Magna cum Laude" fiind dealtfel în prezent maestră de canto la Universitatea de Muzică din București Ordinul “Meritul Cultural” în grad de Comandor îi este oferit de Președintele României în 2004. Într-o etapă a viselor împlinite, (noiembrie 2007) celebra soprană de coloratură Silvia Voinea, una din marile vedete ale liricii românești, acum profesor de canto la Universitatea Națională de Muzică din București, și-a dorit o întâlnire cu discipolii săi, pentru a-și sărbători astfel aniversarea. Era, de fapt, un fericit prilej de a prezenta, dincolo de fruntariile Institutului, rezultatele pedagogului în munca de formare a vocilor tinere, unii încă studenți, alții deja intrați în viața spectacolelor muzicale. Silvia Voinea, strălucitoare în Regina nopții, Lucia di Lammermoor sau Lakme, trei din cele peste patruzeci de roluri ale carierei sale românești și internaționale, a transferat treptat către noile generații trăirile și experiențele sale de o viață, în aproape 1.800 de reprezentații. Este un gest de generozitate, caracteristic pentru un artist care, cunoscând succesul, s-a simțit iubit de publicul ce i-a primit darul de suflet. Disciplina de fier a muncii de perfecționare continuă se adaugă talentului și culturii sale, ceea ce este firesc la un interpret cu un astfel de calibru. „Privighetoarea din Carpați”, Silvia Voinea, a decorat clasa sa de la facultate cu un citat din Shakespeare – „Cine nu are muzică în el este în stare de orice perfidii și stricăciuni” – adăugând, în preambulul cărții sale Incursiune în istoria artei cântului și a esteticii vocale, Pro Transilvania, 2002, un altul de Emil Cioran – „când muzica nu ne poate mântui, în ochi ne sclipește un pumnal”. Supranumită de Magda Ianculescu „Silvia Voinea-Lakmé”, dr. Stephan Poen, într-un studiu fonologic analitic al vocalității sale remarcase „faptul foarte rar întâlnit în istoria artei lirice ca o soprană de coloratură să mențină simultan și pe o lungă durată de carieră trei roluri de importanță capitală: rolul Reginei Nopții din „Flautul Fermecat” de Mozart, rolul titular din opera „Lakmé” de Delibes și rolul titular din „Lucia di Lammermoor” de Donizetti”. Ca epilog la cartea sus menționată a doamnei Voinea, un citat al marelui maestru italian Porpora: „Arta începe acolo unde se termină tehnica”, pe marginea căruia marea noastră artistă adaugă: „artiștii nu se improvizează, ei se formează încet, cu educație specială și îngrijită cu dragoste”*. Dr. Mirela Zafiri *informații culese personal de la artistă; de pe booklet-ul CD-ului Electrecord 819, Silvia Voinea, soprano; din volumul Voinea, Silvia: „Incursiune în istoria artei cântului și a esteticii vocale”, Pro Transilvania, 2002; cât și din articolele OPERAMUNDI, 21 martie 2010: "Silvia Voinea, o voce de neuitat..."; Cronica Română, 14 Noiembrie 2007: “Pentru Silvia Voinea aplauzele continuă”, de Dr. Grigore Constantinescu și Revista no14plusminus din 10 august 2010, “Pasărea Shakespeare - Ce înger o trezește pe Titania” de Dr. George Anca. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy