agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-10-31 | [This text should be read in romana] |
În folclorul românesc, copacul este prezent în foarte multe creații. Nici haiku-ul românesc nu putea să ocolească prezența copacului, în diferite ipostaze.
Pomul apare ca element natural, reprezentant al florei (cu părțile componente) și este în relație nu numai cu elementele cu care relaționează, ci și în contextul succesiunii anotimpurilor. Pomul ca atare este frecvent întâlnit în următoarea ordine: salcia, plopul, bradul, pinul, castanul și teiul. Adesea, o creangă reprezintă unitatea. Alteori, frunza este elementul de forță în haiku, în special în toamnă. Apoi, este prezentă efemeritatea și eternitatea codrului. Mugurele, floarea, fructul apar în cele mai diverse aspecte. Explozia primăverii, melancolia toamnei sunt aduse în prim plan. Apoi, imaginea pomului de Crăciun. Este pusă în evidență relația pomului cu elemente astrale, cu luna și constelațiile. Dar și cu Calea Lactee. Pomul nu poate fi rupt de mediul în care trăiește. Voi exemplifica aceste idei cu haiku-uri ale poeților români, dar și cu haiku-uri care aparțin unor poeți japonezi. Noapte de brumar – umbre însoțitoare plopii goi de vânt (David Alexandru) Scriind un haiku aud înflorind magnolia (Doina Găbudean) Autogară – castanii se ofilesc sub ochii călătorilor (Ioan Găbudean) Zboară frunzele neluate în seamă – copaci ai nimănui (Ioan Găbudean) Aproape noapte – gară iluminată de tei în floare (Șerban Codrin) Primele frunze părăsind castanii – suspinul toamnei ( Nicolae Bernea) După furtună - plopul neînfrunzit are altă pungă (Radu Patrichi) Printre crengi de nuc - un fluture disperat caută cerul (Ion Roșioru) Aproape seară - pe un brad curg frunzele altui arbore (Șerban Codrin) Un mesteacăn în pădurea de fagi - cântecul păsării se pierde (Ion Codrescu) Dictare - cel care scrie privește o clipă cireșu-nflorit (Clelia Ifrim) Uscându-se-ncet bradul din poartă - suntem de-o seamă (D. Ene Zărnești) Pe hârtie - în locul poemului umbra unei crengi ( I. Codrescu) Ultima rază de soare - creanga de lumină pe care mai stă o pasăre (Georgeta Dragomir) Seară de toamnă - lângă castan ultima frunză (Laura Văceanu) Purtate de vânt frunzele veștede - neclintit codrul (Dan Doman) Noian de muguri de la o zi la alta - înverzește cerul (Dan Florică) Casă de vânzare - zarzărul înflorește ca niciodată (Ion Codrescu) Pomul de Crăciun - până și soacra pare mai bună cu el (Radu Patrichi) Soarelui rămas în capcana teiului îi cad frunzele (E. Faraon) Între mestecenii - abia înfrunziți răsare luna (Dan Doman) Lângă salcie - înflorind neștiută Calea Lactee (Șerban Codrin) Apus la graniță - umbra plopului trece în altă țară (Aidar Bechir) Jumătate-n umbră jumătate-n lumină - roșu arțar (Manuela Miga) Foșnetul plopilor - în liniștea toridă nici o adiere (B. I. Pascu) Cireș înflorit – ah, această zăpadă de nedescris (Ioan Găbudean) Așteptare – cireșii au înflorit și în lipsa ta… (Ioan Găbudean) Măr altoit – mai multe stele pe crengi decât mere… (Ioan Găbudean) Copaci lângă drum – umbrele lor alungite anunță seara… (Ioan Găbudean) Primăvară – în nopțile cu lună felinare în salcâmi (Ioan Găbudean) Râul alunecă – o frunză de salcie zgârie oglinda (Radu Patrichi) Seară noroasă. Pe banca de mesteacăn aștept greierul. (Ion Roșioru) Atâtea antene racordate la Cosmos... Florile de prun (Vasile Moldovan) Primăvara devreme, sub dulcea povară a florilor, pomi fără frunze (Vasile Moldovan) Vânt de primăvară - pe covorul de omăt petale de prun (Vasile Moldovan) Noapte luminată - printre florile de prun lumina lunii (Vasile Moldovan) Miezul nopții - luna odihnindu-se într-un măr înflorit (Vasile Moldovan) Oglinda iazului - fata cu părul despletit și-o salcie plângătoare (Vasile Moldovan) Lumina unui far în miezul nopții - cireș înflorit (Vasile Moldovan) Bărci de salvare - de frunzele salciei se-agață melcii (Vasile Moldovan) Prevestind toamna, în pânza păianjenului primele frunze (Vasile Moldovan) Frunză de arțar în vântul toamnei - scrisoare de dragoste (Vasile Moldovan) Rugă de toamnă - pomii goi implorând Cerul să-ntârzie bruma (Vasile Moldovan) Ploaie de iarnă - pe plopul singuratic o singură frunză (Vasile Moldovan) La asfințit, umbra pinului acoperă toți jnepenii (Vasile Moldovan) Stejar desfrunzit - în vârful său revigorate frunzele de vâsc (Vasile Moldovan) Traducerile din japoneză nu mai respectă regula de 5-7-5 silabe. Basho: Ploaie de primăvară – sălciile râului unduie îndărăt veșmintele. Scena primăverii e aproape gata: luna și florile de prun. Dăruie salciei toată obida, tot dorul inimii tale. Câte, câte lucruri nu-ți aduc aminte aceste flori de cireș! Noaptea de primăvară s-a sfârșit cu zorii pe florile de cireș. Pinul din Karasaki, mai cețos și vag decât florile de cireș. Sub cireși, pe supă, salată, pe toate – petale. O salcie picură stropi în mocirlă după reflux. Pe drumul de munte de-odat’, soarele a răsărit scăldat în mireasma florilor de prun. Lipită de ciupercă, frunza unui arbore necunoscut. La fiecare adiere fluturele își schimbă locul pe salcie. Sihăstria iernii – pe paravanul aurit vârstele pinilor. De departe și de aproape, zvon de cascade se aude, frunze cad. Oshima Ryota: Lumea nevăzută trei zile – doar flori de cireș! Ploile de mai, într-o seară, în pin luna de taină… Yosa Buson: Tânguindu-se după primăvară, el se pierde printre chiparoși. Primăvara, călătoare, șovăie în ultimele flori de cireș. Cei doi pruni: le iubesc floarea, una mai timpurie, alta târzie. În lumina lunii, prunul alb devine din nou un pom al iernii. Cu fiecare petală care cade, ramurile prunului îmbătrânesc. Florile căzute ale prunului roșcat par să ardă pe coama calului. Kobayashi Issa: Lângă puțul cu apă murdară, florile prunului. Nu pare prea temător să înflorească acest prun de la poartă. Copilul se dă în leagăn în mână cu un ram înflorit de cireș. Masaoka Shiki: Unde țărmul s-a surpat, peștișorii se strâng sub o salcie. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy