agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-12-26 | [This text should be read in romana] | Demonologia reprezinta studiul sistematic al demonilor. Se refera la cataloagele, brosurile care incearca sa numeasca sa descrie si sa ierarhizeze spiritele considerate malefice. In acest sens demonologia poate fi privita ca o imagine in oglinda a angeologiei care se straduieste sa compileze aceleasi informatii dar despre spiritele bune. Cele mai importante surse ale demonologiei crestine sunt "Malleus Maleficarum" scrisa de Heinrich Kramer se pare in coloborare cu Jacob Sprenger si "Demonolatry" apartinandu-i preotului francez Nicholas Remy. In religia crestina demonii sunt ingeri decazuti, de asemenea cunoscuti sub numele de spirte ale raului, diavoli, draci, dar la origine notiunea de demon, din greceste daimon, avea conotatia de geniu protector, zeu. Nu se stie cu exactitate cati ingeri au fost alungati din Paradis dar teoriile pe aceasta tema in ciuda faptului ca variaza aproape la extrem sunt deosebit de interesante. Dupa Episcopul de Tusculum si mergand mai departe cu aproape 200 de ani la Alphonso de Spina ( aproximativ pe la 1460 ), 133.306.668 ingeri au fost izgoniti din Eden intr-un total de 9 zile. "Cartea lui Enoch" fixeaza acest numar la 200 de "fii a lui Dumnezeu" si facand o comparatie, "Talmudul" declara ca exista 7.405.926 demoni. Sistemele de clasificare ale demonilor se intocmesc fie in functie de natura acestora, de pacatul cu care imbie pe muritori, de luna in care puterea lor ajunge la apogeu, de sfintii cu care s-au luptat sau au incercat sa-i converteasca, clasificarea anumitor grimoare sau alte asemenea caracteristici. Clasificarea din secolul XI a lui Michael Psellus: - demonii de aer care cauzeaza fenomenele atmosferice - demonii de pamant care incearca sa tenteze oamenii - demonii de apa care distrug viata acvatica, provoaca naufragii si inecuri - demonii din strafundurile pamantului care provoaca cutremure si eruptii vulcanice - demonii noptii care sunt invizibili ochilor muritorilor - demonii de foc care locuiesc foarte departe de noi Clasificarea lui Alfonso de Spina din 1467: - demoni ai sortii - goblini ( in "Stapanul Inelelor" termenul goblin este folosit pentru a desemna armata de orci care locuiesc in muntii de nord; J. R. R. Tolkien isi populeaza mijlocul pamantului cu goblini dar mai tarziu ii numeste orci; in universul lui Harry Potter goblinii sunt creaturi pitice cu urechi si degete foarte mari si cu chipuri care inspira intelepciune spre deosebire de imaginea folclorica, chip desfigurat, mancatori de oameni, corpul acoperit cu un par lung si rar, dinti stricati) - incubus ( varianta masculina a lui succubus, un violator nocturn, putem spune fara a gresi zburatorul din foloclorul romanesc; uneori acesti demoni incredintau cuiva copilul femeii violate, cel mai faimos mit pe aceasta tema este cel a lui Merlin vrajitorul din legenda Arthuriana ) si succubus ( este o femeie demon care apare in visele barbatilor, in special calugari, pentru ai seduce si a intretine relatii sexuale, le absoarbe energia ducandu-i la extenuare si chiar la moarte; aceasta legenda era probabil o explicatie a "viselor umede" si a "paraliziei somnului" ) - familiarii sau impii ( sunt spirite care slujesc de obicei un vrajitor sau magician, de asemenea sunt capabili sa inspire artisti si scriitori asemenea muzelor ) - demoni nascuti din uniunea cu o fiinta umana - demoni care ataca sfintii - demoni care indeamna femeile batrane sa participe la Sabat - demonii minciunii Clasificarea lui Peter Binsfeld din 1589 se bazeaza pe cele sapte pacate capitale astfel: - aroganta, trufia reprezentata de Lucifer ( cuvant latin format prin alaturarea lui lux, lumina si ferre, cel care aduce; in crestinism cel mai mare Arhanghel din Paradis plasat ierarhic imediat dupa Dumnezeu, alungat devine Imparatul demonilor ) - zgarcenia reprezentata de Mammon ( personificat ca demonul avaritiei, nedreptatii, imbogatirii fara scrupule ) - desfraul, dorinta, placerea carnala reprezentata de Asmodai ( in "Dictionnaire Infernal" de Collin de Plancy este reprezentat cu trup de om dar avand picioare de cocos, coada de soparla, trei maini una umana, una de berbec si cea din urma de taur calarind un leu cu aripi si cap de dragon toate aceste animale fiind asociate cu lascivitatea, dorinta sexuala; are sub comanda 72 legiuni de demoni iar ierarhic se gaseste pe treapta a treia fiind unul din regii infernului; este protectorul homosexualilor, incitator al pariorilor si deosebit de razbunator ) - mania reprezentata de Satan ( ar trebuii consacrat un intreg articol pentru a-l disocia pe Satan de Lucifer sau Belzebut desi unele carti pe aceasta tema considera ca este unul si acelasi ) - lacomia reprezentata de Belzebut ( sau Beelzebub ori Beelzebul este descris ca ocupand un rang imediat dupa Lucifer si facand parte din randul heruvimilor; ocultistul Johannes Wierus in secolul XVI il considera mana drapta, mai spiritual zis mana stanga, a lui Lucifer si imparat al mustelor; in secolul XVII exorcistul Sebastian Michaelis in lucrarea sa "Admirable History" il plaseaza pe Belzebut intre primii trei ingeri decazuti ca importanta ceilalti doi fiind Lucifer si Leviathan ) - invidia reprezentata de Leviathan ( Collin de Plancy si Johann Weyer considera ca demonul Leviathan este marele amiral al regiunilor maritime ale Iadului; in majoritatea textelor fie apocrife, grimoare sau in "The Satanic Bible" a lui Anton LaVey este reprezentat ca un infricosator monstru marin ) - trandavia, lenea reprezentata de Belphegor ( este demonul care inspira oamenilor inventii ingenioase sau diferite descoperiri de exemplu arheologice care i-ar putea imbogatii; este dificil de conjurat deoarece ofranda trebuie sa constea in excremente; este reprezentat in doua moduri diamentral opuse, ca o superba femeie goala sau ca un monstru oribil cu barba, gura larg deschisa, coarne si unghii lungi deosebit de ascutite ) In amintita lucrare "Admirable History" a lui Sebastian Michaelis acesta face o clasificare realizata, dupa spusele autorului de catre demonul Berith, in timp ce el exorciza o calugarita. Prima ierarhie: Beelzebub: aroganta, adeversar Sfantul Francisc Leviathan: atacator al credintelor crestine, adversar Sfantul Petru Asmodai: desfraul, adversar Sfantul Ioan Berith: crima si blasfemia, adversar Sfantul Barnabas ( Berith este considerat unul dintre marii Duci ai Infernului deosebit de puternic si infricosator cu 26 legiuni de demoni in subordine; este reprezentat ca un cavaler in mantie rosie, purtand o coroana de aur si calarind un cal de asemenea de culoarea sangelui ) Astaroth: lenevia si vanitate; adversar Sfantul Bartolomeu ( Astaroth este reprezentat ca un barbat gol cu aripi, maini si picioare de dragon purtand coroana tinand in mana un sarpe si calarind un lup sau un caine ) Verrin: nervozitatea; adversar, Sfantul Dominic Gresil: impuritatea, murdaria fizica si sufleteasca, adversar Sfantul Bernard Sonnilon: ura, adversar Sfantul Stefan A doua ierarhie Karo: cruzimea, adversar Sfantul Vincent Camal: desfraul, adversar Sfantul Ioan Evanghelistul Oeillet: bogatia, inavutirea,adversar Sfantul Martin Rosier: senzualitatea, adversar Sfantul Basil ( demon patron al iubirii bolnave, blestemate al perversiunilor si seductiei al pacatului carnii ) Soufflet: nesupunerea, revolta, adversar Sfantul Bernard A treia ierarhie Belial: aroganta, adversar Sfantul Francisc de Paula Olivier: violenta, salbaticia, rautatea, invidia, lacomia, adversar Sfantul Laurentiu Jouvart: sexualitatea, adversar nenumit Mudada: indecenta, lascivitatea; adversar Mohamed In secolul XVI exista credinta ca fiecare demon are mai multa putere pentru a-si indeplinii malefica misiune intr-o anumita perioada a anului, astfel: Belial in Ianuarie ( in primele texte crestine Belial a fost identificat ca un inger al confuziei si desfraului creat dupa Lucifer; paradoxal unele apocrife il considera tatal lui Lucifer si cel care l-a convis sa porneasca rebeliunea din Paradis; ca demon era "pictat" avand un aspect agreabil si care putea sa induca orice fel de pacat dar in special cele legate de sex de desfrau ) Leviathan In Februarie Satan in Martie Belphegor in Aprilie Lucifer in Mai Berith in Iunie Beelzebub in Iulie Astaroth in August Thammuz in Septembrie ( este considerat un demon de ierarhie mai mica inventatorul Inchizitiei, armelor de foc si artileriei si cel care stimuleaza oamenii pentru a-si tortura semenii; unele tratate de demonologie il socotesc Ambasadorul Iadului in Spania dar aceasta remarca are mai mult un caracter politic decat religios ) Baal in Octombrie ( ideea de Baal ca demon a fost creata cand Crestinismul si-a indreptat atentia spre zeii antici si astfel principalul zeu Semitic si-a gasit locul in paginile tratatelor de demonologie; in grimoare imaginea acestuia era de om, pisica sau broasca sau o combinatie dintre acestea ) Asmodai in Noiembrie Moloch in Decembrie ( in "Paradisul pierdut " a lui Milton Moloch este unul dintre cei mai mari razboinici ai ingerilor rebeli; Print al Infernului este reprezentat avand o placere sadica de a face mamele sa planga rapindu-le odraslele ) Cred ca demonologia este o motivare in plus a existentei fiecarei religii. Din partea intunecata a mintii omul a incercat sa-si alunge demonii cu care a populat iadul pentru al justifica insusi pe Dumnezeu. Viceversa nu-si are rostul. Un Paradis fara Infern este la fel de folositor, iertata sa-mi fie comparatia, cu o pancarda cu inscriptia " Nu calcati iarba" in desert. Avem atata nevoie sa credem in ceva. Demonologia poate fi de asemenea ceea ce Nietzsche a scris despre liberul arbitru, "un artificiu pervers al teologilor". |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy