agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-01-24 | [This text should be read in romana] |
Istoria comunei Rona de Sus, este neîndoielnic legată de însăși istoria Maramureșului (la fel cum acesta, la rândul lui, este legată de istoria Transilvaniei) și ne poartă în vremuri străvechi, când băștinașii acestor meleaguri și-au întemeiat aici așezări omenești de-alungul apelor curgătoare, la marginea crângurilor, zăvoaielor și pădurilor, găsindu-și două elemente vitale: apa și lemnul, necesare supraviețuirii și împotriva vicisitudinilor istorice. Negura timpului a trecut sub tăcere multe episoade din viața lor pe aceste meleaguri «încântătoare, de o rară frumusețe naturală, cum le are pământul clasic al Eladei», după cum va relata mai târziu Ioan Mihaly de Apșa în binecunoscuta sa lucrare «Diplome maramureșene din secolul XIV și XV, Sighet, 1900».
Rona de Sus actuală se încadrează perfect în această stare de existență ca parte componentă în hotarele unui voievodat încercat de o istorie zbuciumată. O dată precisă asupra apariÈ›iei acestei localități nu se poate stabili cu exactitate. Legendele spun că ea a luat ființă cu mult înaintea primei sale atestări documentare. O asemenea legendă despre înfiinÈ›area aÈ™ezării a fost culeasă È™i publicată de învățătorul Olexa Bevca din Poienile de sub Munte, prin anii ’90, de la un locuitor din Rona de Sus (din păcate, O. Bevca nu pomeneÈ™te nici numele È™i nici vârsta acestui informator) care i-ar fi relatat: «Străbunicii noÈ™tri ne-au povestit că demult, demult, încă înaintea primului război mondial, a trăit un om din neamul lui Lavriuc. Acel om È™tia carte, dar scria numai cu litere bisericeÈ™ti, È™i el a scris o mică istorie. Astăzi, acea istorie nu mai există. S-a pierdut! El scria: «Un om, pe numele Parian, sau Porian, se rătăcise prin munÈ›i È™i păduri È™i astfel a ajuns călare în acest loc, care astăzi se numeÈ™te Rona de Sus, sau Rowna. Pe atunci, întreg MaramureÈ™ul era acoperit de codrii seculari. Aici a găsit un colÈ› liniÈ™tit, cu păduri de stejari È™i poieni... MunÈ›ii cei mai înalÈ›i erau munÈ›ii Hera È™i munÈ›ii lui Judel (este vorba de dealul Hera È™i de vf. MacoviÈ›a – n.a.) de unde izvoreÈ™te râul Ronaszek care astăzi, în limba română, se numeÈ™te RoniÈ™oara. S-a suit acel Parian pe un vârf de munte È™i s-a uitat împrejur, când, deodată, de lângă o stâncă, auzi că-l strigă cineva cu voce puternică. Când s-a uitat în partea aceea, a zărit o ființă uriașă, care nu era nici animal, dar nici a om nu arăta. Era un uriaÈ™ cu barbă până la genunchi, îmbrăcat cu cămașă lungă È™i haină din pănură. Acel uriaÈ™ strigă la el, făcându-i, totodată semne cu mâinile ca să se apropie, însă în ce limbă striga, nu se mai È™tie. După ce își veni în fire, căci se speriase rău, Parian se apropie de acesta, iar uriaÈ™ul îi spusecă numele lui este Heres sau Heros, È™i că toÈ›i munÈ›ii È™i toate dealurile dimprejur sunt proprietatea lui, deasemenea că aici el sălășluieÈ™te în singurătate È™i că tare ar vrea să aibă un tovarăș care să-i È›ină de urât. Până la urmă, Parian se hotără să rămână aici, în părÈ›ile noastre, iar uriaÈ™ul îi arătă un loc frumos unde să-È™i facă un sălaÈ™, È™i îl sfătui să-È™i aducă aici È™i familia. Astfel primele locuinÈ›e au fost construite pe dealurile din jurul Ronei, ca o cunună. Atunci, prin părÈ›ile acestea, umblau plăieÈ™ii, care păzeau pădurile domneÈ™ti È™i vânau. Dar Parian a început să sălășluiască È™i după învățătura uriaÈ™ului: tăia stejarii aproape de pământ, iar cioturile È™i rădăcinile le acoperea cu pământ, ca să nu-i ia urma plăieÈ™ii. ÃŽnsă odată a tăiat un stejar uriaÈ™, pe care de-abia l-a tras, cu două perechi de boi spre sălaÈ™ul său, lăsând în urma sa un È™anÈ› adânc, prin care astăzi (în anul1850) curge râul Ronaszek. PlăieÈ™ii au dat peste urma lăsată de stejar, deoarece Parian, împreună cu prietenii săi, nu apacuseră să-l astupe, È™i astfel acea urmă îi aduse la sălaÈ™ul său. Dar Parian se răscumpărase, atât pe el, cât È™i pe prietenii săi, iar peste puÈ›ină vreme primiseră o Diplomă «Fidelis Rex» adică fidelii regelui, devenind slugi (iobagi) pe proprietatea împăratului, bucurăndu-se de anumite drepturi. De exemplu, să aibă în proprietate pământ, păduri, ape». (M. DomaÈ™evskyi, «Istoria HuÈ›uliei», vol. V, Lviv, 2000, p. 202-203.). Despre uriaÈ™i, ca primii locuitori ai MaramureÈ™ului, ne vorbesc mai multe dintre legendele acestor locuri. După o tradiÈ›ie din Rozavlea, MaramureÈ™ul a fost locuit, la început, de uriaÈ™i, din care, cu timpul, nu a mai rămas decât un singur uriaÈ™ bătrân, care avea o fiică, cu numele Rozalia. Plimbându-se odată pe țărmul Izei, fiica uriaÈ™ului a văzut o mulÈ›ime de oameni minusculi, dintre care, luând câțiva în poala hainei sale, îi duse să-i arate tatălui ei. UriaÈ™ul, văzându-i îi spuse fiicei, că piticii aceÈ™tia sunt oameni care vor stăpâni, în viitor, MaramureÈ™ul. Rozalia îl rugă pe Dumnezeu ca pe unul dintre flăcăii aceia pitici să-l facă ceva mai mare, iar pe ea ceva mai mică, Dumnezeu ascultându-i rugămintea. Fata de uriaÈ™ se căsători cu alesul inimii sale, căsătorie din care s-au născut locuitorii MaramureÈ™ului. (Alexandru FilipaÈ™cu, «Istoria MaramureÈ™ului», BucureÈ™ti, 1940.). Prima parte a legendei (până la ruga Rozaliei câtre Dumnezeu) încă mai circulă È™i în comuna Rona de Sus, iar în satele maramureÈ™ene, de pe malul drept al Tisei (Ucraina) au fost culese multe legende despre primii locuitori uriaÈ™i ai MaramureÈ™ului. Una dintre ele spune: «Demult, pe aceste plaiuri trăiau oameni uriaÈ™i. Erau atât de înalÈ›i, că dacă unul din ei stătea pe un munte, iar altul pe un alt munte, puteau să-È™i dea mâna unul altuia. Și odată, un asemenea fecior a găsit niÈ™te oameni mărunÈ›i care arau pământul cu boii, le-a luat în poala hainei È™i le-a dus acasă de le-a arătat maică-si: «Uite, mamă, ce furnici am găsit pe malul răului (este vorba de răul Tisa, n.a.). Maică-sa, speriindu-se să nu-i strivească, i-a spus: «Nu sunt furnici, ci oameni, fiule! Du-i repede de unde i-ai luat, căci aceÈ™tia vor fi viitori locuitori ai MaramureÈ™ului». (De pe site-ul «Ukrainski Karpaty».). ÃŽn anul 1977, prof. dr. Ion ReboÈ™apcă, împreună cu câțiva studenÈ›i din comuna Rona de Sus, È™i anume Irina PetreÈ›chi, Mariana Grijac, Viorica Magas È™i Paul Romaniuc, cu ocazia culegerii materialelor pentru întocmirea unui glosar dialectal din localitate, au consemnat, de la Lauriuc Ivan, în vârstă de 78 de ani, următoarea relatare: «O să vă spun cum a apărut Rona de Sus. Rona de Sus a apărut astfel: cred că nu toÈ›i locuitorii ei sunt rusini, nu toÈ›i sunt rusnaci, mai sunt È™i ruÈ™i, slovaci, valahi È™i nemÈ›i, dar cum oamenii se înmulÈ›esc È™i se amestecă între ei, până la urmă, uită care cum e. Dacă s-a născut aici, toată lumea îl È™tie că e din Rona de Sus. AÈ™ezarea are vreo È™asesuteÈ™aizeci de ani. CoÈ™tiuiul e mai vechi. Nu era nici Sighetu când era CoÈ™tiuiul, deoarece avea ocne de sare. Primul, care a venit È™i s-a stabilit aici, a fost Mihai Parion. Asta am citit în istorie. Astăzi nu mai există asemenea nume în Rona, în Petrova, da, dar la noi în Rona nu. ÃŽnainte locuiau alÈ›i oameni în Rona, a mai rămas unul dintre ei Klepa (Клипа). Pe urmă, au venit oameni din Ucraina, din Polonia, slovaci È™i nemÈ›i, care i-au alungat pe cei ce locuiau aici. A rămas doar unul, OstaÈ™ciuc. L-au denumit aÈ™a, deoarece a rămas (în lb. ucr. – cel rămas), s-a ascuns sub podul de lângă Laia, când noii veniÈ›i îi alungau din sat. Dar nu mai e nici numele de OstaÈ™ciuc în Rona, È™i nici Klepa nu mai e. Familii de ucraineni (ruski) sunt familiile Prodaniuc, Popovici, Hera, Grijac. Iar cele, de origini nemÈ›eÈ™ti sunt Fangli, Frint È™i Sender. Cât despre familia Cramar, nu aÈ™ putea să vă spun dacă sunt ucraineni sau slovaci, iar cei din familia Bobota sunt slovaci. Au intrat în timpul foametei câțiva băieÈ›i È™i au rămas aici. Iar cei din familia Mihnea sunt români, la fel ca È™i familiile Ardelean, Vancea È™i Pop. Sunt mai multe familii de ucraineni È™i români, iar slovaci, nemÈ›i, maghiari È™i de alte naÈ›ionalități sunt mai puÈ›ini. Dar nu a făcut nimeni niciodată vreo diferență că ăla e aÈ™a sau aÈ™a. Există niÈ™te familii care au porecle È™i atât, cum ar fi porecla de Boiciuc, care au venit din Bucovina. Li se spunea boiky, mai erau unii care au venit din Colomeia. Pe aceÈ™tia îi numeau poliaky. ÃŽn anii de demult, aÈ™a cum s-a povestit din moÈ™i strămoÈ™i, satul era aÈ™ezat pe vârfurile dealurilor, È™i era compus din vreo 140 de case, aÈ™ezate pe dealuri È™i prin lazuri. Pe dealul Dubruka (în lb. ucr. pădure de stejar – Dibrova), se mai găsesc È™i acum cioturi de stejari, groÈ™i de 70-80 de cm. dar s-au găsit È™i fundamente de case. Iar pe dealul Horb s-a găsit chiar È™i un zid» («Glosar dialectal ucrainean din comuna Rona de Sus (MaramureÈ™)», Universitatea din BucureÈ™t,i Facultatea de limbi slave, Catedra de filologie slavă, BucureÈ™ti, 1977). Desigur, legende ar mai fi destule. Nu le vom relata pe toate aici, deoarece, în primul rând, sunt foarte asemănătoare între ele, iar în al doilea rând, să nu uităm că legendele sunt doar legende, ce-i drept cu un sâmbure de adevăr, sunt ele frumoase, dar totuÈ™i aparÈ›in, folclorului, iar noi, în continuarea lucrări noastre, ne vom baza, evident, pe date È™i documente istorice. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy