agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 3867 .



テ始cotro ?
essay [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [gladelian ]

2008-10-06  | [This text should be read in romana]    | 



Dupト decembrie l989 schimbトビile din societatea romテ「neascト au fost テョn mare parte previzibile. Ca supravieネ孛itori am profitat de libertate identificテ「nd-o prea adesea cu bunul plac. Scトパaネ嬖 din cトノaネ兮 de forネ崙 a dictaturii am devenit alergici テョn primul rテ「nd la lege, pentru cト prin mentalitatea テョnsuネ冓tト anterior, nu o puteam concepe decテ「t duplicitarト. Am reintrat テョn atmosfera democraネ嬖ei fトビト modele morale, fトビト reperele ierarhiei valorilor. De fapt acestea au ajuns simbolice ネ冓 convenネ嬖onale テョntr-o lume miネ冂atト numai prin combustia utilitarト a banilor. Cテ「nd totul se cumpトビト ネ冓 se vinde; cテ「nd totul are un preネ pentru cト totul este de consum; cテ「nd se afirmト: 窶拇oar bogaネ嬖i テョネ冓 permit sト aibト conネ冲iinネ崙窶 窶 de ce ne-am mira cト trトナm pe pragul neantului? Principiile noastre de viaネ崙 se mai sprijinト pe etern ネ冓 sacru sau acestea ネ冓-au volatilizat conネ嬖nutul devenind simple cuvinte abstracte?
Nu cred cト societatea romテ「neascト este 窶柝rofund misoginト ネ冓 conservatoare窶. Cred mai degrabト cト e debusolatト. Majoritatea preferト rトブl pe care-l cunosc ネ冓 cu care s-au obiネ冢uit, decテ「t incertitudinea unui 窶枌ine窶 necunoscut ネ冓 fトビト finalitate. Misoginii ネ冓 conservatorii nu se sinucid. Tinerii ネ冓 bトフrテ「nii ce recurg la astfel de gesturi din ce atmosferト vor sト evadeze? Contaminaネ嬖 decenii la rテ「nd de virusul suspiciunii ネ冓 manipulaネ嬖 mereu spre beneficii iluzorii am putea fi altfel? Conservatorismul nostru este firesc atテ「ta vreme cテ「t nu ne comportトノ asemenea lui Hagi Tudose. Relaネ嬖a cu trecutul conferト identitate dar fトビト perspectiva unui viitor deschis cui ne vom oferi autenticitatea? La nivelul fiinネ嫺i, memoria rトノテ「ne vie prin amintirile iubite, dar cine se claustreazト テョntr-un astfel de paradis neglijeazト esenネ嫗 creatoare a vieネ嬖i.
Oare un om poate fi misogin fトビト a fi テョn acelaネ冓 timp alienat? Nedepトκ冓nd lトブntric limitele unei mentalitトκ嬖 sexuale nu intuim ネ冓 nu gustトノ umanitatea propriu-zisト. Omul din noi este mai mult decテ「t bトビbat sau femeie. テ始 seninトフatea androginului se テョmplinesc テョn armonie ambele structuri. Neregトピind altitudinea unei astfel de vieネ孛iri alunecトノ confuzi ネ冓 ridicoli テョn 窶搜トホboiul sexelor窶 avテ「nd impresia cト テョn altruismul iubirii e nevoie de victimト ネ冓 cトネトブ, テョnvins ネ冓 テョnvingトフor. Drama neconsolatト a hermafroditului ce-ネ冓 simte scindatト prezenネ嫗 concretizeazト dezacordul. Echilibrul, テョmpトツarea ネ冓 acceptarea destinului vin テョn astfel de cazuri doar prin iubirea lui Dumnezeu. De fapt aici converg toate marile idealuri. テ始 absenネ嫗 acestora テョncrederea テョn sine, stトパテ「nirea de sine, prezenネ嫗 de spirit, inteligenネ嫗 ネ冓 calitトκ嬖le noastre pot fi nocive. Fトビト raportare la sacru libertatea pierde liniile de forネ崙 ale responsabilitトκ嬖i. Oricテ「t de bine mi-aネ テョnネ嫺lege necesitトκ嬖le, ele constrテ「ng. (Singura 窶柤ecesitate窶 care nu constrテ「nge ネ冓 nu manipuleazト este Dumnezeu). O societate unde fiecare criticト ネ冓 profitト de fiecare pentru a se pune テョn evidenネ崙 sau pentru a continua spectacolul ネ冓 aventura este insuportabilト. Intensト ネ冓 interesantト se dovedeネ冲e pasionalitatea, dar numai depトκ冓ndu-i dependenネ嫺le テョi vom cunoaネ冲e sensul. Un bトビbat ce n-a fトツut efortul sト urce deasupra plafonului de nori al singurトフトκ嬖i nu-ネ冓 va テョnvinge orgoliul de dragul unui adevトビ.
Ca om, dincolo de convenネ嬖e ネ冓 ipocrizie, テョmi realizez verticalitatea cunoaネ冲erii de sine prin sentimentul demnitトκ嬖i ネ冓 cel al sacrului. テ始 derularea istoriei, regele ネ冓 preotul au reprezentat autoritatea acestor atitudini ネ冓 trトナri fundamentale. Existenネ嫗 lor ne-a sugerat - chiar dacト n-au fost テョntotdeauna la テョnトネネ嬖mea investiturii 窶 ceea ce am pierdut din fiinネ嫗 noastrト ネ冓 merita sト recテ「ネ冲igトノ. テ始 mod paradoxal regele aminteネ冲e faptul cト テョnsトκ冓 ereditatea vine de la Dumnezeu. テ枴nuta lui pe scena lumii a fost ネ冓 rトノテ「ne un punct de reper. Oricテ「t de moral ネ冓 binevoitor este un preネ册dinte republican, テョi va fi interzis sト treacト prin porネ嬖le テョmpトビトフeネ冲i ale altarului Bisericii. Inteligentul ateu va ironiza actul ritualic apreciindu-l ca inutil ネ冓 absurd. Dar ネ冓 el va fi obligat sト accepte prezenネ嫗 morネ嬖i テョn aceastト lume. Libertatea cugetトビii nu poate テョnlトフura limita inevitabilト a faptelor. La mormテ「ntul fiinネ嫺i iubite テョngenuncherea va deveni fireascト. Cel marcat de o astfel de pierdere テョnネ嫺lege de ce altarul Bisericii este mormテ「ntul sacru. Regalitatea demnitトκ嬖i ネ冓 fervoarea devotamentului nu se pot テョmprumuta.
Carol I afirma テョn deplinト cunoネ冲inネ崙 de cauzト, テョn testamentul sトブ din 1899, cト s-a condus dupト deviza: 窶杁otul pentru ネ嫗rト, nimic pentru mine窶. Relaネ嬖a sa cu poporul romテ「n s-a desfトκ冰rat テョn 窶枦eplinト テョncredere窶. Mai poate pronunネ嫗 cineva テョn Romテ「nia de azi asemenea cuvinte fトビト a fi desemnat ca demagog? Conjunctura este total schimbatト cトツi fiecare dintre noi pare a lupta sub deviza: 窶抖otul pentru mine ネ冓 ai mei,restul pentru ネ嫗rト!窶 テ始 asemenea condiネ嬖i 窶柧irtutea iubirii窶, テョncrederea, are razト scurtト de acネ嬖une. Eu unul, nトピcut テョn 1951 din tatト comunist, テョn 窶柩agトビul窶 テョn care Partidul ネ冓 nu Dumnezeu era atotputernic, テョnvトκ嫗t din bトハcile ネ冂olii cト Regele a fost 窶柎rトヅトフor ネ冓 hoネ帚, am intuit cu mare dificultate ce テョnsemnトフate au respectul ネ冓 iubirea pentru adevトビ. Dar va fi テョntotdeauna mai simplu ネ冓 morbid incitant sト strigi: 窶抒トピtigneネ冲e-l, rトピtigneネ冲e-l窶, decテ「t sト priveネ冲i テョn inima unui Om. Aici, din motive テョntemeiate, pテ「nト ネ冓 legea salicト poate fi abrogatト. Isteria strトホii nu va avea niciodatト legトフurト cu resemnarea caldト a poporului romテ「n. Dupト 1990, cテ「nd catarsisul dezamトトirilor nu era テョncト parcurs, cテ「nd cuprins de patosul 窶枦emocratic窶 aネ冲eptam renaネ冲erea moralト a Romテ「niei, vトホテ「ndu-mト atテ「t de テョmpトフimit de disputa politicト, un ネ崙ビan autentic mi-a spus urmトフoarele: 窶抉トビinte, am trトナt ネ冓 テョnainte de 1944, am trトナt ネ冓 テョn comunism, ネ冓 am prins ネ冓 zilele acestea de dupト revoluネ嬖e! Pトビinte, chiar credeネ嬖 cト le pasト?!窶
Nu ネ冲iu dacト 窶朞onarhia salveazト Romテ「nia窶, dar ネ冲iu cト fトビト regalitatea demnitトκ嬖i ネ冓 fトビト pacea fidelitトκ嬖i sacre, deciziile noastre 窶枹tradale窶 vor fi mereu mai eronate.
Sトビmanul Nea Ghiネ嬖cト din satul Smei a plecat liniネ冲it テョn veネ冢icie lトピテ「ndu-mi moネ冲enire crucea acestei テョntrebトビi: 窶抉トビinte, chiar credeネ嬖 cト le pasト?!窶

Ioan Tiberiu Viネ兮n

P.S. Acest articol a fost scris テョn luna mai 2008 pentru revista GQ. Solicitarea a fost fトツutト テョn vederea unei eventuale comentトビi a legii salice ネ冓 a faptului cト un sondaj din acea perioadト anunネ嫗 urmトフoarele:窶抉oporul romテ「n este profund misogin ネ冓 conservator.窶 De vreme ce revista n-a mai apトビut ofer rテ「ndurile respective cititorilor acestui sait.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!