agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Românesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 4524 .



Sindromul frustarii la noi
essay [ ]
Daca lupii cei blegi...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [bell ]

2006-06-02  | [This text should be read in romana]    | 




Sindromul frustãrii



Consider cã în ultimii ani cea mai grea loviturã datã românilor, nu ca indivizi strãnÈ™i laolaltã ci chiar noÈ›iunii de È›arã a lor, a venit de la un sentiment uman, cel al frustãrii. Cea mai pãcãtoasã trãsãturã a frustãrii este aceea cã se instaleazã în suflet, într-un punct prea adãnc. Frustarea unui om pleacã de la situaÈ›ia de a se simÈ›i furat, pãgubit, de a fi lipsit de ceva ce i se cuvine în condiÈ›ii firesti. HoÈ›ia este deci o cauzã a frustãrii. Dar nu orice hoÈ›ie ci una specialã, intelectualã, esenÈ›ialã. Adicã o hoÈ›ie care furã inteligenÈ›ã, destine, personalitate, valoare, muncã, pasiune. O hoÈ›ie de naturã sã nu fie pedepsitã de legi, chiar invidiatã È™i apreciatã. Acesta gen de furt este unul social, adicã un furt care nu poate avea loc fãrã relaÈ›ii sociale, cele care sã îl favorizeze sau sã îl proclame. Clasic, pentru a fura ceva este suficient ca hoÈ›ul sã se afle la un moment dat singur cu obiectul È™i nevãzut de nimeni, sã îl însuÈ™eascã, ceea ce in cazul acesta nu mai e posibil. Aici, in cazul furtului social, este nevoie de prezentã în societate, de relaÈ›ii, de prieteni, de imagine publicã, iar cei furaÈ›i sã aceepte situaÈ›ia.

Cei mulÈ›i, cei care voteaza È™i stabilesc majoritatea, sunt furaÈ›i prin înÈ›elegere mutualã. Ei È™tiu cã promisiunile sunt teoretice dar participã la jocul electoral. Frustarea lor pleacã de la pagubirea de valoare a votului lor incã nenãscut. Vindecarea stã în blazare È™i neputinÈ›ã.

Cei competenÈ›i È™i capabili de a miÈ™ca lucrurile sunt puÈ›ini, conform regulilor din naturã. Mãtcile stupului nu consumã timp È™i energie pentru a se hrãni singure, ele sunt hrãnite de albinele lucrãtoare. ÃŽn societatea oamenilor acest lucru nu este posibil. Dar este posibilã acceptarea ideii da a lãsa o valoare sã se desfãÈ™oare. Ca sã aplice valoare un român competent trebuie sã consume de douã ori energie. Mai întãi ca sã fie lãsat sã ajungã într-o pozitie din care sã fie posibilã exercitarea valorii sale È™i apoi sã aplice competenÈ›a sa în favoarea tuturor. Pasul cel greu este primul È™i acesta este È™i motivul frustãrii celor care ar putea sã facã ceva folositor. Frustarea acestor români e tristã È™i anonimã. Ei nu înÈ›eleg de ce trebuie ca mai întãi sã lupte cu o armatã de ticãloÈ™i pe care sã ii înlãture din drum, pentru ca abea apoi sã poatã construi ceva bun pentru semeni. Romãnii buni nu încap, pur È™i simplu.

Nu încap de o altã categorie de frustaÈ›i, mult mai numeroasã. Adicã cei care prin natura lor chiar nu sunt competenÈ›i. AceÈ™tia nu acceptã sã fie niÈ™te cetãÈ›eni utili la un nivel anonim. La ei frustarea este la ea acasã.
Numai cã la aceastã pãtura socialã frustarea dã roade. ÃŽn lipsa oricãrui atu priofesional sau o altã competenÈ›ã de capabilitate realã, ei se întorc È™i își cautã in zestrea psihologicã, singura lor avere, È™i își ascut diplomaÈ›ia, È™mecheria, linguÈ™eala, amabilitatea, voia bunã, prefãcãtoria, mimarea valorii, afiÈ™area unei false siguranÈ›e de sine, minciuna fãÈ›iÈ™ã, ascunziÈ™ul fricii, rãzbunarea, È™antajul È™i alte calitãÈ›i de acest gen. AceÈ™tia sunt cei ce furã social. Calea cea bãtutã È™i rãzbãtutã pentru aceÈ™tia este cea politicã, pentru cã aceste zise calitãÈ›i pe care le-am enumerat mai sus, sunt socotite de mulÈ›i romãni ca potrivite È™i fireÈ™ti pentru a activa în domeniul politic.

ÃŽn orice sistem social are loc aceastã luptã, între cei competenÈ›i ci cei incompetenÈ›i, pentru a accede în faÈ›ã È™i frustarea se aÈ™eazã în sufletele tuturor. Dar dacã valoarea nu învinge într-un numãr suficient de mare de cazuri pentru ca lucrurile sã fie duse È™i sã meargã bine, sistemul devine ineficient È™i cade





Dacã lupii cei blegi, cei ce dau târcoale haitei, vor ajunge sã iubeascã ei lupoaicele, prin È™mecherie, acestea vor naÈ™te lupiÈ™ori din ce în ce mai È™mecheri dar farã colÈ›i, pânã ce haita È™i specia vor pieri de foame, printr-o mare È™mecherie.


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!