agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2004-03-01 | [This text should be read in romana] | Submited by Bogdan Gagu
Este probabil că nu se înțelege nimic esențial din cultura europeană dacă nu se ține seamă de raportul ei cu natura. Toate mitologiile par a pleca de la natură și varietatea ei. Mitologia — spunea un mare european, Fr. Schlegel (în „discuția despre proză“), unul care totuși părea să ignore, în ceasul acela, noutatea culturii europene — este „o expresie hieroglifică a naturii înconjurătoare“. Dar mitologia europeană nu este așa. Ea se naște nu în fața diversității naturii, ci dintr o legendă unică. Pe cînd celelalte pun în legendă, în basm și poezie o varietate de fenomene naturale, mitologia europeană pleacă de la o unitate ce se diversifică. Pentru ideea de „unitate sintetică“, pusă în joc de Kant mai tîrziu, exemplul acesta al unei întregi culturi (căci prin miturile ei, la început religioase și la capăt științifice, cultura europeană este întreagă desfășurarea unei mitologii), așadar exemplul unei unități sintetice manifestate istoric, ar trebui să fie cel mai izbitor. Nu se ține îndeajuns seama de el, în filozofia istoriei și a culturii. Dar el este tocmai expresia noutății radicale aduse de cultura europeană.
Din ce uimitoare singularitate — un copil născut în iesle — izvorăște prima jumătate a culturii europene: BizanÈ›ul întreg, cu luptele sale de idei, ca È™i cu operele sale de artă; apoi arta europeană din Vest, preluată din BizanÈ›, în pictură, de către Duccio di Buoninsegna È™i Giotto, preluată în mozaicurile din Ravenna È™i arhitectura acesteia, din care se inspiră creatorii capelei din Aachen ul lui Carol cel Mare; preluată la San Marco din VeneÈ›ia; apoi catedralele, marile rătăciri provensale, cultul femeii, poezia medievală, ordinele cavalereÈ™ti care aveau să brăzdeze în lung È™i lat istoria, în sfîrÈ™it muzica polifonică È™i pictura RenaÈ™terii, totul rămîne de neînÈ›eles fără legenda copilului născut în iesle. Invidiem cei 1500 de ani (cam cît a durat oracolul de la Delfi) de cultură greacă. Dar să fie cei 1500 de ani de cultură europeană, de la începuturile ei È™i pînă astăzi, sub nivelul celor ai antichității clasice? Să se înceapă, atunci, comparaÈ›ia cu tot ce pare mai cuceritor la cei vechi; tocmai imaginaÈ›ia creatoare de mituri. Grecii aveau nevoie de spectacolul întregii naturi spre a È™i plăsmui legendele: de Chaos È™i Noaptea lui Hesiod, de Chronos, de soare È™i lună, pînă È™i de boschetele pădurilor È™i de rîul Scamandru. ImaginaÈ›ia lor e bogată din bogăția naturii È™i a fenomenelor naturale. Este o minunată imaginaÈ›ie a prilejurilor gata date, una graÈ›ios somnolentă, relaxată, adînc superficială, cum avea să sugereze Nietzsche; este o blîndă mîngîiere È™i învăluire cu visul a unei lumi, pe care anticul o lăsa acolo unde o găsise. Nimic uimitor în imaginaÈ›ia sa — în timp ce dincoace, în mitologia europeană, totul te uimeÈ™te, cu numele È™i chipul nou pe care îl capătă lucrurile, dar pînă la urmă cu supranatura È™i suprarealismul ce vin să înlocuiască făpturile È™i întîmplările date cu alte făpturi È™i alte întîmplări, văzute cu ochiul interior. ImaginaÈ›ia nu mai este acum relaxată È™i nu pîlpîie doar din cînd în cînd, ci este o adevărată vîlvătaie. Să se ia, pe de altă parte, gîndirea speculativă. Chiar dacă în prima jumătate a culturii europene nu apare o filozofie de nivelul celei greceÈ™ti — abia prin Kant È™i urmaÈ™ii săi putîndu se face o confruntare de la egal la egal —, se întîmplă în favoarea gîndirii europene ceva de care, iarăși, nu È›inem îndeajuns seama cînd admirăm fără rezerve pe greci. Filozofia lor este întreprinsă împotriva mitologiei proprii, pe cînd cea europeană se aÈ™ază în prelungirea ei. Pentru ca Thales să poată afirma că totul e apă, Pythagoras că e număr, Anaximenes că e aer È™i Heraclit că e foc, sau logos, sau conflict, ei trebuiau să conteste, direct ori indirect, mitologia lor, peste care aduceau suveran pustiul gîndului unic, sau măcar monotonia gîndului în genere. La fel cum agricultura, venită peste natura sălbatică a culegătorului È™i vînătorului, avea să producă un prim dezechilibru ecologic pe Terra, față de care dezechilibrul adus de industrie ar putea fi mai puÈ›in pustiitor, în măsura în care e revocabil sau controlabil, tot astfel gîndirea filozofică vine la greci să tulbure echilibrul „ecologic“ al cugetelor È™i al simÈ›irii, tinzînd să grădinărească realitatea, de la ultima boltă cerească, a stelelor fixe, pînă la rătăcirile sufletului, ale cetății, ale gîndului, ale cunoaÈ™terii È™i ale credinÈ›elor. Nu numai sofiÈ™tii, cu dezordinea provocator adusă de ei, au generat prin reacÈ›ie — cel puÈ›in în ceasul socratic — filozofia, ci mai ales haosul blînd al mitologiei, împotriva căreia se ridica acum, cu setea de instaurare a ordinii, reflexiunea filozofică. Iar ca È™i astăzi, natura È™i ceva din gîndirea naturală rezistă, ba chiar încearcă să se răzbune: la noi, cu amenințările ecologice bine cunoscute, la greci pe planul gîndirii (unde înfrînseră imaginaÈ›ia prea liberă, dar prin prea multă armonie), o dată cu apariÈ›ia iraÈ›ionalului È™i cu enigma infinitului. Trebuia filozofat împotriva spiritului mitologic, È™i totuÈ™i nu se putea depăși un fel de „etică“ a lui. La Anaximandros apare DÃke, justiÈ›ia nivelatoare a tuturor exceselor. Va trebui deci înregistrat ca o radicală noutate faptul că în cultura europeană gîndirea nu se ridică împotriva mitologiei proprii, ci este în consonanță cu ea. Totul capătă înÈ›eles, din clipa cînd iei în considerare raportul inedit al mitologiei respective cu natura. Supranaturalul legendei unice, „reducerea“ naturii È™i depășirea de către om a suveranității acesteia duc la cu totul altă mitologie decît cele cunoscute. Nu numai că a noastră se constituie fără natură È™i dincolo de a fi „expresia hieroglifică a naturii înconjurătoare“, dar omul chiar răstoarnă raportul cu ea, potrivit doctrinei aceleiaÈ™i legende unice, făcînd ca natura însăși să fie „căzută“ o dată cu propria sa cădere. Omul, în orice caz, nu mai este cel „natural“. O spune lămurit un gînditor rămas în lumea secunzilor, dar adînc, de la începutul veacului, anume Heinz Heimsoeth (în cap. al III lea din Die sechs grossen Themen der abendländischen Metaphysik). Pentru antici, scria el, sufletul era o parte din cosmos, a naturii. Magnetul avea suflet.Chiar la Platon, adăuga el, sufletul nu era subiectivitate È™i nu e opus lumii externe.Psihologia lui Aristotel era fizical biologică. Abia conÈ™tiinÈ›a, la stoici, deschide către ceva nou. ÃŽn schimb, modernitatea scoate cu totul sufletul din contextul naturii, iar Augustin este cu adevărat primul modern — își încheie Heimsoeth reflexiunea istorică. Poate că aÈ™a, cu suprarealismul modernității, trebuie înÈ›eles È™i BizanÈ›ul, care, prin luptele sale de idei, credea că poate consolida credinÈ›a, cînd în fapt slujea gîndirea speculativă a filozofiei. Cu prima ei filozofie — care nu este È™i cea a Evului Mediu occidental, prea tributar unei Antichități prost cunoscute de el — cultura europeană se dovedea aliată, iar nu ostilă, ca la greci, cu propria ei mitologie. ÃŽn spiritul acesta al creaÈ›iilor desprinse de gîndirea naturală È™i de natură se va dezvolta, în al treilea rînd — după imaginaÈ›ia creatoare de mituri È™i după gîndirea speculativă —, arta primei jumătăți a culturii europene. Este o întrebare cît „mimesis“ există într o astfel de artă, în care natura geologică È™i cea vegetală nu apar decît ca un stîngaci fundal, la început, iar cea animală e transfigurată de om È™i omul de expresivitatea unei hieroglife a transcendenÈ›ei. Oricum ar fi, arta modernității începătoare trimite permanent spre altceva. Templul era încă un lăcaÈ™ în care cobora zeul; catedrala e unul prin care aspiră să urce omul. Iar artele caracteristice creatorului european, alături de cele ale cuvîntului, vor fi cele care „urcă“, muzica È™i pictura, cum de atîtea ori s a spus, nicidecum sculptura È™i prea puÈ›in arhitectura. Dacă nu È™tim ce putea fi pictura la greci È™i în ce măsură ea trimitea dincolo de „mimesis“, din reuÈ™ita căruia anticii își făceau o glorie (È™tiind în schimb ceva supărător pentru imaginea noastră despre ei, anume faptul că statuile lor erau pictate), în schimb ne dăm seama limpede cît de nouă, de neaÈ™teptată, de „nefirească“ este apariÈ›ia muzicii polifonice. Nimic din natură n a supravieÈ›uit într o asemenea muzică, nici măcar armonia, presupusă de antic, a sferelor cereÈ™ti. Pe de altă parte se iveÈ™te, în această artă suprarealistă prin excelență (È™i comparabilă doar cu matematicile, care È™i ele operează dincolo È™i dincoace de realitate, fiind astfel deopotrivă semnificative pentru europenism), un surprinzător exemplu de Unu divers în mic: contrapunctul ca È™i canonul muzical. „A doua sau a treia voce reproduce o temă deja enunÈ›ată de prima voce“, spune Combarieu (în Histoire de la musique, vol. I, p. 367), aÈ™a cum canonul muzical în genere presupune o singură temă cîntată împotriva ei însăși. Regulile formale ce vor fi astfel puse în joc nu fac decît să ducă în diversitate o unitate originară, astfel încît acelaÈ™i istoric al muzicii (op. cit., p. 4l2) poate vorbi de legi intrinsece muzicii È™i care, printr un fel de „autogeneză“, fără recurs la sentiment, trebuie să ajungă la dezvoltările de care ea, muzica, e susceptibilă. O temă fundamentală, tratată în chip savant, este de ajuns. Chiar dacă nu toată muzica polifonică încape aici, apare ceva hotărîtor pentru destinul artei celei noi din cultura europeană. De autogeneză nu puteau vorbi nicăieri anticii. Modernii o pun în joc peste tot. Ei nu dispun de o natură din care să se inspire È™i de învăluirea căreia să se simtă cuprinÈ™i. Nu redau lumea, ci dau ei lumi, în domeniile unde sînt liberi să fabuleze, ca în muzică ori matematici, iar cînd se apleacă asupra domeniilor date, din sînul realității, ei găsesc acolo legi despre care, ca astăzi, nu mai È™tii bine, pînă la urmă, dacă sînt ale lucrurilor sau ale împletirii subiectului cunoscător cu lucrurile. O singură încercare sau una din puÈ›inele încercări de a regăsi natura È™i realitatea ei s a putut înscrie în cultura europeană, dar È™i ea ca o excepÈ›ie: viziunea lui Francisc din Assisi. El vorbea despre fratele Soare È™i sora Lună, predica la păsărele È™i accepta cu adevărat sacralitatea naturii. AÈ™a era sortit el să È™i rămînă în sînul lumii noastre culturale. Dar, de ce nu s ar spune? el venera natura poate pentru că nu era mare È™tiutor în cele ale teologiei, întocmai lui IgnaÈ›iu de Loyola, fostul militar, care, lipsit fiind de o pregătire teoretică deosebită, avea să fie un geniu al organizării practice. Astfel cele două mari ordine medievale, franciscanismul È™i Ordinul iezuiÈ›ilor, se nășteau, s ar zice, dintr o carență a întemeietorilor. Din franciscanism, de altfel, nu adorarea naturii avea să supravieÈ›uiască, dată fiind mentalitatea europeană, ci juruinÈ›a sărăciei, pe cît putea fi activă È™i ea în veac. Iar în Francisc însuÈ™i, la sfîrÈ™itul vieÈ›ii, apărea ceva de om al lumii celei noi, dacă nu un refuz al naturii, cel puÈ›in o afirmare a persoanei umane chiar în ipostaza ei trupească, de vreme ce poetul florilor È™i al înfrățirii cu natura avea să se căiască pentru excesele practicate în viață È™i să regrete că „și a jignit fratele trup“. * Acum putem întîmpina, cu alt înÈ›eles decît cel curent, partea a doua a culturii europene. Ea este înfățiÈ™ată, cu È™tiinÈ›ele, filozofia È™i luminile ei, ca total opusă, în literă È™i spirit, părÈ›ii întîi. Dar pînă È™i unii istorici ai È™tiinÈ›elor au făcut observaÈ›ia că mentalitatea È™tiinÈ›ifică nu putea apărea decît în climatul creat de o anumită mitologie. Iar cîțiva istorici ai filozofiei È™i filozofi ai culturii au È™tiut să arate că atitudinea total nouă față de natură este cea care a eliberat inteligenÈ›a investigatoare în È™tiinÈ›e È™i subiectul cunoscător în filozofie. Abia a doua parte a culturii noastre, de la RenaÈ™tere È™i pînă astăzi, se adîncea, peste tot detaÈ™at, în cercetarea naturii, pe care o punea sub lunetă, o trecea în experiment È™i o spectraliza în laborator, tocmai pentru că, potrivit mitologiei europene, natura e decăzută din sacralitate. ÃŽn principiu, È™tiinÈ›ele noastre ar fi putut să apară, măcar parÈ›ial, în lumea egipteană, sau în cele apropiat È™i îndepărtat orientale. N au apărut acolo, pentru că mitologiile lor le împiedicau să facă explorări în suprareal È™i în subreal. Astfel își făceau apariÈ›ia în Europa sistemele de valori autonome, la început valorile artistice È™i È™tiinÈ›ifice îndată după sistemul religios. Va urma primatul valorilor filozofice, istorico politice, în fine tehnice, practicate pentru ele însele, ca È™i primele, È™i aparent opuse, dar în fapt solidare cu el, ca fond È™i structură. Dar toate vor fi în expansiune. Toate au apetenÈ›a infinitului, care nu este al naturii. Căci dacă ar trebui să rezumăm noutatea europeană, față de lumea greacă È™i alte lumi, atunci s ar putea spune că ea È›ine de înÈ›elesul ce se dă infinitului. Pentru antici sau alte culturi finitul (cum e cel al naturii percepute) este raÈ›ional iar infinitul e iraÈ›ional. Pentru european va fi invers: infinitul este cel care se dovedeÈ™te raÈ›ional, fiindcă are o regulă de formare. (Cum spune Pavel Florenski: RaÈ›iunea e posibilă dacă infinitul actual este dat.) De aceea în lumea noastră tot ce e bun are un sens de infinitudine — după cum tot ce e rău cade sub infinitudinea, de rîndul acesta proastă, a lui „încă ceva È™i încă ceva“. Căci tot ce e rău este într o limitaÈ›ie ce se reia ca tristă limitaÈ›ie, pe cînd ce este bun intră — ca în nici o altă cultură — în limitaÈ›ia ce nu limitează, ca în legenda copilului născut în iesle. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy