agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ Music
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-05-25
| [This text should be read in romana]
“ÎnsemnaČ›i ziua când citiČ›i aceste rânduri cu o piatră de foc, voi care aČ›i Ă®ncărunČ›it aplecaČ›i pe cărČ›ile filozofilor! Cum s-ar putea exprima cel care-i face să amuČ›ească, dacă nu Ă®ntr-un mod pe care ei nu-l Ă®nČ›eleg?” (Georges Bataille)
* “Stai Ă®n pagina de veghe, obosit, cotropit de scris, stai şi aştepČ›i. Un Ă®ntuneric, o stradă, o zi. Să scrii, să te rupi. Asta e. Să te rupi Ă®n bucăČ›i, literă cu literă, rând de rând. Fie că ai, fie că n-ai nume predestinat literaturii. Să scrii din orgoliu. Să dovedeşti că se poate. De fapt, o imensă frică de timp, de clipa care o să treacă fără nici o urmă. O chestiune de calendar. O luptă cu Ă®ngerul, cu zilnicul Ă®nger. Să vadă, să simtă, să ştie.” (Mircea Mihăieş - De veghe Ă®n oglindă) * Chiar şi pentru un maestru al literei ar fi o sarcină destul de grea, cred eu, să scrie despre această deopotrivă revoltătoare şi sublimă carte a lui Georges Bataille, “Madame Edwarda. Mortul. Istoria ochiului”, apărută la Editura Polirom Ă®n 2004. Asigurăm traducătorul, acest scriitor ce rămâne veşnic cuminte Ă®n umbra autorului, aici Emanoil Marcu, de recunoştinČ›a noastră deplină. Deloc uşoară i-a fost misiunea. Gângăveala printre citatele ce vor urma aparČ›ine unuia dintre cei ce se luptă, atât cât Ă®i stă Ă®n putere, cu Ă®ngerul zilnic, Ă®ngrozit la rându-i de clipa ce trece fără vreo urmă. Iată una dintre eternele nedumeriri ale omului: unde Ă®ncepe şi unde sfârşeşte starea de normalitate? Există oare o linie despărČ›itoare, lipsită de discontinuităČ›i, Ă®ntre normal şi anormal, Ă®ntre bine şi rău? ĂŽnsăşi definiČ›ia “normal”-ului, extrasă din dicČ›ionar, este una destul de ambiguă: “care este sau care se face, se Ă®ntâmplă Ă®n mod obişnuit” e categoric nesatisfăcătoare; sau, luând Ă®n considerare următoarea explicaČ›ie: “care este conform cu normele morale, cu legile şi dispoziČ›iile obligatorii”, putem avea certitudinea că majoritatea indivizilor, dacă nu cumva omenirea toată, poate fi acuzată de stări de anormalitate temporară, de săvârşirea unor acČ›iuni ce nu se Ă®ncadrează Ă®n sfera mai sus definitului normal. Starea de normalitate este, cred eu, una de acceptare şi cuminČ›enie, dar complet lipsită de creativitate, adesea adoptată din teamă. Această scurtă digresiune nu se vrea a fi una revelatoare a vreunei taine ascunse, se doreşte mai degrabă a fi luată Ă®n considerare ca un alibi. “Madame Edwarda” este o povestire despre erotismul Ă®n exces, lipsită de menajamente, “un apel dramatic” al unui om ce execută, nu doar cu tălpile goale ci cu Ă®ntreaga-i fiinČ›ă, acrobaČ›ii pe muchie de cuČ›it; unul dintre puČ›inii care “acceptă”- spune el -, unul dintre puČ›inii capabili - cred eu -, să nu limiteze ceea ce nu cunoaşte limită”. O spunere despre cele ce nu se spun, dincolo de “aşa cum trebuie să fie” sau “aşa cum trebuie să se facă”. Despre apogeul erotismului şi conştientizarea sfâşierii, unde cel ce ajunge găseşte “Nimicul sau pe Dumnezeu” (Emanoil Marcu), ne vorbeşte “metafizicianul răului” Ă®n “cea mai obscenă dintre toate cărČ›ile”. Convins fiind că spiritul se neagă pe sine devenind, “în obstinaČ›ia lui, caricatura propriei esenČ›e”, Bataille concluzionează: “Dacă omul are nevoie de minciună, la urma urmei, n-are decât!” Torturat de adevăr, ne Ă®ndeamnă, Ă®n repetate rânduri, să privim dincolo de dezgustul şi oroarea faptelor Ă®n sine; ele nu sunt decât un mijloc, deloc simplu, de a descrie paroxismul senzaČ›iilor şi sentimentelor, de a descrie una dintre căile ce converg spre acest punct culminant care este cel mai violent dintre deliruri: unde “excesul orb al vieČ›ii” Ă®ntâlneşte pragul morČ›ii. “Iată sensul, iată nebunia acestei cărČ›i delirante: miza acestei povestiri e Ă®nsuşi Dumnezeu, Ă®n deplinătatea atributelor sale.” Cine nu va putea pătrunde câtva din esenČ›a acestei afirmaČ›ii, Ă®şi va lua probabil o doză considerabilă de lehamite. ĂŽndemn, cu tot riscul, pe cei ce n-au Ă®ncercat Ă®ncă, la acest slalom printre obstacolele unui erotism corupt, care dezvăluie reflexia unei conştiinČ›e despre adevăruri ale fiinČ›ei. Poate fi una dintre cărČ›ile preferate, sau una pe care o arunci ori o ascunzi, Ă®n numele bunului simČ› moştenit de la părinČ›i. Comunicarea Ă®ntr-un mod neobişnuit şi curajos a unor, cel puČ›in parČ›iale, adevăruri a riscat excomunicarea autorului dintr-o societate “normală”. “Dacă Č›i-e frică de toate câte sunt, citeşte această carte, dar mai Ă®ntâi ascultă-mă: dacă râzi, Ă®nseamnă că Č›i-e frică. O carte, crezi tu, e un obiect inert. Se poate. Dar dacă totuşi – cum se Ă®ntâmplă – nu ştii să citeşti? Ar trebui să te temi...? Eşti singur? Ţi-e frig? Ştii oare Ă®n ce măsură omul e “tu Ă®nsuČ›i”? Imbecil şi gol?” Dacă o fi adevărat că singura modalitate de a te vindeca de abisul fiinČ›ei este a te cufunda Ă®n el, atunci această povestire Ă®şi află menirea. ProstituČ›ia mistuie aidoma unui foc sacru congenital. AdepČ›i ai ei Ă®ncearcă, cel puČ›in pentru câteva clipe, fulgurante dar revelatoare, abolirea profanului. Este un ritual. Să zicem că ar putea fi ritualul excesului de viaČ›ă, care, trăită până la epuizarea de conČ›inut, ajunge faČ›ă Ă®n faČ›ă cu moartea, Ă®nfruntând-o cu sticliri intermitente ale unei priviri glaciale: surescitarea simČ›urilor deschide momente de limpezime Ă®n gândire. Iar excesul transcende orice argumente, după părerea scriitorului. Prostituata “Edwarda urca...la cer. IndiferenČ›a gălăgioasă a sălii faČ›ă de fericirea ei, faČ›ă de gravitatea măsurată a paşilor ei, era Ă®nvestire regală şi sărbătoare presărată cu flori: moartea Ă®nsăşi era prezentă, căci nuditatea bordelului cheamă satârul casapului.” AlternanČ›a stărilor de demenț㠺i luciditate Č›ine cititorul sub influenČ›a unui şoc continuu. Bordelul este cuolarul plăcerii, căptuşit cu oglinzi, călăuzind spre galeria suferinČ›ei. “...oglinzile ce acopereau pereČ›ii şi tavanul multiplicau spectacolul bestial al unei acuplări: la cea mai mică mişcare, inimile noastre frânte se pierdeau Ă®n vidul imaginii noastre reflectate la infinit". Dincolo, Dumnezeu aşteaptă răbdător. ExaltaČ›ii se autodistrug cu siguranČ›ă de sine, regenerându-se Ă®n alte structuri spirituale deschise unor noi revelaČ›ii. Orice posibilă revoltă e violent Ă®năbuşită dinspre acel Neştiut care ademeneşte fără Ă®ncetare. “EsenČ›a erotismului este pângărirea”, Ă®n dragoste e imposibil să eviČ›i “profanarea chipului iubit, frumuseČ›ea lui”, afirmă Bataille. Dintr-o dispoziČ›ie diabolică, trupului Ă®i sunt lăsate grade maxime de libertate, fiinČ›a trăieşte voluptatea saturată de durere. Ea suferă metamorfoze multiple, stările conflictuale ating paroxismul. Omul este animal. El Ă®şi expune sexul ca o “rană sângerie”, mereu deschisă, prin care se scurge totul, grotesc şi sublim, trăirii delirante urmându-i un vid absolut al fiinČ›ei. Omul este Dumnezeu: “Tremuram, ghicind Ă®n faČ›a mea ceea ce lumea are mai pustiu. Eram perfect conştient de comicul sinistru al situaČ›iei mele: cea al cărei aspect mă Ă®ngheČ›a acum, cu o clipă Ă®n urmă... Metamorfoza se făcuse ca o lunecare Ă®n gol. Doliul – un doliu fără durere şi lacrimi – revărsase Ă®n Madame Edwarda o tăcere goală. Totuşi, am vrut să ştiu: această femeie, atât de goală cu o clipă Ă®n urmă” – cea mai goală şi mai frumoasă dintre femei – “care-mi spunea voioasă “puişor”....”. [...] “Am ştiut atunci – aburii beČ›iei se risipiseră – că nu minČ›ise, că ea era Dumnezeu.” Personajele lui Bataille trăiesc Ă®n agonie. Zvârcolindu-se precum viermii, respirând convulsiv, ele vor cu orice preČ›, “chiar şi cu preČ›ul vieČ›ii”, să meargă mai departe, acolo unde noČ›iunea de sens se poate concepe doar Ă®n strânsă legătură cu chinul fiinČ›ei, “într-un dincolo negru”. Autorul ştie că nu poate fi Ă®nČ›eles decât de aceia care poartă Ă®n suflet o rană incurabilă, cunoaşte sărăcia cuvintelor şi Ă®ncetineala frazelor: “Dacă nimeni nu va reduce la esenČ›ă ceea ce spun, Ă®ndepărtând veşmântul şi forma, atunci degeaba scriu. (De aceea, ştiu, efortul meu e fără speranČ›ă: fulgerul care mă orbeşte nu va fi ars alČ›i ochi decât ai mei.)” O astfel de carte este contestată, sau, Ă®n cel mai fericit caz, acceptată Ă®n taină. Capriciul personajelor de a ieşi din sfera limitată a condiČ›iei umane, prin experimentarea inexperimentabilului, le plasează Ă®n afara orizontului de admisibilitate, provocând iritaČ›ie cititorului. Pentru că cititorul se adaptează mult mai uşor minciunii care stă adesea ascunsă la rădăcina fiinČ›ei morale şi etice. Această minciună este răul sufletesc care generează teama, ura, Ă®nstrăinarea. Şi totuşi, minciuna obsedează conştiinČ›a omului “cât de cât inteligent şi stăpânit de acea anxietate morală care este izvorul oricărei creaČ›ii” (Jacques Monod). Pentru a-şi domoli angoasa existenČ›ială, omul are nevoie de explicaČ›ii. Lipsa lor dă naştere unei profunde nelinişti. Angoasa este panica nelămurită ce obligă omul la a căuta sensul existenČ›ei, ea a creat miturile, religiile, ea este “neliniştea creatoare a tuturor filozofiilor şi a ştiinČ›ei Ă®nsăşi” (Jacques Monod). Bataille experimentează totul cu velocitate, privând cititorul de explicaČ›ii conforme orizontului său de acceptare sau Ă®nČ›elegere. Contrastul afectiv Ă®şi are originea Ă®n variaČ›iile fiziologice ale organismului, Ă®ntr-un nivel inferior celui intelectual. Energia sistemului nervos este limitată. Dacă o acČ›iune o epuizează Ă®ntr-o direcČ›ie, organismul are nevoie de o excitaČ›ie nouă, diferită. Conform teoriei lui ThĂ©odule Ribot, Ă®n viaČ›a afectivă există numai stări care se stânjenesc reciproc, se exclud sau se distrug. ViaČ›a afectivă este determinată de contrastul dintre durere şi plăcere. ĂŽnsă acest contrast este doar o categorie a Ă®nČ›elegerii, o formă a gândirii impusă lucrurilor şi acČ›iunilor, pentru a le da o ordine, pentru a le face inteligibile. Contrastul stărilor sufleteşti este extrem şi permanent Ă®n povestirea lui Bataille. “Edwarda era dreaptă, călare pe truditor, cu capul lăsat pe spate, cu părul atârnând. Sprijinindu-i ceafa, i-am văzut ochii albi, daČ›i peste cap. S-a Ă®ncordat pe mâna care-o susČ›inea, iar tensiunea i-a Ă®nteČ›it horcăitul. Ochii i s-au limpezit, o clipă a părut că se linişteşte. M-a privit: Ă®n clipa aceea, am ştiut că privirea ei revine din nefiinČ›ă, am văzut, Ă®n adâncul ei, o fixitate ameČ›itoare. Valul ce-o inunda Ă®n adânc a țâşnit sub formă de lacrimi: lacrimile au şiroit pe obraz. Iubirea murise Ă®n ochii ce emanau o răceală aurorală, o transparenČ›ă Ă®n care ghiceam moartea. Şi totul se amesteca Ă®n acea privire spectrală: trupurile goale, degetele ce căscau sexul, angoasa mea şi amintirea spumei de pe buze, totul contribuia la acea lunecare oarbă Ă®n moarte. [...] Spaima din mine refuza plăcerea pe care ar fi trebuit s-o doresc: voluptatea dureroasă a Edwardei mi-a dat sentimentul unui miracol istovitor. Nefericirea şi febra mea Ă®mi păreau derizorii, dar ele erau tot ce aveam, singurele porniri generoase din mine, demne de extazul celei pe care, Ă®n adâncul unei tăceri Ă®ngheČ›ate, o numeam “sufletul meu”.” “Introducerea mea e brutală”, afirmă autorul, adăugând imediat: “Voi continua... şi mai brutal.” Şi s-a Č›inut de promisiune! ĂŽn următoarele povestiri, “Mortul” şi “Istoria ochiului”, deşi se Ă®ntind pe un număr redus de pagini, Ă®ncerci sentimentul interminabilului şi al Ă®ntrecerii oricăror limite. Acest “apel dramatic”, această mirare a fiinČ›ei care “e aici, fără să ştie de ce, tremurând de frig...”, Ă®nconjurată de o noapte fără cuprins, se Ă®ncheie cu o sumară trecere Ă®n revistă a unor “sfâşieri personale”, ce pot justifica, la urma urmei, macabrul cărČ›ii. Fiindcă sublimul, Ă®n genere, Ă®l ingerăm pe dată, fără a-i căuta vreo justificare logică. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy