agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-12-16 | [This text should be read in romana] |
Renumitul compozitor, violonist și șef de orchestră francez de origine română Vladimir Cosma a susținut marți 14 decembrie 2010, un spectacol de gală organizat de Institutul Cultural Român din Paris la Ambasada României, în care s-a întreținut cu jurnalistul și animatorul de radio și televiziune Vincent Perrot povestind despre viața sa, cariera sa muzicală și modul în care a compus cele peste 300 de piese muzicale pentru filme.
Vladimir Cosma ©Marina Nicolaev Un inedit spectacol-concert la care au fost invitați muzicieni și cântăreți cunoscuți pentru a interpreta o parte din piesele sale celebre. Pentru prima oară, pe scenă în România (respectiv ambasada), după mai bine de 50 de ani, cum mărturisește el însuși, Vladimir Cosma a anunțat că va fi prezent în 2011 la București unde se va organiza un mare spectacol la Ateneul Român. ©Adrian Rozei Considerat cel mai mare compozitor din cinematografia franceză, Vladimir Cosma a reușit să inoveze acest gen de muzică introducând de o maniera inimitabilă nu numai pasaje ale muzicii culte dar și inserții din muzica populară românească. http://www.youtube.com/watch?v=cHQ90fKAUYE&NR=1 Pe un mare ecran instalat pe scenă, Vladimir Cosma alături de interlocutorul său Vincent Perrot, și-a prezentat povestea din Bucureștiul său, acolo unde a văzut lumina zilei - 3 aprilie 1940 - în timpul celui de-al doilea război mondial. Așa cum mărturisește, nașterea sa a urmat unei conjuncturi tragice: părinții stabiliți la Paris, au fost nevoiți să vină de urgență în România la înmormântarea bunicului, dar războiul și mai târziu, după 1944, autoritățile comuniste, nu le-au mai permis reîntoarcerea. Este numit Vladimir „din dragoste pentru Franța” și în cinstea lui Wladimir d'Ormesson, pe vremea aceea ambasadorul Franței la București. Vladimir Cosma provine dintr-o familie renumită de „muzicieni evrei-români originari din Craiova”: tatăl său Teodor Cosma pianist și șef de orchestră, elevul lui Lazare-Lévy; mama sa, Carola Cosma, autor-compozitor, Edgar Cosma, „cel mai bun dintre noi” unul din unchii săi, compozitor și șef de orchestră, care va emigra definitiv în 1960 în Franța, iar bunica Clémence din partea tatălui, pianistă la rândul ei și elevă a renumitului profesor italian Ferruccio Busoni. Va studia de mic vioara întrucât familia fiind evacuată din casă într-un spațiu extrem de modest, nu și-a putut permite un pian decât târziu abia când Vladimir Cosma împlinește 15 ani. Imaginile de altădată se succed pe ecran. Își amintește cu nostalgie de studiile sale de la Conservatorul din București, de figurile luminoase ale profesorilor Cecilia Nițulescu Lupu, Garbis Avakian, Mihail Andricu, Ion Dumitrescu, Romeo Alexandrescu, Leon Keppler ș.a. In anii 1957-1958, Vladimir Cosma pierde un an de conservator pentru căm deși un student strălucit, este considerat de comuniști ca un student decadent influențat de jazz-ul capitalist. Va pleca cu toată familia prin 1963,iar reîntâlnirea cu unchiul său Edgar și bunica sa din gara Lyon va fi memorabilă. Își va lua doar vioara și câteva caiete pline de compoziții muzicale. La Paris începuturile au fost grele. Este însă acceptat la cursurile renumitei Nadia Boulanger de la Conservatorul american de la Fontainbleau. Obține mai târziu o bursă prin concurs la Conservatoire national supérieur de musique din Paris. Tatăl său suferă un atac de cord, iar Vladimir Cosma este nevoit să caute de lucru pentru a-și întreține familia. Un sprijin deosebit va acorda familiei de-a lungul timpului Jean Wiener. Va colabora cu Claude Bolling și orchestra acestuia alături de care va reuși să participe la spectacolele lui Charles Trenet, Jean Sablon, Juliette Gréco sau Tino Rossi. Va face înregistrări pentru Maison de Radio sau studiourile Pathé Marconi. Întâlnirea cu Michel Legrand va face posibilă intrarea definitivă pe scena cinematografiei. Îi vor trebui de-altfel zece ani pentru a reuși. Șansa de a compune singur muzica unui film va fi în 1967 când la recomandarea lui Michel Legrand, Yves Robert îi va încredința „Alexandre le bienheureux”. Această reușită lansare îi va aduce în primul rând, o prietenie de 35 de ani cu Yves Robert. Urmează un nou film în 1969 „Clérambard”, la propunerea lui Yves Robert. În 1972, compune pentru „Le grand blond avec une chaussure noire”(pe care mulți l-au văzut pe ecrane în România) unde introduce pasaje prelucrate din muzica populară romanească, cu predilecție o sârbă interpretată la nai, un instrument necunoscut pe atunci în Occident, care îl va propulsa incredibil pe Gheorghe Zamfir (despre care nimeni din Franța nu știa nimic), și care va face la rându-i o carieră strălucită, cât și la un alt instrument, țambal. În 1973, este solicitat să compună pentru filmul lui Louis de Funes „Les Aventures de Rabbi Jacob”. http://www.youtube.com/watch?v=seUSBlUftro&NR=1 Louis de Funes era extrem de pretențios și până a fi contactat se făcuseră și alte înregistrări ale lui Georges Delerue, Michel Polnareff și Norbert Glanzberg! Succesul este asigurat după care au urmat peste 300 de filme. http://www.youtube.com/watch?v=MaYOeRARwfU&feature=related În prezența spectatorilor, Vladimir Cosma a interpretat el însuși câteva din aceste compoziții la pian, și și-a invitat pe scenă prietenii să cânte: de la pianiști, violoniști, sau soprana Sarah Pagin (fiica violonistei Silvia Marcovici) la cântăreți de jazz din Belgia, Franța, România, acompaniați original la acordeon și nai. Unul din invitații speciali a fost și Richard Sorensen, interpretul șlagărului „Reality” compus de Vladimir Cosma pentru filmul „La Boum” unde a debutat Sophie Marceau. http://www.youtube.com/watch?v=KDjDYap-_X8&feature=related În afară de compozițiile muzicale din filme, Vladimir Cosma a compus în 2007 opera „Marius et Fanny” după „La trilogie marseillaise” de Marcel Pagnol, în care compatrioata noastră Angela Gheorghiu alături de soțul ei Roberto Alagna dețin rolurile principale. Ecranul mare de pe scenă i-a prezentat pe cei doi cântând un fragment din această operă. http://www.youtube.com/watch?v=uKreW6ePtDw&feature=related În 2009 Vladimir Cosma a compus o cantata „1209” dedicată orașului Béziers și interpretată de Petits Chanteurs de la Trinité, orchestra Baeterra, având ca solistă pe soprana Ulrike Van Cotthem și recitatorul Dominique Lautré, cu un livret de Marc Henric. Aceasta creație muzicală face referire la masacrul miilor de locuitori din 1209 de la Béziers din timpul cruciadei. În finalul spectacolului a venit pe scenă tatăl lui Vladimir Cosma, Teodor Cosma care, în ciuda celor 100 de ani împliniți, a cântat la pian cele mai frumoase partituri compuse de fiul său. Un moment extrem de emoționant care a ridicat practic, toată sala în picioare, în ropote indelungi de aplauze. Vladimir Cosma și Teodor Cosma ©Adrian Rozei După acest spectacol extraordinar, Vladimir Cosma a dat dedicații, fiind oferite publicului interesat, o serie de CD-uri cu muzica sa din filme și mai ales, cartea sa apărută anul trecut „Vladimir Cosma comme au cinéma”, Hors collection (2009). Publicată în condiții grafice de calitate, cartea „Vladimir Cosma comme au cinéma”, Hors collection (2009) s-a epuizat deja din librării. Vladimir Cosma și Vincent Perrot ©Marina Nicolaev O seară excepțională unde am avut și eu privilegiul de a primi o carte având ca dedicație tema muzicală din „Les Aventures de Rabbi Jacob”. Dedicație Marinei Nicolaev ©Adrian Rozei Filmografie: 2010 : Crédit pour tous, Jean-Pierre Mocky 2010 : Les Insomniaques, Jean-Pierre Mocky 2009 : Colère, Jean-Pierre Mocky 2008 : Myster Mocky présente, Jean-Pierre Mocky, série TV 2007 : 13 French Street, Le Bénévole, Touristes, oh yes!, Les Ballets écarlates, 4 films de Jean-Pierre Mocky 2006 : Le Deal, Jean-Pierre Mocky 2003 : Albert est méchant, Hervé Palud Le Furet, Jean-Pierre Mocky 2001 : Marche et rêve ! Les homards de l'utopie, Paul Carpita Le Placard, Francis Veber 2000 : La Vache et le président, Philippe Muyl 1999 : Le Schpountz, Gérard Oury Le Fils du Français, Gérard Lauzier Les Guignols de l'info - La Fiction, Bruno Le Jean 1996-1997 : Le Dîner de cons, Francis Veber Les Palmes de M. Schutz, Claude Pinoteau Le Plus Beau Métier du monde, Gérard Lauzier Le Jaguar, Francis Veber 1993-1994 : L'Affaire, Sergio Gobbi Cache cash, Claude Pinoteau Bonsoir, Jean-Pierre Mocky Montparnasse-Pondichéry, Yves Robert La Soif de l'or, Gérard Oury 1992 : Cuisine et dépendances, Philippe Muyl Coup de jeune, Xavier Gélin Le Souper, Édouard Molinaro Le Mari de Léon, Jean-Pierre Mocky 1991 : La Montre, la croix et la manière, Ben Lewin Ville à vendre, Dis-moi qui tu hais, Jean-Pierre Mocky Le Bal des casse-pieds, Yves Robert La Totale !, Claude Zidi La Neige et le Feu, Claude Pinoteau 1990 : La Pagaille, Pascal Thomas Le Château de ma mère, La Gloire de mon père, Yves Robert Il gèle en enfer, Jean-Pierre Mocky 1988 : La Vouivre, Georges Wilson L'Étudiante, Claude Pinoteau Corps z'a corps, André Halimi 1986-1987 : Promis juré, Jacques Monnet Lévy et Goliath, Gérard Oury La Petite Allumeuse, Danièle Dubroux Le Moustachu, Dominique Chaussois Nitwits Astérix chez les Bretons Les Fugitifs, Francis Veber Mort un dimanche de pluie, Joël Santoni Rahan, générique de la série animée 1984-1985 : La Galette du roi, Jean-Michel Ribes Les Rois du gag, Claude Zidi Le Gaffeur Le Jumeau, Yves Robert La Tête dans le sac, Gérard Lauzier Astérix et la surprise de César, Paul et Gaëtan Brizzi P'tit con, Gérard Lauzier La Septième Cible, Claude Pinoteau Les Mondes engloutis, Nina Wolmark L'Amour en héritage, Kevin Connor Just the Way You Are, Édouard Molinaro 1983 : L'Étincelle, Michel Lang Drôle de samedi, Bay Okan Les Compères, Francis Veber Le Bal, Ettore Scola Banzaï, Claude Zidi Retenez-moi... où je fais un malheur!, Michel Gérard Tout le monde peut se tromper, Jean Couturier La Chambre des dames, Yannick Andrei 1982 : Le Prix du danger, Yves Boisset La Boum 2, Claude Pinoteau L'As des as, Gérard Oury Jamais avant le mariage, Daniel Ceccaldi Le Père Noël est une ordure, Jean-Marie Poiré 1981 : Les Sous-doués en vacances, Claude Zidi La Chèvre, Francis Veber L'Année prochaine... si tout va bien, Jean-Loup Hubert Une affaire d'hommes, Nicolas Ribowski Pourquoi pas nous ?, Michel Berny et Maurice Biraud 1980 : Diva, Jean-Jacques Beineix Celles qu'on n'a pas eues, Pascal Thomas La Boum, Claude Pinoteau Inspecteur la Bavure, Claude Zidi Le Coup du parapluie, Gérard Oury C'est pas moi, c'est lui, Pierre Richard Le Bar du téléphone, Claude Barrois 1979 : La Femme enfant, Raphaelle Billetdoux Courage fuyons, Yves Robert Ils sont grands, ces petits, Joël Santoni Cause toujours... tu m'intéresses !, Edouard Molinaro La Dérobade, Daniel Duval Duos sur canapé, Marc Camoletti 1977-1978 : Confidences pour confidences, Pascal Thomas La Raison d'État, André Cayatte Plein les poches pour pas un rond..., Daniel Daert Je suis timide mais je me soigne, Pierre Richard La Zizanie, Claude Zidi Nous irons tous au paradis, Yves Robert Un oursin dans la poche, Pascal Thomas L'Animal, Claude Zidi Les Aventures de David Balfour, Jean-Pierre Decourt À chacun son enfer, André Cayatte Le Chien de Monsieur Michel 1975-1976 : Le Jouet, Francis Veber L'Aile ou la Cuisse, Claude Zidi Les Robots pensants, Michel Subiela Un éléphant ça trompe énormément, Yves Robert Dracula père et fils, Édouard Molinaro La Surprise du chef, Pascal Thomas La Course à l'échalote, Claude Zidi Catherine et compagnie, Michel Boisrond Dupont Lajoie, Yves Boisset Le Téléphone rose, Édouard Molinaro Les Œufs brouillés, Joël Santoni Le Faux-cul, Roger Hanin 1974 : Le Chaud lapin, Pascal Thomas Le Retour du grand blond, Yves Robert La moutarde me monte au nez, Claude Zidi Un couple, parmi tant d'autres... mais si pervers La Virée superbe La Rivale 1972-1973 : La Dernière Bourrée à Paris, Raoul André Les Aventures de Rabbi Jacob, Gérard Oury La Raison du plus fou, François Reichenbach et Raymond Devos Pleure pas la bouche pleine, Pascal Thomas La Gueule de l'emploi, Jacques Rouland L'Affaire Crazy Capo, Patrick Jamain Salut l'artiste, Yves Robert Le Dingue, Daniel Daert Le Journal intime d'une nymphomane, Jésus Franco Les grands sentiments font les bons gueuletons, Michel Berny Le Grand Blond avec une chaussure noire, Yves Robert Les Zozos, Pascal Thomas Les Félines Lo B'Yom V'Lo B'Layla 1971 : Les Malheurs d'Alfred, Pierre Richard 1970 : Le Caïn de nulle part Le Distrait, Pierre Richard Teresa, Gérard Vergez Le Voyageur 1969 : Clérambard, Yves Robert 1968 : The Death of Joe the Indian Aserei Hahofesh Maldonne, Sergio Gobbi But 1967 : Alexandre le bienheureux, Yves Robert Autoarea mulțumește domnului Adrian Rozei pentru fotografiile puse la dispoziție. surse: „Vladimir Cosma comme au cinéma”, Hors collection (2009) http://fr.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Cosma |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy