agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-06-10 | [This text should be read in romana] | Ingeniosul boier al minÈ›ii Mircea Horia Simionescu m-a învățat să visez cărÈ›i în trenuri sărăcăcioase, cu umblet temperat continental, dinspre BucureÈ™ti spre Titu, TârgoviÈ™te sau PiteÈ™ti. De aceea, cărÈ›ile nescrise îmi par perfecte, iar cele necitite, niÈ™te frumoase străine. Nu, nu mi se mai pare ciudat să comenteze un critic sau un promoter sau un consumator o carte necitită, pentru că, abătându-mă de la trebi È™i de la programul meu literar, scriind prin 2007 popularul studiu de fezabilitate "Kitsch orbitor È™i geniu înaripat: Nobelul românului Cărtărescu", eu m-am confruntat cu imprevizibilul de situaÈ›ie că mulÈ›i amici își închelbăraseră o impresie definitivă despre capodopera "Orbitor" numai sub influenÈ›a fluxului publicitar copleÈ™itor din acel an prosper, canonic, alÈ›ii cumpăraseră cartea, o începuseră È™i o abandonaseră, păstrând-o "puntu mai tâ'ziu", iar cei mai răi o frunzăriseră neglijent, nu puteam înlănÈ›ui un dialog cu ei, scriseseră elogios despre ea È™i se mult minunau când le subliniam rarele derapaje la cutare sau cutare pagină, mai toate È›inând de un postromânism regretabil, dar care parcă o înfrumuseÈ›au la extrem, cum se întâmplă È™i cu legendele din trena femeilor fatale. Când vezi intelectuali români că se unesc, într-o lucrare comună, parcă-È›i saltă È™i acum inima de bucurie. Evenimentul spiritual "Idolii forului" se autorezumă pe exemplarul său site Idolii (http://idolii.com/), ca fiind "răspunsul colectiv al unui număr de specialiÈ™ti în domeniile social, politic, literar È™i filosofic la două întrebări fundamentale despre societatea în care trăim. Prima întrebare este dacă ideea de intelectual public, enciclopedic, fără o specializare dată, este perimată? Cea de-a doua este dacă fascinaÈ›ia publică față de ideea de intelectual "enciclopedic" amator poate amâna, într-o măsură, remodernizarea estului Europei È™i al României? (...) Pe scurt, "elitele" pun în umbră clasa de mijloc a spiritului È™i blochează modernizarea societății." ÃŽn calitatea mea de specialist, de specialist în cărtărescologie (în corespondenÈ›a ce am primit aÈ™a mi s-a zis, că asta sunt eu: întâiul cărtărescolog român!), È›in să menÈ›ionez din capul locului că o capodoperă ca "Orbitor", recunoscută internaÈ›ional, nu poate fi savurată fără a păcătui tocmai prin mai sus combătutul enciclopedism, ea nefiind, È™i nici nu putea fi altceva, decât tocmai expresia condensată spiritual a epocii intelectuale româneÈ™ti postbolÈ™evice enciclopedic în care a fost scrisă! AÈ™ adăuga că unele subtilități de scriitură vizionară cer cititorului de-a dreptul geniu înaripat, măcar unul sintetic, aÈ™a că nu-mi place deloc, că după ce la 5 martie 1998 mai mulÈ›i megaintelectuali s-au unit împotriva mitului eminescian, alÈ›ii, cărora aparÈ›ine viitorul, contributorii cărÈ›ii "Idolii forului", generalizează, par a nu se împăca deloc cu însuÈ™i conceptul de geniu! Nu e momentul! Dintre cititorii "Orbitorului", numai vreun dobitoc, deobicei nedecident din fericire, s-ar putea preta la a echivala automat cu genialitatea enciclopedismul, uneori amator, È™i un asemenea specimen nici nu va putea citi din scoarță în scoarță, È™i aprecia, un studiu colectiv de grea densitate ca "Idolii forului". ÃŽn schimb, faptul că la noi în RO specialiÈ™tii sunt descurajaÈ›i să devină factori activi în viaÈ›a socială e adevărat, dar firava ceată de megaintelectuali nu are atâta putere È™i în nici un caz nu È™i-a dorit vreodată a se abate de la esenÈ›a misiunii Școlii de cadre de la PăltiniÈ™ – specializare la nivel occidental, excelenÈ›a în toate. Vinovată de ignorarea specialiÈ™tilor e numai cârdășia dintre burghezia de merit (câtă există) È™i cleptocraÈ›ie (câtă a rămas È™i se reînnoieÈ™te continuu), scopul asocierii fiind facilitarea obÈ›inerii pe căi inavuabile a profitului, iară nu prin pura È™i naturala exploatare a omului de către om, care È›i-ar cere firesc o forță de muncă înalt calificată, deci specialiÈ™ti, deci un învățământ performant, deci cadre didactice onorate È™i plătite ca în Finlanda, deci în Finlanda. Bine era, ca dezbatere publică, dacă tema "Idolii forului" demara imediat după ce s-a vorbit electoral de 15 000 de specialiÈ™ti, încă din 1997, mai bine zis de când s-a tradus la noi "Pavilionul CanceroÈ™ilor" È™i criticii sau măcar promoterii aveau datoria de a explica la popor cam la ce se referă Soljenițîn în finalul cărÈ›ii sale nobelizate, cum e cu socialismul moral È™i cu idolii lui Bacon. Dar despre Soljenițîn publicului larg nu i se spune azi în multă presă decât că fu un dizident cu orizont limitat, care nu s-a adaptat la democraÈ›ie, ajungând un intelectual de-al lui Putin È™i un antisemit, un fel de Paul Goma. Nici megaintelectualii, nici experÈ›ii nu au organizat, după desfiinÈ›area cenzurii, ca recuperatori, mese rotunde, simpozioane, workshopuri, numere tematice ale publicaÈ›iilor lor spirituale, editarea de exegeze pentru Luminarea Poporului despre existenÈ›a acestui geniu rus, de adăugat în raft la Tolstoi È™i Dostoievski, dacă meritele sale în destrămarea imperialismului sovietic nu mai contează în secolul XXI, Secolul Ingratitudinii. De notat aici coincidenÈ›a că oroarea pre-postmodernă de vanitatea enciclopedismului a exprimat-o memorabil Eugen Simion în multcititul "Jurnal parizian" în chiar Anul Paul Goma 1977! Deci povestea e veche È™i, pe lângă combaterea fetiÈ™ismului enciclopedismului, cartea "Idolii forului" ar putea dezobiÈ™nui viaÈ›a noastră spirituală de conspiraÈ›iile tăcerii. Critica Autoelitei, o critică devastatoare, dură È™i mai ales permanentă, ne vom aminti uimiÈ›i că se exercită de vreo douăzeci-treizeci de ani de către acelaÈ™i Paul Goma, ale cărui cărÈ›i È™i jurnale, accesibile oricui online pe site-ul său liber francez, nu sunt dezbătute în presa ori blogosfera literară È™i spirituală mai deloc, fie pentru a face plăcere liderului liberal al scriitorilor, care È™i-a luat de mult adio de la parizianul de aniversat la 75 de ani în 2010, fie pentru că e foarte comod a extinde enorm eticheta antisemit, pe un întreg imens discurs, ale cărui obiecÈ›ii tăioase, contra intelectualului public, enciclopedic, amator, ar da multora de gândit tocmai prin apropierea lor de ce demonstrează în termeni de specialitate cei 15 autori ai cărÈ›ii „Idolii forului". Nimeni nu a criticat din capul locului È™i cu mai multă virulență decât Paul Goma pe intelectualii lui Băsescu, inclusiv pe universitarul Boc È™i pe enciclopediÈ™tii amatori din guvern, È™i e mare păcat că vajnicul basarabean nu a fost solicitat să prefaÈ›eze "Idolii forului". Și e de învățat de la Paul Goma a preciza franc, nominal, pe cine critici, adică înjuri, deoarece atuncea când te referi la "intelectual public, enciclopedic, amator", se pot simÈ›i mai mulÈ›i cu musca publicului È›intă pe căciulă. De pe exemplarul site "Idolii", nu poÈ›i însă deocamdată recenza ca adresanÈ›i decât pe Gabriel Liiceanu, Andrei PleÈ™u È™i Horia Roman Patapievici, eventual pe Dan Puric È™i, poate, pe Traian Ungureanu. Vladimir Tismăneanu e ocolit expré, lui Mircea MihăieÈ™ de la ICR È™i România literară pare că i s-a luat frica de la pamfletul anti-Diasporă Oierii minÈ›ii, Nicolae Manolescu e uitat ca politician de mare influență civică È™i liberală, iar Mircea Cărtărescu este din capul locului amnistiat pentru editorialele sale politic-băsesciene sadea, în conformitate, cred eu, cu chemarea mea la a se face totul de către toÈ›i pentru binele Literelor româneÈ™ti, valorificându-se acum È™ansa Nobelului adusă României de capodopera "Orbitor", recunoscută pe plan internaÈ›ional. Poate că, dintre coautori, dl Adrian Gavrilescu, care a îndrăznit să scrie volumul "Noii PrecupeÈ›i" despre nepotismul È™i corupÈ›ia mediului academic, ar fi trebuit să fi fost însărcinat să alcătuiască cea mai sugestivă anexă a cărÈ›ii "Idolii forului", un fel de Organigramă, uÈ™or de întocmit în Microsoft World, care să reliefeze relaÈ›iile clientelare, de amiciÈ›ie, de admiraÈ›ie È™i chiar de rudenie sau cuplărai (citându-se enciclopedica noastră presă cancanieră), care leagă într-un tot unitar un fel de cripto-nomenclatură disipată păienjeniÈ™ È™i lăturiÈ™ în România Literară, Dilema, Adevărul, 22, Observatorul Cultural, Evenimentul Zilei, TVR, România Radio È™i alÈ›i vectori mediatici, plus instituÈ›ii spirituale ca Filologia, Institutul Cultural Român, Humanitasul (È™i alte edituri), Ministerul Culturii, Colegiul Noua Europă, juriile pentru Premii ale Uniunii Scriitorilor sau pentru selectarea traducerilor finanÈ›ate de ICR, cu ecouri bine controlate în blogosferă, încât se pot organiza cu eficiență, deopotrivă, umflarea importanÈ›ei unui autor prieten sau, cu un profesionalism de invidiat, conspiraÈ›ia tăcerii asupra altuia, duÈ™man. Această onoare de prefaÈ›ator al cărÈ›ii "Idolii forului" a revenit profesorului de la Cluj, analistul politic Michael Shafir, "o autoritate mondială în politologia estului european, analizele sale pentru variate think tank-uri americane È™i articolele sale È™tiinÈ›ifice fiind lecturi obligatorii la Departamentul de Stat american. Observând lumea postcomunistă, el se întreabă, cum a făcut-o È™i cu alte ocazii, dacă intelectualii care au ales să devină "sfetnici" politici, mai ales cei grupaÈ›i azi în jurul preÈ™edintelui Băsescu, mai pot sau mai trebuie să fie È™i critici imparÈ›iali sau inspiraÈ›i de o morală ce trece dincolo de politică?" Despre Mona Momescu aflăm că „și ea porneÈ™te de la constatarea leit-motiv a acestui volum, anume că profilul intelectualului public, enciclopedic, amator, cu nuanÈ›e carismatice, se defineÈ™te prin promovarea „pachetului restauraÈ›ionist" cultural, care identifică È™i promovează perioada interbelică ca un vârf al culturii româneÈ™ti". (Aici disputa venind de la paradoxul că Nostalgia interbelicului Regal nu e nostalgia neîmplinirilor de atunci, de la dictatură la tuberculoză È™i analfabetism, ci ambiÈ›ia, firească pentru orice popor învins într-un război mondial, de a relua firul istoric de acolo de unde, pentru noi, l-a întrerupt, la 26 iunie 1940, invazia bolÈ™evică republicană în Basarabia.) Lui Sorin Adam Matei i se rezumă aprecierea că în RO, "cunoaÈ™terea de tip tradiÈ›ional, scolastică È™i enciclopedică, de sorginte teologală, este în continuare farul intelectualilor publici români. AceÈ™tia resping uneori deschis cunoaÈ™terea modernă, pe care o consideră prea relativistă È™i deschisă la dubiu È™i experimente sociale. (...)Pe scurt, spune Sorin Adam Matei, idealul intelectualului public omiscient, enciclopedic român este în contradicÈ›ie cu spiritul modernității. Intelectualul public enciclopedic român este unul pre- sau paramodern. El se crede inspirat de un ideal moral superior, inaccesibil maselor. Se crede un profet infailibil, de genul teologilor medievali." E uÈ™or de admis, după opinia mea, că sunt vizaÈ›i filozofii Gabriel Liiceanu, Andrei PleÈ™u È™i Horia Roman Patapievici. Dar trebuie observat că Mircea Cărtărescu, deÈ™i recunoscut pe plan internaÈ›ional ca scriitor, nu ca filozof cum era Heidegger, se comportă, în sensul lui Noica, corect eminescian în agonisirea cunoÈ™tinÈ›elor din cele mai variate domenii, iar geniul său înaripat vine de demult, de dinainte de "Levantul", tocmai dintr-un enciclopedism afirmat nu în "Orbitor"-ul recent, ci în poezia începuturilor, anume volumul "Totul" dezvăluind deja unul dintre cei mai informaÈ›i literaÈ›i români ai Epòcii. "Stelu Șerban, politolog È™i analist politic, demontează mitul "vârstei de aur" al perioadei interbelice, arătând cât de departe de idealul unui intelectual modern, activ, pragmatic È™i realist erau personalitățile reprezentative ale acelei epoci, cum ar fi Mircea Eliade. GeneraÈ›ia Criterion a anilor 30 s-a lăsat cuprinsă de febra unui spiritualism utopic, ce a alimentat în parte miÈ™cările totalitare ale timpului È™i a creat premisele intelectuale ale dezastrului politic pe care l-a reprezentat autoritarismul de dreapta al anilor 40. Intelectualii publici contemporani rămân, totuÈ™i, fascinaÈ›i de intelectualul total, interbelic, de genul Eliade, antrenând în acest cult cu nuanÈ›e emoÈ›ionale noi È™i noi generaÈ›ii." ÃŽntrebându-ne din ce îngustă specializare a răsărit acest contributor, aflăm că e din Brăila lui Nae Ionescu, sau a lui Mihail Sebastian, cum vreÈ›i, È™i că are un itinerariu spiritual de enciclopedist tipic: A absolvit pe rând, Facultatea de Mecanică, Institutul Politehnic BucureÈ™ti (1992), Facultatea de ȘtiinÈ›e Politice; studii post universitare, Școala NaÈ›ională de ȘtiinÈ›e Politice È™i Studii Administrative (1995), Facultatea de Filozofie, Universitatea din BucureÈ™ti (1996)! AÈ™a enciclopedism amuzant nu contează, trebuie verificată alarmarea privind "o formulă politică autoritară È™i elitară", mai ales că despre contribuÈ›ia lui Gabriel Andreescu aflăm că "la sfârÈ™itul capitolului cititorul nu poate decât să se întrebe dacă nu cumva derapajul intelectual românesc nu este un indiciu că există în România un pericol de capotaj fundamentalist, pe modelul retro, al ortodoxiei militante a anilor 30". Fără îndoială că acest pericol există! Dar nu pentru că l-ar mai citi cineva pe Eliade după ce l-a desfiinÈ›at dl. Þurcanu, ci fiindcă trendurile social-politice, adică economico-bugetare, sunt către O Nouă RevoluÈ›ie, cleptocraÈ›ia nevoind să cedeze nimic È™i refuzând orice îndreptare, aÈ™a că vremurile cer, imploră un lider È™mecher justiÈ›ialist, care își va face mea culpa pentru excesele antisemite ale Căpitanului, È™i va aduna multă junime È™i multă sărăcime agitând bâta minerească È™i sloganul recuperării averilor inexplicabile sau îndreptând apocaliptic un deget acuzator spre grupul mediatic de unde megaspecialÈ™tii Stelian Tănase È™i Costi Rogozanu lansează fără contenire atacuri păgâne în contra înălțării Catedralei Mântuirii Neamului! La urma urmei, cliÈ™eul "intelectual public, enciclopedic, amator" este ofensator È™i exclude o discuÈ›ie calmă, conÈ›inându-È™i din start, ca în anii cincizecistului democrat Silviu Brucan, condamnarea acuzatului. De către cine? De către "intelectualii specializaÈ›i profesioniÈ™ti", al căror Nomenclator pe probleme cartea nu îl conÈ›ine, exceptând lista autorilor ei. De fapt, este vorba de a critica intelectuali care È™i-au cucerit – prin carismă, operă, cultură È™i atitudini – putere mediatică, niÈ™te cetățeni al căror discurs È™i vot contează. Cu totul, în acest moment, memoria gloatei reÈ›ine pe aceÈ™tia È™apte: Gabriel Liiceanu, Andrei PleÈ™u, Horia Roman Patapievici, Mircea Cărtărescu, Vladimir Tismăneanu, Nicolae Manolescu È™i Dan Puric. Când se anunță o scrisoare civică de protest, ca la jocurile piramidale, se citează cu mare folos autopublicitar dacă au vreunul dintre numele acestora, că È™i-a dat semnătura! AÈ™ prefera pentru ei termenul "megaintelectuali". MenÈ›ionez că Cei È™apte s-au impus nu agitând în chestiunea recuperării Basarabiei sau în revenirea la Monarhie ci măcar printr-un Anticomunism exemplar, care a plăcut multora. A-i critica pe Cei 7 pentru "obsesia comunismului È™i practica autarhică a axiologiei morale", cum face Alexandru Matei, nu e bine nici pentru Cei 15 autori ai cărÈ›ii "Idolii forului", deoarece pot fi bănuiÈ›i că ar lucra pentru candidatul Mircea Geoană, ale cărui legături americane rezultă orbitor din carticica sa electorală. Eroarea Celor È™apte megaintelectuali, în componenÈ›a de atunci, e că de îndată ce au ajuns la o îmbunătățire a situaÈ›iei lor sociale, nu au făcut încă din 1997 o declaraÈ›ie politică È™i spirituală, ca a preÈ™edintelui Emil Constantinescu în 2000, fie că i-a învins Securitatea, fie că s-au plictisit de acÈ›iuni civice, pentru ca STRADA rămasă fără conducători să se orienteze spre alte flamuri, ci dimpotrivă, ei au lăsat să se înÈ›eleagă că se preocupă necontenit mai departe, însă Istoria arată că nu au avut decât intervenÈ›ii sporadice, susceptibile că n-au vizat decât folosul autopublicitar. Din păcate, retrăgându-se prin 1997 din lupta de stradă, de lângă popor, megaintelectualii n-au dat – cu excepÈ›ia lui Mircea Cărtărescu, explicabilă că de fapt el nici nu s-a băgat cu Golanii – opera cu O mare pe care sperau să o scrie È™i Caius Dobrescu are dreptate că, "scutiÈ›i de scrutinul comunității È™tiinÈ›ifice internaÈ›ionale, se scaldă într-un amestec aiuritor de curente È™i teorii, un kitsch pentru intelectuali", nevalidat pe pieÈ›ele de idei ale Occidentului, spre deosebire de cărtărescianul kitsch orbitor, validat până aproape de Nobel, dar Cei 7 nu au murit încă È™i pot să ne mai dea texte valoroase, sau măcar unele nicasiene îndrumări de direcÈ›ie culturală fertilă. Gravă, față de România Mare Regală, este, dar, prăpastia care îi separă pe cărturari de durerile înăbuÈ™ite ale celor mulÈ›i È™i umili. Atât megaintelectualii cât È™i megaspecialiÈ™tii se află atât de sus față de gloată încât nu se mai pot valida decât ei îndeei, după cum se È™i pot încăiera pentru diferite concepte mai speciale, cum ar fi cel de geniu. Poporul se uită ca la comedii. De aici È™i ecuaÈ›ia: megaintelectualii + megaspecialiÈ™tii = Autoelita ÞărăneÈ™te contemplând dând din cap la cearta oamenilor cu carte, nu poÈ›i gândi decât paremiologic, la ciolan, deÈ™i azi acesta e mai mult unul virtual: – Scoală-te tu de la praznic, ca să m-aÈ™ez eu! Iar orășeanul ce a deprins a gândi de pe la conversaÈ›ii televizate, a văzut documentare din jungla planetară È™i a vizionat ecranizarea lui Visconti după Lampedusa, ar putea gândi în semiîntuneric la micuÈ›ii È™acali care smulg cu vitejie prada îngâmfaÈ›ilor gheparzi, sub soarele necruțător al globalizării. Oricum, nu e bine să dai Gloatei ca pe o provocare sarcina de învățare să se ia la trântă cu un sofism precum, ca pe site: – Dacă anticomunismul intelectualilor publici ar fi fost legitim, ar fi trebuit să se manifeste înainte de 1989. Unii cetățeni pot avea nostalgia întoarcerii la acel paradis bolÈ™evic, contemporani cu Paul Goma, Doina Cornea, Dan Petrescu, László Tõkés, Radu Filipescu, să verifice cumu-i cu Cei 7 megaintelectuali, È™i ar defecta pe-acolo! Pedepsindu-i parcă, Istvan Aranyosi "conchide că intelectualii publici nu au activitate în sfera lor de specializare, deci nu pot fi calificaÈ›i drept intelectuali", ceea ce de altfel se confirmă prin faptul că intelectualii-filozofi Andrei PleÈ™u, Gabriel Liiceanu È™i H-R Patapievici nu au recunoaÈ™tere internaÈ›ională, iar pe mine, specialist cărtărescolog, paradoxul ăsta mă obligă să subliniez că ICR a fost oricum subfinanÈ›at pentru a sprijini Nobelul românului Cărtărescu (dovadă că l-au luat nemÈ›ii pentru Herta Muller), iar faptul că în această penurie nu s-au direcÈ›ionat fonduri pentru traducerea È™i promovarea filozofilor români contemporani este lăudabil, este o dovadă de altruism. Profesorului Daniel Barbu i se rezumă ideea că "intelectualii români publici refuză, în parte pentru că nu au apetenÈ›a È™i în parte pentru că nu au nici calificarea intelectuală necesară, să se angajeze în probleme esenÈ›iale ale vieÈ›ii româneÈ™ti contemporane, cum ar fi reforma educaÈ›iei. Unul dintre motivele acestei lipse, dincolo de lipsa de calificare profesională în probleme pedagogice, este incongruenÈ›a unui program naÈ›ional de democratizare a accesului la educaÈ›ie cu ideologia intelectuală dominantă a elitei intelectuale. Aceasta din urma, afirmă Daniel Barbu, are rezerve în ceea ce priveÈ™te posibilitatea È™i necesitatea egalității reale de È™anse în domeniul educaÈ›iei secundare È™i superioare." Gravitatea acuzaÈ›iei de brahmanism aproape că nu interesează, pentru că este evident că nu megaintelectualii plus megaspecialiÈ™tii, adică Autoelita, nici măcar toată intelectualitatea la un loc, nu pot decide în chestiunea oligopedagogiei: a avea un popor needucat, viÈ›ios, incapabil să combată corupÈ›ia, este interesul suprem al cleptocraÈ›iei, care se foloseÈ™te de slăbiciunile statului pentru a-È™i rotunji veniturile. Un învățământ performant nu va aduce românilor, salarizând decent cadrele didactice, decât burghezia de merit, care își va da seama, prin imitaÈ›ie, că numai o forță de muncă înalt calificată poate aduce profit adevărat, de tip occidental. Reamintim că profesorul Daniel Barbu (Cotidianul, 13 noiembrie 2008), a argumentat memorabil inutilitatea Raportului Tismăneanu: era suficient o declaraÈ›ie a preÈ™edintelui, de o pagină, dar "cu valoare de proclamaÈ›ie prin care de la tribuna Parlamentului să condamne atrocitățile comunismului. O mulÈ›ime de lucrări È™tiinÈ›ifice puteau apărea, însoÈ›ind această luare de poziÈ›ie a primului om al țării, purtând semnătura autorilor È™i nu girul unei comisii prezidenÈ›iale". Pe alocuri, descoperim în "Idolii forului" certarea megaintelectualilor pentru aceea că, obsedaÈ›i de anticomunism, ei uită probleme curente, poate mai presante. E nedrept. RevoluÈ›ia de la 1989 este o revoluÈ›ie neterminată. Și la BucureÈ™ti, È™i la ChiÈ™inău! Tocmai din eÈ™ecul reprimării bolÈ™evismului se adapă sufocanta paramodernitate din care vrem să ne emancipăm toÈ›i! Credem că ideea site-ului asociat cărÈ›ii "Idolii forului" È™i în general ambiÈ›ia unei promovări prin mijloace compatibile cu cele euroatlantice, toată campania fiind bine gândită, bine proiectată, bine implementată, vor revoluÈ›iona în scurtă vreme spaÈ›iul public intelectual de la noi, iar fertila cooperare a specialiÈ™tilor din RO cu cei din DRO (Diasporă) va face de asemenea istorie, singura lacună fiind că putea fi cooptat È™i un basarabean, de pildă Alexandru Vakuloski sau, de ce nu, născutul în URSS Vasile Ernu. O imprudență este însă a consolida multimediatic cartea "Idolii forului". Nu mai vorbesc de Dan Puric, care în loc să se facă filozof sau teolog, s-a resemnat să fie regizor È™i actor. Nici de Horia Roman Patapievici cu papion, când uită imprimată pe chip senzaÈ›ia de scârbă față de puÈ›inătatea temei, ba chiar a interlocutorului È™i telespectatorului, sau poate că exprimă involuntar È™ocul inubliabil al martorului la gard, când au urinat imperialii pe destinul de fecală al Neamului Românesc. Amintesc însă că Gabriel Liiceanu È™i Andrei PleÈ™u au excepÈ›ională dotare pentru teatru, pare-se că au È™i crezut în adolescență că aceasta le e ursit să fie în RSR, uriaÈ™i actori. Și poate că părăsind eminescianismul lui Noica, cei doi mari prieteni ar fi interpretat mai bine decât Toma Caragiu si Marin Moraru caragialesca suprem absurdă scenă din "Căldură mare". Oricum, sunt apariÈ›ii convingătoare pe ecran È™i pe audiobook, ne-au obiÈ™nuit cu un anume standard înalt al calității intervenÈ›iei publice. Fanul lor este atunci de-a dreptul oripilat, prin comparaÈ›ie, ascultând pe site-ul Trilulilu interviul domnului Sorin Adam Matei despre Carte, intonaÈ›iile domniei sale părând ale unui atotÈ™tiutor uÈ™or infatuat, un discurs nonverbal secund supunând astfel unui bruiaj teribil ideile cele mai pertinente de suprimare a mitului geniului È™i al enciclopedistului amator, – o totală bizarerie, pentru că în alte înregistrări, ca moderator, acelaÈ™i specialist se comportă absolut normal, neutru, calm. Excelenta pregătire a lansării cărÈ›ii reiese È™i din implicarea Literelor. Un simpozion dedicat cărÈ›ii "Idolii forului" e organizat chiar în bârlogul lupului, la Sala de Consiliu a Facultății de Litere, Universitatea BucureÈ™ti, iar o lansare în provincie, moderată de optzecistul disident Alexandru MuÈ™ina, aflăm că e cosponsorizată de Facultatea de Litere din BraÈ™ov. Evident ne întrebăm dacă Mircea Cărtărescu va fi cruÈ›at la Litere, ca intelectual băsescian È™i mai ales ca editorialist politic sadea, atât la Jurnalul NaÈ›ional cât È™i la Evenimentul Zilei, unde efectuează analize complexe după toate regulile gazetăriei, nu proză politică eminesciană. Am prefera, repet, să nu se submineze actualele È™anse Nobel ale literaturii române. La sfârÈ™itul lecturii rezumării ei pe site, tot nu pricep de ce cartea "Idolii forului" nu a apărut în toamna lui 2009, când acest eveniment editorial ar fi cutremurat conÈ™tiinÈ›ele, înclinând balanÈ›a electorală, căreia puÈ›in îi lipsea, spre trioul Geoană-Antonescu-Johannis, în detrimentul tandemului Băsescu-Boc, care tăcând ei despre Criză, au agravat-o, È™i azi se pune moraliceÈ™te pentru megaintelectualii angajaÈ›i È™i pentru megaspecialiÈ™tii neutri chestiunea ilegitimității unui preÈ™edinte a cărui poveste de succes e că a biruit tocmai prin stratagema de a mărturisi strâmb, omițând să spună electoratului tot ce È™tie È™i favorizând, în paguba democraÈ›iei, aberaÈ›ia de a se dezbate electoral despre cai verzi pe pereÈ›i, fără nici o legătură cu purceaua moartă din coteÈ› È™i strategiile româneÈ™ti anticriză! Astăzi periculozitatea demersului publicării cărÈ›ii "Idolii forului" e nulă È™i tocmai de aceea ea nu trebuie să lipsească chiar din rafturile celor ce È›in mai mult cu megaintelectualii enciclopediÈ™ti decât cu megaspecialiÈ™tii È™i clasa de mijloc a spiritului. Deocamdată, Gabriel Liiceanu, Andrei PleÈ™u, Horia Roman Patapievici, Mircea Cărtărescu, Vladimir Tismăneanu, Nicolae Manolescu È™i Dan Puric sunt unicate È™i alungarea lor din viaÈ›a publică È™i de pe poziÈ›iile instituÈ›ionale ar duce mai departe, pentru statutul intelectualului în România noastră incultă, spre haosul catastrofelor, efectele funeste pe care le-a avut asasinarea mitului eminescian la 5 martie 1998. Să ne amintim că, odată demolat mitul eminescian, scriitorul român n-a mai contat în tele-cetate, iar uniunea de creaÈ›ie È™i-a pierdut până È™i sediul. Vasăzică spaÈ›iul public spiritual s-ar pustii complet sau s-ar popula cu fantomele lui Oreste, dacă Cei 7 ar fi desfiinÈ›aÈ›i de către Cei 15. Cu certitudine absolută, în locul dlui Horia Roman Patapievici la ICR nu va veni tot un fizician encicloped (cu ajutorul lui Dumnezeu, dl. Gabriel Andreescu bunăoară), ci vreun antibăsescian colecÈ›ionar de artă, nominalizat de noul È™ef Victor Ponta, sau vreun alt specialist desemnat dintre analiÈ™tii patetici de pe Antena 3. Mai trist fiind paradoxul că, prin jocul audienÈ›elor tv, această trimitere în umbră a megaintelectualului de către specialist s-a È™i realizat. Rareori i-am mai văzut pe Cei 7 megaintelectuali, în ultimii zece ani, invitaÈ›i È™i consultaÈ›i pe micul ecran în legătură cu neacazurile cotidiene. Astăzi, vocea GDS-22 a societății civile în conÈ™tiinÈ›a tele-electoratului este mai degrabă doamna Andreea Pora, o specialistă cum odinioară bătăioasa doamnă Gabriela AdameÈ™teanu, iară nu un megaintelectual, cum erau cei ce conduceau societatea civilă È™i STRADA până prin 1997. Cartea "Idolii forului" reÈ›inem în cele din urmă de pe site că pune cu talent didactic de invidiat întrebările tipic euristice cincizecist brucaniene: Care trebuie să fie relaÈ›ia în dialogul de idei dintre intelectualii specializaÈ›i profesioniÈ™ti È™i cei enciclopedici amatori? Ale cui idei trebuie să fie auzite mai întâi în dialogul public? Iar răspunsul norodului truditor cu braÈ›ele sau cu mintea nu poate fi decât: noi trebuie să consultăm mai întâi nu pe intelectualii enciclopedici amatori, adică pe „megaintelectuali", ci pe intelectualii specializaÈ›i profesioniÈ™ti, adică pe "megaspecialiÈ™ti". Bizar e că Cei 15 „megaspecialiÈ™ti" care prin cărÈ›i ca "Boierii minÈ›ii", "Idolii forului" sau "Republica absentă" È™ubrezesc poziÈ›iile Celor 7 "megaintelectuali" nu prea au poziÈ›ii diferite de aceÈ™ti în Problemele de Bază ale Românilor: – recuperarea Basarabiei după modelul german; – revenirea la Monarhie după modelul spaniol; – reprimarea comunismului după modelul polonez; – reducerea printr-o nouă filozofie bugetară a reducerii veniturilor È™omerilor, bugetarilor È™i pensionarilor cu 15-25 %, căci s-ar diminua consumul bunurilor culturale tocmai segmentelor sociale care au mai mult timp liber pentru a se autoinstrui. La urma urmei, ce avem noi de făcut aici, pe această galeră cu tricolor? Reluarea paÈ™nică a istoriei de unde s-a întrerupt, la 26 iunie 1940, prin agresiunea sovietică! Modernizarea ca occidentalizare, dacă resuscitam cât se putea din România Regală Mare, venea atunci de la sine, cum am importat laptopul, mobilul, shaorma È™i maneaua. Dar acum ne copleÈ™esc, pe toÈ›i cititorii de bine È™i buni români scriitori, megaintelectuali sau megaspecialiÈ™ti, uriaÈ™e, varii urgenÈ›e, atâtea facilități È™i servicii, însăși Infrastructura Intelectuală a se construi, înfiinÈ›a sau implementa, cum ar fi: Luminarea Poporului, Institutul pentru Valorificarea Operelor Abandonate sau Refuzate (IVOAR) din Parcul Carol, AgenÈ›ia Pentru Asigurarea Calității Atitudinilor (APACA) de pe Calea Victoriei, Institutul pentru Semnalarea È™i Monitorizarea Antiromânismului (ISMAR) – capodoperă de arhitectură din luxoasa Băneasa È™i filială ICR, Instituirea Congresului Intelectualilor È™i a Paradisului Melomanilor pe banii cleptocraÈ›iei, PreeminenÈ›a TVR asupra televiziunilor comerciale, Reîntregirea fie È™i pe net a Neamului din RO È™i DRO (Diaspora Română) în WO (World), ÃŽngrijirea mormintelor Intelectualilor noÈ™tri din Montparnasse È™i alte cimitire, Monarhia bipartidă liberalo-țărănistă originară, Canalul Tv-Radio Didactic, Reprimarea BolÈ™evismului, Transformarea Muzeelor din depozite în Centre educative È™i de documentare curmându-se cu oligopedagogia, Valorificarea pe un plan superior a Diasporei Române, Wikipedia Românească, Genializarea Obligată a SupradotaÈ›ilor enciclopedic, Emanciparea Cadrelor Didactice, Recuperarea cu ajutorul lui Dumnezeu a Basarabiei, Băgarea a 51 autori români în Project Gutenberg, ErudiÈ›ia sexualistă, Occidentalizarea Infrastructurii Intelectuale după terminarea Bibliotecii NaÈ›ionale de pe malul DâmboviÈ›ei È™i sinecvanona Fisiune a Monopolului Ideologic È™i Ierarhizator al Autoelitei (megaintelectuali + megaspecialiÈ™ti), în scopul maximizării împlinirii Misiei Culturale inclusiv prin mutarea Capitalelor RO È™i BG în ConurbaÈ›ia Giurgiu-Russe, desăvârÈ™indu-se-n Levant cascada spirituală capitală dunăreană Bratislava, Viena, Budapesta, Belgrad. A se înfiinÈ›a acum Institutul Cultural Român de la ChiÈ™inău, cu menirea de a se adresa pe înÈ›eles nu numai românilor ci È™i populaÈ›iei rusofone, ar fi un act firesc în multiculturalitatea Estului. Pe de altă parte, concertele Festivalului È™i Concursului George Enescu se organizează È™i în alte oraÈ™e ale României decât BucureÈ™ti: BraÈ™ov, IaÈ™i, Cluj etc. De ce să nu fie câteva concerte în 2011 È™i la ChiÈ™inău ? Enescu a fost È™i este al tuturor românilor! ÃŽn fine, Uniunea Scriitorilor din Republica Moldova are la ChiÈ™inău, în strada. 31 August nr. 98 un sediu vast, ridicat pe la 1975, È™i ar putea oricând adăposti vremelnic, fie È™i simbolic prin câteva departamente, Uniunea Scriitorilor din România, al cărei sediu din Calea Victoriei nr. 115 este insistent revendicat de fostul proprietar. De la demolarea mitului eminescian prin celebrul număr Dilema 265, la 5 martie 1998, n-a mai fost la noi eveniment spiritual aÈ™a de bine pregătit cum pare a fi cartea-site "Idolii forului", ce cuprinde eseuri de Michael Shafir, Sorin Adam Matei, Daniel Barbu, Caius Dobrescu, Mircea Flonta, Gabriel Andreescu, Stelu Șerban, Lucian Nastasă Kovacs, Marius Ghilezan, Adrian Gavrilescu, Vasile Morar, Bruno Ștefan, Alexandru Matei, Istvan Aranyosi, È™i Mona Momescu. Adică din peste 15 000 de specialiÈ™ti de care dispunea prin 1997 Neamul Românesc, au mai rămas doar 15, ar număra Miron Cozma sau alt lider al minerilor, analizând acest nou desant al intelectualilor È™i negăsind ca anexă a cărÈ›ii demolatoare "Nomenclatorul NaÈ›ional al SpecialiÈ™tilor pe probleme", la care să apeleze televiziunile de pe Dolce când e să se aprofundeze live o È™tire sau o atitudine, renunțându-se astfel la a se mai face publicitate elitei intelectualilor publici enciclopedici, amatori, È™i consolidându-se întru smerenie clasa de mjloc a spiritului. Desigur, o creÈ™tere a numărului specialiÈ™tilor după 1997 nu s-a produs din lipsă de reforme în educaÈ›ie, să se combată oligopedagogia, È™i din nesfârÈ™irea Bibliotecii NaÈ›ionale atât ca umplere cu material occidental cât È™i ca dotare cu facilități de a o accesa pe mobil din judeÈ›e sau din Diasporă, asigurându-se egalitate de È™anse tineretului idealist care ar mai citi. Iată de ce credem că singura eroare a cărÈ›ii "Idolii forului" este interogaÈ›ia asupra conceptului de geniu. Or, geniul este o marfă ca oricare alta, iar apariÈ›ia ei pe piață È›ine de jocul cererii È™i al ofertei, ca È™i de disponibilitatea popoarelor de a răsplăti raritățile economice. Pentru a scoate România din Epoca Mooye (sintagmă de pe net, eufemism la vidanjare), noi avem aici È™i acum urgent nevoie de o cantitate impresionantă de titani È™i de genii, de aceea eu cred că o campanie contra GENIULUI este deocamdată contraproductivă, ar fi mai devastatoare decât asasinarea mitului eminescian. Să ne gândim numai la efectul demobilizator asupra tineretului idealist. La ce să-È›i mai jertfeÈ™ti fericirea de a consuma, la ce să te mai canoneÈ™ti dacă excelenÈ›a la care aspiri de să fii un Van Gogh al pământurilor nemuncite, prerie, se cheamă doar poveste de succes despre bucuria vieÈ›ii? ApariÈ›ia acestei pleiade providenÈ›iale poate fi însă prefaÈ›ată de Nobelul românului Cărtărescu, de recunoaÈ™terea internaÈ›ională a capodoperei "Orbitor". Abia în acel stadiu al normalității, sub imperiul specializării totale, ne vom putea dispensa de ornitorincul paramodernității, de intelectualul public, enciclopedic, amator. Dar până atunci, noi intelectualii, enciclopedici sau specialiÈ™ti, trebuie să ne suportăm unii pe alÈ›ii, să ne sprijinim reciproc È™i să nu împingem prea departe niÈ™te dispute fireÈ™ti, dând un exemplu pilduitor canonic de urmat È™i la populaÈ›ie despre cum se poate supravieÈ›ui decent sub vremi de austeritate, cum spunea È™i Sfântul Ierarh Dosoftei: "Că-i mai bună de-npreună / ViaÈ›a cea frățească, / Decât arma ce destramă / Oaste vitejească". |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy